Neuroanatomiczne podstawy stresu – czyli dlaczego przed egzaminem czujemy, że nic nie umiemy
Neuropsychologiczne i neuroanatomiczne podstawy stresu – czyli dlaczego przed egzaminem mamy pustkę w głowie i jak to zmienić?
Egzamin dla uczniów i studentów może być wyzwaniem. Nie tylko ze względu na ilość czy trudność materiału do opanowania, ale także ze względu na silny stres.
Centralnym ośrodkiem regulującym odpowiedź stresową jest układ limbiczny, na który między innymi składa się niepozornych rozmiarów struktura - ciało migdałowate. Pełni ono kluczową rolę w przetwarzaniu emocji, zwłaszcza strachu i zagrożenia, a także w aktywacji reakcji „walcz albo uciekaj”. Nadmiernie uaktywnienie tej struktury może błędnie odbierać sytuację jako potencjalnie niebezpieczną, wpływać przez to na procesy pamięciowe i utrudniać napisanie egzaminu pomimo posiadanej wiedzy.
W czasie wykładu omówię dokładny wpływ całego układu limbicznego na pamięć, skupiając się przede wszystkim na ciele migdałowatym, a także na jego relacjach z innymi ośrodkami w mózgu. Powiem także, co zrobić, aby lepiej sobie radzić w stresujących sytuacjach.
budynek nr 19, Sala Rady Wydziału


