klasa VI
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice jedzenia |
Czym jest smak? Jakie narządy są zaangażowane w jego odczuwanie? Na te i wiele innych pytań młodzi naukowcy znajdą odpowiedź podczas warsztatów "Tajemnice jedzenia". Dowiedzą się również, dlaczego wybrane produkty są dla nas zdrowe a niektóre nie. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mikrokosmos pod mikroskopem |
Mikroskop to optyczny przyrząd pozwalający zajrzeć w głąb mikroświata. Jego wykorzystanie przyczyniło się do ogromnego postępu w biologii. Mikroskop pozwala nam poznać budowę komórek roślinnych i zwierzęcych, dzięki czemu możemy poznać różnice między nimi. Ale świat bezpośrednio nas otaczający to nie wszystko. Dzięki urządzeniom znajdującym się w naszych laboratoriach dzieci będą miały także okazję poznać świat mikrofauny zasiedlającej żołądki przeżuwaczy na podstawie obserwacji mikroskopowej preparatów z tzw. żywej kropli w czasie rzeczywistym. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ornitologiczne ciekawostki ogrodów wilanowskich |
Jakie ptaki można spotkać w królewskich ogrodach? Czym się żywi nurogęś, czym puszczyk, a czym grubodziób? Dla jakich ptaków wieszamy skrzynki lęgowe, a które dokarmiamy w karmnikach? jak odróżnić kawke i gawrona, kowalika i pełzacza, kosa i szpaka? By poznać odpwoiedzi na te i wiele innych pytań, zapraszamy do wspólnego odkrywania ornitologicznych ciekawostek przyapałacowych ogrodów.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Współcześni mistrzowie rzemiosła |
W formule edukacyjno-pokazowo-warsztatowej zostaną przedstawieni współcześni rzemieślnicy, których śmiało można określić jako mistrzów w swojej dziedzinie. Spotkaniu towarzyszyć będzie prezentacja fotograficzna oraz fragmenty filmów o współczesnych rzemieślnikach, a na zakończenie uczestnicy zagrają w grę „Rzemieślnicze potyczki”, która powstała jako efekt „Uwolnić projekt” – projektu, w ramach którego na bazie inspiracji muzealnymi obiektami powstały nowe przedmioty, prezentujące tradycyjne wzory we współczesnej odsłonie. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Chrońmy przyrodę Ameryki Południowej |
Prezentacja multimedialna najciekawszych gatunków zwierząt Ameryki Południowej ze szczególnym uwzględnieniem tych, które można spotkać w Warszawskim ZOO. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poznać środowisko, tryb życia oraz zagrożenia jakie czyhają na jaguary, wikunie, piękne i kolorowe ary i tukany, płaszczki, żółwie i wiele innych występujących tam rzadkich gatunków zwierząt. Uczniowie dostaną karty pracy - jedną na dwoje uczniów - i po zajęciach na sali konferencyjnej i wycieczce po terenie ZOO z przewodnikiem czeka ich samodzielny spacer w celu wypełnienia kart pracy. Aby wykonać to zadanie będzie trzeba sięgnąc pamięcią do oglądanej wcześniej prezentacji i oczywiście wykładu przewodnika. Po określonym czasie wszyscy uczestnicy spotkają się w Ptaszarni w sali dydaktycznej, gdzie nastąpi oficjalne sprawdzenie efektów pracy. Nagrodą za prawidłowe wykonanie zadania będzie możliwość bezpośredniego kontaktu z kilkoma zwierzętami pochodzącymi z Ameryki Południowej. Dla najpilniejszych uczestników mała niespodzianka! |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciepło - zimno / Optyka nie gryzie |
Dzielone lekcje w czasie których omówione i zilustrowane pokazami zostaną zjawiska termodynamiczne i optyczne. Każdy z uczestników będzie mógł z bliska obejrzeć przeprowadzane eksperymenty, a wybrani śmiałkowie dołączą do eksperymentatorów i przeprowadzą część doświadczeń samodzielnie. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Rufus w opałach |
Warsztat z wykorzystaniem gry edukacyjnej dla starszych klas szkoły podstawowej na temat podejmowania przez młodych ludzi decyzji oraz wiążących się z tym konsekwencjami. Gra ma charakter interaktywy - to uczesnicy decyzują, jak postąpi tytułowy Rufus. Dzięki temu młody człowiek w interesujący sposób przekonuje się, jakie niebezpieczeństwa może napotkać użytkownik nowoczesnych technologii oraz uczy się, jak reagować w trudnych sytuacjach. Gra powstała w ramach projektu KURSOR. Celem warsztatu jest nauka podejmowania rozważnych decyzji w internecie. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Wrzesień 1939 |
Uczestnicy zajęć poznają realia początków II wojny światowej, które zostaną przybliżone z wykorzystaniem gier edukacyjnych IPN (m. in. Pamięć 39, 111), prezentacji multimedialnej i środków audiowizualnych. Uczniowie dowiedzą się jak wyglądał początek II wojny światowej. Informacje będą przekazane z pomocą prezentacji multimedialnej. Aby utrwalić informacje, uczniowie zagrają w grę edukacyjną IPN typu memory - Pamięć '39, która w przystępny dla młodego ucznia sposób pozwala poszerzyć wiedzę o kampanii wrześniowej. Uczniowie dowiedzą się również o Brygadzie Pościgowej, która broniła nieba nad Warszawą w pierwszych dniach wojny i zagrają w grę 111, inspirowaną walkiami 111 Eskadry Pościgowej.
|
historia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | W królestwie grzybów |
Lekcje mają na celu -poznanie środowiska leśnego - podział na warstwy i zależności w nich występujące. -poznanie środowiska leśnego rola grzybów w życiu człowieka -rozwijanie umiejętności uważnej obserwacji -umiejętność pracy w grupie. -kształtowanie właściwych postaw i zachowań w lesie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak Maria Skłodowska-Curie odkrywała rad czyli promieniotwórczość wokół nas |
Maria Skłodowska-Curie, polska uczona wszech czasów, dwukrotna noblistka, która zajmowała się badaniami nad promieniotwórczością polonu i radu. Poznamy ciekawostki i anegdoty dotyczące Marii oraz zanalizujemy aktualne korzyści i zagrożenia, które niesie promieniotwórczość. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | O wszechobecnym promieniowaniu |
W trakcie zajęć, bazując na aparaturze diagnostycznej urządzenia PF-1000, wykorzystywanej na co dzień do diagnostyki neutronów, przeprowadzone zostaną zajęcia interaktywne. Uczestnicy będą mieli do wytypowania przedmioty powszechnego użytku takie jak sól kuchenna, glazura, miernik samolotowy, czujka dymu. Będą musieli określić ich przeznaczenie i powszechność stosowania w życiu codziennym. Następnie prowadzący w oparciu o wytypowanych asystentów lekcji festiwalowej przeprowadzą pomiar promieniowania elektromagnetycznego emitowanego z tych przedmiotów. Widzowie będą mogli samodzielnie włączać i wyłączać monitory promieniowania. Widzowie będą musieli samodzielnie ocenić intensywność tego promieniowania. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Sporty drużynowe czy indywidualne? |
Celem lekcji jest propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Czerpanie korzyści z posiadania wiedzy na temat sportów to informacje na temat ludzi, czyli społeczeństwa. Podczas lekcji pożądany jest aktywny udział jej uczestników, praca w małych grupach nad tzw. „mapami mózgu” na dużych formatach . Każda grupa 3-4 osobowa otrzymuje inne hasło (np. sport indywidualny, sport drużynowy, sportowiec, rywalizacja, wyścig, kibice etc.) i pracuje nad skojarzeniami z tym hasłem. Następnie ma miejsce prezentacja skojarzeń i wzajemne uzupełnianie. Kolejnym etapem staje się dyskusja wraz z wspólnym uzupełnianiem wielkiego kolażu (wraz ze zdjęciami z gazet itp.) do hasła SPORTOWE SPOŁECZEŃSTWO/SPOŁECZEŃSTWO INTERESUJĄCE SIĘ SPORTEM, czyli nauka czerpana ze wzajemnych doświadczeń. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kibole czy kibice? |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe.
Pokaz zdjęć zachowań publiczności podczas różnych imprez sportowych. Zdjęcia stanowią stymulację do rozmowy na temat podziału na kibiców i kiboli. Następnie uczestnicy są proszeni o napisanie na karteczkach 3 cech, którymi można określić kiboli i 3 odnoszących się do kibiców. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego ptaki lubią miasto? |
Zajęcia będą realizowane w formie wycieczki do parku miejskiego, w trakcie której uczestnicy poznają występujące w mieście gatunki ptaków (parkowo-leśne i wodne). W trakcie spaceru zaprezentowane będą m.in. ciekawostki dotyczące spotkanych gatunków. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły ziemi - Ziemia |
Kontynuujemy podjęty w latach ubiegłych temat żywiołów. W tym roku będziemy opowiadać o matce - Ziemi. Rozpoczniemy od mitologii słowiańskiej i poznamy mit o stworzeniu ziemi przez bogów: Świętowida, Peruna, Welesa. Wejdziemy do jaskiń i ziemianek, gdzie człowiek szukał schronienia, zwiedzimy kopalnię - miejsce wydobywania z wnętrza ziemi potrzebnych surowców, opowiemy o matce - Ziemi dostarczającej ludziom pożywienia. Zastanowimy się też nad tym w jaki sposób nasza Ziemia przyjmuje tych, którzy udają się na wieczny spoczynek. Lecz przede wszystkim chcielibyśmy wyjaśnić, dlaczego to właśnie ziemia jest skarbnicą zabytków archeologicznych. Uczestnicy naszych warsztatów będą mogli samodzielnie stworzyć - zbudować Ziemię używając ogromnych puzzli, uczestniczyć w warsztatach ceramicznych, czy też budować model domu |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Cudowne antyoksydanty - co to takiego i gdzie ich szukać |
Wolne rodniki powstają w organizmie w wyniku reakcji metabolicznych (np. utleniania tłuszczów) oraz są dostarczane do organizmu wraz z dymem papierosowym, skażonym i/lub zjonizowanym powietrzem, lekami czy podczas spożywania przetworzonej żywności. Wolne rodniki to pobudzone (reaktywne chemicznie) atomy, cząsteczki lub jony posiadające niesparowany elektron, które mogą prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń w komórce, utleniając każdy związek z którym mają kontakt. Do naturalnych wrogów rodników należą przeciwutleniacze (antyoksydanty) czyli witaminy C i E, karotenoidy, niektóre pierwiastki śladowe oraz polifenole. Bogatym źródłem związków fenolowych jest herbata: czarna, zielona, czerwona i owocowa. Za pomocą rodnika DPPH i spektrofotometru sprawdzimy, który herbaciany napar ma największą moc czyli jest najzdrowsza. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy – czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Jak to się dzieje, że nietoperze potrafią po ciemku wrócić do miejsca, gdzie mieszkają? Jak one to w ogóle robią, że w locie nie rozbijają sobie głowy o drzewo? A kiedy trzeba zapaść w sem zimowy, to skąd wiedzą, gdzie się schować - zwłaszcza takie, dla których to będzie pierwsza zima w życiu? Na te i podobne pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. Postaramy się też z pomocą elektronicznych urządzeń usłyszeć to, co normalnie dla naszych uszu jest niesłyszalne i na własnej skórze przekonac się, jak to jest, kiedy trzeba się orientować w otoczeniu za pomocą słuchu, a nie wzroku. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Gleba podstawą życia |
Lekcja ma na celu ukazać rolę gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi. Czym odżywiają się rośliny? Żyzność i urodzajność gleby, co to znaczy? Która gleba jest kwaśna i dlaczego? Co mamy pod stopami? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ornitologiczne ciekawostki ogrodów wilanowskich |
Jakie ptaki można spotkać w królewskich ogrodach? Czym się żywi nurogęś, czym puszczyk, a czym grubodziób? Dla jakich ptaków wieszamy skrzynki lęgowe, a które dokarmiamy w karmnikach? jak odróżnić kawke i gawrona, kowalika i pełzacza, kosa i szpaka? By poznać odpwoiedzi na te i wiele innych pytań, zapraszamy do wspólnego odkrywania ornitologicznych ciekawostek przyapałacowych ogrodów.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | pH surowców i produktów spożywczych a jakość odżywcza i prozdrowotna |
Celem warsztatów jest poznanie równowagi kwasowo-zasadowej produktów spożywczych oraz wartości pH układu pokarmowego. Zajęcia obrazują zmiany pH po spożyciu pokarmów w jamie ustnej. Znaczenie zachowania właściwej higieny jamy ustnej. Przedstawienie zależności miedzy prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego a wartością pH produktów spożywczych. Osoby biorące udział w warsztatach: - zapoznają się z odcinkami układu pokarmowego człowieka; - poznają wartość pH poszczególnych odcinków układu pokarmowego (jamy ustnej , żołądka, dwunastnicy i jelit); - zaznajomią się z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym; - wykonają pomiary równowagi kwasowo-zasadowej z wykorzystaniem pH-metru produktów spożywczych; - dokonają wyliczenia średniej z kilku pomiarów; - potrafią obsłużyć pH-metr; - dokonają zaklasyfikowania produktów spożywczych do odpowiedniego pH; Opis
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rzeźbienie rzeczywistości laserem |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsają światem |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Chrońmy przyrodę Ameryki Południowej |
Prezentacja multimedialna najciekawszych gatunków zwierząt Ameryki Południowej ze szczególnym uwzględnieniem tych, które można spotkać w Warszawskim ZOO. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję poznać środowisko, tryb życia oraz zagrożenia jakie czyhają na jaguary, wikunie, piękne i kolorowe ary i tukany, płaszczki, żółwie i wiele innych występujących tam rzadkich gatunków zwierząt. Uczniowie dostaną karty pracy - jedną na dwoje uczniów - i po zajęciach na sali konferencyjnej i wycieczce po terenie ZOO z przewodnikiem czeka ich samodzielny spacer w celu wypełnienia kart pracy. Aby wykonać to zadanie będzie trzeba sięgnąc pamięcią do oglądanej wcześniej prezentacji i oczywiście wykładu przewodnika. Po określonym czasie wszyscy uczestnicy spotkają się w Ptaszarni w sali dydaktycznej, gdzie nastąpi oficjalne sprawdzenie efektów pracy. Nagrodą za prawidłowe wykonanie zadania będzie możliwość bezpośredniego kontaktu z kilkoma zwierzętami pochodzącymi z Ameryki Południowej. Dla najpilniejszych uczestników mała niespodzianka! |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach? |
Zajęcia z wykorzystaniem ekspozycji Powozownia, prezentacji zdjęć, pasz, którymi karmimy konie, akcesoriów jeździeckich i zaprzęgowych. Wspólnie definiujemy konia (anatomia, eksterier, rola na tle innych gatunków zwierząt udomowionych). Poznajemy specyfikę końskiego umysłu (duży roślinożerca, instynkt stadny, hierarchia stada). Podkreślamy konieczność dbania o dobry stan psychiczny i fizyczny konia – podczas odpoczynku i pracy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego ptaki lubią miasto? |
Zajęcia będą realizowane w formie wycieczki do parku miejskiego, w trakcie której uczestnicy poznają występujące w mieście gatunki ptaków (parkowo-leśne i wodne). W trakcie spaceru zaprezentowane będą m.in. ciekawostki dotyczące spotkanych gatunków. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót główy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Origami i nie tylko |
Zajęcia składają się ze wstępu o aspekcie ekologicznym o powstawaniu papieru: • drzewo – papier – makulatura – recykling – papier, • krótka historia powstania orgiami. oraz części praktycznej, podczas której uczestnicy składają modele zwierząt. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat owadów |
Owady (Insecta) to grupa zwierząt najliczniej i najszerzej rozpowszechniona na świcie. Spotyka się je wszędzie: na lądzie, w wodzie, powietrzu, na organizmach roślinnych jak i zwierzęcych, w ich odchodach oraz zwłokach. Pełnią one wiele ważnych funkcji w naszym ekosystemie: uczestniczą w krążeniu i rozkładzie substancji organicznych, ochronie roślin oraz ich zapylaniu, jednakże poza pożytecznymi owadami, istnieje szereg owadów uważanych za szkodniki. Karaczany, muchy, chrząszcze czy motyle to tylko niektóre z owadów, które będzie można podziwiać podczas lekcji festiwalowych. Zajęcia poprzedzone będą krótką prelekcją obejmującą zapoznanie się z budową i fizjologią owadów, także ich rolą |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zabawa w ciepło-zimno, czyli warsztaty z wymiany ciepła |
Wymiana ciepła jest ważnym zagadnieniem, wpływającym na przebieg procesów fizykochemicznych. W trakcie zajęć dzieci własnoręcznie wykonają doświadczenia m.in. obrazujące przewodnictwo cieplne materiałów czy też wpływ mieszania na chłodzenie. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Bądź zdrów jak ryba |
Międzynarodowy Instytut Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie zaprasza do udziału w kampanii edukacyjnej skierowanej do uczniów szkół podstawowych. Podczas warsztatów dzieci obejrzą film animowano-fabularny przedstawiający działalność Instytutu i pracę naukowców. Wezmą udział w doświadczeniach z dziedziny biologii, dowiedzą się ciekawostek o rybach i ich życiu, w szczególności jednego gatunku – rybki danio, której hodowlę prowadzi Instytut. Uczestnicy otrzymają książeczki edukacyjne bogate w fantastyczne przykłady z życia codziennego pozwalające zrozumieć tajniki wiedzy naukowej w dziedzinie biologii. Celem akcji, którą Instytut prowadzi jest wzbudzenie zainteresowania biologią jako nauką o życiu. Instytut chce także uświadamiać najmłodszych, jak wiele polscy naukowcy potrafią osiągnąć w prowadzeniu międzynarodowych badań, dzięki którym być może już w niedalekiej przyszłości będziemy potrafili skuteczniej leczyć choroby. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak namalować dzień i noc? |
Popołudnie w ogrodzie, wieczór nad Sekwaną, Ogród Saski w blasku księżyca. Jak zmieniają się kolory w każdym z tych miejsc? Zobaczymy oglądając dzieła Józefa Mehoffera, Aleksandra Gierymskiego i Józefa Pankiewicza. |
sztuka |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice Układu Słonecznego |
Lekcja festiwalowa będzie omawiała tematykę planet Układu Słonecznego, ich ukształtowania i ruchu. Uczniowie odkryją, jaki wpływ na nasze codzienne życie ma ruch obrotowy i obiegowy Ziemi. Dowiedzą się, dlaczego ludzie mogą (wkrótce) wylądować na Marsie, a nie na bliższej Wenus i czemu nikt nigdy nie stanie na powierzchni Jowisza. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | W bursztynowym lesie |
Co o bursztynie wiedzieć trzeba: jego geneza, miejsca występowania, właściwości i jego wykorzystanie. Rekonstrukcja naukowa lasu, w którym bursztyn powstał, gdzie się ten las znajdował i jakie zwierzęta w nim żyły. Gdzie znajdują się jego miejsca występowania i jak był wykorzystywany. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły ziemi - Ziemia |
Kontynuujemy podjęty w latach ubiegłych temat żywiołów. W tym roku będziemy opowiadać o matce - Ziemi. Rozpoczniemy od mitologii słowiańskiej i poznamy mit o stworzeniu ziemi przez bogów: Świętowida, Peruna, Welesa. Wejdziemy do jaskiń i ziemianek, gdzie człowiek szukał schronienia, zwiedzimy kopalnię - miejsce wydobywania z wnętrza ziemi potrzebnych surowców, opowiemy o matce - Ziemi dostarczającej ludziom pożywienia. Zastanowimy się też nad tym w jaki sposób nasza Ziemia przyjmuje tych, którzy udają się na wieczny spoczynek. Lecz przede wszystkim chcielibyśmy wyjaśnić, dlaczego to właśnie ziemia jest skarbnicą zabytków archeologicznych. Uczestnicy naszych warsztatów będą mogli samodzielnie stworzyć - zbudować Ziemię używając ogromnych puzzli, uczestniczyć w warsztatach ceramicznych, czy też budować model domu |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Gleba podstawą życia |
Lekcja ma na celu ukazać rolę gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi. Czym odżywiają się rośliny? Żyzność i urodzajność gleby, co to znaczy? Która gleba jest kwaśna i dlaczego? Co mamy pod stopami? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jeśli nie alfabet, to co? Systemy zapisu w Ameryce Południowej i Północnej |
Jak zapisywali informacje Majowie i Aztekowie? Co kryje inkaskie kipu? Czy mieszkańcy Ameryki Północnej posługiwali się jedynie alfabetem? Dlaczego pismo rongo-rongo z Wyspy Wielkanocnej nie zostało do dziś odczytane? Poznaj odpowiedzi na te pytania, rozwiąż zagadki językowe i odczytaj ukryte informacje. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Las |
Zapoznanie z funkcjonowaniem lasu jako ekosystemu, tworzącymi go grupami organizmów oraz zależnościami występującymi między nimi, a także rolą lasów w życiu i gospodarce człowieka. Omówienie pojęć: las, typy lasu, budowa warstwowa lasu, obieg materii, ochrona lasu. W programie: część kameralna obejmująca wykład w oparciu o prezentację multimedialną oraz zwiedzanie ekspozycji stałej „Przyroda i historia Puszczy Kampinoskiej". Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków roślin i zwierząt, rozpoznawanie śladów działalności zwierząt, konkurs, gry i zabawy edukacyjne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Podstawowe informacje dotyczące budowy szkieletu ssaków |
Uczestnicy lekcji festiwalowej zostaną zapoznani z ogólną budową szkieletu ssaków. Początkowo na przykładzie kości zwierząt domowych i gospodarskich takich jak koń, bydło, pies, kot oraz świnia, zostanie omówiona ogólna budowa szkieletu ssaków. Następnie uczestnicy zwiedzą muzeum osteologiczne, gdzie zapoznają się z budową szkieletu zwierząt dzikich i egzotycznych w aspekcie analizy porównawczej.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rzeźbienie rzeczywistości laserem |
Celem lekcji pokazowej jest przedstawienie nowoczesnej metody pomiarowej skaningu laserowego 3D oraz jego wykorzystanie w inwentaryzacji i odtworzeniu obiektów zabytkowych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skoncentruj się, czyli jak ćwiczyć uwagę |
Czy zdarza Ci się odrabiać lekcje całe popołudnie, choć wcale nie jest tak dużo zadane, bo „ciągle coś się dzieje”? Pytająca siostra, przychodzący SMS, grająca muzyka to „przeszkadzacze” (tzw. dystraktory), z którymi nasz mózg musi sobie poradzić, aby skupić się na wykonywanym zadaniu. Umiejętność koncentracji uwagi jest bardzo ważna w dzisiejszym wymagającym świecie, ponieważ pozwala działać szybciej, a przez to efektywniej. Podczas naszego spotkania dowiesz się czym jest uwaga i jak można ją trenować. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemniczy świat owadów |
Owady (Insecta) to grupa zwierząt najliczniej i najszerzej rozpowszechniona na świcie. Spotyka się je wszędzie: na lądzie, w wodzie, powietrzu, na organizmach roślinnych jak i zwierzęcych, w ich odchodach oraz zwłokach. Pełnią one wiele ważnych funkcji w naszym ekosystemie: uczestniczą w krążeniu i rozkładzie substancji organicznych, ochronie roślin oraz ich zapylaniu, jednakże poza pożytecznymi owadami, istnieje szereg owadów uważanych za szkodniki. Karaczany, muchy, chrząszcze czy motyle to tylko niektóre z owadów, które będzie można podziwiać podczas lekcji festiwalowych. Zajęcia poprzedzone będą krótką prelekcją obejmującą zapoznanie się z budową i fizjologią owadów, także ich rolą |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsają światem |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. Każdy będzie mógł poczuć się inżynierem geodetą i samodzielnie wykonać pomiary kontrolne.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ziemia, Księżyc i Słońce |
Podczas filmu dowiesz się więcej o codziennych zjawiskach astronomicznych. Co się dzieje na niebie? Dlaczego Słońce świeci i do czego można je wykorzystać? Jak zmieniają się pory dnia i roku? Film opowiada też o gwiazdozbiorach, podróżach kosmicznych i lądowaniu na Księżycu. Przed filmem odbywa się pokaz na żywo „Samotna planeta Ziemia”, a od 20 marca „Astronawigatorzy”. Film z audiodeskrypcją. Przeznaczony dla widzów powyżej 8 lat, trwa 35 min. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Do domu po nocy – czyli skąd nietoperz wie, gdzie mieszka |
Jak to się dzieje, że nietoperze potrafią po ciemku wrócić do miejsca, gdzie mieszkają? Jak one to w ogóle robią, że w locie nie rozbijają sobie głowy o drzewo? A kiedy trzeba zapaść w sem zimowy, to skąd wiedzą, gdzie się schować - zwłaszcza takie, dla których to będzie pierwsza zima w życiu? Na te i podobne pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć podczas lekcji poświęconej latającym ssakom i ich niezwykłym umiejętnościom. Postaramy się też z pomocą elektronicznych urządzeń usłyszeć to, co normalnie dla naszych uszu jest niesłyszalne i na własnej skórze przekonac się, jak to jest, kiedy trzeba się orientować w otoczeniu za pomocą słuchu, a nie wzroku. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót główy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Konne podróże - karetą, bryczką, saniami |
Poprzez krótkie opowiadania, zabawy ruchowe, rysowanie i układanki lekcja wprowadza w historię pojazdów konnych, zaznajamia z dawnymi sposobami podróżowania. Rozszerza wiedzę na temat koni i ich pracy w służbie człowieka. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywioły ziemi - Ziemia |
Kontynuujemy podjęty w latach ubiegłych temat żywiołów. W tym roku będziemy opowiadać o matce - Ziemi. Rozpoczniemy od mitologii słowiańskiej i poznamy mit o stworzeniu ziemi przez bogów: Świętowida, Peruna, Welesa. Wejdziemy do jaskiń i ziemianek, gdzie człowiek szukał schronienia, zwiedzimy kopalnię - miejsce wydobywania z wnętrza ziemi potrzebnych surowców, opowiemy o matce - Ziemi dostarczającej ludziom pożywienia. Zastanowimy się też nad tym w jaki sposób nasza Ziemia przyjmuje tych, którzy udają się na wieczny spoczynek. Lecz przede wszystkim chcielibyśmy wyjaśnić, dlaczego to właśnie ziemia jest skarbnicą zabytków archeologicznych. Uczestnicy naszych warsztatów będą mogli samodzielnie stworzyć - zbudować Ziemię używając ogromnych puzzli, uczestniczyć w warsztatach ceramicznych, czy też budować model domu |
historia |
|