gra edukacyjna
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Na czym jeździł Bolesław Prus? Życie sportowe Warszawy (XIX/XX w.) |
Kultura fizyczna staje się jedną z form świadomości społecznej. Towarzyszy emancypacji kobiet, jest rodzajem manifestacji przynależności narodowej, niejednokrotnie też uczestniczenie w „sportowo-towarzyskim” życiu miasta świadczy o statusie materialnym i społecznym (wyścigi konne). Pojawiają się wynalazki, które przyczyniają się do ulepszenia narzędzi sportowych: dętka zapewniająca elastyczność i sprężystość piłkom oraz oponom pneumatycznym, łańcuch rowerowy, szprychy; najważniejszy okres dla rozwoju poszczególnych dyscyplin przypada właśnie na koniec XIX wieku – od tamtego czasu zmieniają się one jedynie nieznacznie (pojazd zwany bicyklem, zaprojektowany w ciągu ostatnich 30 lat XIX wieku jest używany do dziś). |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Zagraj w metabolizm! |
Zajęcia mają na celu przybliżenie zagadnień związanych z metabolizmem komórkowym. Po omówieniu podstaw oddychania komórkowego, uczestnicy zagrają w grę, dzięki której utrwalą sobie najważniejsze pojęcia z biochemii i szlaków metabolicznych. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Od nasiona do drzewa czyli jak rośnie las | biologia |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Na czym jeździł Bolesław Prus? Życie sportowe Warszawy (XIX/XX w.) |
Kultura fizyczna staje się jedną z form świadomości społecznej. Towarzyszy emancypacji kobiet, jest rodzajem manifestacji przynależności narodowej, niejednokrotnie też uczestniczenie w „sportowo-towarzyskim” życiu miasta świadczy o statusie materialnym i społecznym (wyścigi konne). Pojawiają się wynalazki, które przyczyniają się do ulepszenia narzędzi sportowych: dętka zapewniająca elastyczność i sprężystość piłkom oraz oponom pneumatycznym, łańcuch rowerowy, szprychy; najważniejszy okres dla rozwoju poszczególnych dyscyplin przypada właśnie na koniec XIX wieku – od tamtego czasu zmieniają się one jedynie nieznacznie (pojazd zwany bicyklem, zaprojektowany w ciągu ostatnich 30 lat XIX wieku jest używany do dziś). |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Gra miejska: Gdzie jest socjolog? |
Socjolog lub socjolożka to takie gadające głowy, które w telewizji komentują dowolny temat, od wyników wyborów po awarię kanalizacji. Albo wydają grube, nudne książki. Czym naprawdę zajmuje się socjologia, przekonają się uczestnicy/czki gry miejskiej, poszukując ukrytych w zakamarkach miasta informacji i wcielając się osobiście w rolę badaczy i badaczek. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Od nasiona do drzewa czyli jak rośnie las | biologia |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fundusze unijne dla ciekawych |
Zajęcia składają się z trzech etapów: Etap pierwszy - prezentacja wprowadzająca. W tej części uczniowie zapoznają się z praktyczną stroną funduszy unijnych: • Czym są fundusze unijne? • Dla kogo są przeznaczone? • Etapy pozyskiwania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej(od pomysłu do wypełnienia wniosku) • Konstruowanie projektu • Tworzenie skutecznego biznes panu Etap drugi-quiz • Sprawdzenie w formie zabawy, wiedzy młodzieży z zakresu finansów unijnych, jak i rozwijanie ich umiejętności interpersonalnych, które w przyszłości zaowocują w kontaktach zawodowych Etap trzeci-gra menadżerska • Gra logiczna mająca na celu, w uproszczony sposób, rozwijanie zdolności z działu planowania oraz zarządzania ryzkiem w działalności gospodarczej. Gra pomaga również w zapoznaniu się z podstawową wiedzą z zakresu finansów oraz zarządzania. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Współcześni mistrzowie rzemiosła |
W formule edukacyjno-pokazowo-warsztatowej zostaną przedstawieni współcześni rzemieślnicy, których śmiało można określić jako mistrzów w swojej dziedzinie. Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja fotograficzna oraz fragmenty filmów o współczesnych rzemieślnikach, a na zakończenie uczestnicy zagrają w grę „Rzemieślnicze potyczki”, która powstała jako efekt „Uwolnić projekt” – projektu, w ramach którego na bazie inspiracji muzealnymi obiektami powstały nowe przedmioty, prezentujące tradycyjne wzory we współczesnej odsłonie. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Rufus w opałach |
Warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej dla starszych klas szkoły podstawowej na temat podejmowania przez młodych ludzi decyzji oraz wiążących się z tym konsekwencjami. Gra ma charakter interaktywy - to uczesnicy decyzują, jak postąpi tytułowy Rufus. Dzięki temu młody człowiek w interesujący sposób przekonuje się, jakie niebezpieczeństwa może napotkać użytkownik nowoczesnych technologii oraz uczy się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Gra powstała w ramach projektu KURSOR. Celem warsztatu jest nauka podejmowania rozważnych decyzji w internecie. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Wrzesień 1939 |
Uczestnicy zajęć poznają realia początków II wojny światowej, które zostaną przybliżone z wykorzystaniem gier edukacyjnych IPN (m. in. Pamięć 39, 111), prezentacji multimedialnej i środków audiowizualnych. Uczniowie dowiedzą się jak wyglądał początek II wojny światowej. Informacje będą przekazane z pomocą prezentacji multimedialnej. Aby utrwalić informacje, uczniowie zagrają w grę edukacyjną IPN typu memory - Pamięć '39, która w przystępny dla młodego ucznia sposób pozwala poszerzyć wiedzę o kampanii wrześniowej. Uczniowie dowiedzą się również o Brygadzie Pościgowej, która broniła nieba nad Warszawą w pierwszych dniach wojny i zagrają w grę 111, inspirowaną walkiami 111 Eskadry Pościgowej.
|
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Animal Kingdom - sprawdź swoją wiedzę o zwierzętach po angielsku. |
Lekcja skupi się na słownictwie związanym z królewstwem zwierząt w języku angielskim. Uczestnicy dowiedzą się jak się nazywają rozmaite części ciał zwierząt po angielski, jakimi przymiotnikami je można opisać, jakie idiomy wykorzystują nazwy zwierząt. W ramach spotkania odbędzie się również pokaz slajdów i quiz wiedzy o zwierzętach. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Fundusze unijne dla ciekawych - nowa perspektywa finansowa 2014 - 2020 |
Zajęcia będą charakter lekcji tematycznych, prowadzonych w formie prezentacji, wzbogaconych zajęciami konkursem i gra strategiczną. Oferta przeznaczona jest dla młodzieży w wieku gimnazjalnym, jak i licealnym. Sam sposób prowadzenia zajęć jest dostosowany indywidualnie do poszczególnych grup osób uczestniczących w kursie. Zajęcia są prowadzone w atmosferze przepełnionej dobrą zabawą, sprzyjającą poszerzaniu wiedzy oraz kontaktom pomiędzy uczestnikami. Tematyka zajęć obejmie : • wyjaśnienie w sposób dostosowany do wiedzy odbiorców podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej UE, • omówienie czym są i czemu służą fundusze strukturalne UE, • omówienie jakie są warunki i procedury ubiegania się o środki finansowe pochodzące z funduszy i programów pomocowych UE, • Turniej zespołów – konkurs wiedzy o funduszach unijnych • przeprowadzenie gry strategicznej , pozwalających wykorzystać pozyskana w trakcie zajęć wiedzę. Zajęcia składają się z trzech etapów: Etap pierwszy - prezentacja wprowadzająca. W tej części uczniowie zapoznają się z praktyczną stroną funduszy unijnych: • Czym są fundusze unijne? • Dla kogo są przeznaczone? • Etapy pozyskiwania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej(od pomysłu do wypełnienia wniosku) • Konstruowanie projektu • Tworzenie skutecznego biznes panu Etap drugi-quiz • Sprawdzenie w formie zabawy, wiedzy młodzieży z zakresu finansów unijnych, jak i rozwijanie ich umiejętności interpersonalnych, które w przyszłości zaowocują w kontaktach zawodowych Etap trzeci-gra menadżerska • Gra logiczna mająca na celu, w uproszczony sposób, rozwijanie zdolności z działu planowania oraz zarządzania ryzkiem w działalności gospodarczej. Gra pomaga również w zapoznaniu się z podstawową wiedzą z zakresu finansów oraz zarządzania. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Sporty drużynowe czy indywidualne? |
Celem lekcji jest propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Czerpanie korzyści z posiadania wiedzy na temat sportów to informacje na temat ludzi, czyli społeczeństwa. Podczas lekcji pożądany jest aktywny udział jej uczestników, praca w małych grupach nad tzw. „mapami mózgu” na dużych formatach . Każda grupa 3-4 osobowa otrzymuje inne hasło (np. sport indywidualny, sport drużynowy, sportowiec, rywalizacja, wyścig, kibice etc.) i pracuje nad skojarzeniami z tym hasłem. Następnie ma miejsce prezentacja skojarzeń i wzajemne uzupełnianie. Kolejnym etapem staje się dyskusja wraz z wspólnym uzupełnianiem wielkiego kolażu (wraz ze zdjęciami z gazet itp.) do hasła SPORTOWE SPOŁECZEŃSTWO/SPOŁECZEŃSTWO INTERESUJĄCE SIĘ SPORTEM, czyli nauka czerpana ze wzajemnych doświadczeń. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kibole czy kibice? |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe.
Pokaz zdjęć zachowań publiczności podczas różnych imprez sportowych. Zdjęcia stanowią stymulację do rozmowy na temat podziału na kibiców i kiboli. Następnie uczestnicy są proszeni o napisanie na karteczkach 3 cech, którymi można określić kiboli i 3 odnoszących się do kibiców. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | AUTOkorekta. Pracownia Gier. |
Żyjemy w świecie nieustannych i gwałtownych zmian. Przechodzenie przez nie bywa trudne, ale jest nieuniknione. Stajemy więc przed wyborem: możemy próbować za wszelką cenę wyszarpywać skrawki stałości lub zaakceptować zmienność i nauczyć się funkcjonować w jej środowisku. AUTOkorekta to gra, która oswaja ze zmianą. Pozwala jej doświadczyć i zrozumieć jej wpływ na nasze zachowanie. Umożliwia również spojrzenie na zmiany w szerszej perspektywie oraz uświadomienie, że początkowe koszty w większości przypadków są obietnicą późniejszych zysków. Przyjdź, zagraj, i oswój się ze zmianą! |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Trade off w życiu codziennym (cykl Teoria Ekonomii w Praktyce) |
Relacja wymienna trade-off jest jednym z podstawowych pojęć ekonomii, jest ono kwintesencją ekonomii. Można je odnieść do podstawowych praw fizycznych - prawa zachowania energii. Zarówno w ujęciu jednostkowym jak i społecznym, działalność ekonomiczna to transformacja lub wymiana posiadanych dóbr lub zasobów. W trakcie tej transformacji nie może być sytuacji, w której uzyskujemy wartość ekonomiczną bez ponoszenia nakładów - nie może być darmowego lanczu. Musimy poświęcić jedno dobro, aby zwiększyć zasób innego dobra. Podstawnym pytaniem, jakie zadaje ekonomia to czy istnieje możliwość takiej wymiany oraz jeżeli istnieje, to w jakich proporcjach możemy jej dokonać. Podczas eksperymentu uczestnicy będą mogli przekonać się o sile relacji wymiennych, na przykładzie handlu miedzy wyspami. Podczas wykładu skonfrontowane będzie czysto techniczne pojęcie relacji wymiennych, z problemami natury etycznej – gdzie są granicę, w których relacja wymienna może być analizowana, np. czy można wycenić ludzkie życie. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Bieganie z geodezją |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Współcześni mistrzowie rzemiosła |
W formule edukacyjno-pokazowo-warsztatowej zostaną przedstawieni współcześni rzemieślnicy, których śmiało można określić jako mistrzów w swojej dziedzinie. Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja fotograficzna oraz fragmenty filmów o współczesnych rzemieślnikach, a na zakończenie uczestnicy zagrają w grę „Rzemieślnicze potyczki”, która powstała jako efekt „Uwolnić projekt” – projektu, w ramach którego na bazie inspiracji muzealnymi obiektami powstały nowe przedmioty, prezentujące tradycyjne wzory we współczesnej odsłonie. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Filozoficzna Gra Terenowa |
W niecodzienny, aktywny sposób uczestnicy gry będą mogli poszerzyć swoją wiedzę filozoficzną oraz sprawdzić się w logicznym myśleniu, sztuce argumentacji i pracy zespołowej, mierząc się z wyzwaniami otrzymanymi przez Filozofów z różnych epok. Gra odbędzie się na terenie Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego. |
filozofia |
|
Lekcja festiwalowa | Śladami Kamieni na szaniec. Gra miejska |
Uczniowie w sposób aktywny będą poznawać miejsca w Warszawie nierozerwalnie związane z historią Polski i samej stolicy w czasie II wojny światowej. Odwiedzą miejsca opisane w lekturze Kamienie na szaniec Aleksandra Kamińskiego. Uczestnicy gry zostaną podzieleni na grupy i otrzymają zadania do wykonania. Będa mieli okazję zobaczyć miejsca, w których żyli, walczyli i konspirowali bohaterowie powieści Kaminskiego. Zajęcia częściowo będą odbywać się w terenie oraz w Przystanku Historia CE IPN im. Janusza Kurtyki. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Bieganie z geodezją |
Gra edukacyjna polegająca na biegu na orientację z wykorzystaniem różnorodnych technik i materiałów geodezyjno-kartograficznych (GPS, zdjęcia lotnicze i satelitarne, mapy topograficzne i tematyczne itp.). |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Ucieczka z dylematu więźnia |
Problemem w nauczaniu i postrzeganiu ekonomii jest traktowanie konfliktu interesów ekonomicznych jako gry o sumie zerowej lub ujemnej. Jest to sprowadzenie mechanizmów rynkowych do schematu wojny lub rywalizacji sportowej, gdzie zwycięstwo jednych jest przegraną innych. W nieco łagodniejszej formie konflikt ekonomiczny pokazywany jest jako gra „dylemat więźnia”, w której racjonalne działanie indywidualnie nie prowadzi do optymalnej alokacji w ujęciu społecznym. Przed wykładem przeprowadzany zostanie eksperyment ilustrujący mechanizm gry „dylemat więźnia” znany z filmu pt. "Piękny umysł" i postaci Johna Nasha. W trakcie wykładu omówione zostaną zaś mechanizmy społeczne, dzięki którym możliwa jest ucieczka z tej sytuacji decyzyjnej i stworzenia warunków kooperacji orasz współdziałania, w celu osiągniecia optymalnej społecznie alokacji zasobów. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Statystyka dla laika |
Statystyka dla laika będzie lekcją, na której młodzieży zostaną zaprezentowane podstawowe zagadnienia statystyczne i praktyczne zastosowanie statystyki w życiu. Następnie uczestnicy wezmą udział w ankiecie, na podstawie której będzie możliwość „porównania się” do statystycznego Polaka. Następnie zagramy w grę „Familiada” w dwóch grupach, utworzonych na podtawie wyników ankiety. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Hiszpański dla początkujących |
W trakcie spotkania w ramach Festiwalu Nauki na Uniwersytecie SWPS pragniemy zachęcić do nauki języka hiszpańskiego w ramach hasła: „Hiszpański jest łatwy!”. Podczas zajęć prowadzonych przy wykorzystaniu rozmaitych technik dydaktycznych (metoda komunikatywna, materiały audiowizualne, skojarzenia, gry i zabawy) uczniowie zapoznają się z podstawowymi zwrotami, słownictwem oraz strukturami języka hiszpańskiego. Lekcja wzbogacona zostanie dodatkowo rozmaitymi informacjami dotyczącymi krajów hiszpańskojęzycznych, stanu języka hiszpańskiego na świecie oraz związków świata iberyjskiego i iberoamerykańskiego z innymi krajami. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
Gra edukacyjna, w trakcie której uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, przeprowadzą pomiary odległości i obliczą na tej podstawie powierzchnię oraz dowiedzą się co wpływa na wartość nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pieniądz i jego zastosowanie w życiu |
Pieniądz i jego zastosowanie w życiu codziennym - będzie to spotkanie w formie prezentacji przybliżającej podstawowe zagadnienia dotyczące pieniądza i jego obrotu (zmiany kursowe, wirtualny pieniądz). Następnie zagramy w dwóch drużynach w grę MONOPOL z uwzględnieniem zmian kursowych. Gra ma na celu pokazanie uczestnikom zmian kursu walut w przełożeniu na życie codzienne. Wyciągniemy wnioski, wyłonienimy zwycięzców i wręczymy nagrody. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | SGGW stolicą nauk przyrodniczych i społecznych |
Nie od dziś wiadomo, że najlepszą formą edukacji jest aktywny udział w inicjatywach poznawczych, dlatego Koło Naukowe Pedagogów Wydziału Nauk Społecznych SGGW pod kierunkiem dr Iwony Błaszczak, zaprasza uczniów szkół średnich do wzięcia udziału w grze edukacyjnej pt.: „SGGW - Stolicą Nauk Przyrodniczych. Człowiek w środowisku przyrodniczym i społecznym”. Gra ta ma na celu zapoznanie uczniów ze specyfiką wybranych Wydziałów funkcjonujących na Uczelni oraz przedstawienie ścisłego związku, który zachodzi pomiędzy edukacją, człowiekiem i przyrodą. Poprzez dobrą zabawę, urozmaiconą szeregiem atrakcji i ciekawych wyzwań naukowych, młodzież licealna pozna aktywizujące metody kształcenia, dzięki którym odkryje między innymi: niedostrzegalne sekrety lasu, innowacyjne rozwiązania w rolnictwie, tajemnice przestrzennego planowania zielenią miejską. Co więcej, udział w grze edukacyjnej, pozwoli uświadomić uczniom jak ogromne znaczenie w aspekcie zdrowotnym, mogą odgrywać dla człowieka takie elementy jak: otaczające go zwierzęta czy właściwa dieta. Na koniec, przedstawione zostaną ekonomiczne instrumenty ochrony środowiska. Każde z tych zagadnień zaprezentują studenci pedagogiki, a rozwiązanie przygotowanych problemów umożliwi grupie przejście do kolejnego etapu. Zapraszamy do udziału w naszej grze oraz do poznania najstarszej i największej Uczelni Przyrodniczej w Polsce, która być może stanie się Waszą „Alma Mater” |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | IBC - INVESTMENT BANKING CLUB |
Specjalnie przygotowana dla młodzieży gra edukacyjna mająca na celu zapoznać uczestników z funkcjonowaniem rynku finansowego, kapitałowego oraz giełdy. Symulacja gry na giełdzie będzie miała na celu identyfikację i określenie profilu inwestora. Uczestnicy będą uczyć się o teori wyboru w oparciu o krótki test, quise lub case. Przeprowadzane będą analizy ryzyka i decyzje portfelowe; w co inwestować; edukacja, wiedza. własna firma, podróże, złoto. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Braki, kartki, kolejki – lata 80. z Kolejką i Reglamentacją |
Zajęcia dotyczące ostatniej dekady PRL-u w formie przystępnej dla młodego uczestnika. Przybliżą ważne wydarzenia i postaci historyczne lat 80., uczestnicy dowiedzą się na czym polegała gospodarka socjalistyczna, jak wyglądało życie codzienne tamtego okresu. Będą mieli okazję zagrać w planszowe gry historyczne wydnae przez IPN: Kolejkę i Reglamentację. Zajęcia będa przeprowadzone z użyciem prezentacji multimedialnej i materiałów audiowizualnych. |
historia |
|
Spotkanie festiwalowe | Tragedia wspólnego dobra (cykl Teoria Ekonomii w Praktyce) |
Tragedia wspólnego dobra jest jednym z najbardziej znanych problemów ekonomicznych, które mogą być przykładem jak mechanizm konkurencji prowadzi do degradacji m.in. zasobów naturalnych i obniżenia dobrobytu społecznego. W części warsztatowej przeprowadzany zostanie eksperyment ilustrujący to zagadnienie ekonomii. W trakcie wykładu przedstawione zostaną przykłady tragedii wspólnych dóbr oraz sposoby w jaki sposób można uporać się z tym problemem. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Statystyka dla laika |
Statystyka dla laika będzie lekcją, na której młodzieży zostaną zaprezentowane podstawowe zagadnienia statystyczne i praktyczne zastosowanie statystyki w życiu. Następnie uczestnicy wezmą udział w ankiecie, na podstawie której będzie możliwość „porównania się” do statystycznego Polaka. Następnie zagramy w grę „Familiada” w dwóch grupach, utworzonych na podtawie wyników ankiety. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pieniądz i jego zastosowanie w życiu |
Pieniądz i jego zastosowanie w życiu codziennym - będzie to spotkanie w formie prezentacji przybliżającej podstawowe zagadnienia dotyczące pieniądza i jego obrotu (zmiany kursowe, wirtualny pieniądz). Następnie zagramy w dwóch drużynach w grę MONOPOL z uwzględnieniem zmian kursowych. Gra ma na celu pokazanie uczestnikom zmian kursu walut w przełożeniu na życie codzienne. Wyciągniemy wnioski, wyłonienimy zwycięzców i wręczymy nagrody. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Eksperymenty z mikroekonomii |
Co to jest popyt i podaż? W jaki sposób ustalane są ceny towarów na rynku? Jak ceny zmieniają się w zależności od podatków albo rodzaju towarów? Wszystkie te rzeczy sprawdzimy angażując uczestników w gry symulacyjne z podziałem na role. Na zajęciach uczniowie wcielają się w role kupców i nabywców i uczestniczą w symulacji giełdy towarowej żeby poznać rynkowe mechanizmy kształtowania się cen. Zajęcia składają się z trzech sesji symulacji trwających po ok. 20 min. oraz ich omówienia. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co nam przeszkadza w podejmowaniu racjonalnych decyzji ekonomicznych? |
Interaktywne warsztaty przybliżające podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii behawioralnej, opatrzone krótkim wstępem teoretycznym, ale skupione na wspólnym przeprowadzeniu eksperymentów. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co nam przeszkadza w podejmowaniu racjonalnych decyzji ekonomicznych? |
Interaktywne warsztaty przybliżające podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii behawioralnej, opatrzone krótkim wstępem teoretycznym, ale skupione na wspólnym przeprowadzeniu eksperymentów. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Eksperymenty z mikroekonomii |
Co to jest popyt i podaż? W jaki sposób ustalane są ceny towarów na rynku? Jak ceny zmieniają się w zależności od podatków albo rodzaju towarów? Wszystkie te rzeczy sprawdzimy angażując uczestników w gry symulacyjne z podziałem na role. Na zajęciach uczniowie wcielają się w role kupców i nabywców i uczestniczą w symulacji giełdy towarowej żeby poznać rynkowe mechanizmy kształtowania się cen. Zajęcia składają się z trzech sesji symulacji trwających po ok. 20 min. oraz ich omówienia. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co nam przeszkadza w podejmowaniu racjonalnych decyzji ekonomicznych? |
Interaktywne warsztaty przybliżające podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii behawioralnej, opatrzone krótkim wstępem teoretycznym, ale skupione na wspólnym przeprowadzeniu eksperymentów. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Imprezy sportowe czy masowe? |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co nam przeszkadza w podejmowaniu racjonalnych decyzji ekonomicznych? |
Interaktywne warsztaty przybliżające podstawowe zagadnienia z zakresu ekonomii behawioralnej, opatrzone krótkim wstępem teoretycznym, ale skupione na wspólnym przeprowadzeniu eksperymentów. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Wysportowane ciało to dla mnie za mało |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe. Zajęcia rozpoczyna pytanie do grupy o to czym różni się ciało sportowca od ciała przeciętnej osoby. Kolejne pytanie dotyczy różnic w budowie sylwetek w poszczególnych dyscyplinach sportu |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak szukać skarbów lecąc samolotem? |
W poszukiwaniu skarbów jest coś magicznego – możliwość śledzenia ukrytych w terenie obiektów, perspektywa ciekawego i cennego znaleziska oraz poznanie związanej ze skarbem historii. Nic więc dziwnego, że tropieniem zaginionych obiektów zajmowało się wiele znanych dzieciom bajkowych postaci – Tomek Sawyer, Pippi Pończoszanka czy Muminki. W rzeczywistości współcześni badacze posiadają narzędzia pomocne w szybszym i łatwiejszym poszukiwaniu skarbów wykonując i analizując obrazy zrobione wysoko nad powierzchnią Ziemi. Warsztat poprzedzi krótki wykład wprowadzający, w ramach którego przedstawiona zostanie historia fotografowania Ziemi – od zdjęć wykonywanych z latawca do najnowszych technologii wykorzystujących samoloty oraz statki kosmiczne. Dzieci zapoznają się również z fizycznymi podstawami procesu opracowania zdjęcia oraz wykorzystywanego do tego celu promieniowania elektromagnetycznego. Na koniec uczestnikom zostanie przedstawiony sposób poszukiwania jednych z najistotniejszych obecnie skarbów – obiektów archeologicznych, surowców kopalnych oraz rzadkich gatunków roślin. W ramach warsztatu dzieci wcielą się w rolę prawdziwego badacza – odnajdą poszukiwany obiekt na zdjęciu satelitarnym oraz nauczą się w jaki sposób należy przygotować mapę prowadzącą do skarbu.
|
technika i technologia |
|
Spotkanie festiwalowe | MikroQuiz, wybuchające drożdże, świecące żelki i DNA z jedzenia |
Gra komputerowa „MikroQuiz” „Wybuchające drożdże” „Świecące żelki” „DNA z jedzenia" |
biologia |
|