Instytut Badań Literackich PAN
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Od fiszki do bazy danych. Cyfrowe vademecum badacza i czytelnika |
Tematem prezentacji będzie dostępny za darmo w Internecie cyfrowy słownik Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku, projekt sfinalizowany w tym roku w Pracowni Dokumentacji Literatury Współczesnej IBL PAN. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Oblicza znajomości. Fotografie z Archiwum Elizy Orzeszkowej w Warszawie |
Czy autorka Nad Niemnem lubiła się fotografować? Czy zbierała zdjęcia innych osób? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w Archiwum Elizy Orzeszkowej w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie (sygn. 786), które zawierają nieliczne fotografie pisarki oraz ponad 200 zdjęć – przede wszystkim portretowych – jej korespondentów (zarówno dobrych przyjaciół, jak i przelotnych znajomych, cenionych literatów i osób zupełnie nieznanych). Własne i cudze fotografie dla Orzeszkowej były bardzo ważne i pełniły najrozmaitsze funkcje – od materiału promocyjnego dla wydawców i czasopism, przez pamiątki z konwencjonalnej wymiany uprzejmości z wielbicielami jej talentu, po znak bliskości, ułatwiający zacieśnienie listownej więzi z zaufanymi osobami. Wybrane przykłady zdjęć, pochodzących z polskich i zagranicznych zakładów fotograficznych, ukazują dziewiętnastowieczne standardy kreowania wizerunku, zaś cytaty z korespondencji pisarki oraz dedykacje na fotografiach świadczą o ich niezwykle istotnym miejscu w ówczesnej kulturze, łączącym sferę prywatną i publiczną. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Nobel dla Orzeszkowej? O kwestii „wagi wielkiej” w świetle jej niepublikowanych listów do tłumaczy |
Czy Eliza Orzeszkowa mogła otrzymać literacką nagrodę Nobla? Czym była dla niej ta wielka szansa? Jak się do tego przygotowała? Dlaczego ostatecznie przegrała i jak zniosła tę porażkę? |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Ile z „Don Kichota” Miguela de Cervantes jest w utworach Franza Kafki? |
Powieść Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy Miguela Cervantesa to utwór, którego bohaterem jest książka, zarówno jako środek przekazywania myśli, jak i materialny nośnik. Ten pierwszy związany jest z zawartością intelektualną książki i wpływem, jaki wywiera na innych – ludzkich – bohaterów, drugi zaś z produkcją, kolekcjonowaniem, prestiżem, który daje jej posiadanie oraz zyskiem, który może przynieść, a więc z książką jako przedmiotem. Oba te wątki są obecne w dziele Cervantesa, o czym najlepiej świadczy sama historia w niej opowiedziana. Opisane w pierwszej części dzieła szaleństwo Don Kichota zostało wywołane czytaniem przez niego powieści rycerskich. W drugiej części zaś, sama pierwsza część książki, już wydrukowana i rozchwytywana przez czytelników, konkuruje z apokryficznym utworem opowiadającym nowe przygody błędnego rycerza, co staje się motorem fabuły. W obu częściach akcja krąży wokół książki i książek. Zostaje m. in. znaleziony manuskrypt, w którym po raz pierwszy spisano przygody Don Kichota, a czytelnik otrzymuje szczegółowy opis jego wyglądu oraz zawartych w nim ilustracji; biblioteka „przemyślnego szlachcica” zostaje przeszukana, książki na nią się składające szczegółowo omówione, ocenione i w większej części skazane na stos; biesiadnicy w karczmie są zabawiani opowieściami z książek w niej się w tym celu znajdujących; narrator przedstawia drobiazgowo cały proces publikacji; dochodzi wreszcie do konfrontacji pomiędzy różnymi książkami. Rzec więc można, że bez książek nie byłoby Przemyślnego szlachcica Don Kichote z Manczy – powieści, w której ten artefakt jest omawiany wszechstronnie. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy warto otwierać naukę? Debata z udziałem ekspertów |
Zapraszamy serdecznie młodzież z ostatnich klas liceum oraz studentów pierwszych lat studiów na wyjątkowe wydarzenie, organizowane przez Centrum Humanistyki Cyfrowej Instytutu Badań Literackich PAN. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do nauki i rozwijania umiejętności debatowania, ale również szansą na poznanie ekspertów ds. otwartej nauki i aktywne zaangażowanie się w dyskusję na temat przyszłości badań naukowych. Wydarzenie będzie składać się z dwóch części. Pierwsza część to warsztaty prowadzone przez doświadczonego trenera debat, który wprowadzi uczestników w zasady sztuki debatowania oraz zaprezentuje format typu Schools. Warsztaty te pozwolą uczestnikom zrozumieć, jak skutecznie argumentować, jak prowadzić merytoryczną dyskusję i jak bronić swojego stanowiska w sposób przekonujący. To doskonała okazja, aby zdobyć nowe umiejętności, które będą przydatne nie tylko w trakcie debaty, ale także w życiu codziennym i przyszłej karierze. Druga część spotkania to 45-minutowa debata, w której udział wezmą dwa zespoły losowane podczas spotkania. Każda drużyna będzie składała się zarówno z młodych uczestników, jak i ekspertów z CHC IBL PAN, co umożliwi wymianę wiedzy i doświadczeń. Eksperci pomogą uczestnikom znaleźć ciekawe i merytoryczne argumenty do podanej tezy, co dodatkowo wzbogaci debatę i pozwoli na pełniejsze zrozumienie omawianych zagadnień. Aby przygotować się do debaty, Zespół Centrum Humanistyki Cyfrowej udostępni uczestnikom materiały, które pomogą im zapoznać się z tematem. Dzięki temu każdy będzie miał szansę na przemyślane i dobrze uargumentowane wypowiedzi podczas debaty. Materiały te będą dostępne przed spotkaniem, co pozwoli na lepsze przygotowanie się i pełniejsze zaangażowanie w dyskusję. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Biografia a literatura - na przykładzie miłości romantycznej |
Szczególne zjawisko psychiczne zwane miłością romantyczną zyskało tę nazwę, ponieważ znamy je głownie z literatury okresu romantyzmu. Wielu historyków literatury odmawia mu jednak realności w życiu człowieka, uznając, że stanowi jedynie przyjętą w utworach romantycznych konwencję literacką, powielany stereotyp czy modę. Ale psychoanalityczna wiedza o ludzkim życiu psychicznym pozwala dotrzeć właśnie do psychologicznej prawdy kryjącej się w tym zjawisku i wyjaśnić jego sedno. Wyraziste potwierdzenie tego przynosi biografia i twórczość znakomitego a niedocenianego pisarza polskiego romantyzmu, Stanisława Morawskiego (1802-1853), mamy bowiem wyjątkową możność porównania tego, jak przedstawia on, opisując to we wspomnieniach, narodziny miłości romantycznej w swoim życiu, a jak przedstawia to w dziejach bohatera jednego ze swoich opowiadań. Psychoanalityczne spojrzenie na to, co pominął oraz co i jak przekształcił, pozwala odkryć sedno tego tajemniczego uczucia. I ukazać raz jeszcze, że wielka literatura mówi prawdę o człowieku. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Imperium archaicznego fundamentalizmu. Czego chce od świata rosyjska autokracja? |
Wykład będzie próbą odpowiedzi na pytanie, czym jest tzw. "Putinizm", jakie są jego główne wyznaczniki kulturowo-ideologiczne oraz możliwy zasięg celów, które ten system (nie sam Putin, ponieważ jest on jedynie "twarzą" obecnego układu władzy na Kremlu) zamierza zrealizować na światowej scenie polityczno-gospodarczo-kulturowej. Byłaby mowa również o zakorzenieniu tak rozumianego "Putinizmu" w konserwatywnej myśli rosyjskiej (głównie XIX i XX wieku), a także o jego zbieżności z wątkami "konserwatywnego populizmu" w zachodnim kręgu kulturowo-cywilizacyjnym (problem tzw. "archaizmu" w myśli Juliusa Evoli, Rene Guenona i in.). Poruszymy także zagadnienie "warunków możliwości" przywrócenia cywilizowanych, sąsiedzkich relacji z Rosją pod warunkiem takiego rozstrzygnięcia wojny w Ukrainie, które byłoby (w wystarczający sposób) satysfakcjonujące dla demokratycznej Ukrainy i całego Zachodu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Reprezentacje różnic klasowych w kulturze współczesnej |
Po 1989 roku gniew klasowy diagnozowany był w Polsce jako resentyment - uczucie “niesłuszne”, kompromitujące i moralnie naganne, któremu rzekomo folgowano w okresie PRL-u. Podobnie jak samo istnienie klas społecznych, został on tym samym symbolicznie relegowany do przeszłości, a ten, który objawiał się na bieżąco, prezentowano jako skandal: coś nieuzasadnionego i wyrażanego nieparlamentarnym językiem. Tymczasem niektóre współczesne przedstawienia klasowości proponowane w Europie, obu Amerykach czy Azji kontynuują zgoła inne tradycje krytyki generowanych przez kapitalizm nierówności międzyludzkich i oddolnych na nie reakcji. Aktualnie także w Polsce obserwujemy powrót do tematu klasowości, jej przejawów i konsekwencji: społecznych, politycznych, zbiorowych i indywidualnych. Zarówno w kulturze popularnej, jak i elitarnej historia klas społecznych, różnice klasowe, awans klasowy, przemoc klasowa i gniew klasowy są znowu opisywane i analizowane. Podczas wykładu przyjrzymy się “renesansowi różnicy klasowej” w różnych obiegach kultury: literaturze, sztuce, filmie, a także gatunkach tradycyjnie kojarzonych z kulturą popularną takich jak serial czy muzyka rozrywkowa (pop, rap, techno). Chcemy porozmawiać o ikonicznych i niszowych przedstawieniach klas zdominowanych, a także funkcjach ideologicznych i perswazyjnych tych przedstawień. Wykład jest zaproszeniem do dyskusji o projekcie, który dopiero tworzymy. Nie będziemy podsumowywać badań, lecz zaprezentujemy wstępne rozpoznania i pomysły interpretacyjne odwołując się do konkretnych przykładów. Po wykładzie z chęcią usłyszymy uwagi od słuchaczek i słuchaczy. Mamy nadzieję, że pomogą nam one w ulepszeniu projektu. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | ODWOŁANE_Dlaczego w Polsce tak długo nie było feminizmu? I czy rzeczywiście go nie było? |
Punktem wyjścia dla naszej dyskusji będzie zapis debaty zorganizowanej w 1996 r. przez „Pełnym Głosem” – periodyk wydawany przez Fundację Kobiecą eFka w Krakowie. Biorące w niej udział naukowczynie, publicystki i działaczki feministyczne zgodnie twierdziły, że w połowie lat 90-tych feminizm w Polsce był „na wczesnym etapie organizacji ruchu”. Mówiono o braku świadomości feministycznej kobiet w Polsce, o ich powszechnej niechęci do organizowania się w sferze publicznej. Winę za polityczną bierność kobiet składano na karb dziedzictwa PRL-u i ówczesnej „niedokończonej emancypacji”. |
Nauki humanistyczne |
|