Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
| Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
|---|---|---|---|---|
| Spotkanie festiwalowe | BioBlitz Kampus Młociny 2025 - Podsumowanie Lata |
Bioblitz to szybka inwentaryzacja przyrodnicza, wykonywana przez specjalistów wspólnie z zainteresowanymi niespecjalistami - mieszkańcami miejsca inwentaryzacji, ochotnikami, pasjonatami. W tym roku prowadzimy akcję BioBlitz na naszych kampusach - razem z naszymi studentami oraz gośćmi przeszukujemy tereny naszych kampusów i ich otoczenia. Teren akcji obejmuje również Las Młociny i przylegający do niego fragment Doliny Wisły. Do zbioru i porządkowania naszych obserwacji używamy aplikacji iNaturalist (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=pl lub https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl). Akcja trwa cały sezon, jej bieżące postępy można śledzić na stronie iNaturalist: https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl. W czasie akcji, dzięki obecności specjalistów z różnych działów taksonomii oraz wydatnej pomocy algorytmów aplikacji iNaturalist zbieramy obserwacje i rozpoznajemy organizmy z różnych grup systematycznych - porosty, rośliny naczyniowe, bezkręgowce, kręgowce. Relacje z niektórych naszych wycieczek można obejrzeć na stronie bioblitz.pl. W czasie spotkania będzie można wspólnie z nami wziąć udział w poszukiwaniach flory i fauny późnego lata i wczesnej jesieni. Na koniec podsumujemy nasze obserwacje i nagrodzimy najlepszych, spośród obecnych na spotkaniu, obserwatorów :-). |
Nauki biologiczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Fakty i mity na temat aktywności fizycznej, diety i snu |
Czy trzeba biegać maratony, jeść wyłącznie zdrową żywność i zasypiać przed 22.00, aby być zdrowym? Skonfrontujemy najgłośniejsze slogany mediów z wynikami badań i wytycznymi towarzystw naukowych. Pokażemy, że: |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Nie tylko dla kulturystów – naukowy trening siłowy dla każdego |
Trening oporowy nie służy wyłącznie budowaniu bicepsów na plażę. Zgodnie z najnowszymi danymi poprawia gęstość kości, wrażliwość insulinową i funkcje poznawcze u osób 18–88 lat. W trakcie wykładu: |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | To nie tylko kwestia silnej woli – jak wspierać osoby zmagające się z otyłością? |
Otyłość to przewlekła choroba, nie moralna porażka. Zaprosimy słuchaczy do krótkiego eksperymentu z greliną i leptyną, pokazując, czemu wywołują „głód mimo kalorii”. ' Omówimy: |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Brzuch pełen bakterii – dlaczego musimy dbać o swoich mikroskopijnych lokatorów? |
W jelitach mieszka 100 bilionów mikrobów, 150-krotnie więcej genów niż w ludzkim genomie. To one wytwarzają 90% serotoniny, modulują 70% odporności i dezaktywują toksyny. W czasie spotkania omówimy zagadnienia: |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Z apteki do trumny? Tajemnice leków bez recepty |
W Polsce sprzedaje się 2 miliardy tabletek OTC rocznie – to 55 op. na osobę. Ibuprofen, pseudoefedryna, paracetamol i ziołowe „uspokajacze” uchodzą za bezpieczne, bo dostępne. Tymczasem: Przeanalizujemy etykiety „leków z pasma reklam” oraz pokażemy procedurę zgłaszania działań niepożądanych do GIF. Uczestnicy dostaną checklistę 5 pytań, które trzeba sobie zadać przed połknięciem „niewinnej” pastylki: od interakcji z alkoholem po wpływ na wątrobę, nerki i serce. |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Neuroanatomiczne podstawy stresu – czyli dlaczego przed egzaminem czujemy, że nic nie umiemy |
Neuropsychologiczne i neuroanatomiczne podstawy stresu – czyli dlaczego przed egzaminem mamy pustkę w głowie i jak to zmienić? Egzamin dla uczniów i studentów może być wyzwaniem. Nie tylko ze względu na ilość czy trudność materiału do opanowania, ale także ze względu na silny stres. W czasie wykładu omówię dokładny wpływ całego układu limbicznego na pamięć, skupiając się przede wszystkim na ciele migdałowatym, a także na jego relacjach z innymi ośrodkami w mózgu. Powiem także, co zrobić, aby lepiej sobie radzić w stresujących sytuacjach. |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Dlaczego sztuka abstrakcyjna jest trudna w odbiorze |
Spotkanie dotyczy sztuki abstrakcyjnej od jej początków (ok. 1910 r.) Jego celem jest przygotowanie do odbioru sztuki abstrakcyjnej. W programie jest dyskusja z elementami rozmowy nauczającej na bazie przygotowanej prezentacji. Omówienie sztuki abstrakcyjnej i awangardy, w tym abstrakcji lirycznej, suprematyzmu i neoplastycyzmu oraz powojennych kierunków i nurtów w sztuce abstrakcyjnej: ekspresjonizmu abstrakcyjnego w Stanach Zjednoczonych, hard-edge paining oraz minimalizmu, a także informelu i op-art w Europie Zachodniej. |
Obszar sztuki |
|
| Spotkanie festiwalowe | „Niech żyje bal"– neurobiologia ryzyka, euforii i utraty kontroli |
Bal to nie tylko taniec i muzyka – to także metafora euforii, ekscytacji, przekraczania granic. Dlaczego jedni szukają wrażeń i skaczą na bungee, a inni wybierają bezpieczne rozwiązania? Odpowiedź tkwi w neurobiologii. W prezentacji poruszymy rolę dopaminy w generowaniu uczucia „flow”, ekscytacji i ryzyka. Omówimy, jak działają układ nagrody i ciało migdałowate, gdy podejmujemy impulsywne decyzje. Co sprawia, że niektórzy z nas mają „głód emocji”? Jak stres, dzieciństwo i czynniki genetyczne wpływają na potrzebę intensywnych przeżyć? Zajrzymy też do mózgów hazardzistów, artystów i miłośników sportów ekstremalnych. Czy euforia zawsze jest dobra? A może „wszystko wolno” to pułapka neurobiologiczna? |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | „Czy ja nie jestem lepsza niż...?" – o tym, jak porównania i odrzucenie zmieniają mózg |
Porównywanie się do innych to naturalna cecha ludzkiego umysłu. Jednak w kontekście relacji romantycznych – bywa wyjątkowo bolesna. „Dlaczego ona, a nie ja?” „Czym jestem gorsza?” – te pytania aktywują w mózgu obszary odpowiedzialne za ból, ocenę społeczną i samoocenę. W prezentacji poruszymy temat społecznego odrzucenia i jego wpływu na mózg – szczególnie na układ serotoninowy, który odpowiada za poczucie własnej wartości, równowagę emocjonalną i stabilność nastroju. Gdy zostajemy zignorowani, porównani lub wymienieni na „lepszy model”, mózg reaguje tak, jakby został zraniony fizycznie. Obserwujemy aktywację przedniego zakrętu obręczy, insuli i kory przedczołowej – sieci odpowiedzialnych za emocjonalne cierpienie i autorefleksję. Porównania do rywalek (lub rywali) mogą wzmacniać negatywne przekonania na swój temat i prowadzić do obniżonej samooceny. Efektem może być depresja, nadmierna samokontrola lub przeciwnie – impulsywne zachowania kompensacyjne. Szczególnie silnie reagują osoby z historią odrzucenia w dzieciństwie – ich mózg jest „nauczycielem porażki”, wrażliwym na każdy sygnał braku. Co ciekawe, badania pokazują, że już sama obecność byłego partnera z kimś innym uruchamia w mózgu schematy rywalizacji i zazdrości – nawet gdy związek już dawno się zakończył. To efekt działania oksytocyny i wzorców przywiązania, które długo utrzymują się w naszym układzie nerwowym. Czy można się uwolnić od porównań? Jak „przeprogramować” mózg na zdrową samoocenę? W prezentacji przedstawimy również mechanizmy odbudowy – od treningu uważności po świadome budowanie wartości wewnętrznej. |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | „Popłynęłam jak za lordem" – neurobiologia toksycznej miłości |
„Popłynęłam” – to zdanie zna wiele kobiet (i mężczyzn), które zakochały się w kimś emocjonalnie niedostępnym, manipulującym lub toksycznym. Ta prezentacja to neurobiologiczna opowieść o tym, jak mózg wikła się w miłość, która zamiast wzmacniać – osłabia. Na pierwszym planie mamy dopaminę – neuroprzekaźnik nagrody. Toksyczna relacja często opiera się na tzw. „nagrodach nieregularnych” – raz dostajesz miłość, raz chłód. Taki schemat aktywuje układ nagrody jeszcze silniej niż stabilna relacja – mózg dosłownie uzależnia się od emocjonalnej nieprzewidywalności. Do tego dochodzi oksytocyna – hormon przywiązania, który sprawia, że nawet po kłótni i cierpieniu pragniemy bliskości z tą samą osobą. Szczególnie mocno działa u osób z wcześniejszymi doświadczeniami odrzucenia – toksyczna relacja przypomina coś znajomego, a mózg „zamyka pętlę” przywiązania. Kortyzol – hormon stresu – również nie pozostaje bierny. Jego przewlekły wzrost w toksycznych związkach prowadzi do zmęczenia, rozregulowania emocji i trudności w podejmowaniu decyzji. W połączeniu z wazopresyną i niskim poziomem serotoniny powstaje neurochemiczna mieszanka uzależniająca od partnera, nawet jeśli relacja nas niszczy. W prezentacji przyjrzymy się również mechanizmom odstawienia – czemu rozstanie z toksyczną osobą wywołuje objawy podobne do zespołu abstynencyjnego? Czy można się „odkochać” neurobiologicznie? |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Małgośka, mózg i złamane serce – o neurobiologii odrzucenia i zemsty |
„Małgośka, mówię ci – on nie jest wart jednej łzy”... ale mózg tego nie wie. Badania pokazują, że odrzucenie aktywuje te same ośrodki, co fizyczny ból – szczególnie przedni zakręt kory obręczy. Dlaczego złamane serce tak boli? Jakie mechanizmy biologiczne kryją się za obsesyjnym myśleniem, cierpieniem i chęcią odwetu? Prezentacja odkrywa neurobiologiczne podstawy straty, porzucenia i „słodkiej” zemsty, która aktywuje układ nagrody. Omówimy też różnice płciowe i wpływ hormonów (np. oksytocyny, kortyzolu) na emocjonalną reakcję na odrzucenie. Czy czas naprawdę leczy rany? A może to neuroplastyczność i zmiana narracji? |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | „Jadą wozy kolorowe” - podróż, mózg i tożsamość – jak zmiana środowiska zmienia nasz układ nerwowy |
Czasem jedynym rozwiązaniem wydaje się ucieczka – od ludzi, miejsc, wspomnień. Neurobiologia tłumaczy, dlaczego w obliczu stresu i traumy uruchamiamy tryb „fight, flight or freeze”. W prezentacji opowiemy o roli ciała migdałowatego, osi HPA i reakcji stresowej. Ucieczka może być adaptacyjna – mózg szuka nowej stymulacji i bezpieczeństwa. Ale co, jeśli staje się mechanizmem nawykowym? Poruszymy też temat neurobiologii podróżowania jako formy leczenia psychicznego – „travel therapy” i resetu układu nerwowego. Czy każdy z nas ma w mózgu zapisane „gdzie indziej będzie lepiej”? |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | „Wsiąść do pociągu byle jakiego" – mózg a potrzeba ucieczki |
Czasem wszystko w nas krzyczy: „Uciekaj!”. Od miejsca, związku, obowiązków, przeszłości. Dlaczego mózg zamiast walczyć – wybiera ucieczkę? W tej prezentacji zaglądamy do neurobiologii mechanizmów obronnych i pokazujemy, co naprawdę dzieje się w naszej głowie, gdy odczuwamy potrzebę „zniknięcia”. Kluczową rolę odgrywa tu ciało migdałowate – strażnik zagrożeń, który błyskawicznie ocenia sytuację jako niebezpieczną. Aktywuje on oś HPA (podwzgórze–przysadka–nadnercza), powodując wyrzut kortyzolu i adrenaliny. Efektem jest znany schemat „walcz, uciekaj albo zastygnij”. Ucieczka może być ucieczką fizyczną – dosłownie wsiadamy do pociągu – ale też psychiczną: odcinamy emocje, wycofujemy się z relacji, zmieniamy środowisko. Czasem ucieczka nie jest słabością, ale formą ochrony – szczególnie gdy wcześniejsze doświadczenia (trauma, przemoc emocjonalna) nauczyły nas, że zagrożenie oznacza konieczność „zniknięcia”. Nasz mózg, działając zgodnie z wyuczonymi wzorcami, może reagować nadmiarowo nawet na niegroźne bodźce. Ucieczka może jednak pełnić też pozytywną funkcję – aktywować potrzebę zmiany, nowej stymulacji i eksploracji. Wówczas angażuje nie tylko struktury stresowe, ale też układ dopaminergiczny, odpowiadający za ciekawość i motywację. To zjawisko często opisywane w kontekście „terapii podróżą” – wyjazd jako reset psychiczny i reorganizacja połączeń neuronalnych. W prezentacji poruszymy również temat chronicznego unikania i jego wpływu na funkcjonowanie emocjonalne oraz zaprezentujemy najnowsze badania nad neuroplastycznością mózgu po zmianie otoczenia. Bo czasem wystarczy „wsiąść do pociągu byle jakiego”, by znaleźć nową perspektywę… i siebie. |
Nauki medyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Na tropie sześcionogów - spacer w poszukiwaniu owadów Dolinki Służewieckiej |
Spacer entomologiczny, poprzedzony wstępem teoretycznym o celach i podstawowych metodach badań owadów. |
Nauki biologiczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | „To nie sztuka wybudować nowy dom" – neurobiologia odporności psychicznej |
Co sprawia, że jedni się załamują, a inni odbudowują jeszcze silniejsi? Odporność psychiczna to nie tylko cecha charakteru – to zestaw biologicznych mechanizmów. Prezentacja omawia rolę hipokampa, neurogenezy i plastyczności mózgu w powrocie do równowagi. Jakie znaczenie ma styl radzenia sobie, wsparcie społeczne i hormony (np. kortyzol, DHEA, serotonina)? Zajrzymy też do badań nad stresem chronicznym i jego wpływem na strukturę mózgu. Czy odporności można się nauczyć? Jak „wybudować nowy dom” po psychicznej katastrofie? |
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | BioBlitz Kampus Młociny 2025 |
Bioblitz to szybka inwentaryzacja przyrodnicza, wykonywana przez specjalistów wspólnie z zainteresowanymi niespecjalistami - mieszkańcami miejsca inwentaryzacji, ochotnikami, pasjonatami. W tym roku prowadzimy akcję BioBlitz na naszych kampusach - razem z naszymi studentami i gośćmi przeszukujemy tereny naszych kampusów i ich otoczenia. Teren akcji obejmuje również Las Młociny i przylegający do niego fragment Doliny Wisły. Do zbioru i porządkowania naszych obserwacji używamy aplikacji iNaturalist (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=pl lub https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl). Akcja trwa cały sezon, jej postępy można śledzić na stronie iNaturalist: https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl. W czasie akcji, dzięki obecności specjalistów z różnych działów taksonomii oraz wydatnej pomocy algorytmów aplikacji iNaturalist zbieramy obserwacje i rozpoznajemy wszystkie grupy systematyczne - porosty, rośliny naczyniowe, bezkręgowce, kręgowce. Relacje z niektórych naszych wycieczek można obejrzeć na stronie bioblitz.pl. W czasie lekcji podczas Festiwalu Nauki będzie można wspólnie z nami wziąć udział w poszukiwaniach flory i fauny późnego lata i wczesnej jesieni. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Cz. I Czy gupiki są wybredne? Cz. II Dużo witaminy C - czyli ile? / DNA – genetyczny podpis |
Lekcja składać się będzie z dwóch części – klasa zostanie podzielona i jedna połowa będzie uczestniczyć najpierw w części I, a później w części II, zaś druga połowa – na odwrót. W części I uczestnicy zgłębią tajniki zachowań gupików, wybiorą swoje ryby doświadczalne, a następnie poznają ich preferencje pokarmowe. W części II : w dniach 24, 26 IX - Co to właściwie znaczy „zawiera dużo witaminy C”? Uczniowie samodzielnie określą zawartość witaminy C w wybranych produktach spożywczych. W dniu 22 IX – DNA – genetyczny podpis człowieka Młodzież pozna konkretne metody laboratoryjne wykorzystywane w identyfikacji genetycznej, takie jak elektroforeza żelowa czy PCR. Dowiedzą się, w jaki sposób naukowcy wyodrębniają, namnażają i analizują fragmenty DNA, by uzyskać dane o tożsamości lub pokrewieństwie. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Od myśli do mistrzostwa - wypracowanie maturalne z języka polskiego na poziomie rozszerzonym |
Warsztat obejmuje szczegółowe omówienie kryteriów oceniania wypracowań na poziomie rozszerzonym, analizę kluczowych zagadnień z literatury i języka polskiego oraz tworzenie autorskich prac – od analizy tematu, przez konspekt, po pełny tekst. W pierwszej części zajęć zostaną zaprezentowane szczegółowe wytyczne egzaminacyjne dotyczące oceniania wypracowania. Dzięki temu uczestnicy zyskają jasny obraz oczekiwań egzaminatora oraz nauczą się samodzielnie weryfikować swoje prace pod kątem formalnym i merytorycznym. Drugi moduł poświęcony będzie obowiązującym na egzaminie zagadnieniom z zakresu literatury i języka polskiego. Przeprowadzone zostaną analizy wybranych fragmentów utworów kanonicznych i tekstów kultury, a także omówione kluczowe pojęcia literaturoznawcze i językoznawcze. W części praktycznej uczestnicy przygotują własne konspekty do wybranych tematów maturalnych, a następnie przystąpią do pisania wypracowań. Całość zajęć została zaplanowana w taki sposób, aby w krótkim czasie umożliwić uczestnikom zdobycie kompleksowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do napisania wypracowania maturalnego na poziomie rozszerzonym z maksymalną skutecznością. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Podcast krok po kroku – od pomysłu do publikacji |
Zapraszamy uczniów szkół średnich na dynamiczne warsztaty radiowo-podcastowe, podczas których wspólnie przejdziemy przez cały proces tworzenia podcastu radiowego – od pomysłu po publikację. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się czym różni się podcast od audycji radiowej, jak planować odcinek, pracować głosem i przyciągać uwagę słuchacza.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Trójwymiarowy obraz obiektów o rozmiarach nanometrowych w mikroskopie sił atomowych |
Pokaz edukacyjny mikroskopu sił atomowych (ang. atomic force microscope, AFM). Mikroskop zapewnia sporą wydajność w ramach podstawowych badań małych próbek ze zdolnością rozdzielczą rzędu nanometrów. Dane z AFM zawierają ilościowe informacje o powierzchni w postaci trójwymiarowego obrazu. Serii pomiarowe będą połączone z omówieniem charakterystyk mikroskopu i własności badanych próbek. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Z kompasem w głowie – jak wędrowne ptaki odnajdują drogę do domu? |
Podczas spotkania odkryjemy, w jaki sposób skrzydlaci podróżnicy pokonują tysiące kilometrów bez mapy czy nawigacji GPS. Omówimy: - nawigację według ciał niebieskich – jak gwiazdy i pozycja Słońca wskazują ptakom kierunek, - magnetyczny kompas w mózgu – tajemnicze czucie pola magnetycznego Ziemi, - zmysł węchu i szczegóły terenu – jak zapachy, rysy krajobrazu i dźwięki pomagają w orientacji, - częściowo wrodzone, a częściowo wyuczone trasy – skąd ptaki wiedzą, które szlaki obrać. W przystępny sposób połączymy najnowsze badania naukowe z barwnymi opowieściami o bocianach, jaskółkach i rybitwach. Będzie to podróż przez niebo i ziemię pełna ciekawostek, eksperymentów oraz okazji do zadawania pytań. Przekonajcie się, jak wygląda prawdziwa przygoda w ptasim świecie nawigacji! |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Znaczenie kolorów w świecie zwierzą |
Otaczający nas świat pełen jest kolorów. Wbrew pozorom żaden z nich nie jest przypadkowy. Kolory w świecie zwierząt odgrywają niezwykle ważną rolę. Umożliwiają przekazywanie informacji o nastrojach i intencjach zwierząt, osobnikom własnego i innych gatunków. Pomagają w doborze partnerów, stanowią ochronę przed potencjalnymi napastnikami, pomagają w zdobywaniu pokarmu, a także mogą ochronić przed otruciem. Wszystkie te elementy sprawiają, że żyjemy wśród kolorów. Podczas lekcji zostaną omówione i zaprezentowane na wybranych gatunkach zwierząt barwy spotykane w przyrodzie i ich znaczenie. Multimedialna prezentacja pozwoli na wciągnięcie uczestników do zabawy pomagającej zrozumieć omawiane przez prowadzących zagadnienia. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | BioBlitz Kampus Młociny 2025 |
Bioblitz to szybka inwentaryzacja przyrodnicza, wykonywana przez specjalistów wspólnie z zainteresowanymi niespecjalistami - mieszkańcami miejsca inwentaryzacji, ochotnikami, pasjonatami. W tym roku prowadzimy akcję BioBlitz na naszych kampusach - razem z naszymi studentami i gośćmi przeszukujemy tereny naszych kampusów i ich otoczenia. Teren akcji obejmuje również Las Młociny i przylegający do niego fragment Doliny Wisły. Do zbioru i porządkowania naszych obserwacji używamy aplikacji iNaturalist (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=pl lub https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl). Akcja trwa cały sezon, jej postępy można śledzić na stronie iNaturalist: https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl. W czasie akcji, dzięki obecności specjalistów z różnych działów taksonomii oraz wydatnej pomocy algorytmów aplikacji iNaturalist zbieramy obserwacje i rozpoznajemy wszystkie grupy systematyczne - porosty, rośliny naczyniowe, bezkręgowce, kręgowce. Relacje z niektórych naszych wycieczek można obejrzeć na stronie bioblitz.pl. W czasie lekcji podczas Festiwalu Nauki będzie można wspólnie z nami wziąć udział w poszukiwaniach flory i fauny późnego lata i wczesnej jesieni. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | BioBlitz Kampus Młociny 2025 |
Bioblitz to szybka inwentaryzacja przyrodnicza, wykonywana przez specjalistów wspólnie z zainteresowanymi niespecjalistami - mieszkańcami miejsca inwentaryzacji, ochotnikami, pasjonatami. W tym roku prowadzimy akcję na naszych kampusach - razem z naszymi studentami i gośćmi przeszukujemy tereny naszych kampusów i ich otoczenia. Teren akcji obejmuje również Las Młociny i przylegający do niego fragment Doliny Wisły. Do zbioru i porządkowania naszych obserwacji używamy aplikacji iNaturalist (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=pl lub https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl). Akcja trwa cały sezon, jej postępy można śledzić na https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl. W czasie akcji, dzięki obecności specjalistów z różnych działów taksonomii oraz wydatnej pomocy algorytmów aplikacji iNaturalist zbieramy obserwacje i rozpoznajemy wszystkie grupy systematyczne - porosty, rośliny naczyniowe, bezkręgowce, kręgowce. Relacje z naszych wycieczek można obejrzeć na stronie bioblitz.pl. W czasie lekcji podczas Festiwalu Nauki będzie można wspólnie z nami wziąć udział w poszukiwaniach flory i fauny późnego lata i wczesnej jesieni. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Leśne mikroskopowe tajemnice |
Zapraszamy na warsztaty „Tajemnice mchu leśnego”! Co odkryjemy pod mikroskopem?
Co robimy? Przygotowujemy preparaty mikroskopowe z materiału (mchu) dostarczonego przez prowadzącego. Obserwujemy i rysujemy to, co widać pod mikroskopem – poznajemy budowę i zwyczaje mieszkańców mchu. Rozmawiamy o roli tych organizmów w ekosystemie lasu i ich niezwykłych zdolnościach przetrwania. Dlaczego warto?
Zostań odkrywcą leśnych mikroświatów! |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Wolność sumienia, wiara i pomoc - gdy religia spotyka się z cierpieniem świata |
Dlaczego wolność religijna jest tak ważna w miejscach dotkniętych wojną, prześladowaniami i kryzysem humanitarnym? Jak wiara inspiruje działania pomocowe? Spotkanie z ks. prof. Waldemarem Cisło, ekspertem w dziedzinie wolności religijnej i wieloletnim organizatorem pomocy dla ofiar konfliktów na Bliskim Wschodzie, będzie okazją do refleksji nad tym, jak religia – przekraczając granice kontynentów – staje się realnym wsparciem dla cierpiących. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | BioBlitz Kampus Młociny 2025 |
Bioblitz to szybka inwentaryzacja przyrodnicza, wykonywana przez specjalistów wspólnie z zainteresowanymi niespecjalistami - mieszkańcami miejsca inwentaryzacji, ochotnikami, pasjonatami. W tym roku prowadzimy akcję na naszych kampusach - razem z naszymi studentami i gośćmi przeszukujemy tereny naszych kampusów i ich otoczenia. Teren akcji obejmuje również Las Młociny i przylegający do niego fragment Doliny Wisły. Do zbioru i porządkowania naszych obserwacji używamy aplikacji iNaturalist (https://play.google.com/store/apps/details?id=org.inaturalist.android&hl=pl lub https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl). Akcja trwa cały sezon, jej postępy można śledzić na https://apps.apple.com/pl/app/inaturalist-classic/id421397028?l=pl. W czasie akcji, dzięki obecności specjalistów z różnych działów taksonomii oraz wydatnej pomocy algorytmów aplikacji iNaturalist zbieramy obserwacje i rozpoznajemy wszystkie grupy systematyczne - porosty, rośliny naczyniowe, bezkręgowce, kręgowce. Relacje z naszych wycieczek można obejrzeć na stronie bioblitz.pl. W czasie lekcji podczas Festiwalu Nauki będzie można wspólnie z nami wziąć udział w poszukiwaniach flory i fauny późnego lata i wczesnej jesieni. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czy koszt kupionego na raty smartfonu jest równy cenie tego smartfonu? |
Celem wykładu będzie prezentacja metod pozwalających na wyznaczenie rat zaciągniętego kredytu (np. na nowy smartfon) oraz wyboru tańszej oferty spośród proponowanych sposobów spłaty kredytu. W trakcie wykładu przedstawione zostaną podstawowe pojęcia matematyki finansowej: procent prosty, procent składany, renta matematyczna, rata kredytu (część kapitałowa i odsetkowa), schemat spłaty kredytu oraz powszechnie występujące przy produkcie finansowym RRSO. Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu uczestnik powinien znać, rozumieć i rozróżniać podstawowe pojęcia związane z wyznaczaniem rat kredytu, oceniać koszt kredytu, analizować oraz porównywać dostępne oferty kredytowe na rynku, jak również dokonywać racjonalnego wyboru spośród nich. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Po co te wielomiany? |
Przedstawimy zagadnienie interpolacji wielomianowej. Część pierwsza przedstawione zostaną pojęcia takie jak: wielomian, pierwiastek wielomianu, jego stopień itp. Następnie omówione zostaną kolejno Interpolacje: metodą Lagrange’a, Newtona i Hermite’a. Po wytłumaczeniu wymienionych interpolacji przedstawiony zostanie przykład, jak dany wzór wykorzystać. W części z przykładamy chcemy włączyć uczestników do pomocy przy ich rozwiązywaniu. Po każdej z trzech wymienionych metod będzie czas na pytania i ewentualne doprecyzowanie zagadnień. Następnie przejdziemy do części, która za pomocą wykresów obliczonych wcześniej wielomianów zobrazuje najważniejszy problem interpolacji, czyli zjawisko Rungego. Przy tym temacie przedstawione zostaną wielomiany i węzły Czebyszewa wraz z ich konstrukcją. Porównane będą metody interpolacji przy użyciu wspominanych wcześniej węzłów i węzłów równoodległych. Wykorzystane będzie pojęcie błędu interpolacji, który uczestnicy będą potrafili wskazać na dodanych w prezentacji wykresach. W ostatniej części znajdzie się odpowiedź na tytułowe pytanie, czyli po co te wielomiany? Wymienione zostanie kilka zastosowań interpolacji, wykorzystującej poznane w szkole średniej funkcje wielomianowe, takich jak robotyka, sygnały cyfrowe, obliczanie odległości planet, prognozowanie pogody i wielu innych. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Jak wyznaczyć średnią długość życia Polaków? |
Celem wykładu będzie omówienie podstawowych pojęć matematyki ubezpieczeniowej wykorzystywanych do budowy tablic trwania życia, które pozwalają m.in. na policzenie oraz analizę średniej długości trwania życia kobiety i mężczyzny (np. przed 2020 rokiem i obecnie), jak również wynikających z tego faktu konsekwencji społeczno-ekonomicznych. |
Nauki matematyczne |
|
| Spotkanie festiwalowe | Zombie kontra nauka – walka o wieczną młodość |
Dlaczego się starzejemy? I czy można to spowolnić? Okazuje się, że jednym z kluczowych winowajców są komórki... które nie chcą umrzeć. Nazywamy je komórkami senescentnymi – albo bardziej obrazowo: komórkami zombie. Nie dzielą się już, nie spełniają swojej normalnej roli, ale wciąż wydzielają szkodliwe substancje, które z czasem przyczyniają się do starzenia się tkanek, przewlekłych chorób i osłabienia organizmu. To właśnie z nimi chce dziś walczyć nowoczesna medycyna. Coraz głośniej mówi się o senolitykach – cząsteczkach, które potrafią „celować” w komórki zombie i usuwać je z naszego ciała. Trwają też badania nad senostatykami, które zamiast niszczyć, potrafią je wyciszyć. Naukowcy pracują także nad innymi metodami spowolnienia procesu starzenia. Czy to początek rewolucji w medycynie długowieczności? |
Nauki medyczne |
|
| Lekcja festiwalowa | Misyjna Influencerka |
Czy może zostać uznany za "Matkę Afryki" ktoś, kto nigdy nie postawił stopy na tym kontynencie? Może! Ale tylko wtedy, gdy zrobił dla jego mieszkańców tak wiele jak błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska – hrabina, dama dworu księżnej Toskanii i… założycielka zgromadzenia sióstr klawerianek. Została beatyfikowana w Niedzielę Misyjną 19 października 1975 roku. Znana jest także jako patronka współpracy misyjnej w Polsce. Nie planowała takiej ścieżki zawodowej... Ale odkąd dowiedziała się o trudnym losie Afrykańczyków, zrezygnowała z luksusowego życia i włączyła się w pomoc misjom. Nie tylko założyła zgromadzenie, które miało jej w tym pomagać, ale także wykorzystała talent pisarski, znajomości, zaczęła wydawać czasopismo, a nawet otworzyła drukarnię. Mija 50 lat od beatyfikacji Marii Teresy Ledóchowskiej. Jak dziś organizowałaby pomoc? Jak dziś możemy inspirować się jej postawą i wspierać misje korzystając z naszych możliwości i uzdolnień? Uczniowie nie tylko wspólnie zastanowią się nad tym, ale także natychmiast zaczną realizować swoje pomysły wykonując mały projekt misyjny. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Analiza anionów i kationów oraz synteza tetrafenyloporfiryny |
Zajęcia odbędą się w dwóch grupach: I. grupa: Reakcje charakterystyczne jonów. W trakcie wykonywania ćwiczenia, uczniowie zapoznają się z podstawowymi reakcjami charakterystycznymi jonów z poszczególnych grup analitycznych kationów i anionów. Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń, uczniowie nauczą się poprawnie zapisywać obserwacje, wnioski oraz równania reakcji chemicznych. Ponadto, uczniowie zapoznają się z zadami bezpiecznej pracy w laboratorium. II. grupa: Warsztaty polegające na samodzielnym przeprowadzeniu syntezy i wydzieleniu tetrafenylowej pochodnej porfirynowej. Każda z grup będzie uczestniczyła tylko w jednych zajęciach.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Cz. I Czy gupiki są wybredne? Cz. II Dużo witaminy C - czyli ile? / DNA – genetyczny podpis |
Lekcja składać się będzie z dwóch części – klasa zostanie podzielona i jedna połowa będzie uczestniczyć najpierw w części I, a później w części II, zaś druga połowa – na odwrót. W części I uczestnicy zgłębią tajniki zachowań gupików, wybiorą swoje ryby doświadczalne, a następnie poznają ich preferencje pokarmowe. W części II : w dniach 24, 26 IX - Co to właściwie znaczy „zawiera dużo witaminy C”? Uczniowie samodzielnie określą zawartość witaminy C w wybranych produktach spożywczych. W dniu 22 IX – DNA – genetyczny podpis człowieka Młodzież pozna konkretne metody laboratoryjne wykorzystywane w identyfikacji genetycznej, takie jak elektroforeza żelowa czy PCR. Dowiedzą się, w jaki sposób naukowcy wyodrębniają, namnażają i analizują fragmenty DNA, by uzyskać dane o tożsamości lub pokrewieństwie. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Misyjna Influencerka |
Czy może zostać uznany za "Matkę Afryki" ktoś, kto nigdy nie postawił stopy na tym kontynencie? Może! Ale tylko wtedy, gdy zrobił dla jego mieszkańców tak wiele jak błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska – hrabina, dama dworu księżnej Toskanii i… założycielka zgromadzenia sióstr klawerianek. Została beatyfikowana w Niedzielę Misyjną 19 października 1975 roku. Znana jest także jako patronka współpracy misyjnej w Polsce. Nie planowała takiej ścieżki zawodowej... Ale odkąd dowiedziała się o trudnym losie Afrykańczyków, zrezygnowała z luksusowego życia i włączyła się w pomoc misjom. Nie tylko założyła zgromadzenie, które miało jej w tym pomagać, ale także wykorzystała talent pisarski, znajomości, zaczęła wydawać czasopismo, a nawet otworzyła drukarnię. Mija 50 lat od beatyfikacji Marii Teresy Ledóchowskiej. Jak dziś organizowałaby pomoc? Jak dziś możemy inspirować się jej postawą i wspierać misje korzystając z naszych możliwości i uzdolnień? Uczniowie nie tylko wspólnie zastanowią się nad tym, ale także natychmiast zaczną realizować swoje pomysły wykonując mały projekt misyjny. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Misyjna Influencerka |
Czy może zostać uznany za "Matkę Afryki" ktoś, kto nigdy nie postawił stopy na tym kontynencie? Może! Ale tylko wtedy, gdy zrobił dla jego mieszkańców tak wiele jak błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska – hrabina, dama dworu księżnej Toskanii i… założycielka zgromadzenia sióstr klawerianek. Została beatyfikowana w Niedzielę Misyjną 19 października 1975 roku. Znana jest także jako patronka współpracy misyjnej w Polsce. Nie planowała takiej ścieżki zawodowej... Ale odkąd dowiedziała się o trudnym losie Afrykańczyków, zrezygnowała z luksusowego życia i włączyła się w pomoc misjom. Nie tylko założyła zgromadzenie, które miało jej w tym pomagać, ale także wykorzystała talent pisarski, znajomości, zaczęła wydawać czasopismo, a nawet otworzyła drukarnię. Mija 50 lat od beatyfikacji Marii Teresy Ledóchowskiej. Jak dziś organizowałaby pomoc? Jak dziś możemy inspirować się jej postawą i wspierać misje korzystając z naszych możliwości i uzdolnień? Uczniowie nie tylko wspólnie zastanowią się nad tym, ale także natychmiast zaczną realizować swoje pomysły wykonując mały projekt misyjny. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Misyjna Influencerka |
Czy może zostać uznany za "Matkę Afryki" ktoś, kto nigdy nie postawił stopy na tym kontynencie? Może! Ale tylko wtedy, gdy zrobił dla jego mieszkańców tak wiele jak błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska – hrabina, dama dworu księżnej Toskanii i… założycielka zgromadzenia sióstr klawerianek. Została beatyfikowana w Niedzielę Misyjną 19 października 1975 roku. Znana jest także jako patronka współpracy misyjnej w Polsce. Nie planowała takiej ścieżki zawodowej... Ale odkąd dowiedziała się o trudnym losie Afrykańczyków, zrezygnowała z luksusowego życia i włączyła się w pomoc misjom. Nie tylko założyła zgromadzenie, które miało jej w tym pomagać, ale także wykorzystała talent pisarski, znajomości, zaczęła wydawać czasopismo, a nawet otworzyła drukarnię. Mija 50 lat od beatyfikacji Marii Teresy Ledóchowskiej. Jak dziś organizowałaby pomoc? Jak dziś możemy inspirować się jej postawą i wspierać misje korzystając z naszych możliwości i uzdolnień? Uczniowie nie tylko wspólnie zastanowią się nad tym, ale także natychmiast zaczną realizować swoje pomysły wykonując mały projekt misyjny. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Osteobiografie czyli historie życia zapisane w kościach |
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakich informacji dostarcza nam ludzki szkielet? W jaki sposób na podstawie zachowanego materiału osteologicznego odtwarzany jest profil biologiczny zmarłego? Jak odczytujemy historie życia, która zapisuje się na kościach każdego z nas? Jeśli chcesz się dowiedzieć jak to robimy, to nasze warsztaty są dla Ciebie! W czasie zajęć pokażemy Ci, jakie cechy szkieletu pozwalają na ocenę płci i określenie wieku w chwili śmierci. Zaprezentujemy też w jaki sposób odtwarzamy przyżyciową wysokość i masę ciała. Dowiesz się także czym są paleopatologie i o czym świadczy ich obecność. W czasie warsztatów, korzystając z materiałów archeologicznych, wspólnie zbudujemy profil biologiczny i odtworzymy historię zapisaną na kośćcu. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Czym jest polaryzacja? |
Opis zjawiska polaryzacji fal ilustrowany pokazami polaryzacji mikrofal. Jak działają okulary z polaryzacją? Czym ona w ogóle jest? Na lekcji będzie można dowiedzieć się na czym polega polaryzacja fal, jak objawia się na co dzień w naszym życiu i jakich fal dotyczy. Zjawisko to zostanie zademonstrowane w praktyce na przykładzie nadajnika i odbiornika mikrofal, między które będziemy wstawiać różne przedmioty. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Misyjna Influencerka |
Czy może zostać uznany za "Matkę Afryki" ktoś, kto nigdy nie postawił stopy na tym kontynencie? Może! Ale tylko wtedy, gdy zrobił dla jego mieszkańców tak wiele jak błogosławiona Maria Teresa Ledóchowska – hrabina, dama dworu księżnej Toskanii i… założycielka zgromadzenia sióstr klawerianek. Została beatyfikowana w Niedzielę Misyjną 19 października 1975 roku. Znana jest także jako patronka współpracy misyjnej w Polsce. Nie planowała takiej ścieżki zawodowej... Ale odkąd dowiedziała się o trudnym losie Afrykańczyków, zrezygnowała z luksusowego życia i włączyła się w pomoc misjom. Nie tylko założyła zgromadzenie, które miało jej w tym pomagać, ale także wykorzystała talent pisarski, znajomości, zaczęła wydawać czasopismo, a nawet otworzyła drukarnię. Mija 50 lat od beatyfikacji Marii Teresy Ledóchowskiej. Jak dziś organizowałaby pomoc? Jak dziś możemy inspirować się jej postawą i wspierać misje korzystając z naszych możliwości i uzdolnień? Uczniowie nie tylko wspólnie zastanowią się nad tym, ale także natychmiast zaczną realizować swoje pomysły wykonując mały projekt misyjny. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I trochę o tym, jak działa i jak z niego korzystamy. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". Spróbujemy też przyjrzeć się kilku innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientować się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek, skoro nie możemy ich o to zapytać - to znaczy zapytać możemy, ale nam nie odpowiedzą). No i zapewne wystarczy nam czasu na to, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Pozytywnie o zdrowiu u progu dorosłości |
Lekcja ma na celu uświadomienie uczniom, z jakimi zagrożeniami mogą się spotkać w okresie wchodzenia w dorosłe życie oraz jak świadomie i odpowiedzialnie podejmować decyzje wpływające na zdrowie psychiczne i fizyczne. W trakcie zajęć uczniowie zapoznają się z najczęstszymi czynnikami ryzyka, takimi jak przewlekły stres, stosowanie używek (papierosy, alkohol) oraz nieodpowiedzialne współżycie seksualne. Omówione zostaną skutki przewlekłego stresu, takie jak obniżenie odporności, problemy z koncentracją, bezsenność, a także ryzyko wystąpienia poważnych chorób układu krążenia czy zaburzeń psychicznych. W dalszej części lekcji uczniowie dowiedzą się o szkodliwym wpływie papierosów i alkoholu – nie tylko w kontekście uzależnienia, ale również jako czynników rakotwórczych i przyspieszających procesy starzenia organizmu. Szczególny nacisk położony zostanie na świadomość zagrożeń związanych ze współżyciem płciowym, w tym chorób wenerycznych i możliwych powikłań związanych z antykoncepcją hormonalną. Zajęcia mają charakter profilaktyczny i edukacyjny. Ich celem jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale także wzbudzenie refleksji oraz zachęcenie uczniów do dbania o zdrowy styl życia, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i rozwijania umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Cz. I Obecne – niewidzialne: mikroorganizmy wokół nas, cz. II: Hodowla a uprawa roślin okiem biologa |
Podczas pierwszej części uczestnicy będą mogli obejrzeć na podłożach hodowlanych mikroorganizmy izolowane z różnych środowisk i własnoręcznie przygotować barwione preparaty z komórek bakterii i grzybów. Podczas drugiej dowiedzą się, czy biologia molekularna i kultury tkankowe mogą przyspieszyć proces hodowli roślin, a także obejrzą laboratorium i przygotują pożywki oraz swoje własne rośliny w probówce. Lekcja składać się będzie z dwóch części – klasa zostanie podzielona i jedna połowa będzie uczestniczyć najpierw w części I, a później w części II, zaś druga połowa – na odwrót.
|
|
|
| Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I trochę o tym, jak działa i jak z niego korzystamy. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". Spróbujemy też przyjrzeć się kilku innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientować się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek, skoro nie możemy ich o to zapytać - to znaczy zapytać możemy, ale nam nie odpowiedzą). No i zapewne wystarczy nam czasu na to, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I troszkę o tym, jak działa. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". I jeszcze przyjrzymy się innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientujemy się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek). No i pewnie wystarczy nam czasu na to, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | Cz. I Czy gupiki są wybredne? Cz. II Dużo witaminy C - czyli ile? / DNA – genetyczny podpis |
Lekcja składać się będzie z dwóch części – klasa zostanie podzielona i jedna połowa będzie uczestniczyć najpierw w części I, a później w części II, zaś druga połowa – na odwrót. W części I uczestnicy zgłębią tajniki zachowań gupików, wybiorą swoje ryby doświadczalne, a następnie poznają ich preferencje pokarmowe. W części II : w dniach 24, 26 IX - Co to właściwie znaczy „zawiera dużo witaminy C”? Uczniowie samodzielnie określą zawartość witaminy C w wybranych produktach spożywczych. W dniu 22 IX – DNA – genetyczny podpis człowieka Młodzież pozna konkretne metody laboratoryjne wykorzystywane w identyfikacji genetycznej, takie jak elektroforeza żelowa czy PCR. Dowiedzą się, w jaki sposób naukowcy wyodrębniają, namnażają i analizują fragmenty DNA, by uzyskać dane o tożsamości lub pokrewieństwie. |
|
|
| Lekcja festiwalowa | ODWOŁANE - Cz. I Obecne – niewidzialne: mikroorganizmy wokół nas, cz. II: Hodowla a uprawa roślin |
Podczas pierwszej części uczestnicy będą mogli obejrzeć na podłożach hodowlanych mikroorganizmy izolowane z różnych środowisk i własnoręcznie przygotować barwione preparaty z komórek bakterii i grzybów. Podczas drugiej dowiedzą się, czy biologia molekularna i kultury tkankowe mogą przyspieszyć proces hodowli roślin, a także obejrzą laboratorium i przygotują pożywki oraz swoje własne rośliny w probówce. Lekcja składać się będzie z dwóch części – klasa zostanie podzielona i jedna połowa będzie uczestniczyć najpierw w części I, a później w części II, zaś druga połowa – na odwrót. |
|
|
| Spotkanie festiwalowe | Rośliny ołówkiem lub plamą - warsztaty ilustracji botanicznej |
Zajęcia, na których uczestnicy mogą poznać tajniki malarstwa akwarelowego, rysowania i szkicowania roślin. Na początku spotkania odbędzie się krótka prelekcja o ilustracji przyrodniczej. |
Obszar sztuki |
|
| Spotkanie festiwalowe | Technologia CRISPR – rewolucja we wprowadzaniu zmian w genomach roślin |
Mutageny fizyczne i mutagenne związki chemiczne z powodzeniem wykorzystuje się od lat do tworzenia odmian roślin. Rozwój współczesnej inżynierii genetycznej oraz genomiki umożliwił generowanie nowych źródeł zmienności na drodze mutagenezy ukierunkowanej i metod edytowania genomów, takich jak CRISPR. Metoda CRISPR rozwijana była w ciągu ostatnich 20 lat, a niektóre jej zastosowania są już dostępne na rynku partnerów handlowych UE. Dowiemy się jak to było możliwe, że odkrycie naturalnego mechanizmu odpowiedzi bakterii na atak bakteriofagów stało się początkiem biotechnologicznej rewolucji, do jakich celów CRISPR jest dziś stosowana i czy metoda ta pozwoli nam przywrócić do życia utracone gatunki. |
Nauki biologiczne |
|


