Instytut Badań Literackich PAN

Typ Tytuł Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe Od fiszki do bazy danych. Cyfrowe vademecum badacza i czytelnika

Tematem prezentacji będzie dostępny za darmo w Internecie cyfrowy słownik Polscy pisarze i badacze literatury XX i XXI wieku, projekt sfinalizowany w tym roku w Pracowni Dokumentacji Literatury Współczesnej IBL PAN.
Wszyscy zainteresowani nie tylko biografiami i twórczością autorów kilku ostatnich generacji, lecz także życiem literackim będą mogli zapoznać się z całym wachlarzem informacji, co więcej dzięki zaawansowanej wyszukiwarce wybrać swój sposób na ich pozyskiwanie. Dorobek ponad 2300 twórców – działających dzisiaj i sto lat wstecz (do dwudziestolecia międzywojennego) – został zestawiony w jednej bazie, co umożliwia panoramiczny ogląd współczesnej polskiej literatury. Słownik dostarcza wiedzy faktograficznej o życiu i pracy twórczej poetów, prozaików, dramatopisarzy, krytyków literackich i teatralnych, eseistów, reportażystów, tłumaczy, a także historyków i teoretyków literatury.
Do skorzystania z tej wiedzy zachęcamy zarówno literaturoznawców i badaczy z innych dziedzin nauk humanistycznych, jak i studentów, nauczycieli i wszystkich czytelników, którzy szukają szybkiego i łatwego dostępu do naukowo zweryfikowych faktów o ulubionych książkach i ich autorach.
Na wykładzie pokażemy także zaplecze naszych działań dokumentalistycznych, w tym zbiór tzw. ankiet, czyli korespondencję z pisarzami i badaczami gromadzoną w archiwum Pracowni od lat pięćdziesiątych XX wieku. Wśród korespondentów są klasycy jak Wisława Szymborska czy Czesław Miłosz, a także przedstawiciele najnowszej literatury polskiej – Joanna Bator czy Dariusz Sośnicki.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-21 12:00
Spotkanie festiwalowe Oblicza znajomości. Fotografie z Archiwum Elizy Orzeszkowej w Warszawie

Czy autorka Nad Niemnem lubiła się fotografować? Czy zbierała zdjęcia innych osób?

Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w Archiwum Elizy Orzeszkowej w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie (sygn. 786), które zawierają nieliczne fotografie pisarki oraz ponad 200 zdjęć – przede wszystkim portretowych – jej korespondentów (zarówno dobrych przyja­ciół, jak i przelotnych znajomych, cenionych literatów i osób zupełnie nieznanych). Własne i cudze fotografie dla Orzeszkowej były bardzo ważne i pełniły najrozmaitsze funkcje – od materiału promocyjnego dla wydawców i czasopism, przez pamiątki z konwencjonalnej wymiany uprzejmości z wielbicielami jej talentu, po znak bliskości, ułatwiający zacieśnienie listownej więzi z zaufanymi osobami. Wybrane przykłady zdjęć, pochodzących z polskich i zagranicznych zakładów fotograficznych, ukazują dziewiętnastowieczne standardy kreowania wizerunku, zaś cytaty z korespondencji pisarki oraz dedykacje na fotografiach świadczą o ich niezwykle istotnym miejscu w ówczesnej kulturze, łączącym sferę prywatną i publiczną.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-21 13:30
Spotkanie festiwalowe Nobel dla Orzeszkowej? O kwestii „wagi wielkiej” w świetle jej niepublikowanych listów do tłumaczy

Czy Eliza Orzeszkowa mogła otrzymać literacką nagrodę Nobla? Czym była dla niej ta wielka szansa? Jak się do tego przygotowała? Dlaczego ostatecznie przegrała i jak zniosła tę porażkę?
Przejrzana pod tym kątem korespondencja powieściopisarki (przede wszystkim z jej szwedzką tłumaczką Ellen Wester) daje odpowiedzi na te i inne pytania związane z możliwością otrzymania nagrody, która wdług słów samej Orzeszkowej: „byłaby zapewne […] szczęściem niewypowiedzianym”. Na ten ważny epizod z jej życia nowe światło rzucają niepublikowane dotąd listy m.in. od tłumaczy przechowywane w Archiwum Elizy Orzeszkowej w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie. Nominacja autorki Nad Niemnem do literackiej nagrody Nobla (która miała być po raz pierwszy przyznana kobiecie-pisarce) dowodzi ogromnej popularności Orzeszkowej poza granicami kraju dzięki licznym przekładom jej dzieł w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-21 15:00
Spotkanie festiwalowe Ile z „Don Kichota” Miguela de Cervantes jest w utworach Franza Kafki?

Powieść Przemyślny szlachcic Don Kichote z Manczy Miguela Cervantesa to utwór, którego bohaterem jest książka, zarówno jako środek przekazywania myśli, jak i materialny nośnik. Ten pierwszy związany jest z zawartością intelektualną książki i wpływem, jaki wywiera na  innych – ludzkich – bohaterów, drugi zaś z produkcją, kolekcjonowaniem, prestiżem, który daje jej posiadanie oraz zyskiem, który może przynieść, a więc z książką jako przedmiotem. Oba te wątki są obecne w dziele Cervantesa, o czym najlepiej świadczy sama historia w niej opowiedziana. Opisane w pierwszej części dzieła szaleństwo Don Kichota zostało wywołane czytaniem przez niego  powieści rycerskich. W drugiej części zaś, sama pierwsza część książki, już wydrukowana i rozchwytywana przez czytelników, konkuruje z apokryficznym utworem opowiadającym nowe przygody błędnego rycerza, co staje się motorem fabuły. W obu częściach akcja krąży wokół książki i książek. Zostaje m. in. znaleziony manuskrypt, w którym po raz pierwszy spisano przygody Don Kichota, a czytelnik otrzymuje szczegółowy opis  jego wyglądu oraz zawartych w nim ilustracji; biblioteka „przemyślnego szlachcica” zostaje przeszukana, książki na nią się składające szczegółowo omówione, ocenione i w większej części skazane na stos; biesiadnicy w karczmie są zabawiani  opowieściami z książek w niej się w tym celu znajdujących; narrator przedstawia drobiazgowo cały proces publikacji; dochodzi wreszcie do konfrontacji pomiędzy różnymi książkami. Rzec więc można, że bez książek nie byłoby Przemyślnego szlachcica Don Kichote z Manczy – powieści, w której ten artefakt jest omawiany wszechstronnie.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-21 16:30
Spotkanie festiwalowe Czy warto otwierać naukę? Debata z udziałem ekspertów

Zapraszamy serdecznie młodzież z ostatnich klas liceum oraz studentów pierwszych lat studiów na wyjątkowe wydarzenie, organizowane przez Centrum Humanistyki Cyfrowej Instytutu Badań Literackich PAN. Spotkanie to będzie nie tylko okazją do nauki i rozwijania umiejętności debatowania, ale również szansą na poznanie ekspertów ds. otwartej nauki i aktywne zaangażowanie się w dyskusję na temat przyszłości badań naukowych.

Wydarzenie będzie składać się z dwóch części. Pierwsza część to warsztaty prowadzone przez doświadczonego trenera debat, który wprowadzi uczestników w zasady sztuki debatowania oraz zaprezentuje format typu Schools. Warsztaty te pozwolą uczestnikom zrozumieć, jak skutecznie argumentować, jak prowadzić merytoryczną dyskusję i jak bronić swojego stanowiska w sposób przekonujący. To doskonała okazja, aby zdobyć nowe umiejętności, które będą przydatne nie tylko w trakcie debaty, ale także w życiu codziennym i przyszłej karierze.

Druga część spotkania to 45-minutowa debata, w której udział wezmą dwa zespoły losowane podczas spotkania. Każda drużyna będzie składała się zarówno z młodych uczestników, jak i ekspertów z CHC IBL PAN, co umożliwi wymianę wiedzy i doświadczeń. Eksperci pomogą uczestnikom znaleźć ciekawe i merytoryczne argumenty do podanej tezy, co dodatkowo wzbogaci debatę i pozwoli na pełniejsze zrozumienie omawianych zagadnień.

Aby przygotować się do debaty, Zespół Centrum Humanistyki Cyfrowej udostępni uczestnikom materiały, które pomogą im zapoznać się z tematem. Dzięki temu każdy będzie miał szansę na przemyślane i dobrze uargumentowane wypowiedzi podczas debaty. Materiały te będą dostępne przed spotkaniem, co pozwoli na lepsze przygotowanie się i pełniejsze zaangażowanie w dyskusję.

Nauki humanistyczne
  • wt., 2024-09-24 15:00
Spotkanie festiwalowe Biografia a literatura - na przykładzie miłości romantycznej

Szczególne zjawisko psychiczne zwane miłością romantyczną zyskało tę nazwę, ponieważ znamy je głownie z literatury okresu romantyzmu. Wielu historyków literatury odmawia mu jednak realności w życiu człowieka, uznając, że stanowi jedynie przyjętą w utworach romantycznych konwencję literacką, powielany stereotyp czy modę. Ale psychoanalityczna wiedza o ludzkim życiu psychicznym pozwala dotrzeć właśnie do psychologicznej prawdy kryjącej się w tym zjawisku i wyjaśnić jego sedno. Wyraziste potwierdzenie tego przynosi biografia i twórczość znakomitego a niedocenianego  pisarza polskiego romantyzmu, Stanisława Morawskiego (1802-1853),  mamy bowiem wyjątkową możność porównania tego, jak przedstawia on, opisując to we  wspomnieniach, narodziny miłości romantycznej w swoim życiu, a jak przedstawia to w dziejach bohatera jednego ze swoich opowiadań. Psychoanalityczne spojrzenie na to, co pominął  oraz co i jak przekształcił, pozwala odkryć sedno tego  tajemniczego uczucia. I ukazać raz jeszcze, że wielka literatura mówi prawdę o człowieku.

Nauki humanistyczne
  • wt., 2024-09-24 18:00
Spotkanie festiwalowe Imperium archaicznego fundamentalizmu. Czego chce od świata rosyjska autokracja?

Wykład będzie próbą odpowiedzi na pytanie, czym jest tzw. "Putinizm", jakie są jego główne wyznaczniki kulturowo-ideologiczne oraz możliwy zasięg celów, które ten system (nie sam Putin, ponieważ jest on jedynie "twarzą" obecnego układu władzy na Kremlu) zamierza zrealizować na światowej scenie polityczno-gospodarczo-kulturowej. Byłaby mowa również o zakorzenieniu tak rozumianego "Putinizmu" w konserwatywnej myśli rosyjskiej (głównie XIX i XX wieku), a także o jego zbieżności z wątkami "konserwatywnego populizmu" w zachodnim kręgu kulturowo-cywilizacyjnym (problem tzw. "archaizmu" w myśli Juliusa Evoli, Rene Guenona i in.). Poruszymy także zagadnienie "warunków możliwości" przywrócenia cywilizowanych, sąsiedzkich relacji z Rosją pod warunkiem takiego rozstrzygnięcia wojny w Ukrainie, które byłoby (w wystarczający sposób)  satysfakcjonujące dla demokratycznej Ukrainy i całego Zachodu.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-28 11:00
Spotkanie festiwalowe Reprezentacje różnic klasowych w kulturze współczesnej

Po 1989 roku gniew klasowy diagnozowany był w Polsce jako resentyment - uczucie “niesłuszne”, kompromitujące i moralnie naganne, któremu rzekomo folgowano w okresie PRL-u. Podobnie jak samo istnienie klas społecznych, został on tym samym symbolicznie relegowany do przeszłości, a ten, który objawiał się na bieżąco, prezentowano jako skandal: coś nieuzasadnionego i wyrażanego nieparlamentarnym językiem. Tymczasem niektóre współczesne przedstawienia klasowości proponowane w Europie, obu Amerykach czy Azji kontynuują zgoła inne tradycje krytyki generowanych przez kapitalizm nierówności międzyludzkich i oddolnych na nie reakcji.

Aktualnie także w Polsce obserwujemy powrót do tematu klasowości, jej przejawów i konsekwencji: społecznych, politycznych, zbiorowych i indywidualnych. Zarówno w kulturze popularnej, jak i elitarnej historia klas społecznych, różnice klasowe, awans klasowy, przemoc klasowa i gniew klasowy są znowu opisywane i analizowane.

Podczas wykładu przyjrzymy się “renesansowi różnicy klasowej” w różnych obiegach kultury: literaturze, sztuce, filmie, a także gatunkach tradycyjnie kojarzonych z kulturą popularną takich jak serial czy muzyka rozrywkowa (pop, rap, techno). Chcemy porozmawiać o ikonicznych i niszowych przedstawieniach klas zdominowanych, a także funkcjach ideologicznych i perswazyjnych tych przedstawień.

Wykład jest zaproszeniem do dyskusji o projekcie, który dopiero tworzymy. Nie będziemy podsumowywać badań, lecz zaprezentujemy wstępne rozpoznania i pomysły interpretacyjne odwołując się do konkretnych przykładów. Po wykładzie z chęcią usłyszymy uwagi od słuchaczek i słuchaczy. Mamy nadzieję, że pomogą nam one w ulepszeniu projektu.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-28 13:00
Spotkanie festiwalowe ODWOŁANE_Dlaczego w Polsce tak długo nie było feminizmu? I czy rzeczywiście go nie było?

Punktem wyjścia dla naszej dyskusji będzie zapis debaty zorganizowanej w 1996 r. przez „Pełnym Głosem” – periodyk wydawany przez Fundację Kobiecą eFka w Krakowie. Biorące w niej udział naukowczynie, publicystki i działaczki feministyczne zgodnie twierdziły, że w połowie lat 90-tych feminizm w Polsce był „na wczesnym etapie organizacji ruchu”. Mówiono o braku świadomości feministycznej kobiet w Polsce, o ich powszechnej niechęci do organizowania się w sferze publicznej. Winę za polityczną bierność kobiet składano na karb dziedzictwa PRL-u i ówczesnej „niedokończonej emancypacji”.
Refleksja nad dorobkiem ruchów kobiecych w okresie 1945-1989, nad obecnością wątków feministycznych w sztuce, literaturze i debacie naukowej jest dziełem dopiero ostatniego dziesięciolecia. Powoli rewiduje się przekonanie, że feminizm przyszedł do Polski wraz z transformacją ustrojową i był ideą przyniesioną z zewnątrz, przede wszystkim ze Stanów Zjednoczonych.
Nasza dyskusja ma być głosem w tej debacie. Zaczniemy ją od pytania: co to jest feminizm, czy można mówić o feminizmie w warunkach, w których nie istniały oddolne organizacje i ruchy społeczne?  Następnie będziemy się zastanawiać nad obecnością refleksji feministycznej w Polsce przed 1980 rokiem. Będziemy jej szukać w publicystyce magazynów kobiecych, w pracach socjologicznych, w twórczości plastycznej i literackiej. Skupimy się jednak na latach 80-tych i 90-tych. Wychodzimy z założenia,  że narodziny „Solidarności” i pojawienie się „alternatywnej sfery publicznej” pozwoliło na publiczne wyartykułowanie postulatów feministycznych. Będziemy rozmawiać o pierwszych otwarcie feministycznych inicjatywach, o pojawieniu się seminariów naukowych poświęconych kwestiom płci kulturowej, o anarchofeminizmie, o „literaturze menstruacyjnej”, o feministycznej sztuce i o feministycznych organizacjach. Przy okazji opowiemy o naszym projekcje „We Change the World/Zmieniamy Świat” poświęconym dokumentowaniu ruchów kobiecych w Polsce w latach 1980-2004.  W dyskusji wypowiedzą się badaczki zaangażowane w projekt, następnie zaprosimy do niej osoby z publiczności.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2024-09-28 15:00

©2024 Festiwal Nauki