Czy wszyscy jesteśmy uzależnieni? O dobrych i złych nawykach
W stale zmieniającym się otoczeniu nasz mózg przetwarza tysiące bodźców. Nasz mózgowy układ nagrody interpretuje sygnały, które sprzyjają naszemu przetrwaniu w środowisku tak, aby promować dobre nawyki i nie wzmacniać tych złych. Czasem jednak wzmacniane są te zachowania, które nie mają nic wspólnego z naszym przetrwaniem, a wręcz są dla nas szkodliwe. Dlaczego tak się dzieje? Wiemy już, że takie zachowania często określamy mianem uzależnienia. Pojęcie „uzależnienia” pojawiło się stosunkowo niedawno w historii ludzkości. Czy to oznacza, że kiedyś ludzie nie byli uzależnieni? Co to właściwie znaczy być uzależnionym? Na lekcji zostanie przedstawiona krótka historia badań nad uzależnieniami. Uczniowie zapoznają się ze sposobem diagnozowania zaburzeń związanych z nadużywaniem substancji. Przedstawione zostaną sposoby modelowania tych zaburzeń w modelach zwierzęcych na przykładzie myszy, inteligentnych habitatów behawioralnych i obrazowania całego mózgu.