Partnerstwo publiczno-prywatne - sposób na poprawę komfortu życia
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczeństwa czy lokalnych społeczności należy do ustawowych obowiązków podmiotów administracji publicznej, odpowiednio rządu lub administracji terenowej – gminy, miasta czy powiatu. Mimo, że jednostki te wywiązują sią z tych obowiązków, fundusze, którymi dysponują umożliwiają świadczenie tylko części usług publicznych oczekiwanych przez mieszkańców. Dodatkowo standard tych usług zbyt często pozostawia wiele do życzenia, jak np. nieodpowiednia jakość wody w sieci wodociągowej czy nawet brak takiej sieci, zaniedbana infrastruktura sportowa lub źle oświetlone ulice. Dzieje się tak dlatego, że podmioty publiczne, nie dysponują stosownymi, rozwiązaniami równie zaawansowanymi technologicznie, co drogimi. Z tego powodu podmioty publiczne, w trosce o jak najwyższą dostępność i jakość usług świadczonych w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb ludności, zapraszają do współpracy w budowie infrastruktury publicznej i w świadczeniu usług z jej wykorzystaniem podmioty z sektora prywatnego, na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego. W ramach takiej współpracy podmiot prywatny udostępnia swój kapitał, posiadane najnowsze technologie oraz swoje doświadczenie. Dzięki temu sektor publiczny może nie tylko zwiększyć zakres świadczonych usług publicznych, ale też poprawić ich standard, co podnosi poziom życia mieszkańców. Warunkiem odniesienia takich korzyści jest jednak wybór odpowiedniego przedsięwzięcia do wykonania w formule partnerstwa publiczno-prywatnego oraz jego rzetelne przygotowanie.