I jak tu się dogadać? O kompetencjach, interesach, znaczeniu instytucji UE
Niejednokrotnie można spotkać się ze stwierdzeniem, że Komisja Europejska jest odpowiednikiem rządu, a Parlament Europejski jest analogią parlamentu narodowego. Ten sposób postrzegania instytucji unijnych prowadzi m.in. do tworzenia fałszywego obrazu kompetencji poszczególnych organów, jak i procedur tworzenia i egzekwowania unijnego prawa. W konsekwencji spotykamy się ze stwierdzeniami typu „Unia nam kazała…”. Podczas lekcji festiwalowej postaram się wspólnie z uczniami uporządkować wiedzę w tym obszarze. W pierwszej kolejności zaprezentowane będą główne różnice między najważniejszymi instytucjami unijnymi (Komisja Europejska, Rada Europejska, Rada Unii Europejskiej, Parlament Europejski), jak również ich odmienność od organów krajowych, z którymi bywają utożsamiane (analiza materiałów drukowanych, film). Następnie przedstawiona będzie podstawowa procedura przyjmowania aktów prawnych w UE, tzw. zwykła procedura ustawodawcza, która również istotnie różni się od procedur obowiązujących w państwach członkowskich UE (odgrywanie ról). Na koniec przeprowadzimy dyskusję dotyczącą współpracy instytucji unijnych przy przyjmowaniu nowych przepisów, w tym różnic interesów, które reprezentują.


