warsztaty
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Warsztat młodego konstruktora - silniki |
Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz wyczerpywanie się złóż surowców naturalnych stawiają przed współczesnym przemysłem coraz większe wyzwania, którym coraz trudniej sprostać. Zajęcia zaczniemy od zbudowania prostego silnika elektrycznego, aby lepiej zrozumieć zjawisko wytwarzania prądu elektrycznego. Następnie zajmiemy się źródłami energii oraz metodami jej przetwarzania, by ostatecznie przybliżyć budowę i zasadę działania nietypowego urządzenie, jakim jest silnik Stirlinga, a więc napędu, który być może zrewolucjonizuje energetykę odnawialną. |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Las, jakiego nie znamy - Piknik rodzinny IBL |
Podczas Pikniku przeprowadzimy:
|
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolorowy świat bakterii |
Bakterie to maleńkie organizmy, których nie widzimy gołym okiem, tzw. mikroorganizmy. O ich obecności często możemy się przekonać; mogą być naszymi wrogami, gdyż są przyczyną wielu chorób (angina, borelioza, próchnica, tężec), ale także sprzymierzeńcami, ponieważ pomagają np. w produkcji szczepionek i leków, kiszonych ogórków, produktów mlecznych, kosmetyków czy w oczyszczaniu ścieków. Bakterie wykorzystuje się również w nauce, jako organizmy modelowe w badaniach, a także w przemyśle, jako narzędzia do wytwarzania pożądanych substancji. Takie zastosowanie bakterii jest możliwe dzięki poznaniu ich fizjologii i materiału genetycznego oraz rozwojowi biologii molekularnej. Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z pracą w laboratorium, w którym przedmiotem badań są bakterie. Dowiedzą się, że są one najliczniejszą i wszędobylską grupą organizmów żywych na Ziemi, że mogą się poruszać, produkować pożyteczne enzymy i inne związki chemiczne, tworzyć kolonie oraz porozumiewać się ze sobą. Podczas warsztatów uczestnicy zobaczą bakterie pod mikroskopem, wyhodują „własne” mikroorganizmy, a także przeprowadzą eksperyment z wykorzystaniem enzymu produkowanego przez bakterie i zobaczą skutki jego aktywności. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Spere Aude |
Spere Aude – Miej odwagę być mądrym to hasło Festiwalu Nauki w Domu Zjazdów i Konferencji PAN w Jabłonnie, który odbywa się już po raz 16. Na gości czekają interesujące pokazy, wykłady i pogadanki, warsztaty i wystawy dotyczące różnych dziedzin nauki. 40 współorganizatorów – instytuty PAN, wyższe uczelnie, stowarzyszenia naukowe, fundacje i przedsiębiorstwa – w sposób przystępny i zrozumiały opowiedzą o swoich badaniach i ich praktycznych zastosowaniach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Badania kliniczne – jak sprawdzamy bezpieczeństwo i skuteczność nowych leków |
Jeśli zastanawiałeś się, gdzie badane są nowe leki, czy są bezpieczne i skuteczne, zapraszamy na warsztaty, podczas których pokażemy, jak funkcjonuje doświadczony ośrodek badań klinicznych faz wczesnych. Badania kliniczne są jedyną drogą do uzyskania rzetelnych danych związanych z rozwojem leku, sprawdzeniem jego działania w organizmie ludzkim. Nasze spotkanie podzielone będzie na trzy części. Pierwsza część poświęcona będzie omówieniu podstawowych zagadnień dotyczących badań klinicznych. Wspólnie zastanowimy się, jakie są cele realizowania badania klinicznego i jakie jego elementy są najistotniejsze. Podczas tych warsztatów uczestnicy spotkania będą mogli wziąć udział w grach i quizach związanych z omawianą tematyką. Ważnym elementem dotyczącym bezpieczeństwa stosowania nowych badanych leków jest laboratorium analiz medycznych. To tu sprawdzamy, czy i jak lek wpływa na podstawowe parametry krwi. Podczas tej części będzie możliwość zobaczenia pracy w laboratorium, a chętni będą mogli wykonać sobie podstawowe badania laboratoryjne. Ostatnią częścią będzie wycieczka po renomowanym Ośrodku Badań Klinicznych specjalizującym się w badaniach faz wczesnych.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w naszym spotkaniu. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztat młodego konstruktora - silniki |
Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz wyczerpywanie się złóż surowców naturalnych stawiają przed współczesnym przemysłem coraz większe wyzwania, którym coraz trudniej sprostać. Zajęcia zaczniemy od zbudowania prostego silnika elektrycznego, aby lepiej zrozumieć zjawisko wytwarzania prądu elektrycznego. Następnie zajmiemy się źródłami energii oraz metodami jej przetwarzania, by ostatecznie przybliżyć budowę i zasadę działania nietypowego urządzenie, jakim jest silnik Stirlinga, a więc napędu, który być może zrewolucjonizuje energetykę odnawialną. |
Nauki techniczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Co chcielibyście wiedzieć o kompoście? |
Jak przyśpieszyć naturalne procesy i najlepiej wykorzystać ich siłę? Jak ujarzmić proces rozkładu materii organicznej, by powstał kompost - szybciej, lepiej i pachnąco? Warsztaty przedstawią kompost - czarne złoto ogrodników. Porozmawiamy o ściółce leśnej i kompoście z liści - co żyje w kompoście, a co w ziemi przy Centrum Sztuki Współczesnej. Sprawdzimy, kiedy kompost jest gotowy do użycia. Opowiemy o różnych sposobach na przydomowe kompostowanie, o komposterach przemysłowych. Postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy kompostować lokalnie czy systemowo? |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Gen - jak go ugryźć? |
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z pracą w laboratorium badawczym oraz z niektórymi metodami biologii molekularnej wykorzystywanymi w badaniu genów. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest plazmid, enzymy restrykcyjne, klonowanie genów, oraz że niepozorne drożdże piekarnicze są doskonałym obiektem eksperymentalnym. Podczas warsztatów uczestnicy przeprowadzą także eksperyment z wykorzystaniem trawienia enzymami restrykcyjnymi. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak w XXI wieku łamie się prawa osób chorujących psychicznie |
Uczestnicy poznają ujawnione w ostatnich latach w Polsce najbardziej wstrząsające przypadki łamania praw osób chorujących psychicznie. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kryzys migracyjny i uchodźcy |
Podczas warsztatu poruszone zostaną najważniejsze kwestie związane z kryzysem migracyjnym w Europie. Uczestnicy dowiedzą się, jak polska młodzież postrzega uchodźców, jak uchodźcy Europę i Europejczyków. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Legendy miejskie |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak tworzą się legendy miejskie i jak stają się częścią kultury masowej. Poznają najpopularniejsze legendy, które powstały w naszym kraju (np. Czarny Roman, pociąg Piłsudskiego, tajne tunele w Warszawie) i na świecie (np. kangur we fraku, sprawa Dreyfusa, protokoły mędrców Syjonu). |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Stres - jak sobie z nim radzić |
Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka. Uczestnicy zdobędą wiedzą na temat stresu i jego przejawów. Poznają także sposoby radzenia sobie ze stresem. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kaligraficzne projektowanie zaproszeń |
Wystawa czasowa „Inwitacje. Zaproszenia z kolekcji Muzeum Drukarstwa” – to prezentacja najciekawszych obiektów wybranych spośród 2000. Eksponowane zaproszenia obejmują przeróżne rodzaje i typy zaproszeń, określanych przez ich przeznaczenie, rolę jaką mają spełniać i styl. Od zaproszeń z lat 50. XX w. dotyczących wydarzeń politycznych, społecznych, kulturalnych do współczesnych. Uczestnicy zapoznają się z wystawą jako inspiracją do stworzenia własnego, pisanego ręcznie zaproszenia. Prowadzący zapoznaje uczestników z narzędziami kaligraficznymi – od tych najdawniejszych (trzcinka, pióro gęsie) po współczesne, także te nowoczesne. Opowie, jak zmieniały się w czasie kształty liter i z czego to wynikało. Uczestnicy poznają podstawy jednego z krojów pisma kaligraficznego i sami będą pisać wybranym narzędziem zaproszenie. Warsztaty stanowią również szansę na rozwijanie sprawności ręki, uczą cierpliwości, kształtują linię pisma. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Wpływ różnic systemowych na język prawa i polityki z perspektywy tłumacza |
Zapożyczenia – dobre czy złe rozwiązanie? Nazwy własne – tłumaczyć czy nie? Jak poradzić sobie z tłumaczeniem nazw zawodów związanych z prawem i polityką oraz zwrotów grzecznościowych? – to pytania, które często nurtują tłumacza stojącego w obliczu nie tylko tekstów specjalistycznych. Źródłem powstania tych dylematów, jest fakt, że systemy prawne i polityczne mają wpływ na język, a w szczególności na związaną z nimi terminologię. Podczas zajęć omówionych zostanie wiele ciekawych zagadnień z zakresu przekładoznawstwa (np. ekwiwalencja, nieprzetłumaczalność, teoria skoposu, egzotyzacja i udomowienie). Słuchacze będą mogli aktywnie włączyć się w poszukiwanie najlepszych rozwiązań językowych na podstawie wcześniej przedstawionych metod, technik i procedur tłumaczeniowych. Dwa terminy uznawane za ekwiwalentne mogą mieć w rzeczywistości odmienne cechy semantyczne, przez co będą wywoływać inne skojarzenia u odbiorcy. Podczas kursu omówiony zostanie także temat systemów prawnych i politycznych na świecie w kontekście ich wpływu na język i percepcję rzeczywistości. Słuchacze dowiedzą się, czym jest prawo relatywizmu językowego i dlaczego tłumacz zawsze powinien poznać profil odbiorcy tekstu docelowego. Prezentowane podczas kursu przykłady zostaną zaczerpnięte nie tylko z dokumentów formalnych, lecz także z szeroko pojętych źródeł medialnych i literackich, dzięki czemu słuchacze będą mogli przekonać się o aktualności omawianych zagadnień. Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla osób zajmujących się tłumaczeniem tekstów o tematyce prawnej i politycznej, jak również osób zainteresowanych zagadnieniami z zakresu lingwistyki i translatoryki. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Kolorowy świat bakterii |
Bakterie to maleńkie organizmy, których nie widzimy gołym okiem, tzw. mikroorganizmy. O ich obecności często możemy się przekonać; mogą być naszymi wrogami, gdyż są przyczyną wielu chorób (angina, borelioza, próchnica, tężec), ale także sprzymierzeńcami, ponieważ pomagają np. w produkcji szczepionek i leków, kiszonych ogórków, produktów mlecznych, kosmetyków czy w oczyszczaniu ścieków. Bakterie wykorzystuje się również w nauce, jako organizmy modelowe w badaniach, a także w przemyśle, jako narzędzia do wytwarzania pożądanych substancji. Takie zastosowanie bakterii jest możliwe dzięki poznaniu ich fizjologii i materiału genetycznego oraz rozwojowi biologii molekularnej. Na warsztatach uczestnicy zapoznają się z pracą w laboratorium, w którym przedmiotem badań są bakterie. Dowiedzą się, że są one najliczniejszą i wszędobylską grupą organizmów żywych na Ziemi, że mogą się poruszać, produkować pożyteczne enzymy i inne związki chemiczne, tworzyć kolonie oraz porozumiewać się ze sobą. Podczas warsztatów uczestnicy zobaczą bakterie pod mikroskopem, wyhodują „własne” mikroorganizmy, a także przeprowadzą eksperyment z wykorzystaniem enzymu produkowanego przez bakterie i zobaczą skutki jego aktywności. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Miasto przyszłości |
W ramach zajęć uczestnicy będą mieli okazję poznać przemiany miast w Polsce po 1989 roku oraz dowiedzieć się, jak miasta prawdopodobnie będą wyglądać w 2100 roku. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Święta prawda, też prawda i nieprawda - o stereotypach dotyczących osób chorujących psychicznie |
Uczestnicy warsztatu będą mogli poznać najczęściej występujące w świadomości społecznej wyobrażenia dotyczące osób chorujących psychicznie oraz przekonać się, czy są prawdziwe. Warsztaty będą prowadzone przez psychologa oraz osobę z doświadczeniem choroby psychicznej. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Warsztaty umiejętności komunikacyjnych |
Uczestnicy warsztatów będą mogli zdobyć wiedzę i umiejętności z zakresu efektywnej komunikacji interpersonalnej. Podczas zajęć będą mogli także poznać aspekty komunikacji, na które zazwyczaj nie zwraca się uwagi. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Eksploracja opuszczonego miasta |
Uczestnicy dowiedzą się kilku ciekawych rzeczy o grupie eksploratorów takich wytworów cywilizacji, które dla zwykłego człowieka są niedostępne - kim są, co ich pchnęło do eksploracji i jakie obiekty próbują poznać. Wszystko zostanie zilustrowane fotografiami i fragmentami filmów z rzeczywistych eksploracji. |
Nauki społeczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dzień otwarty w Centrum Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika PAN |
W programie: Cykl wykładów popularnonaukowych: 9:00 – 15:00 cykl sześciu wykładów popularnych (szczegółowy program na stronie www.camk.edu.pl ukaże się 1 września) 15:00 -16:00 Na pytania publiczności odpowiadają wykładowcy Dnia Otwartego Taras: 9:00 – 15:00 pracownicy CAMK i członkowie Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii - pokazy plam słonecznych (przy bezchmurnej pogodzie); 9:00 – 15:00 – model Układu Słonecznego w skali 1:50 mln.; - układ pokazujący różnice siły ciążenia na powierzchni różnych ciał niebieskich; Biblioteka: 9:00 – 15:00 (pokazy co godzinę) - pokaz Tellurium – mechanicznego modelu Układu Słońce-Ziemia-Księżyc, wyjaśniającego zjawiska dnia i nocy, pór roku, zaćmień Słońca i Księżyca, faz Księżyca; Sala Seminaryjna: 9:30 – 16:00 “Wszechświat w komputerze” - pokazy astronomicznych programów komputerowych; Hall Główny W godzinach 9:00 -16:00 na terenie Centrum Astronomicznego otwarte będą stoiska: - Polskiego Towarzystwa Miłośników Astronomii prezentujące amatorski sprzęt astronomiczny i zdjęcia, a także oferujące porady dla miłośników astronomii; - Klubu Almukantarat; - firm oferujących amatorski sprzęt optyczny do obserwacji astronomicznych; - wydawnictw z literaturą popularnonaukową;
Szczegółowy program Dnia Otwartego ukase się na stronie www.camk.edu.pl . |
Nauki fizyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Piknik urodzinowy dinozaura Dyzia |
We wrześniu tego roku opierzony dinozaur Dyzio, który mieszka w Muzeum Geologicznym, kończy 21 lat i serdecznie zaprasza na swoją imprezę urodzinową! W programie: - spotkanie z paleontologami ................. i wiele wiele innych |
Nauki o Ziemi |
|
Spotkanie festiwalowe | Spere Aude |
Spere Aude – Miej odwagę być mądrym to hasło Festiwalu Nauki w Domu Zjazdów i Konferencji PAN w Jabłonnie, który odbywa się już po raz 16. Na gości czekają interesujące pokazy, wykłady i pogadanki, warsztaty i wystawy dotyczące różnych dziedzin nauki. 40 współorganizatorów – instytuty PAN, wyższe uczelnie, stowarzyszenia naukowe, fundacje i przedsiębiorstwa – w sposób przystępny i zrozumiały opowiedzą o swoich badaniach i ich praktycznych zastosowaniach. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | CSI: fikcja a rzeczywistość. Oględziny miejsca zdarzenia |
Jak co roku KNPK „Temida” zorganizuje warsztaty kryminalistyczne w ramach Festiwalu Nauki dla wszystkich chętnych, którzy spełniają wymóg wieku tj. 12 lat. Członkowie naszego koła na początku przeprowadzą wykład wprowadzający, a później praktyczne zajęcia z użyciem wyposażenia walizki kryminalistycznej. Jednym słowem, każdy z uczestników warsztatów będzie mógł chociaż na chwilę wcielić się w rolę technika kryminalistyki. Planujemy kilka stacji, na których przedstawimy w sposób praktyczny techniki kryminalistyczne, które wykorzystywane są w trakcie oględzin miejsca zdarzenia, m.in. daktyloskopię, oględziny zwłok i inne. |
Nauki prawne |
|
Spotkanie festiwalowe | Gen - jak go ugryźć? |
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z pracą w laboratorium badawczym oraz z niektórymi metodami biologii molekularnej wykorzystywanymi w badaniu genów. Uczestnicy dowiedzą się, co to jest plazmid, enzymy restrykcyjne, klonowanie genów, oraz że niepozorne drożdże piekarnicze są doskonałym obiektem eksperymentalnym. Podczas warsztatów uczestnicy przeprowadzą także eksperyment z wykorzystaniem trawienia enzymami restrykcyjnymi. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Metafory w polityce |
Skuteczny komunikat polityczny niemal z założenia buduje uproszczoną wizję świata, w której tylko nieliczne aspekty życia odgrywają istotną rolę. Aby zamknąć politycznego przeciwnika bądź wyborcę w tym uproszczonym świecie, twórca komunikatu często używa języka metaforycznego. Jeden polityk powie, że państwo to samochód, który potrzebuje sprawnego silnika i doświadczonego kierowcy, by wozić pasażerów-obywateli. Inny opisze państwo jako dom, w którym stereotypowa matka i ojciec reprezentują kolejno instytucje opieki społecznej i aparat przymusu. Siła obrazów zawartych w metaforach jest na tyle duża, że gdy dyskusja polityczna raz zostanie do nich sprowadzona, bardzo trudno jest ją przełamać. Nasz umysł naturalnie skłania się, by wykorzystać zawężoną logikę oddziałujących na nas metafor i w ten sposób uporządkować chaos politycznych realiów. Metafory są jednak zawsze otwarte na interpretacje, rządzą się więc własną dynamiką i mogą zostać wykorzystane przez wszystkich uczestników dyskusji, często na przekór ich pierwotnemu autorowi. Warsztaty poświęcone będą wykorzystaniu metafor w propagandzie i agitacji politycznej. Dowiemy się, jaki jest mechanizm działania metafory i jaka jest jej rola w budowaniu sensu wypowiedzi. Nauczymy się rozpoznawać metafory w kontekście politycznym i zobaczymy, z czego wynika ich manipulacyjny potencjał. W trakcie warsztatów posłużymy się konkretnymi przykładami z politycznych kampanii, konferencji i debat. Wspólnie analizując wypowiedzi polityków, spróbujemy rozpoznać ich metafory i ocenić ich skuteczność. Na koniec zastanowimy się nad sposobami obrony przed manipulacją polityczną. |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | „Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu“- oprowadzanie kuratorskie i warsztaty edukacyjne |
Dokumenty prezentowane na wystawie "Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu" tworzą tzw. Podziemne Archiwum Getta Warszawy, którego inicjatorem był Emanuel Ringelblum, historyk i działacz społeczny. Powołał działającą w konspiracji grupę współpracowników (nazwali się Oneg Szabat, hebr. Radość Soboty) dokumentujących życie, a następnie śmierć getta Warszawy. Kiedy wiedzieli już, że getto zostanie zlikwidowane, a oni – wraz z innymi – wywiezieni do obozu Zagłady, zakopali dokumenty w piwnicy szkoły Borochowa przy ul. Nowolipki 68. Zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie i warsztaty edukacyjne poświęcone twórcom i losom Podziemnego Archiwum Getta Warszawy. Wszystkich zainteresowanych prosimy o kontakt na: rezerwacja@jhi.pl. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Dzieci z różnych kultur w polskich szkołach, czyli o tolerancji słów kilka |
Celem warsztatu jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kampinoskie krajobrazy |
Zajęcia warsztatowe w formie wycieczki pieszej na trasie: Sieraków – Łomiankowska Droga – Łąki Sierakowskie – Na Miny - Stary Dąb - Sieraków Długość trasy: 8 km, czas przejścia 4 godziny, liczba uczestników 25-30 osób Trasa wycieczki pozwala na poznanie najatrakcyjniejszych przyrodniczo fragmentów wschodniej części Kampinoskiego PN. Prowadzi między innymi skrajem najstarszego i zarazem największego w KPN Obszaru Ochrony Ścisłej – Sieraków. Podczas warsztatów uczestnicy mają możliwość pracy z kartami ćwiczeń. Omawiane zagadnienia: |
|
|
Lekcja festiwalowa | Korpusy tekstów w nauce języka angielskiego |
Korpusy językowe to zbiory autentycznych tekstów zapisanych w postaci cyfrowej, które są wykorzystywane powszechnie w badaniach naukowych z dziedziny językoznawstwa korpusowego i pogranicza innych dyscyplin. Jednakże mogą one również służyć jako bardzo przydatne narzędzia w nauce języków obcych. Celem warsztatu jest przedstawienie możliwych zastosowań korpusów nauce języka. W Internecie dostępnych jest wiele różnorakich korpusów, tzn. korpusów jednojęzycznych i wielojęzycznych, korpusów o tematyce ogólnej, jak i korpusów specjalistycznych. Podczas warsztatów zostanie zaprezentowanych kilka korpusów, które mogą stanowić pomoc w nauce języka angielskiego, jak również stosowania poprawnej polszczyzny, są nimi m.in. Brytyjski Korpus Narodowy (BNC), Amerykański Korpus Współczesnego Języka Angielskiego (COCA), Narodowy Korpus Języka Polskiego (NKJP), a także kilka słowników bazujących na danych korpusowych, np. Glosbe bądź Linguee. Oprócz prezentacji narzędzi korpusowych przedstawione zostaną także praktyczne metody wykorzystania korpusów w (samodzielnej) nauce języka angielskiego. Jako alternatywa dla gotowych korpusów zostanie przedstawiony inny typ korpusu tworzony przez nauczyciela w odpowiedzi na konkretne potrzeby uczniów, a mianowicie DIY (ang. do-it-yourself) corpus, który umożliwia rozwiązanie specyficznych problemów uczniów napotykanych w trakcie nauki konkretnych zagadnień językowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Misja kosmiczna „PAŃSTWO” |
Celami warsztatu są: rozumienie przez jego uczestników kluczowych pojęć w życiu publicznym, czyli instytucja państwa, polityka publiczna, obywatel, władza, konstytucja oraz kształcenie świadomości wpływu obywateli na państwo i państwa na obywateli. Metody wykorzystywane podczas warsztatu to: rozmowa nauczająca, wykład, uczenie się przez współpracę, analiza tekstu źródłowego, gra dydaktyczna, dyskusja, burza mózgów |
|
|
Lekcja festiwalowa | Od genu do szczepionki – co dziś potrafi biotechnolog? |
Każdy wie, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Stąd szczepionki to cudowny wynalazek naszych czasów, który pozwala zapobiec śmiertelnie groźnym chorobom. Pierwsza szczepionka pojawiła się w 1796 roku. Od tamtej pory nastąpił ogromny postęp w tej dziedzinie. Wiedza z zakresu genetyki, immunologii, interakcji patogen-gospodarz oraz biologii patogenów pozwala na stosowanie coraz bardziej wyrafinowanych metod ochrony naszego zdrowia. Stąd szczepionki nowej generacji, które dziś opracowujemy w naszych laboratoriach, znacznie różnią się od tradycyjnych szczepionek. Ten nowy typ szczepionek to szczepionki podjednostkowe wytwarzane przy udziale metod inżynierii genetycznej. W trakcie spotkania dowiecie się, czym są takie nowe szczepionki, dlaczego są takie dobre i bezpieczne. Dowiecie się, jaki jest przepis na szczepionkę i jak się ją przygotowuje. Odpowiemy na pytanie, czy można zrobić szczepionkę na każdy zagrażający nam wirus czy bakterię. Powiemy też o najnowszym pomyśle biotechnologów, czyli o szczepionkach uniwersalnych. Czy marzenie ludzi o szczepionce uniwersalnej możemy już dziś zrealizować i czy będziemy mogli szczepić się przeciwko grypie tylko raz w życiu? Uczestnicy w trakcie lekcji będą mieli możliwość zobaczyć laboratoria Instytutu Biotechnologii i Antybiotyków, w których odbywają się poszczególne etapy urzeczywistniania pomysłów na szczepionki nowej generacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tłumaczenie symultaniczne (język hiszpański – język polski): słucham, rozumiem, mówię! |
Spotkanie ma na celu rozbudzenie zainteresowań przekładem ustnym, a w szczególności jego najbardziej znaną odmianą: tłumaczeniem symultanicznym wykonywanym w kabinie (tłumaczeniem kabinowym). Warsztaty składają się z dwóch komponentów: krótkiego wstępu oraz ćwiczeń praktycznych. Pierwszy komponent to wprowadzenie do tłumaczenia ustnego: prezentacja jego odmian, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia symultanicznego, a także omówienie kompetencji tłumacza konferencyjnego. Drugi komponent to warsztaty. Najpierw uczestnicy zapoznają się z zasadami etyki zawodowej tłumaczy oraz zasadami wykonywania tłumaczenia symultanicznego. Następnie, uczestnicy poznają działanie urządzeń w kabinie i w sali konferencyjnej, dzięki którym tłumaczenie symultaniczne może się odbywać. W dalszej kolejności uczestnicy będą próbować swych sił w tłumaczeniu kabinowym z języka hiszpańskiego na język polski krótkich przemówień o tematyce ogólnej. Po tłumaczeniu każdego przemówienia nastąpi omówienie tłumaczeń, trudności, na jakie napotkali uczestnicy, a także sposobów, w jaki można starać się sprostać wyzwaniom tłumaczenia kabinowego. Warunkiem niezbędnym powodzenia spotkania jest interakcja prowadzącej i uczestników w formie żywej dyskusji w języku polskim oraz w języku hiszpańskim, z tego względu od uczestników oczekuje się znajomości języka hiszpańskiego przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gdzie mieszkają zwierzęta? |
Budowle i konstrukcje zwierząt z całego świata: muszle, nory i kopce ssaków, gniazda i budki lęgowe ptaków, domki i miasta owadów, pajęczyny pająków, schroniska i konstrukcje wodne, zwierzęcopodobne budynki świata. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak mówić, żeby się porozumieć ? |
Porozumienie bez przemocy według Marshalla Rosenberga to sposób na efektywną komunikację z innymi, nawet z tymi, z którymi wiele nas dzieli. To sposób na dotarcie do sedna sprawy i skupienia uwagi na znalezieniu rozwiązania dobrego dla obydwu stron. To rodzaj komunikacji opartej na szacunku do samego siebie i drugiej strony dialogu oraz brania pod uwagę uczuć obu stron. To sposób, który pozwala również wyrazić swoją złość w sposób, który nie rani drugiej strony i w dalszym ciągu umożliwia dojście do porozumienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kreatywne warsztaty przedsiębiorczości Zostań osobą przedsiębiorczą |
W trakcie spotkania dowiemy się, co charakteryzuje osoby przedsiębiorcze i jak rozbudzać w sobie przedsiębiorczość. Osoby przedsiębiorcze dostrzegają szanse w swoim otoczeniu i potrafią je wykorzystać. Takie osoby często wykorzystują techniki, których można się nauczyć. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co nam prawo? |
Głównym celem zajęć „Po co nam prawo?” jest pokazanie uczniom różnorodność prawa. Uczniowie nauczą się przede wszystkim identyfikować i rozróżniać normy obowiązujące, takie jak prawo, moralność, normy etyczne, religia. Zrozumieją mechanizmy przenikania tych norm między sobą i ich wpływ na prawo. Zobaczą, że prawo i moralność czasem się przenikają, ale nie zawsze idą ze sobą w parze. Poznają i nauczą się scharakteryzować postawy wobec prawa i będą potrafili je przyporządkować do konkretnych ludzkich zachowań. Uświadomią sobie wieloznaczność pojęcia prawo, przez co zrozumieją różnicę między prawem a obowiązkiem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Techniki 3D w życiu codziennym |
Lekcja jest interaktywnym spotkaniem, w trakcie którego uczniowie mogą zapoznać się z podstawami Technik 3D stosowanych w trakcie projektowania oraz produkcji prototypowych części i zespołów maszyn. Podczas spotkania uczniowie będą mieli możliwość zobaczenia, na czym polega współcześnie stosowane modelowanie w środowisku trójwymiarowym oraz w jaki sposób można przenieść do świata nas otaczającego wirtualne modele bryłowe za pomocą techniki druku 3D. |
|
|
Lekcja festiwalowa | #KleksWprawie |
Ale o co chodzi? Kałamarz? List? Dokumenty? To proste – Jan Brzechwa – znany poeta, autor wielu znanych bajek i wierszy dla dzieci, absolwent Wydziała Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego! Brzechwa posiadał bardzo rzadki u dorosłego dar – rozumiał świat dziecka, wnikał w niego, nie próbując go zmienić w świat dorosłych. Znakomicie pojmował on perspektywę młodego odbiorcy, którego poprzez zwrócenie uwagi na ludzkie zachowania, wady czy zalety, starał się zachęcić do refleksji oraz do zabawy słowem i skojarzeniami. Dlatego twórczość Brzechwy porywa, bawi i uczy kolejne pokolenia młodych Polaków. W swoich utworach poeta ukrył wiele idei prawnych, które postanowiliśmy pokazać młodym odbiorcom. Na warsztat weźmiemy wszystkim znaną „Akademię Pana Kleksa”, w której ważną rolę odrywają zagadnienia: człowieczeństwo, rola społeczeństwa czy kosmos. To właśnie na nich skupimy się podczas prowadzonych lekcji. Zajęcia rozpoczniemy od krótkiego przypomnienia „Akademii Pana Kleksa”. Następnie wspólnie zastanowimy się nad tym, co oznacza bycie człowiekiem. Opowiemy uczniom Do warsztatów należy zapoznać się z treścią utworu – proponujemy również obejrzeć w szkole film „Akademia Pana Kleksa” reż. Krzysztofa Gradowskiego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń, które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [skraplanie tlenu], wprowadzenie takich pojęć jak gaz doskonały, gazy rzeczywiste, prawa gazowe. Staramy się pokazać, jakie znaczenie w naukach ścisłych ma eksperyment. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Malarstwo epoki mamutów |
Czy lew jaskiniowy miał grzywę, a jeleń olbrzymi garb grzbietowy? Jak duże były rogi nosorożca włochatego? Czy mamuty żyły w południowej Francji i Hiszpanii? Na te i inne pytania odpowiemy podczas warsztatów. Ich uczestnicy będą mieli możliwość, niczym malarze epoki mamutów, narysować zwierzęta, o których dowiedzą się podczas prelekcji. Zamienią się również w paleontologów i odkopią, a następnie zrekonstruują szkielet mamuta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ręka – język –mózg, czyli rola gestów i ruchu w nauce języka obcego |
Płynność wypowiedzi jest ważna, kiedy mówimy w języku obcym. Nie zawsze jednak formułowanie myśli i mówienie przebiega tak sprawnie i płynnie, jak życzyłby sobie tego mówiący, który próbuje porozumiewać się w języku obcym. Jednym z wielu elementów wpływających na dynamikę wypowiedzi są gesty i ruch. Gesty są nie tylko ruchową ilustracją tego co mówimy, ale odgrywają również znaczącą rolę w komunikacji, na przykład wspomagają komunikację, ponieważ są pomocne w przywołaniu słów, których w danym momencie nie możemy sobie przypomnieć, czy też pomagają w sprawniejszym docieraniu do słów o niższej częstotliwości używania. Gesty i ruch mają również wartość dydaktyczną i są pomocne w procesie nauczania i uczenia się języków obcych. W kontekście nauki języka gesty są najczęściej kojarzone z techniką reagowania całym ciałem, która służy do wprowadzania słownictwa czy funkcji językowych, szczególnie wśród młodszych uczniów. Na tym jednak rola gestów i ruchu nie kończy się. Podczas tego interaktywnego wykładu postaramy się odpowiedzieć między innymi na następujące pytania: Czym są gesty? Jaka jest ich funkcja poznawcza? Czy gesty pomagają przyswajać wiedzę? Jaką rolę odgrywają na różnych etapach nauki języka obcego? Czy gestykulujący nauczyciel przyczynia się do postępów w nauce dokonywanych przez jego uczniów? Czy gestykulujący uczeń języka obcego uczy się szybciej? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy wiemy, w czym jemy? |
Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością tj. patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp. Refleksja dot. tego, jak świat wyglądałby bez opakowań (film) oraz zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to powiedzieć? Warsztat z wystąpień publicznych dla początkujących |
Publiczne występowanie to jedna z kluczowych umiejętności w XXI wieku. Skuteczne przemawianie stanowi przewagę konkurencyjną. Umożliwia przekonanie do swoich racji innych. Ułatwia również mierzenie się z edukacyjnymi wyzwaniami, takimi jak wygłaszanie referatów czy branie udziału w debatach. Zajęcia są przeznaczone dla licealistów chcących poćwiczyć umiejętności publicznego występowania. Warsztat składa się z części teoretycznej i praktycznej. Uczestnicy zajęć dowiedzą się, dlaczego przekonywanie innych do swoich racji jest ważną społeczną umiejętnością. Poznają kluczowe zasady budowania wystąpień publicznych oraz strategie retoryczne. Otrzymają również wskazówki dotyczące m.in. opanowania stresu przed wystąpieniem czy angażowania publiczności. Licealiści będą też mieli możliwość sprawdzenia swoich umiejętności w praktyce. Osią części praktycznej warsztatów będzie analiza umiejętności retorycznych oraz stylu występowania każdego z mówców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawa konsumenta - czyli co powinno się wiedzieć, robiąc zakupy |
Podczas wykładu zostaną omówione aspekty prawne związane z przygotowaniem ucznia do świadomego poruszania się na rynku dóbr konsumpcyjnych - kształtowania umiejętności krytycznego myślenia oraz podejmowania decyzji. Słuchaczom zostaną przekazane podstawowe informacje związane z konsekwencjami prawnymi nieuczciwej sprzedaży, w tym zostaną omówione klauzule abuzywne i wskazane instytucje, które mogą służyć pomocą w sprawach reklamacji. Ponadto uczniowie nauczą się wyróżniać uprawnienia konsumenta z tytułu rękojmi i gwarancji oraz poznają problematykę zawierania umów na odległość. Uczestnicy nauczą się przede wszystkim, do kogo należy się zwrócić w przypadku problemów ze sprzedawcą oraz prawidłowo zidentyfikować niezadowolone postanowienia umowne. Ponadto będą wyróżniać takie uprawnienia jak rękojmia i gwarancja oraz poznają aspekty prawne związane z zawieraniem umów na odległość. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Być ekologiem w przyjaźni z Bogiem |
Podczas lekcji uczniowie przypomną sobie najważniejsze fragmenty biblijne o stworzeniu świata oraz o zadaniach, jakie Pan Bóg powierzył ludziom w związku z opieką nad światem. Wspólnie zastanowią się, na czym ta opieka ma polegać? W jaki sposób możemy być „Bożymi pomocnikami” w opiece nad światem? Ponadto zostaną przybliżone sylwetki wybranych „przyjaciół Boga”, czyli świętych, którzy swym życiem wypełnili zadanie czynienia sobie ziemi poddaną „na medal”, jak choćby św. Franciszek - patron ekologów. Na koniec każdy uczestnik samodzielnie przygotuje pocztówkę z odpowiednim cytatem biblijnym, którą będzie mógł wręczyć komuś z bliskich, zachęcając do włączenia się w dzieło troski o świat stworzony przez Pana Boga. Na zakończenie lekcji każdy z uczniów dostanie pamiątkowe gadżety Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nasi przyjaciele, pies i kot, jak ich postrzegamy w Polsce i Rosji Cz. 1 |
Na dwóch lekcjach (pierwsza skupiająca się wokół tematu psa, druga wokół tematu kota) poruszymy problem kontaktu między człowiekiem-właścicielem a jego podopiecznym psem lub kotem. Padną pytania typu: Czy pies lub kot powinien występować w Internecie i przynosić dochody finansowe? Czy pies lub kot jest traktowany jak rzecz, jak człowiek, czy może jakoś inaczej? Jak nazwałeś swoje zwierzątko i dlaczego? Czy to prezent, kłopot, czy przyjaciel? Kto się nim opiekuje? Zajęcia w języku rosyjskim. Pierwsza część, to prezentacja fragmentów tekstów, z ilustracjami i informacją o psach i kotach i naszym do nich stosunku, a następnie uczniowie opowiedzą o swoich zwierzętach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wartościowanie i stereotypizacja kota w językach rosyjskim i polskim |
Porównanie jest jednym ze sposobów poznania i oswojenia świata oraz przejawem myślenia abstrakcyjnego. Minimalna struktura porównania składa się z: obiektu A (członu porównywanego, comparandum) i obiektu B (członu porównującego, comparatum), elementu C (tertium comparationis) oraz łącznika – najczęściej spójnika (jak, как). Jedną z podstawowych funkcji konstrukcji porównawczych jest wyrażenie wartościowania. Na wykładzie przedstawiona zostanie informacja na temat obiektu B (tu: kota), wykraczająca poza definicje słownikowe, włączającą dane o jego subiektywnym postrzeganiu przez mówiących, prowadzącym wręcz do jego stereotypizacji jako nosiciela cechy. Utrwalone w porównaniach frazeologicznych cechy kota okazały się tak istotne i typowe, że stały się miarą i odniesieniem dla cech i czynności człowieka |
|