Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Co i jak jeść dla zdrowia i dobrego samopoczucia – biochemia trawienia |
Żywienie czy odżywianie? Dieta czy styl życia? Co z metabolicznego punktu widzenia jest najważniejsze i ma najlepszy wpływ na nasze zdrowie? Podstawową rolą żywienia jest dostarczanie ludzkiemu organizmowi odpowiednich pokarmów zapewniających utrzymanie jego podstawowych procesów życiowych. Celem prawidłowego odżywiania zdrowego, dorosłego człowieka powinno być spożywanie takiej ilości określonych pokarmów, które zapewnią równowagę metaboliczną. Czy zatem stosowanie diet ma uzasadnienie naukowe? Czy każda dieta jest rzeczywiście zdrowa? Na te i inne pytanie znajdziecie Państwo odpowiedź w tym krótkim wykładzie, w którym zajrzymy w głąb i niekiedy do sensu życia człowieka czyli żywienia. Od czego zależy trawienia, co jest kluczowe do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego dzieci i dorosłych, jaka jest w tym wszystkim rola snu i układu hormonalnego - dostarczymy wielu dowodów naukowych potwierdzających kluczową rolę zdrowego stylu życia i prawidłowego odżywiania w dobrym samopoczuciu człowieka. W podsumowaniu opowiem Państwu o roli prawidłowego odżywiania w okresie rekonwalescencji. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Być jak Matuzalem – wpływ czynników genetycznych i epigenetycznych na starzenie i długowieczność |
Od zarania dziejów ludzie pragnęli nieśmiertelności. W dzisiejszych czasach, stosując bardziej naukowe podejścia, wciąż szuka się odpowiedzi na pytanie czy człowiek może żyć tak długo jak biblijny Matuzalem. Dzięki badaniom genów i czynników epigenetycznych dowiadujemy się coraz więcej informacji na temat starzenia człowieka. I chociaż długość życia dorównująca długości życia Matuzalema jest ciągle w domenie fantastyki naukowej, to mamy pewne wskazówki odnośnie tego co możemy zrobić żeby starzeć sie zdrowiej i żyć dłużej. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | qRT-PCR i COVID-19, czyli z laboratorium pod strzechy |
3 lata temu ktoś zapytany na ulicy: „Czym zajmują się biolodzy molekularni?” prawdopodobnie miałby pewną swoją mniejszą (częściej) lub większą wizję laboratorium. Jaki obraz pojawiłby się w głowie? U każdego inny. Wszystkie zebrane odpowiedzi na tak zadane pytanie łączyło by jedno: wyobrażenie. Śmiechem-żartem: jeśli wydawało Ci się, że wiesz, czym zajmuje się biolog molekularny, to miałeś rację - wydawało Ci się. A dziś? Czy w kontekście naszych wyobrażeń po epidemii COVID-19 świat wygląda tak samo? Dziś świat oczywiście odpowiada, że nic już nie będzie wyglądało tak samo. Ale świat mówił podobnie, gdy umarł Rysiek z „Klanu”. Dziś przede wszystkim inna jest nasza świadomość. Dziś większość z nas wie, czym jest „ten” RT-PCR i poruszone podczas wykładu wątki będą dla większości tylko przypomnieniem. Dziś droga z laboratorium pod strzechy jest krótsza, niż spodziewali się specjaliści od promocji. Dziś nadzieja przekuwa się w praktykę na naszych oczach. Ale jak to jest z tą naszą wiedzą zdobytą z konieczności? Czy na pewno wszyscy rozumiemy już ten dotąd obcy, a tak bliski otaczający nas molekularny świat? Czy może strach pozostał, wątpliwości się rodzą a mitologia zwycięża? Zacznijmy więc od Adama i Ewy, czyli po krótce czym jest SARS-CoV-2. Przypomnijmy sobie, na jakim etapie można identyfikować wirus testem genetycznym. O czym czarno na białym świadczy wynik badania molekularnego? Wynik pozytywny czy negatywny? A może fałszywie negatywny, fałszywie pozytywny? To w końcu jest wirus czy go nie ma i co tu może pójść nie tak? Jakie jest słowo-klucz sprawiające, że test przeznaczony do badań naukowych można stosować do celów diagnostycznych? Jeśli dodatkowo chcesz się dowiedzieć, co ma wspólnego PCR z malarstwem Kazimierza Malewicza – przyjdź i posłuchaj. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Piękne piersi to zdrowe piersi |
Rak piersi jest nowotworem złośliwym, który powstaje z komórek gruczołu piersiowego. To najczęściej występujący nowotwór wśród Polek. Utrzymuje się również na miejscu pierwszym, jako przyczyna zgonów kobiet. Rak piersi przez bardzo długi czas nie daje charakterystycznych objawów. Dlatego tak ważna jest profilaktyka w tym zakresie. Im wcześniejsze wykrycie nowotworu, tym większa szansa na pełny powrót do zdrowia. Celem wykładu jest przekazanie wiedzy na temat czynników ryzyka wystąpienia nowotworu piersi, jego pierwszych objawów a także zapoznanie z techniką samobadania z wykorzystaniem fantomów piersi. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Życie w jelicie |
Ciemno, mokro, tłoczno, duszno i gorąco. W takich warunkach żyją setki gatunków bakterii i innych mikroorganizmów zasiedlających jelita człowiek. Podczas wykładu zaprezentowane zostaną wybrane grupy drobnoustrojów zasiedlających przewód pokarmowy człowieka. W trakcie bogato ilustrowanego wykładu przedstawione zostaną odpowiedzi na pytania: • Skąd biorą się mikroorganizmy w jelicie? • Jak skład mikroflory jelitowej zmienia się w ciągu życia człowieka? • W jaki sposób to co jemy i pijemy wpływa na mikrobiom jelitowy? • Jakie znaczenie mają drobnoustroje przewodu pokarmowego w codziennym funkcjonowaniu człowieka? Ponadto wyjaśnione zostaną pojęcia: prebiotyki, probiotyki, synbiotyki, postbiotyki oraz omówiona zostanie rola mikroorganizmów chorobotwórczych odpowiedzialnych za zakażenia i zatrucia pokarmowe. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Sekrety laboratorium genetycznego |
Co za zamkniętymi drzwiami laboratoriów robią naukowcy badający geny? Jak wyglądają ich specjalistyczne urządzenia? Do czego służy PCR i czym jest elektroforeza? I co to ma w ogóle wspólnego z DNA? Przyjdź a nie tylko poznasz odpowiedzi na te i inne genetyczne pytania, ale też własnoręcznie zrobisz elektroforezę i zobaczysz świecące DNA. |
Nauki medyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Czy widzisz to DNA? |
DNA – kwas deoksyrybonukleinowy jest w każdej żywej komórce i odpowiada za jej funkcjonowanie. Dzięki odkryciom z zakresu genetyki, biochemii i biologii molekularnej naukowcy potrafią je wyizolować i badać. Pozwala to na poznanie cech wrodzonych jakie ma każdy żywy organizm w tym predyspozycji do różnych chorób. W ramach tego spotkania dzieci dowiedzą się czym jest DNA, jak wpływa na funkcjonowanie organizmów żywych oraz jak możemy je wyizolować i badać. Natomiast w części praktycznej każdy uczestnik samodzielnie wykona izolację DNA z owocu kiwi, żeby przekonać sie na własne oczy, że DNA istnieje. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Alicja w krainie czarów filmowych |
Podczas spotkania zostanie wyświetlony film „Alicja w krainie czarów” w reżyserii Tima Burtona (2010). Po projekcji filmu odbędzie się dyskusja na temat powodów różnic w książce i jej adaptacji filmowej. Zostaną poruszone zagadnienia translacji kulturowej i przekładu intersemiotycznego, realiów kulturowych wiktoriańskiej Anglii oraz sposobów kształtowania wyobraźni zbiorowej w kulturze popularnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Czy można malować na wodzie? Plastyka w kreatywnym tonie |
Lekcje adresowane są do młodzieży: uczniów szkół ponadpodstawowych, jak również do uczniów szkół ponadpodstawowych o charakterze integracyjnym. Celem spotkania jest praktyczne ukazanie plastyki, jako aktywności stymulującej ludzką wyobraźnię oraz kształtującej twórcze myślenie dalekie od sztampowych schematów. Proponowaną techniką pracy będzie starodawna japońska technika malarska, a nietypowym podłożem będzie żywioł, jakim jest woda. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Polaryzacja |
Jak działają okulary z polaryzacją? Czym ona w ogóle jest? Na lekcji będzie można dowiedzieć się na czym polega polaryzacja fal, jak objawia się na co dzień w naszym życiu i jakich fal dotyczy. Zjawisko to zostanie zademonstrowane w praktyce na przykładzie nadajnika i odbiornika mikrofal, między które będziemy wstawiać różne przedmioty. |
|
|
Lekcja festiwalowa | In vitro – aborcja – eutanazja: o co w istocie się spieramy? |
W przestrzeni publicznej trwa mniej lub bardziej intensywny spór dotyczący niektórych zagadnień bioetycznych, zwłaszcza związanych z poczęciem człowieka, jego życiem prenatalnym, a także umieraniem. Język mediów elektronicznych, a tym bardziej manifestacji, często odwołuje się do emocji, opiera na uproszczeniach i użyciu słów o niesprecyzowanym znaczeniu. Celem zajęć jest zrozumienie etycznych podstaw prowadzonego publicznie dyskursu: przede wszystkim wskazanie zasadniczych stanowisk i konsekwencji ich przyjęcia w bioetyce i poza nią. Ma ono pomóc w racjonalnym udziale uczestników w dialogu społecznym i procesie tworzenia prawa. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Czy komputery mogą myśleć? |
Czy komputery mogą myśleć jak ludzie? Na pewno nie! Jednak proste operacje mogą wykonywać dużo szybciej od człowieka. Okazuje się, że dowody niektórych twierdzeń matematycznych wymagają sprawdzenie kilku, kilkudziesięciu tysięcy stosunkowo prostych przypadków. Wymagałoby to pracy dziesiątków matematyków przez dziesiątki lat, natomiast komputer może to zrobić w kilka godzin. Na wykładzie zostaną omówione dwa przykłady takich twierdzeń: ile kolorów potrzeba do pomalowania dowolnej mapy, tak, aby państwa mające wspólną granicę nie były oznaczone tym samym kolorem oraz jak pakować pomarańcze do skrzynek, aby zmieścić ich tam jak najwięcej. Do dowodu tych twierdzeń wykorzystano komputery oraz metody mało znanej techniki obliczeniowej zwanej analizą przedziałową. |
Nauki techniczne |
|
Lekcja festiwalowa | Propaganda i manipulacja medialna na przykładzie filmów wojennych |
Niemal każdy Polak zna serial o czterech pancernych oraz Hansie Klossie. Cykle zyskujące miano kultowych są wciąż powtarzane w różnych stacjach telewizyjnych, dostępne w Internecie i na płytach DVD. Dynamicznej akcji, świetnemu aktorstwu towarzyszy jednak określony przekaz ideologiczny, polityczny i historyczny. Na przykładzie nie tylko tych seriali, ale również innych wojennych cykli oraz filmów fabularnych zrealizowanych w PRL-u oraz III RP zostaną omówione podstawowe techniki propagandy i manipulacji medialnej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Skala pH, Wskaźniki pH/Rozdzielanie składników mieszaniny |
Na zajęciach poznamy: zakres skali pH, zastosowanie wskaźników kwasowo-zasadowych stosowanych w laboratoriach, dokonamy obserwacji zmian pH podczas rozcieńczania roztworów. Uczestnicy zapoznają się z pojęciem pH i dowiedzą się co ono oznacza. Samodzielnie przygotują naturalne wskaźniki pH oraz schematy zmiany ich barwy w zależności od pH przy zastosowaniu pH-metru. W kolejnych doświadczeniach, stosując przygotowane wskaźniki, uczestnicy określą pH wybranych produktów obecnych w gospodarstwie domowym. Część II: Na zajęciach odpowiemy na pytanie : czy mieszaniny można rozdzielić na składniki? Dowiemy się co to są roztwory, koloidy i zawiesiny i jaka jest przyczyna różnic we właściwościach mieszanin ciekłych oraz jakie są szczególne właściwości koloidów. Dowiemy się jakie są sposoby rozdzielania mieszanin, jak rozdzielić substancje stałe, ciekłe i gazowe od siebie, jak dobrać metody rozdzielania substancji w zależności od stanu skupienia czy rozpuszczalności. Wyjaśnimy czym są roztwory, koloidy i zawiesiny. Poznamy metody rozdzielania mieszanin jednorodnych: krystalizację, destylację, chromatografię i ekstrakcję oraz mieszanin niejednorodnych: sączenie, dekantację, sedymentację. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Celebryta - persona upadła? O genezie medialnego celebrytyzmu |
„Znani z tego, że są znani” – najsłynniejsza definicja celebrytów, którą sformułował w latach 60 XX wieku amerykański historyk i kulturoznawca Daniel Boorstin jest aktualna do dziś. Celebryci ogniskują społeczną uwagę, wszyscy się nimi interesujemy, choć nie wszyscy się do tego przyznajemy. W czasie lekcji omówiona zostanie geneza medialnego celebrytyzmu oraz społeczne funkcje celebrytyzmu. Zastanowimy się czym różnią się celebryci ery telewizyjnej od celebrytów ery Instagrama i Tik-toka. W czasie lekcji poszukamy także odpowiedzi na pytanie, czy celebryci są lub mogą być użyteczni i pożyteczni dla społeczeństwa. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wyznaczanie raty kredytu lub pożyczki |
Celem wykładu będzie przedstawienie uczestnikom podstawowych pojęć matematyki finansowej: procent prosty, procent składany, renta matematyczna, rata kredytu (część kapitałowa i odsetkowa), schemat spłaty kredytu, RRSO. Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu uczestnik powinien znać, rozumieć i rozróżniać podstawowe pojęcia związana z wyznaczaniem raty kredytu (w szczególności jej składowych), oceniać koszt kredytu, analizować oraz potrafić porównać dostępne oferty kredytu, jak również dokonać racjonalnego wyboru spośród dostępnych ofert na rynku. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Wyznaczanie raty kredytu lub pożyczki |
Celem wykładu będzie przedstawienie uczestnikom podstawowych pojęć matematyki finansowej: procent prosty, procent składany, renta matematyczna, rata kredytu (część kapitałowa i odsetkowa), schemat spłaty kredytu, RRSO. Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładu uczestnik powinien znać, rozumieć i rozróżniać podstawowe pojęcia związana z wyznaczaniem raty kredytu (w szczególności jej składowych), oceniać koszt kredytu, analizować oraz potrafić porównać dostępne oferty kredytu, jak również dokonać racjonalnego wyboru spośród dostępnych ofert na rynku. |
Nauki matematyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | O poszukiwaniu igły w stogu siana |
Na wykładzie zostaną omówione podstawy techniki obliczeniowej zwanej analizą przedziałową oraz jej zastosowanie w obliczeniach komputerowych oraz do dowodzenia twierdzeń i testowania hipotez matematycznych takich jak: problem Keplera, czyli jak pakować pomarańcze w skrzynkach, aby zmieścić ich jak najwięcej, stabilność Układu Słonecznego, czyli czy planety krążąc dookoła Słońca w przyszłości nie pozderzają się, czy wreszcie testy hipotezy Riemanna, wciąż hipotezy, nie twierdzenia, będącej jednym z najsłynniejszym nierozwiązanych problemów matematycznych. |
Nauki techniczne |
|
Lekcja festiwalowa | Tajniki daktyloskopii czyli co sprawia, że nasze odciski palców są niepowtarzalne |
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego nasze odciski palców są powszechnie wykorzystywaną cechą biometryczną? Co sprawia, że są one tak niepowtarzalne, iż wykorzystuje się je do identyfikowania osób? Odpowiedź na te pytania znajdziesz na naszych zajęciach! Pokażemy Ci w jaki sposób zbiera się odbitki palców i jakie ich cechy wykorzystywane są do identyfikacji. Wyjaśnimy, czym różnią się podstawowe wzory dermatoglificzne, czym są minucje, terminy zewnętrzny i wewnętrzny oraz linia Galtona. W czasie warsztatów w odpowiednim oprogramowaniu komputerowym samodzielnie przeprowadzisz analizę zebranych odbitek i dokonasz identyfikacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Co kości mówią o człowieku – umarli potrafią mówić /Substancje antyodżywcze w żywności |
Lekcja 1 Kości człowieka kryją wiele informacji o nim samym. Na ich podstawie możemy powiedzieć, kim był, jak żył, czym się odżywiał, a nawet jakie choroby przebył dany człowiek. Płeć i wiek w chwili śmierci, to jedne z podstawowych informacji, jakie można odczytać w oparciu o cechy szkieletu. Celem zajęć jest zapoznanie z metodami oceny płci i wieku, ze wskazaniem na ograniczenia, jakie niosą zarówno metody, jak i materiał szkieletowy. Zajęcia prowadzone są w oparciu o badanie ludzkiego materiału kostnego, przy wykorzystaniu standardowych metod i technik antropometrycznych. + Lekcja 2 Kwas szczawiowy należy do substancji naturalnie obecnych w żywności i może wykazywać antyodżywcze działanie w stosunku do składników mineralnych, tworząc nierozpuszczalne sole - szczawiany, powodując obniżenie ich wykorzystania z pożywienia. Kwas szczawiowy jest rozpuszczalny w wodzie, jego sole sodowe i potasowe są również rozpuszczalne w wodzie, natomiast sole wapniowe, magnezowe i sole metali ciężkich są bardzo trudno rozpuszczalne w wodzie. Podczas warsztatów uczestnicy dokonają oznaczenia szczawianów rozpuszczalnych w wybranych używkach. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Kolory w świecie zwierząt / Osad czynny pod lupą |
Lekcja 1 Zajęcia mająca na celu wprowadzenie uczestników do świata kolorów i ich różnorodnego znaczenia w życiu zwierząt. Uczniowie dowiedzą się w jaki sposób zwierzęta wykorzystują swoje barwy, do zdobycia partnera, uniknięcia i zmylenia napastnika, upolowania zdobyczy i „oszukiwania” innych zwierząt. + Lekcja 2 Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z praktycznym zastosowaniem mikrobiologii w ochronie środowiska. Podczas zajęć zostanie omówiony osad czynny jako zespół mikroorganizmów biorący aktywny udział w procesie oczyszczania ścieków. Uczestnicy będą mogli obejrzeć pod mikroskopem próbki osadu czynnego i spróbować oznaczyć organizmy jakie w nim występują.dr |
|
|
Lekcja festiwalowa | Geografia z samolotu…czyli GIS w akcji! |
Geograficzne Systemy Informacyjne to jedno z najprężniej rozwijających się narzędzi w geografii, coraz śmielej stosowane także w naukach biologicznych, inżynierii środowiska i archeologii. Na warsztatach dowiecie się, w jaki sposób wykonywane są naloty, czym różnią się naloty "leaf off" od "leaf on" oraz co odróżnia je od zdjęć satelitarnych, które możecie obejrzeć w GoogleMaps. Dowiecie się, co to takiego Mapa Koron Drzew i jak w oparciu o nią określany jest dobrostan drzewostanu. Na koniec zobaczycie jak wygląda Mapa Koron Drzew dla Warszawy i wspólnie zastanowimy się, czy drzewa w Lasach Bielańskim i Kabackim są w dobrej kondycji zdrowotnej i nie zagrażają bezpieczeństwu użytkowników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteobiografie czyli historie życia zapisane w kościach |
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakich informacji dostarcza nam ludzki szkielet? W jaki sposób na podstawie zachowanego materiału osteologicznego odtwarzany jest profil biologiczny zmarłego? Jak odczytujemy historie życia, która zapisuje się na kościach każdego z nas? Jeśli chcesz się dowiedzieć jak to robimy to nasze warsztaty są dla Ciebie! W czasie zajęć pokażemy Ci, jakie cechy szkieletu pozwalają na ocenę płci i określenie wieku w chwili śmierci. Zaprezentujemy też, w jaki sposób odtwarzamy przyżyciową wysokość i masę ciała. Dowiesz się także czym są paleopatologie i o czym świadczy ich obecność. W czasie warsztatów, korzystając z materiałów archeologicznych, wspólnie zbudujemy profil biologiczny i odtworzymy historię zapisaną na kośćcu. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Gorący kalafior pod oknem, czyli o uczeniu cudzoziemców języka polskiego |
Spotkanie pokazujące polszczyznę z perspektywy uczących się jej cudzoziemców. Uczestnicy poznają sposoby, techniki i chwyty stosowane w uczeniu języka polskiego obcokrajowców. Zapoznają się z przykładowymi zadaniami-ćwiczeniami (w tym. m.in. proponowanymi na egzaminach certyfikatowych), rozwiążą je i skomentują. Dzięki temu będą mieli okazję przyjrzeć się swojemu językowi ojczystemu z nieoczywistego punktu widzenia. Zwykle bowiem Polki i Polacy wiedzą, jak coś wyrazić, ale raczej nie umieją tego wyjaśnić cudzoziemcom. Na spotkaniu będzie się można dowiedzieć, jak to robić. Uczestnicy spróbują się też zmierzyć z mitem trudności języka polskiego – bo mówić po polsku każdy (i każda ) może! |
Nauki humanistyczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak uczyć się polskiego–krótki przewodnik dla cudzoziemców, uchodźców i wszystkich zainteresowanych |
Języka polskiego jako obcego można się skutecznie nauczyć, szczególnie jeśli pierwszym językiem uczniów/studentów jest język słowiański. Słowianie rozumieją wiele niemal od początku swojego kontaktu z polskim, co daje im satysfakcję, ale przysparza też pułapek. Języki blisko spokrewnione mają bowiem pewien zasób słów i struktur podejrzanie podobnych – niby prawie takich samych, ale znaczących lub wyrażających co innego. Spotkanie będzie próbą pokazania skutecznych sposobów nauczenia się polskiego – pod względem wymowy, przyswojenia słownictwa, wyrażania się w określonych sytuacjach. Przedstawione tez zostaną wskazówki na temat łatwo dostępnych źródeł i materiałów pomocnych w samodzielnej nauce polskiego przez cudzoziemców. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Tajniki daktyloskopii czyli co sprawia, że nasze odciski palców są niepowtarzalne |
Czy zastanawiałeś się kiedyś dlaczego nasze odciski palców są powszechnie wykorzystywaną cechą biometryczną? Co sprawia, że są one tak niepowtarzalne, iż wykorzystuje się je do identyfikowania osób? Odpowiedź na te pytania znajdziesz na naszych zajęciach! Pokażemy Ci w jaki sposób zbiera się odbitki palców i jakie ich cechy wykorzystywane są do identyfikacji. Wyjaśnimy, czym różnią się podstawowe wzory dermatoglificzne, czym są minucje, terminy zewnętrzny i wewnętrzny oraz linia Galtona. W czasie warsztatów w odpowiednim oprogramowaniu komputerowym samodzielnie przeprowadzisz analizę zebranych odbitek i dokonasz identyfikacji. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dla siostry i brata z całego świata |
Festiwalowa lekcja religii o tematyce misyjnej będzie okazją do ukazania podstawowych założeń działalności misyjnej Kościoła katolickiego, Papieskich Dzieł Misyjnych i możliwości włączenia się w pomoc misjom przez uczniów klas 3-4 szkoły podstawowej. Uczniowie utrwalą wiedzę na temat kontynentów i problemów, z jakimi zmagają się ich mieszkańcy. Dowiedzą się, na czym polega praca misjonarzy i jakiego rodzaju wsparcie jest świadczone przez nich na misjach. Zostaną przedstawione postaci zasłużonych dla misji, w tym beatyfikowanej w maju Pauliny Jaricot. Integralną częścią spotkania będą warsztaty, w ramach których uczniowie wykonają prace plastyczne w stylu krajów misyjnych, które będą mogły posłużyć jako fanty w loterii w szkole lub parafii np. z okazji Tygodnia Misyjnego. Lekcja może stanowić dobre przedłużenie Misyjnego Synodu Dzieci, który odbędzie się 17 września 2022 roku. Uczestnicy otrzymają pamiątki Koła Naukowego Katechetyków UKSW. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Matematyka nie musi być nudna |
Podczas zajęć pokażemy, jak w ciekawy sposób można prowadzić lekcje edukacji matematycznej, z wykorzystaniem między innymi talii kart, patyczków, klocków Dienesa, wstążek, sznurków. Podczas zajęć zaprezentujemy, jak: wdrażać dzieci do wychwytywania prawidłowości i korzystania z nich, wspomagać je w rozwoju operacyjnego rozumowania (uznawania stałości ilości nieciągłych, operacyjne porządkowanie elementów zbiorze przy wyznaczaniu konsekwentnych serii), wspomagać je w rozwoju rozumowania przyczynowo - skutkowego, kształtować umiejętność liczenia i rachowania, utrwalać znajomość tabliczki mnożenia, wspomagać dzieci w rozwijaniu intuicji geometrycznych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Drużyna św. Franciszka |
Festiwalowa lekcja religii o tematyce ekologicznej będzie służyła pogłębieniu wiedzy uczniów nt. św. Franciszka z Asyżu jako patrona ekologów oraz uświadomieniu potrzeby zaangażowania się wszystkich w troskę o środowisko. Uczniowie poznają wybrane teksty biblijne nt. przyrody i fragmenty encykliki Laudato si’ papieża Franciszka oraz dostrzegą możliwości angażowania się na rzecz przyrody i „czynienia sobie ziemi poddaną” w duchu św. Franciszka. Integralnym elementem lekcji będą warsztaty, w ramach których uczniowie będą wykonywać pocztówki i/lub przedmioty z wykorzystaniem surowców wtórnych. Przedmioty te i pocztówki będzie można wykorzystać jako fanty w loterii lub kiermaszu w szkole lub parafii z okazji liturgicznego wspomnienia św. Franciszka i święta stworzenia, z przeznaczeniem dochodu np. na zakup drzewek lub kwiatów do sal lekcyjnych. Uczestnicy otrzymają pamiątki Koła Naukowego Katechetyków UKSW |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na tropie zmutowanego DNA |
Niezmieniona struktura DNA jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania komórek a przez to całego organizmu. Niestety wiele substancji i innych czynników może powodować uszkodzenia DNA, które, jeśli nie zostaną naprawione, mogą prowadzić do groźnych dla zdrowia i życia komórki mutacji. W ramach tej lekcji uczestnicy dowiedzą się czym są i jakie są rodzaje mutacji, co je powoduje i jakie są ich skutki. Natomiast w części praktycznej uczestnicy będą uczyli się wykonywać analizę kariotypu – czyli określać zestaw chromosomów w komórce. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Osteobiografie czyli historie życia zapisane w kościach |
Czy zastanawiałeś się kiedyś jakich informacji dostarcza nam ludzki szkielet? W jaki sposób na podstawie zachowanego materiału osteologicznego odtwarzany jest profil biologiczny zmarłego? Jak odczytujemy historie życia, która zapisuje się na kościach każdego z nas? Jeśli chcesz się dowiedzieć jak to robimy, to nasze warsztaty są dla Ciebie! W czasie zajęć pokażemy Ci, jakie cechy szkieletu pozwalają na ocenę płci i określenie wieku w chwili śmierci. Zaprezentujemy też w jaki sposób odtwarzamy przyżyciową wysokość i masę ciała. Dowiesz się także czym są paleopatologie i o czym świadczy ich obecność. W czasie warsztatów, korzystając z materiałów archeologicznych, wspólnie zbudujemy profil biologiczny i odtworzymy historię zapisaną na kośćcu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Drużyna św. Franciszka |
Festiwalowa lekcja religii o tematyce ekologicznej będzie służyła pogłębieniu wiedzy uczniów nt. św. Franciszka z Asyżu jako patrona ekologów oraz uświadomieniu potrzeby zaangażowania się wszystkich w troskę o środowisko. Uczniowie poznają wybrane teksty biblijne nt. przyrody i fragmenty encykliki Laudato si’ papieża Franciszka oraz dostrzegą możliwości angażowania się na rzecz przyrody i „czynienia sobie ziemi poddaną” w duchu św. Franciszka. Integralnym elementem lekcji będą warsztaty, w ramach których uczniowie będą wykonywać pocztówki i/lub przedmioty z wykorzystaniem surowców wtórnych. Przedmioty te i pocztówki będzie można wykorzystać jako fanty w loterii lub kiermaszu w szkole lub parafii z okazji liturgicznego wspomnienia św. Franciszka i święta stworzenia, z przeznaczeniem dochodu np. na zakup drzewek lub kwiatów do sal lekcyjnych. Uczestnicy otrzymają pamiątki Koła Naukowego Katechetyków UKSW |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Porozmawiajmy o pilotce, chirurżce, gościni i przedszkolanku |
Określanie zawodów i funkcji publicznych kobiet sprawia czasem kłopoty. Bywa, że formy językowe zwane feminatywami budzą sporo emocji, dlatego warto im się przyjrzeć chłodnym okiem i przeanalizować. W trakcie spotkania uczestnicy będą mogli podzielić się własnymi spostrzeżeniami o formach nazywania kobiet, wypełnić ankietę, posłuchać komentarza językoznawczego i uruchomić wyobraźnię słowotwórczą. Przy okazji będzie można zwrócić uwagę na drugi biegun tego swoiście asymetrycznego zjawiska i zastanowić się nad określaniem mężczyzn wykonujących zawody mające nazwy żeńskie. |
Nauki humanistyczne |
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I troszkę o tym, jak działa. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". I jeszcze przyjrzymy się innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientujemy się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek). No i pewnie starczy nam czasu, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Współczesna literatura włoska w Polsce |
Celem spotkania jest zapoznanie uczestników z przekładami współczesnej literatury włoskiej w Polsce XX–XXI wieku. Omówione zostaną najważniejsze dzieła współczesnej literatury włoskiej i ich polska recepcja. Zwrócimy uwagę na sylwetki włoskich pisarzy XX i XXI wieku tłumaczonych w Polsce. Przybliżone zostaną także postaci wybranych polskich tłumaczy literatury włoskiej, w świetle wzrastającego zainteresowania osobą tłumacza w aktualnych badaniach przekładoznawczych. Przyjrzymy się wyborom przekładowym, temu, co i jak z literatury włoskiej w Polsce jest tłumaczone. Wspólnie z uczestnikami spotkania zastanowimy się także nad aktualnym kanonem literatury włoskiej w Polsce i nad rozmaitymi czynnikami, nie tylko literackimi, które wpływają na złożony proces recepcji literatur obcych. Ważnym obszarem tematycznym będzie tło historyczne recepcji literatury włoskiej w Polsce i jego wpływ na formowanie się rynku przekładu literackiego w kontekście kultury docelowej, z uwzględnieniem istotnej roli krytyki literackiej oraz różnorodnych form medialnego istnienia literatury przekładowej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Lekcja jak się patrzy |
To jest lekcja o tym, jak się patrzy. To znaczy o naszym wzroku i o tym, do czego on się nam przydaje. I troszkę o tym, jak działa. A także o tym, jakie nam potrafi sprawiać niespodzianki, bo zapoznamy się z kilkoma dziwacznymi złudzeniami - i przy okazji zastanowimy się, czy do wszystkich pasuje określenie "optyczne". I jeszcze przyjrzymy się innym niż my zwierzętom, które jakoś widzą i zorientujemy się, co my o tym ich widzeniu wiemy (i jak to się dzieje, że w ogóle wiemy o tym cokolwiek). No i pewnie starczy nam czasu, żeby się na własnej skórze przekonać, czemu właściwie mamy dwoje oczu, a nie jedno. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Jak uczyć się polskiego–krótki przewodnik dla cudzoziemców, uchodźców i wszystkich zainteresowanych |
Języka polskiego jako obcego można się skutecznie nauczyć, szczególnie jeśli pierwszym językiem uczniów/studentów jest język słowiański. Słowianie rozumieją wiele niemal od początku swojego kontaktu z polskim, co daje im satysfakcję, ale przysparza też pułapek. Języki blisko spokrewnione mają bowiem pewien zasób słów i struktur podejrzanie podobnych – niby prawie takich samych, ale znaczących lub wyrażających co innego. Spotkanie będzie próbą pokazania skutecznych sposobów nauczenia się polskiego – pod względem wymowy, przyswojenia słownictwa, wyrażania się w określonych sytuacjach. Przedstawione tez zostaną wskazówki na temat łatwo dostępnych źródeł i materiałów pomocnych w samodzielnej nauce polskiego przez cudzoziemców. |
Nauki humanistyczne |
|