Rola mediów w kreowaniu wizerunku kobiet
Chociaż w Polsce i na świecie żyje i pracuje wiele przedsiębiorczych i ambitnych kobiet, które odnoszą spektakularne sukcesy w swoich dziedzinach, w medialnym przekazie uczestnictwo pań w obszarze życia publicznego jest mniejsze niż mężczyzn. Szczególnie zmaskulizowany jest obszar mediów zajmujących się tematami związanymi z polityką, gospodarką i sportem.
Środki masowego przekazu odgrywają ważną rolę w procesie kształtowania i utrwalania zasad oraz norm społecznych. Pomimo licznych zaleceń tworzonych na poziomie europejskim w przekazach medialnych nadal utrzymują się nierówności płci odwzorowujące rzeczywistość społeczną, w której kobiety spychane są do dziedzin życia związanych z rodziną i domem czy też koncentrowaniem się na własnym wyglądzie. Za przyczynę tego stanu rzeczy można uznać szerszy kontekst społeczno-polityczny odzwierciedlony m.in. w liczbie przedstawicielek płci żeńskiej obecnych w parlamencie RP (w Sejmie IX kadencji 2019–2023 panie stanowią 29% ogółu posłów). Innymi czynnikami tłumaczącymi niski poziom obecności kobiet w środkach masowego przekazu jest stosowanie pozamerytorycznych kryteriów wyboru uczestników różnego rodzaju programów, takich jak wygląd i wiek, które mogą wpłynąć na wyniki oglądalności, co bezpośrednio przekłada się na wyniki ekonomiczne podmiotów medialnych.
Podczas panelu eksperci i ekspertki odpowiedzą na kluczowe pytania dotyczące niereprezentatywnej obecności kobiet w mediach, w tym w programach informacyjnych i opiniotwórczych. Zastanowimy się także nad głównymi przyczynami tego zjawiska i próbami wprowadzenia zmian umożliwiającym równy dostęp do mediów zarówno dla kobiet jak i mężczyzn.