Zamiast konkurencji w pracy, czyli kilka słów o przyjaźni
Przyjaźń, relacja wzajemna i w niektórych przypadkach głęboka, przenika historię kultury ludzkiej i występuje we wszystkich sytuacjach społecznych, zarówno w życiu zawodowym, jak i nieformalnym. W organizacjach rozwija się poprzez procesy komunikacji i generuje kulturę komunikacyjną życzliwości i wsparcia. Przyjaźń w miejscu pracy zwiększa zaangażowanie i satysfakcję z pracy, a także pomaga w realizacji indywidualnych celów. Wykład ten jest refleksją na temat znaczenia przyjaźni i pracy. Moje etnograficzne badania jakościowe pokazują implikacje przyjaźni w miejscu pracy jako zasady organizującej. Pomaga uczynić organizacje bardziej humanitarnymi i naprawić brak równowagi moralnej, tak powszechny we współczesnym organizowaniu i zarządzaniu. Ma to ważne implikacje dla każdego rodzaju komunikacji, tworząc świadomość społeczną wokół ważnych tematów związanych z zarządzaniem i organizacjami. Wzory przyjaźni mają znaczenie dla osoby ludzkiej, jej relacji z innymi i szeroko pojętego otoczenia – w ostateczności także modelu organizowania i modelu ekonomii. Nie jest bowiem konieczne, by czynić fundament społeczno-ekonomiczny z zasady konkurencji, alternatywą jest system oparty o przyjaźń.