Kto boi się igieł? Dlaczego i jak nie płakać, gdy trzeba pobrać krew?
W Instytucie rozumiemy, że zarówno dzieci jak i ich opiekunowie mogą odczuwać lęk, gdy dziecko musi mieć wykonane badania laboratoryjne. Dzieci i młodzież potrzebują pomocy w rozwijaniu opartych na zaufaniu relacji z profesjonalistami i uzyskaniu pewnej kontroli nad tym, co się z nimi może dziać w placówce medycznej.
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom chcemy przybliżyć dzieciom procedurę pobierania krwi, a rodzicom i opiekunom zasugerować sposoby udzielania wsparcia, gdy badania u dzieci staną się koniecznością. Zapraszamy serdecznie wszystkich którzy chcą rozwinąć swoją wiedzę o praktyczne umiejętności poparte wiedzą i doświadczeniem specjalistów. Nauka to przyszłość!
W pierwszej (teoretycznej) części wykładu specjalista w dziedzinie diagnostyki laboratoryjnej przedstawi w jaki sposób wyjaśniać dzieciom konieczność wykonywania badań laboratoryjnych dostosowując przedstawiane informację do wieku dziecka. Dzieciom zostaną zaprezentowane niezbędne w procedurze narzędzia oraz wyjaśnione ich zastosowanie. Z chętnymi dziećmi odegrane zostaną scenki procedury pobierania krwi.
W drugiej części wykładu rodzice otrzymają szereg praktycznych informacji jak rozmawiać z dzieckiem, jak dziecko wspierać. Przedłożone zostaną autorskie materiały (kolorowanki, zadania, quizy, gra planszowa) oswajające dzieci z tematyką badań laboratoryjnych. Przedstawione zostaną również farmakologiczne i poza farmakologiczne rozwiązania stosowane w nowoczesnych jednostkach (szpitalach, laboratoriach). Dzieci i rodzice będą mieli okazję za pomocą okularów/gogli VR przenieść się do wirtualnej rzeczywistości oraz wypróbować wibrującego lodowato zimnego kompresu w kształcie pszczoły.
W ramach podsumowania wspólnie z dziećmi stworzony zostanie plakat z pomysłami dotyczącymi sposobów dzieci na radzenie sobie w sytuacji konieczności wizyty w Punkcie Pobrań. Równolegle rodzice zostaną poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej tzw. „fobii przed igłami” oraz otrzymają pakiet przydatnych informacji w formie drukowanej.