Czy i po co potrzeba nam umiejętności krytycznego myślenia?

Numer: 
932

Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Podczas lekcji, przybierającej formę dyskusji oraz warsztatów, uczestnicy zapoznają się z zagadnieniami, a także będą zaproszeni do współokreślania: czym jest myślenie krytyczne, czy jest nam potrzebne jako umiejętność funkcjonowania we współczesnym świecie, jako uczniom, obywatelom, odbiorcom zdygitalizowanych treści. Następnie omówione zostaną kwestie tego, dlaczego i w jakim celu dobrze jest umieć posługiwać się tego typu myśleniem. Druga część zajęć polegać będzie na dyskusji i warsztatach, podczas których będziemy trenować i uczyć się krytycznego myślenia, z wykorzystaniem przykładów, sytuacji, scenek. Zapoznamy się z siedmioma krokami krytycznego namysłu, ze strategiami manipulacyjnymi, a także wyróżnimy i omówimy jedenaście błędów w rozumowaniu. Przeprowadzony zostanie krótki konkurs pt. „Czy to fake news?”, podczas którego uczniowie będą mieli za zadanie odróżnić informacje zamieszczone w mediach tradycyjnych i społecznościowych, pod względem tego, które noszą znamiona prawdziwości, a które przypominają tzw. fake newsy. Podsumowując spotkanie, wskażemy na dobre praktyki w analizowaniu i interpretacji danych, informacji, treści, a także zastanowimy się nad naszą rolą w propagowaniu kultury zdrowego, pozytywnego i roztropnego myślenia.

Język: 
Termin: 
wtorek, 24 Września, 2024 - 12:00
środa, 25 Września, 2024 - 12:00
Czas trwania: 
90 minut
Opis skrócony: 
Celem lekcji jest promowanie kultury myślenia, w której umiejętność rozumowania krytycznego zajmuje ważne miejsce. Myślenie krytyczne jest uważane za jedną z najbardziej pożądanych kompetencji XXI w.
dr
Marta
Turkot-Piesik
Miejsce spotkania: 
al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
Stacjonarne

©2024 Festiwal Nauki