Szkoła podstawowa 7-8
Typ | Tytuł | Opis |
Dziedzina![]() |
Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego tak trudno przewidzieć pogodę? |
Prognozowanie pogody jest bardzo trudnym zadaniem, wymagającym przetwarzania dużej liczby danych ze stacji meteorologicznych oraz danych satelitarnych. Aby przewidzieć pogodę na kilka dni naprzód stosuje się programy komputerowe, za pomocą których rozwiązuje się równania opisujące ruch mas powietrza. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co rolnikowi drony i satelity? |
Tematem lekcji festiwalowej będzie przedstawienie wykorzystania dronów i satelitów w rolnictwie. Będą przedstawione możliwości wykorzystania dronów do wykonywania zdjęć na potrzeby monitorowania stanu upraw rolniczych oraz oceny szkód w uprawach, np. wyrządzonych przez zwierzynę łowną. Ponadto zostaną przedstawione możliwości wykorzystania satelitów do monitorowania upraw w skali pojedynczych pól uprawnych oraz w skali regionalnej i globalnej. Ponadto uczniowie zapoznają się z różnymi metodami analizy zdjęć z dronów i satelitów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawa pacjenta, czyli przychodzi baba do lekarza |
Prawa pacjenta stanowią część praw człowieka, czyli norm przysługujących każdemu z nas i wynikających z samego faktu bycia człowiekiem, np.: prawo do życia, wolność słowa, zrzeszania się, czy prawo do edukacji. Źródłem wszystkich praw i wolności jest godność. Ze względu na swoją specyfikę prawa pacjenta wymagają szczególnych uregulowań uzupełniających w swoisty sposób prawa człowieka. Autonomia, wolność czy prawo do decydowania o sobie nabiera bowiem nowego, szczególnego znaczenia w sytuacji pacjenta, gdyż zazwyczaj nie ma on ani wiedzy, ani informacji, które pozwoliłyby mu na samodzielne podejmowanie decyzji o swoim zdrowiu. W takiej sytuacji lekarz występuje nie tylko jako leczący, ale jednocześnie jako ten, który decyduje o sposobie leczenia. Mamy więc do czynienia z naturalną nierównowagą informacyjną, która powoduje z kolei naturalną dominację lekarzy – profesjonalistów nad pacjentami. Celem koncepcji praw pacjenta jest zarówno ochrona autonomii pacjenta przed ingerencją ze strony innych podmiotów (aspekt negatywny), jak również gwarancja możliwości domagania się odpowiednich warunków realizacji tych praw (aspekt pozytywny). Prawo do ochrony zdrowia jest tak istotne, że uznano, że musi mu przysługiwać specjalna ochrona, jaką jest gwarancja konstytucyjna. Szczegółowe prawa pacjenta określa ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, która zebrała w jednym miejscu akty prawne, które przed jej wejściem w życie były źródłem praw pacjenta, a które nota bene nadal obowiązują. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Inspirujące historie odkryć i wynalazków w których granica między złem i dobrem jest niejasna |
W związku z moimi zainteresowaniami naukowymi sięgnąłem kiedyś po książkę opisującą historię przeszczepów wysp trzustkowych. Nie spodziewałem się znaleźć tam szczególnie ciekawych rzeczy, jednak ku mojemu zdziwieniu okazało się, że opisane tam historie zainspirowały mnie i zmieniły moje spojrzenie na tę nieznaną większości ludzi dziedzinę. Przyglądałem się z żywą ciekawością wysiłkom naukowców, którzy ponad sto lat temu mając do dyspozycji prymitywne dla nas przyrządy, kierując się intuicją i dociekliwością potrafili znajdować rozwiązanie współczesnych im problemów dotyczących cukrzycy. Pomimo, iż czytając tę książkę już prawie od roku zaangażowany byłem w izolację i przeszczepianie wysp trzustkowych, dopiero to spojrzenie w przeszłość sprawiło, że naprawdę zechciałem przyjrzeć się szczegółowo całej procedurze. Uderzyło mnie to jak historia przeszczepów wysp trzustkowych sprawiła, że temat ten stał się dla mnie bardziej przystępny i interesujący. Wielu ludziom wydaje się, że odkrycia naukowe to coś zarezerwowane tylko dla geniuszy, że przeciętnego człowieka nie stać na wymyślenie czegoś wielkiego. Kiedy jednak zagłębi się w historię odkryć naukowych okazuje się, że logiczne myślenie, z użyciem dostępnej wiedzy i odrobiną wyobraźni może pomóc coś odkryć oraz jak to czasem zabawnie bywa, że wielkie odkrycia biorą się z przypadkowych zdarzeń. Historie odkryć naukowych i wynalazków są czasem śmieszne, czasem smutne, ale prawie zawsze niezwykle interesujące i co najważniejsze często inspirujące. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Matematyczne triki |
Pokażę kilka trików matematycznych - niektóre z nich mogą się sprawdzić tylko w przypadku małych dzieci, a niektóre mogą być wyzwaniem nawet dla dorosłych. Poznamy matematyczne podstawy tych trików - w algebrze, teorii liczb i przekształceniach symetrycznych, a także ciekawe własności liczb. Uczestnicy dowiedzą się, jak pokazać te triki swoim przyjaciołom. Uczestnicy będą musieli umieć wykonywać podstawowe obliczenia na liczbach 3-5-cyfrowych, dozwolone są kalkulatory. |
|
|
Lekcja festiwalowa | O kampinoskich lasach |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw. Długość trasy: 9,5 km. Czas przejścia: ok. 4 godzin. Trasa wycieczki wiedzie m. in. przez obszar ochrony ścisłej Zaborów Leśny i skraj obszaru ochrony ścisłej Cyganka, ukazując jedne z najciekawszych obszarów leśnych wschodniej części Puszczy Kampinoskiej. Omawiane zagadnienia: czym jest las?- próba odpowiedzi na pytanie, rozpoznawanie podstawowych gatunków drzew i krzewów, typy lasów rosnących na obszarze Puszczy Kampinoskiej, działania ochronne prowadzone w lasach (nasadzenia, przebudowa drzewostanów) - ochrona częściowa, znaczenie obszarów ochrony ścisłej, zagrożenia lasów KPN (pożary, wiatrołomy, susze, gatunki obce, gradacje owadów), łańcuch pokarmowy (przybliżenie pojęć: producent, konsument, destruent, piramida pokarmowa), piętra roślinności w lesie i ich mieszkańcy, rola lasów w gospodarce i życiu człowieka, pozaprodukcyjne funkcje lasu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ekonomia versus ekologia |
Przybliżenie założeń ekonomii wartości oraz przedstawienie aktualnych wyzwań wobec ekologii. Ekonomia głównego nurtu [neoklasyczna] staje się obiektem krytyki. Jedną z przyczyn jest krótkowzroczność jej założeń [cel przedsiębiorcy: maksymalizacja zysku tu i teraz]. W ekonomii potrzebne jest spojrzenie na świat i gospodarkę z perspektywy następnego pokolenia. Ekonomia wartości zakłada taką perspektywę. Pamiętać przy tym trzeba, że słowa "ekonomia" i "ekologia" mają wspólne korzenie. Oba wywodzą się z greckiego oikos, co znaczy "dom". Ekonomiści powinni o tym nie zapominać. Zgodnie z teorią ekonomii nie można marnotrawić zasobów [czynników produkcji]. Trzeba jednak uzupełniać to założenie o jednoczesne poszanowanie dóbr wspólnych [zasobów przyrodniczych]. Taka szersza perspektywa powinna niejako wniknąć w DNA ekonomistów i przedsiębiorców. Poniekąd to nieodzowny element etyki, obowiązuje nas wszystkich. Zjawisko internalizacji efektów zewnętrznych, zjawisko "jazdy na gapę" [efekt gapowicza] i szukanie rozwiązań uwzględniających wspólny mianownik ekonomii i ekologii to niektóre z zagadnień poruszanych podczas wystąpienia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteobiografie czyli historie życia zapisane w kościach |
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakich informacji dostarcza nam ludzki szkielet? W jaki sposób na podstawie zachowanego materiału osteologicznego odtwarzany jest profil biologiczny zmarłego? Jak odczytujemy historie życia, która zapisuje się na kościach każdego z nas? Jeśli chcesz się dowiedzieć jak to robimy, to nasze warsztaty są dla Ciebie! W czasie zajęć pokażemy Ci, jakie cechy szkieletu pozwalają na ocenę płci i określenie wieku w chwili śmierci. Zaprezentujemy też w jaki sposób odtwarzamy przyżyciową wysokość i masę ciała. Dowiesz się także czym są paleopatologie i o czym świadczy ich obecność. W czasie warsztatów, korzystając z materiałów archeologicznych, wspólnie zbudujemy profil biologiczny i odtworzymy historię zapisaną na kośćcu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ropa naftowa – paliwo przeszłości? /Tajemnice gleby |
Lekcja 1 Jak zbudować silnik spalinowy? Do czego może służyć ropa naftowa i jakie są plusy i minusy jej używania? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz na zajęciach w Laboratoriach Centrum Nauki Kopernik. Dowiesz się też, w jaki sposób usuwane są konsekwencje katastrof ekologicznych związanych z wyciekiem ropy i jak im zapobiegać. Zapraszamy na Festiwal Nauki! Lekcja 2 Królestwo roślin kryje przed nami wiele fascynujących tajemnic. Poznaj tajniki ich funkcjonowania oraz powiązania roślin ze środowiskiem glebowym. Przekonaj się, jak właściwości gleby wpływają na te organizmy. Festiwal Nauki to doskonała okazja do zaspokojenia głodu wiedzy i ciekawości. Laboratorium biologiczne Kopernika zaprasza! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tropiciele dzikich zwierząt |
Rejestracja obecności, czyli liczenie różnych gatunków kręgowców wymaga zastosowania różnych metod. Niektóre z nich nie zmieniają się od dziesięcioleci, inne wykorzystują najnowsze osiągnięcia nauki. W czasie warsztatów pokazane zostaną uczestnikom techniki pozwalające rejestrować zwierzęta, oceniać ich liczebność oraz metody pozwalające określić dietę czy trasy wędrówek zwierząt. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość obejrzenia, użycia różnych narzędzi oraz wstępnej analizy uzyskanych wyników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Synteza, syntezatory i muzyka elektroniczna |
Synteza dźwięków fascynowała ludzi od dawna. Pierwsze syntezatory elektroniczne powstały w latach 1950, a wielki boom na ich wykorzystanie w muzyce nastąpił na przełomie lat 1970/1980. Dzisiaj syntezatory są nieodłącznym elementem niemal każdego gatunku muzycznego. Chcemy pokazać na czym polega synteza dźwięku i jak zbudowane są syntezatory analogowe i cyfrowe. Do dzisiaj dźwiękowcy i artyści wykorzystują ogromne syntezatory modularne do tworzenia unikalnych dźwięków, które znamy z filmów. Interesujące będzie także usłyszeć w jaki sposób z prostych przebiegów elektrycznych tworzy się dźwięki, akordy, a potem melodię. Pokażemy odwrotność syntezy – czyli analizę spektralną. Na Wielki Finał szykujemy coś specjalnego … lasery, które posłużą do pokazania obrazów rysowanych muzyką! Wszyscy poczują klimat dyskoteki szkolnej z lat 80 – dlatego zapraszamy do przyjścia w modnym obecnie retro z tamtych lat! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fascynujący świat pasożytów |
Pasożyt to organizm, który czasowo lub stale korzysta z zasobów energetycznych innego organizmu. Pasożytów jest znacznie więcej niż może nam się wydawać. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z fascynującym światem pasożytów i znajdą odpowiedzi na takie pytania, jak: Co gryzie mojego psa? Czemu warto myć owoce zebrane w lesie? Jak długa jest glista ludzka? Lekcja, przeprowadzona przez Koło Naukowe Parazytologii UW, będzie obejmować wstęp teoretyczny (prezentacja multimedialna) oraz część praktyczną, podczas której uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznawać popularne pasożyty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szyfrowanie - jak to działa? |
Szyfrów używamy od tysiącleci. Od zaledwie kilku dekad są one jednak podstawą roli, jaką internet pełni w naszym życiu. Pomagają zachować poufność korespondencji, ale przede wszystkim są podstawą ekonomii internetowej - bo bez nich nie sposób myśleć o bankowości internetowej czy zakupach przez internet. Czy jednak wiecie, jak tak naprawdę działają współczesne szyfry? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mikroprzeszłość - co nam „mówi” pyłek? |
Pyłek roślin rozsiewany jest od milionów lat. Aby zwiększyć szansę na zapłodnienie, rośliny produkują go w bardzo dużych ilościach. Dla przykładu jeden kwiat brzozy wytwarza ponad 20 tysięcy ziaren pyłku. Pomimo swych niewielkich rozmiarów ziarna pyłku mają ogromne znaczenie dla człowieka i środowiska. Są bardzo odporne na zniszczenie, nie ulegają rozkładowi nawet przy ogrzaniu do 300°C oraz traktowaniu stężonymi kwasami, przez co doskonale zachowują się jako mikroskamieniałości. Badaniem pyłku zajmuje się palinologia opierająca się na analizie jakościowej i ilościowej ziaren pyłku oraz zarodników zachowanych w osadach kopalnych. Na podstawie zróżnicowanych cech morfologicznych można zaklasyfikować dany pyłek do konkretnego taksonu, zaś proporcje pomiędzy poszczególnymi zliczonymi grupami pozwalają przy pomocy diagramu pyłkowego na odtworzenie szaty roślinnej, ustalenie warunków klimatycznych i hydrologicznych oraz na wydatowanie osadu. Palinologia wspiera badania archeologiczne i historyczne przez rekonstrukcję roślinności, w której funkcjonował człowiek. Dynamiczny rozwój tej nauki pozwala na coraz liczniejsze jej zastosowanie. Poznanie ziaren pyłków znajdujących się w powietrzu umożliwił rozwój alergologii. Palinologia stosowana jest przy poszukiwaniach złóż węglowodorów oraz jako źródło wiedzy o miodzie. Jest wykorzystywana w kryminalistyce. Podczas lekcji uczniowie obejrzą prezentację multimedialną opatrzoną rycinami i filmami. Nauczą się rozpoznawać osady organiczne i mineralne (torf, gytia) z których pobiera się materiał do badań. Zobaczą jak wyglądają ziarna pyłków pod mikroskopem. Wezmą udział w quizie, dzięki któremu będą potrafili dopasować najprostsze ziarna pyłków do roślin z których pochodzą. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opakowania kompostowalne – przyszłość czy niszowe produkty? |
W ramach lekcji uczniowie poznają opakowania kompostowalne oraz możliwości zastąpienia nimi tradycyjnych opakowań plastikowych. Pokażemy, dlaczego te opakowania są przyjazne dla środowiska naturalnego. Przedstawimy proces cyklu życia opakowania od pomysłu projektanta do etapu segregowania i kompostowania opakowań w przydomowych kompostownikach lub kompostowniach przemysłowych. Pokażemy, w jaki sposób są oznaczane opakowania kompostowalne i jak je można odróżnić od innych. Wyjaśnimy, w jaki sposób od najmłodszych lat możemy wspierać środowisko naturalne, wybierając produkty w opakowaniach kompostowalnych. Pokażemy także nowoczesne rozwiązania technologiczne, które pomagają w edukacji dzieci i młodzieży poprzez zabawę i grę, wspierają w trakcie zakupów oraz pomagają we właściwej segregacji odpadów. Uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z przykładami opakowań kompostowalnych, obejrzeć krótkie filmy. Zajęcia będą stanowiły element edukacji ekologicznej w tym umiejętności właściwej segregacji odpadów i wiedzy nt. możliwości kompostowania wybranych opakowań. Będą miały także wpływ na zainicjowanie ekologicznej przedsiębiorczości młodzieży – od projektowania opakowań produktów po zamknięcie ich cyklu życia w sposób przyjazny dla środowiska przyrodniczego. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na tropie zmutowanego DNA |
Niezmieniona struktura DNA jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania komórek a przez to całego organizmu. Niestety wiele substancji i innych czynników może powodować uszkodzenia DNA, które, jeśli nie zostaną naprawione, mogą prowadzić do groźnych dla zdrowia i życia komórki mutacji. W ramach tej lekcji uczestnicy dowiedzą się czym są i jakie są rodzaje mutacji, co je powoduje i jakie są ich skutki. Natomiast w części praktycznej uczestnicy będą uczyli się wykonywać analizę kariotypu – czyli określać zestaw chromosomów w komórce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
W części pierwszej przedstawiona zostanie rola gleby w środowisku i kształtowaniu środowiska przyrodniczego. Uczestnicy lekcji poznają definicję gleby, pojęcie skały macierzystej gleb, podstawowe typy gleb oraz wykonają doświadczenia laboratoryjne pozwalające określić podstawowe właściwości fizyczne i chemiczne gleb takie jak: ustalanie grup mechanicznych metodą polową, oznaczanie pH i zawartości węglanu wapnia. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanomateriały w medycynie – jakie możliwości i zagrożenia niosą nowe technologie? |
Produkcja nanomateriałów to proces na miarę XXI wieku, w którym materiały o ściśle sprecyzowanych i unikalnych właściwościach są budowane od podstaw, często atom po atomie. Nanocząstki, nanowłókna, nanorurki…rewolucjonizują one nasze życie w bardzo wielu obszarach, między innymi w medycynie. Już teraz możemy korzystać z antybakteryjnych opatrunków z nanocząstkami srebra, rusztowań komórkowych z nanowłókien czy radiofarmaceutyków stosowanych w diagnostyce chorób nowotworowych…kto z nas o nich nie słyszał? A może już je stosowałeś? Czy wiesz jak działają? Czemu są takie wyjątkowe? Nanotechnologie w zastosowaniu medycznym to szczególnie wrażliwy obszar badawczy, ponieważ ostatecznie dotyczy zdrowia, a nawet życia wielu pacjentów. Zwolennicy nanotechnologii uważają, że przyniesie społeczeństwu niezrównane korzyści. Tymczasem jej przeciwnicy twierdzą, że nanotechnologia może stanowić poważne zagrożenie dla środowiska oraz zdrowia, a nawet życia żywych organizmów. A jak jest naprawdę? Jaki jest obecny stan wiedzy dotyczący nanomateriałów w zastosowaniu medycznym? Jak regulacje prawne gwarantują bezpieczeństwo stosowania produktów bazujących na nanomateriałach? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, serdecznie zapraszamy na spotkanie, w czasie którego przyjrzymy się bliżej nanomateriałom stosowanym w medycynie. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nie takie mikroby straszne jak je malują… Drobnoustroje w przemyśle |
Zwykliśmy myśleć o drobnoustrojach jako zarazkach powodujących choroby, zapominamy natomiast o ich drugim pozytywnym obliczu. Antybiotyki ratujące zdrowie i życie, enzymy w proszkach do prania czy niektóre dodatki do żywności to tylko część możliwości tych małych producentów. Na zajęciach uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z technikami pracy wykorzystywanymi w laboratorium mikrobiologicznym, oraz poznają niektóre mikroorganizmy oraz ich zdolności, umożliwiające wykorzystywanie ich w przemyśle. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Przypadki chodzą po ludziach czyli o przypadkowych odkryciach w chemii |
Lekcja będzie o tym, że nie tylko długie i żmudne godziny spędzone w laboratorium owocują przełomowymi odkryciami. Czasami konieczna jest duża doza szczęścia. W trakcie zajęć omówione zostaną przykłady odkryć, które zmieniły oblicze chemii i miały ogromy wpływ na ludzkie życia a były dziełem przypadku. Będzie zatem mowa o odkryciu rzeczy wielkich jak promieniotwórczość, antybiotyki i dynamit jak również o rzeczach całkiem przyziemnych jak karteczki samoprzylepne. Bo przecież chemia jest wokół nas no a przypadki chodzą po ludziach… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Futumiasto |
Pokaż nam jak będzie wyglądało Twoje miasto za 30 lat. Co się zmieni, a co zostanie takie jakie jest obecnie? Czy będzie to miasto nowoczesne, zielone, żywe, czy może tradycyjne? Poprzez warsztaty „Futumiasta” chcemy uzmysłowić jak niezwykłymi i możliwymi do ciągłej zmiany są tkanki współczesnych miast. Pochylimy się nad istniejącymi potrzebami, problemami, a nawet urbanistycznymi kierunkami, które będą mogły zdefiniować wygląd twojego miasta na nadchodzące lata. Sprawdzimy jakie szanse mają nasze pomysły na wprowadzenie, oraz odkryjemy na drodze dyskusji jaki ewentualny wpływ będą mogły mieć na nasze miasta. Każda podjęta dzisiaj inicjatywa, koncepcja, czy też wymarzona wizja może się okazać kluczowa w procesie zmian i pozwoli na większy udział mieszkańców na kształtowanie miasta. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe strony ognia w lesie – czy to możliwe |
Słuchacze na spotkaniu dowiedzą się: Dlaczego pożary są groźne dla ekosystemów leśnych i co może być ich przyczyną? Czy zawsze ogień w lesie jest niebezpieczny dla środowiska przyrodniczego? Jakie działania są podejmowane, aby wykryć pożar lasu? Jakie są sposoby gaszenia pożarów lasu? |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prawo do azylu prawem człowieka |
Spotkanie, przeznaczone dla uczniów klas 7-8, będzie poświęcone prawom człowieka, a w szczególności prawu do azylu. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, co to znaczy być uchodźcą oraz jaka jest definicja prawna uchodźcy. Lekcja rozpocznie się ćwiczeniem „burza mózgów”, które wprowadzi uczestników w temat uchodźstwa i praw człowieka. Następnie na kilku slajdach zostanie przedstawiony kontekst prawny azylu jako prawa przysługującego każdej osobie. W dalszej kolejności uczniowie będą mieli okazję przećwiczyć nabytą wiedzę rozwiązując kazusy, to znaczy na podstawie przedstawionych im stanów faktycznych będą oceniali, czy bohaterzy krótkich historii spełniają przesłanki definicyjne uchodźcy. Ostatnim etapem spotkania będzie quiz, dzięki któremu wszyscy uczestnicy zajęć będą mogli sprawdzić swoją wiedzę. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice krwi |
Zajęcia opisują krwinki i ich funkcje. Uczestnicy zostaną zapoznani z wyglądem białych i czerwonych krwinek oraz płytek krwi u różnych gatunków zwierząt, w tym i ssaków, ptaków, gadów, płazów i ryb. Przybliżone zostaną podstawowe role poszczególnych populacji krwinek oraz techniki umożliwiające ocenę ich funkcjonalności. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dłutkiem, piórkiem, rysikiem – zaprojektuj własną ulotkę |
Podczas zajęć poznamy proces twórczy artysty grafika – od fazy projektowej, poprzez przygotowanie matrycy linorytniczej, do wykonania odbitki. Poznamy różne rodzaje materiałów (papiery drukarskie, farby drukarskie), narzędzi (wałki, prasy drukarskie, dłutka linorytnicze) oraz nauczymy się właściwego ich stosowania. Każdy uczestnik zajęć otrzyma płytkę linoleum, na której narysuje ołówkiem projekt własnej ulotki. Po wykonaniu rysunku, specjalnym dłutkiem, będzie można wyciąć swój wzór. Odbitki drukowane będą własnoręcznie na zabytkowej prasie drukarskiej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego żaglówka płynie pod wiatr? |
Na wykładzie będzie poruszony temat powstawania sił na żaglówce podczas poruszania się po wodzie gdy wieje na nią określony wiatr. Wyjaśnione zostanie powstawanie sił aerodynamicznych na żaglach oraz sił hydrodynamicznych na mieczu i opływany kadłubie żaglówki. Poruszone zostanie wpływ: prędkości wiatru pozornego, powierzchni ożaglowania, własności aerodynamicznych ożaglowania, kąta natarcia i wybrzuszenia żagla na powstającą siłę aerodynamiczną. Podczas pokazu zaprezentujemy mały tunel aerodynamiczny, w którym linie prądu płynącego powietrza są obrazowane poprzez smugi dymu. Do tunelu wkładane będą różne obiekty np. profile skrzydeł różnego typu, a także elementy o innych kształtach. Uczestnicy będą mogli obserwować, jak kształtują się linie prądu wokół profilu lotniczego, samochodu osobowego i innych kształtów. Zaprezentujemy też tunel hydrodynamiczny, w którym można zaobserwować zjawiska powstające podczas kontaktu statycznych i ruchomych obiektów z cieczą. Blok zajęć składa się z wykładu (60 min), zwiedzania laboratorium aerodynamiki (30 min) oraz pokazów (120 min). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Posiadanie, udzielanie, spożywanie – o tym, jak można sobie nagrabić na trawie |
Kiedy impreza może zakończyć się sądem? Nastolatek a prawo karne. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opakowania jadalne |
Zapoznanie z tematyką opakowań do żywności, w tym innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań w systemach pakowania. Omówienie opakowań cechujących się jadalnością, materiałów, z których mogą być wytworzone oraz zastosowań do żywności. Prezentacja wybranych folii jadalnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Chemik z wizytą u Ogrodnika |
Dzięki ciekawym eksperymentom chemicznym będzie można dowiedzieć się, jak w prosty sposób wykryć cukier w soku jabłkowym, czy też wyizolować zapachowe olejki eteryczne z przypraw kuchennych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lasery: muzyka światła |
Cele: - zapoznanie uczniów z różnicami jakościowymi między światłem niekoherentnym emitowanym przez standardowe źródła światła a spójnym światłem laserowym emitowanym przez różne układy laserowe, - przedstawienie możliwości i zastosowań różnych rodzajów laserów, - uświadomienie zakresu długości fali światła widzialnego oraz powszechnie występującego w przypadku laserów światła podczerwonego oraz omówienie zagrożeń z nim związanych. Uczniowie poznają mechanizmy powstawania światła z uwzględnieniem różnic między promieniowaniem termicznym a laserowym (spójnym). Posłuży temu analogia między zależnościami w fali generowanej przez standardowe źródło i laser a falami dźwiękowymi powstającymi przy uderzaniu w bęben i w strunę gitary. Następnie zaznaczona zostanie funkcja rezonatora w laserze (na podstawie analogii do rezonatora w gitarze). Istotne będzie także zwrócenie uwagi na spójność fali laserowej oraz jej monochromatyczność. Czynniki te umożliwiają uzyskanie kierunkowości emitowanej wiązki oraz ogniskowanie przez soczewki. Zademonstrujemy uczniom wiązkę lasera półprzewodnika oraz manipulację jej położeniem za pomocą zwierciadeł i siatki dyfrakcyjnej. Posłuży to wyjaśnieniu opisanych wyżej zjawisk. W tej części lekcji zostanie zaprezentowany także dalmierz laserowy. Następnie przybliżymy uczniom ideę uzyskiwania impulsów o wysokiej mocy przez skrócenie czasu trwania impulsu nawet o niezbyt wysokiej energii. Na koniec zademonstrujemy działanie pompy optycznej lasera Nd:YAG pompowanego za pomocą lamp błyskowych, efekty plazmowe wytworzone przez lasery nanosekundowe oraz niszczące działanie laserów półprzewodnikowych. Pokaz będzie punktem wyjścia do dyskusji o bezpieczeństwie pracy z laserami. |
|
|
Lekcja festiwalowa | W jaki sposób różne siedliska pochłaniają dwutlenek węgla |
Na zajęciach będzie zaprezentowana problematyka pochłaniania dwutlenku węgla przez różne siedliska, ze szczególnym uwzględnieniem gleb. Zajęcia odbędą się w formie terenowej. Będzie to wycieczka po terenie Kampusu SGGW i okolicach (Pradolina Wisły). Podczas wycieczki będą zaprezentowane różne rodzaje siedlisk, które w różnym stopniu wpływają na sekwestrację dwutlenku węgla. Będą to tereny parkowe, uprawne, torfowisko, fragmenty lasów „naturalnych” oraz siedlisko wilgotne. Omawiane różnice między siedliskami w układzie gleba-roślina. Informacje te będą nawiązywać do Europejskiego Zielonego Ładu (handel emisjami) i możliwości włączenia różnych siedlisk do handlowania jednostkami pochłaniania dwutlenku węgla. Uczniowie zapoznają się z różnorodnością siedliskową na dość krótkiej trasie (spacer do około 2 godzin). Omówione zostaną także typy gleb i występująca roślinność na poszczególnych powierzchniach oraz jaki to ma związek z bilansowaniem dwutlenku węgla w różnych siedliskach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak to jest być uchodźcą, dobrze? - uchodźcy w Polsce |
W trakcie godzinnej lekcji uczniowie zapoznają się z aktualnym zagadnieniem, jakim jest sytuacja uchodźców w Polsce. Zajęcia koncentrują się nad społecznym aspektem uchodźctwa. Zastanowimy się nad problemami i barierami, jakie napotykają uchodźcy w innym kraju. Na początku wspólnie zastanowimy się, kim jest uchodźca. Następnie uczniowie, w grupach, wykonują kilka ćwiczeń. W trakcie trwania lekcji uczniowie będą „wchodzić w buty” uchodźcy oraz spróbują odpowiedzieć na tytułowe pytanie: „Jak to jest być uchodźcą, dobrze?”. Pomiędzy ćwiczeniami prowadzący będą starać usystematyzować wiedzę i umiejętności zdobyte we wcześniejszych ćwiczeniach. Efektem lekcji jest zwiększenie tolerancji uczniów względem uchodźców. Po zajęciach uczestnicy będą posiadać podstawową wiedzę na temat uchodźców i ich sytuacji w Polsce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstają nowe leki i do czego potrzebne są badania na zwierzętach |
Proces powstawania nowych leków jest długotrwały i czasochłonny. Niejednokrotnie proces ten może zająć dwadzieścia lat. Jednym z głównych etapów tego złożonego procesu są badania na zwierzętach. W trakcie wykładu uczniowie dowiedzą się, jak wyglądają poszczególne etapy badania leków. Opowiem także dlaczego badania na zwierzętach są integralną częścią tego procesu. Każde badanie na zwierzętach wymaga odpowiedniego zaplanowania i przygotowania. Dowiecie się, jak badania na zwierzętach są nadzorowane i jak można na nie uzyskać pozwolenie. Zobaczycie wdrożenia nowych procesów mających na celu znaczące ograniczenie cierpienie zwierząt. Przedstawimy wam także pracę zwierzętarni oraz jej mieszkańców. Dowiecie się też, jak można adoptować myszkę lub szczura! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fortepiany Fryderyka |
Fortepian odgrywał w kulturze XIX wieku niezwykłą rolę. Jego szczególna popularność wpłynęła także na przemiany instrumentu, których chciano nieustannie doskonalić. Podczas lekcji dowiemy się, jak wyglądali przodkowie ulubionego instrumentu Chopina i posłuchamy ich brzmienia. Wsłuchując się w fortepiany historyczne i badając ich wnętrze, zastanowimy się, jak mogły brzmieć utwory Fryderyka grane niemal dwieście lat temu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne – katastrofy, które wstrząsają światem |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. Poznają podstawowe techniki monitoringu geodezyjnego takich obiektów. W części praktycznej przy pomocy nowoczesnych geodezyjnych instrumentów: niwelatora i tachimetru będą mogli wyznaczyć położenie i przemieszczenia obiektów zbudowanych wcześniej z klocków lego duplo, w zespołach wykonają symulację przemieszczeń, przeprowadzą pomiary kontrolne i poczują jak podstawowe, znane z lekcji matematyki zależności geometryczne wykorzystuje się do badania konstrukcji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sekretny świat iluzji |
Coś się porusza przed oczami mimo, że obraz jest nieruchomy, coś smakuje jak truskawka mimo, że ma kolor zielony, coś słychać za plecami, mimo, że nic tam nie ma. Magia czy zabawa? Dlaczego nasze oczy, uszy i inne zmysły dają się oszukać? Iluzje sprawiają, że rzeczywistość jest ciekawsza i bardziej intrygująca niż sny, a wyobraźnia pozwala zobaczyć niewidzialne. Magicy, iluzjoniści, scenarzyści, aktorzy, muzycy, youtuberzy i influencerzy korzystają z iluzji. Malarze i artyści graffiti potrafią przekonać nas, że tam, gdzie się kończy horyzont, jest ukryty inny, wyjątkowy, czasem zabawny a czasem niesamowity świat. Armie i drużyny sportowe korzystają z iluzji aby oszukać przeciwnika. Nawet w świecie zwierząt i roślin iluzje są całkiem popularne. Niektórym zwierzętom pozwalają się schować przed wrogiem, innym zdobyć pożywienie albo spokojnie odpoczywać. Rośliny próbują wyglądać inaczej i udają, że są zupełnie czymś innym, aby przyciągnąć owady. Im więcej dowiadujemy się o iluzjach w świecie przyrody, tym bardziej zaskakuje nas pomysłowość natury. Od wielu lat w ośrodkach naukowych prowadzone są badania, których celem jest wyjaśnić, jak działa mózg, kiedy doświadcza iluzji. Naukowcy badają złudzenia i próbują odpowiedzieć na pytanie: Co dzieje się w umyśle człowieka, kiedy widzi lub czuje rzeczy, których nie ma albo które nie mogą istnieć? Zapraszamy na warsztaty, na których zanurzymy się w magię iluzji. Przyjrzymy się złudzeniom optycznym, poszukamy ich na ulicach i w grach komputerowych. Spróbujemy zrozumieć jak oszukują nas uszy i dlaczego słyszymy kosmitów i śpiew wiatru. Sprawdzimy, czy można mieć wrażenie, że chodzą po nas mrówki. Przetestujemy czy najbardziej smakuje nam to, co lubimy czy raczej to, co nam się podoba. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Prysły zmysły |
Jakie bodźce docierają do nas z otoczenia? Jakimi zmysłami posługuje się człowiek? Do czego są mu one potrzebne? Czy zwierzęta wykorzystują zmysły w inny sposób? Czy są one rozwinięte w równym stopniu? Czy bodźce mogą docierać również z „wnętrza” naszego organizmu? Czy każdy bodziec jest odbierany? Czy to jak odbieramy otaczający nas świat jest zawsze zgodne z rzeczywistością? Na zajęciach uczestnicy samodzielnie zbadają oraz zaobserwują działanie różnych zmysłów, przyjrzą się reakcjom oraz temu, jak nasze zmysły potrafią nas oszukać. Dowiedzą się, jak według biologów działają zmysły i doświadczalnie sprawdzą, czego efektem są np. iluzje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Fizyka dla bramkarzy |
W czasie lekcji dyskutowane są szanse bramkarza na obronę rzutu karnego w przypadku dwóch dyscyplin: piłki ręcznej i piłki nożnej. W czasie lekcji korzystając z prostych zjawisk fizycznych mierzy się czas reakcji oraz skoczność uczestników zajęć. W czasie zajęć wykorzystuje się podstawowe wiadomości z kinematyki (ruch jednostajnie przyśpieszony) i dynamiki (energia kinetyczna i potencjalna). Lekcja jest pomyślana jako powtórzenie materiału z I klasy gimnazjum oraz zachęta do praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Gleboznawca w laboratorium chemicznym |
Uczestnicy zajęć pt.,”Gleboznawca w laboratorium chemicznym” będą mieli możliwość poznania metody analizy składu chemicznego gleb. Podczas zajęć przedstawiony będzie sposób pobierania gleb do badań chemicznych oraz sposób roztwarzania gleby (przeprowadzenie gleby do formy płynnej). Roztworzone gleby będą poddane analizie składu chemicznego za pomocą optycznego spektrometru emisyjnego z plazmą wzbudzoną indukcyjnie (ICP-OES). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kompozyty wokół nas |
Kompozyty wokół nas W ogólnym sensie tego słowa cały świat jest kompozytem o wielu skalach. Nukleony składają się z kwarków, jądra atomowe składają się z nukleonów, atomy złożone są z nukleonów i elektronów, cząsteczki składają się z atomów, z cząsteczek złożone są makrocząsteczki, w tym białka, z których zbudowany jest świat istot żywych. Wszystkie te cząstki oddziałują na siebie różnymi polami. Istnieje 81 atomów pierwiastków trwałych (w temperaturze pokojowej), z nich wiele ma nietrwałe – promieniotwórcze izotopy. W temperaturze od kilku do kilkunastu milionów kelwinów - z czterech jąder wodoru powstaje trwałe jądro helu. Podczas tej przemian uwalniana jest energia - źródło energii Słońca i gwiazd. Organizmy żywe składają się z tkanek, które zbudowane są z komórek. Narządy ciała, zbudowane z różnych tkanek, łączą się w układy narządów (np. trawienny czy oddechowy). W świecie techniki konstruowane są różne kompozyty. Obwody elektryczne drukowane są na nieprzewodzącej matrycy, a przewody elektryczne pokrywane są izolacją. Próbuje się łączyć z sobą różne materiały w taki sposób, aby wspólnie posiadały pożądane właściwości. Znakomitym technicznym kompozytem jest beton, oferujący niezwykłe możliwości budowlane… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Mózg, Mikroskop i Meduza |
Mózg człowieka składa się z miliardów neuronów. Są one połączone ze sobą w gęste sieci, które spajają tryliony złączy. Dzięki zmianom w tych sieciach uczymy się, zapamiętujemy, odczuwamy emocje, ale też chorujemy, gdy sieci nie działają prawidłowo. Mózg to dobrze zorganizowane centrum dowodzenia, które odbiera sygnały ze środowiska i pozwala na nie zareagować. Jak zdobyliśmy taką wiedzę? Na wykładzie opowiem o historii badań neuroanatomicznych i o tym jak doszło do odkrycia neuronów. Zobaczymy, jak wyglądały pierwsze badania nad mózgiem. Przybliżę, w jaki sposób meduza i nieudany eksperyment naukowy doprowadziły do jednego z największych odkryć współczesnej biologii, Nagrody Nobla i przełomu w badaniach neuroanatomicznych. Opowiem też o tym, jak powstają myszy transgeniczne ze święcącymi neuronami. Dowiecie się, jak neurobiolodzy tworzą przezroczyste mózgi i oglądają pod mikroskopem tysiące komórek i połączeń naraz. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Język węgierski dla początkujących, czyli jak się uczyć rzadkich języków obcych |
Warsztaty na temat nauki mniej popularnych języków obcych na przykładzie języka węgierskiego mają zwrócić uwagę uczniów na to, jak wspomagać proces nauki języka, do którego mają ograniczony dostęp. Porozmawiamy też o tym, jak się uczą wzrokowcy lub słuchowcy i dlaczego warto zapamiętywać nawet całe frazy w języku obcym. W trakcie lekcji uczniowie przypomną sobie, jakie znają zapożyczenia z języka węgierskiego. Poznają też zasady wymowy węgierskich imion, nazwisk i nazw miejscowości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Świat zwierząt bezkręgowych w przeszłości geologicznej: zobacz i rozpoznaj |
Dowody świadczące o istnieniu życia organicznego mają ponad 3,5 mld lat. Wystawa „Skamieniały Świat” przybliża zagadnienia związane z powstawaniem skamieniałości i ukazuje bogactwo świata zwierząt zamieszkującego zbiorniki wodne istniejące na terenach naszego kraju w przeszłości geologicznej. Ich szczątki odgrywają ważną rolę w ustalaniu wieku skał. W gablotach przedstawiono skamieniałości należące do różnych typów – od najniższej do coraz wyższej pozycji w ewolucyjnym rozwoju. Skamieniałości to nie tylko szczątki dawnych zwierząt, ale też ślady ich działalności: pełzania, żerowania, drążenia, ich nory mieszkalne oraz tropy. Ważną rolę w rozwoju biosfery odegrały najmniejsze organizmy – bakterie. Gąbki, żyjące od kambru aż do dziś, rozpoczynają prezentację skamieniałości należących do królestwa zwierząt. Wyżej zorganizowanymi organizmami są parzydełkowce: wymarłe denkowce i koralowce czteropromienne oraz żyjące do dziś koralowce sześcio- i ośmio-promienne. Dużą grupę mięczaków reprezentują ślimaki, małże, głowonogi. Kolejne gabloty z przedstawicielami pierścienic, stawonogów, mszywiołów, ramienionogów i szkarłupni zamyka gablota z przedstawicielami półstrunowców – graptolitów i strunowców – konodontów. Po zwiedzaniu wystawy każdy będzie mógł dotknąć i rozpoznać liczące wiele milionów lat przedstawicieli bezkręgowców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Sukcesja z sukcesem - jak zaplanować nieśmiertelność firmy rodzinnej |
Cel ogólny lekcji: Przedstawienie mechanizmu funkcjonowania przedsiębiorstwa rodzinnego oraz objaśnienie czym jest sukcesja w firmie rodzinnej. Cele szczegółowe: po zajęciach uczestnicy powinni – umieć wyjaśnić czym jest przedsiębiorstwo rodzinne i w jaki sposób funkcjonuje, wiedzieć czym jest sukcesja, jak ją rozpocząć oraz dlaczego warto ją zaplanować. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajniki daktyloskopii czyli co sprawia, że nasze odciski palców są niepowtarzalne |
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego nasze odciski palców są powszechnie wykorzystywaną cechą biometryczną? Co sprawia, że są one tak niepowtarzalne, iż wykorzystuje się je do identyfikowania osób? Odpowiedź na te pytania znajdziesz na naszych zajęciach! Pokażemy Ci w jaki sposób zbiera się odbitki palców i jakie ich cechy wykorzystywane są do identyfikacji. Wyjaśnimy, czym różnią się podstawowe wzory dermatoglificzne, czym są minucje, terminy zewnętrzny i wewnętrzny oraz linia Galtona. W czasie warsztatów w odpowiednim oprogramowaniu komputerowym samodzielnie przeprowadzisz analizę zebranych odbitek i dokonasz identyfikacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja z pokazami wykonywanymi częściowo przez uczniów. Pokazujemy ciekły azot, suchy lód, omawiamy prawa gazowe, zjawisko skraplania sublimacji i topienia. Skraplamy tlen i przedstawiamy różnice pomiędzy poszczególnymi gazami. Poza omawianiem stanów skupienia i przemian fazowych staramy się pokazać znaczenie eksperymentu w naukach ścisłych jako podstawę tworzenia i weryfikacji teorii naukowych. Uczulamy też słuchaczy na kwestię bezpiecznej pracy w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czytając z drzew |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się czym są słoje przyrostu rocznego, czym zajmuje się dendrochronologia, a przede wszystkim jakie informacje możemy odczytać z drzew. Poznają sposób w jaki drzewa przyrastają i jak możemy to wykorzystać by dowiedzieć się ile drzewo lub drewno ma lat oraz jakie warunki środowiskowe panowały w przeszłości. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego |
Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie, niewidzialnego świata może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak, skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) możliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na nanowłóknach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co łączy lodówkę i buty sportowe, czyli opowieść o nanocząstkach |
Co łączy lodówkę, buty sportowe i krem z filtrem UV? Uczestnicy lekcji dowiedzą się co to są nanocząstki i dlaczego są tak wyjątkowe. Pozornie niepozorne, stanowią podstawę niezwykle dynamicznie rozwijającej się nanotechnologii, cieszą się zainteresowaniem zarówno nauki, jak i przemysłu. Popularne wśród naukowców, mało znane przeciętnemu człowiekowi, a przecież obecne w jego życiu. Czemu nanocząstki zawdzięczają swoją wyjątkowość i w jakich jeszcze zaskakujących produktach codziennego użytku można je znaleźć? Na te pytania znajdziemy odpowiedzi w czasie lekcji. Spotkanie podzielone będzie na dwie części. Pierwsza to krótki wykład o wyjątkowych właściwościach i zastosowaniach nanocząstek, często zaskakujących i niezwykłych. Druga część spotkania to gra, w której aby wygrać, trzeba znaleźć odpowiedź na intrygujące pytanie. Droga do odpowiedzi prowadzić będzie przez labirynt pytań i zagadkowych zadań. Przyda się odrobina sprytu i szczęścia ale przede wszystkim wiedza, nie tylko ta zdobyta w trakcie wykładu… |
|
|
Lekcja festiwalowa | Arktyka - papierek lakmusowy zmian klimatu |
Trend ocieplenia w Arktyce jest dwukrotnie wyższy niż średnia światowa w ostatnich dziesięcioleciach. Utrata lodu morskiego wzmacnia trend ocieplenia, ponieważ powierzchnia oceanu pochłania więcej ciepła słonecznego niż powierzchnia śniegu i lodu. Jak to wpływa na planetę? Czym jest albedo? Co to jest dodatnie sprzężenie zwrotne? Uczniowie dowiedzą się o albedo i dodatnim sprzężeniu zwrotnym związanym z topnieniem lodu morskiego oraz o wpływie zmniejszenia pokrywy śnieżnej i lodowej na globalne temperatury. Kolejny omawiany mechanizm wiąże się z rozmarzaniem wieloletniej zmarzliny i uwalnianiem gazów cieplarnianych do atmosfery. |
|