Dlaczego firmy kupują firmy - czyli słów kilka o fuzjach i przejęciach przedsiębiorstw
Ciągle zmieniające się otoczenie rynkowe wymusza na firmach szybkie dostosowywanie się do aktualnych oczekiwań konsumentów. Pomimo postępującej globalizacji nadal na wielu rynkach istnieją mniej lub bardziej istotne preferencje dla lokalnych producentów i dostawców usług. Postęp techniczny skraca cykl życia produktów i wymaga ponoszenia znacznych nakładów na rozwój technologii. W takich warunkach refleksja nad optymalną strategią rozwoju wymaga uwzględniania wielu czynników, w tym realizacji ambitnych przedsięwzięć polegających na zagranicznych inwestycjach bezpośrednich oraz przejęciach.
Fuzje i przejęcia przestały już być synonimem agresywnej ekspansji, a stały się równoprawną strategią postepowania w sytuacji, gdy niezbędne jest skokowe powiększenie potencjału wytwórczego, szybkie uzyskanie dostępu do nowych rynków lub grup konsumentów oraz obrona własnej tożsamości. Dziś, to tradycyjne podejście do wzrostu polegające na stopniowej rozbudowie własnego potencjału postrzegane jest jako działanie pasywne i ograniczające możliwości rozwoju.