Kolektyw, współzawodnictwo, robotnik – dzieciństwo w latach 50-tych XX wieku (w okresie socjalizmu)

Numer: 
877

Literatura młodzieżowa odzwierciedla realia życia młodzieży w danym okresie. Szczególnie interesujące ze względu na warunki polityczne, gospodarcze jak i również społeczne są lata 50-te XX wieku, kiedy socjalizm wkraczał na arenę polityczną, zakreślał reguły, wskazywał tendencje. Ustrój ten od samego początku wpływał na wszystkie elementy życia społecznego – w tym funkcjonowanie szkoły oraz dobór treści (zagadnień, motywów) literatury młodzieżowej. Socjalizm lat 50-tych to przede wszystkim hasła pracy kolektywnej. Zagadnienie pracy, przymusu pracy, w tym wybór odpowiedniego (utylitarnego, przydatnego społeczeństwu) zawodu przez młodzież szkolną jest tematem przewodnim ówczesnej literatury młodzieżowej. Niezwykle ważne staje się współzawodnictwo – trzeba pracować jak najwięcej, wykazywać się inicjatywą, dążyć do przodownictwa już w czasie nauki szkolnej. Literatura młodzieżowa okresu lat 50-tych jest pełna specyficznego propagandowego języka. Teksty te mogą być interesujące szczególnie dla młodego odbiorcy, który zna dzisiaj tamtą rzeczywistość jedynie z podręcznika do historii.

Język: 
Typ szkoły i dziedzina: 
Forma: 
Termin: 
środa, 24 Września, 2025 - 12:00 do 13:00
środa, 24 Września, 2025 - 10:30 do 11:30
Czas trwania: 
do półtorej godziny
Opis skrócony: 
Literatura młodzieżowa okresu lat 50-tych, pełna propagandowego języka to przede wszystkim hasła pracy kolektywnej, wybór odpowiedniego, przydatnego społeczeństwu zawodu oraz współzawodnictwa.
dr
Justyna
Szlachta-Ignatowicz
Miejsce spotkania: 
ul. Dobra 55
00-312 Warszawa

Poziom -I

Stacjonarne

©2025 Festiwal Nauki