Czy diabeł tkwi w szczegółach, gdy badamy rozwój językowy dzieci?
Metodologia to nauka o tym, jak prowadzić badania naukowe, czyli jakie narzędzia i metody stosować, aby uzyskać wiarygodne wyniki. To zestaw zasad, technik i procedur, które pozwalają naukowcom przeprowadzać badania w sposób rzetelny i powtarzalny. W psycholingwistyce, która bada, jak język jest przetwarzany, nabywany i używany przez ludzi, metodologia odgrywa kluczową rolę.
Niezależnie od dziedziny nauki, zastosowanie odpowiedniej metodologii jest podstawą do tego, by badania były prowadzone rzetelne, a ich wyniki są użyteczne i mogą zostać powtórzone przez innych badaczy. W psycholingwistyce, szczególnie w badaniach nad rozwojem językowym dzieci, drobne różnice w projektowaniu zadań i ich przedstawianiu mogą potencjalnie wpływać na wyniki i wnioski dotyczące kompetencji językowych dzieci.
Jednym z ważnych narzędzi w badaniach nad rozwojem językowym dzieci jest zadanie powtarzania zdań. Prosząc dzieci o powtórzenie złożonych konstrukcji gramatycznych, możemy uzyskać informacje dotyczące ich kompetencji językowych. Ale czy sposób prezentacji zadań rzeczywiście wpływa na wyniki w zadaniu powtarzania zdań, i jeśli tak, to w jaki sposób? Czy badanie online jest równoważne z badaniem prowadzonym twarzą w twarz?
Przedstawione zostaną pytania postawione w ramach projektu OPUS nr 2021/41/B/HS2/01036, prowadzonego w Language & Humour Lab.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauką, psychologią i językiem za kulisy badań psycholingwistycznych!