dyskusja
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | "Cuda, nie: zwidy” – o cudach biblijnych z perspektywy nauki |
Czytając Biblię wielokrotnie natrafiamy na opisy wydarzeń nadprzyrodzonych, które wprawiały w osłupienie nie tylko Izraelitów czy uczniów Jezusa, ale i nas skłaniają do pytania: jak to się stało? Wierząc w sens tego, co Bóg czyni, nie musimy rezygnować z przybliżania cudów na gruncie nauki! |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | 'Nasz człowiek' w Londynie: Polskie wątki w sprawie Kuby Rozpruwacz |
Polacy czytali o zbrodniach Rozpruwacza w 1888 r. i nadal się nimi interesują – w ub. roku ukazały się „Pozdrowienia z Londynu”, poznaliśmy też nową teorię o Kubie-naszym rodaku. Nie wiem, kto był zabójcą, ale znam kilka faktów i mitów. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | 70 rocznica zakończenia II wojny światowej z perspektywy chińskiej |
Udział w panelu biorą amb. Krzysztof Szumski - b. ambasador w Chinach i innych państwach Azji, były Dyrektor Departamentu Azji i Pacyfiku MSZ (będzie prezentował obchody rocznicy w Chinach); pani Agnieszka Łobacz – sinolożka, b. konsul generalny na Tajwanie i w Hongkongu (będzie prezentować tę rocznicę z perspektywy tajwańskiej); amb. Ksawery Burski – b. ambasador w Chinach i innych krajach Azji (przedstawi tę rocznicę z perspektywy Singapuru jako centrum diaspory chińskiej w Azji); mgr Edyta Nowicka – japonistka, stale mieszkająca i pracująca w Tokio (przedstawi japoński stosunek do tej rocznicy). Prof. K. Gawlikowski – jako moderator tej debaty – chce ukazać różne podejścia do tej wojny w Azji Wschodniej, zwłaszcza Chińczyków z różnych podmiotów politycznych, rozmaite nazwy tej wojny tam stosowane i daty jej początku, ze zgodą jedynie co do daty zakończenia zmagań wojennych – 2 września 1945 r. Podejścia innych państw, zwłaszcza tych, które w wyniku tej wojny uzyskały niepodległość mogą być jeszcze bardziej odmienne. Rzadko w Polsce uświadamiamy sobie jak rozmaicie postrzega się tę wojnę w Azji. Panel dyskusyjny w ramach cyklu: SPOTKANIA AZJATYCKIE |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Adam i Ewa w nie swoich ciałach – o seksualności osób transpłciowych |
Seksualność osób transpłciowych, w tym transseksualnych, to zjawisko, któremu w światowych badaniach naukowych poświęca się niewiele uwagi, w Polsce temat ten zwykle jest bagatelizowany lub omawiany „technicznie” w związku z operacjami chirurgicznymi, które w toku procesu korekty płci przechodzą osoby transseksualne. Seks i relacje intymne osób transseksualnych zostawia się niejako z tyłu, i na co dzień nie bierzemy pod uwagę, że seksualność i płeć potrafią stać wobec siebie w opozycji – pochwa i łechtaczka nie muszą być anatomicznym dowodem kobiecości, a penis – męskości, bowiem ich granice wyznacza umysł, a kobiecości i męskości każdy uczy się każdego dnia. Tymczasem kobiecość i męskość związane są z tym, co podpowiada i określa psychika - niezależnie od tego, czy tożsamość płci jest zgodna czy odmienna od biologii. Zapraszam na wykład o seksualności i intymności, o obszarze niedostępnym, tajemniczym i budzącym liczne kontrowersje. Zapraszam, aby wspólnie odtabuizować i oswoić tabu. Wykład w ramach cyklu: TABU |
psychologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Biografie osób starszych |
Miłość, seksualne podboje, taniec, młodość, praca, hobby i dzieci to ciekawe wątki snutych opowieści przez osoby zwane w społeczeństwie starymi lub starszymi. Biografie wielu tych ludzi to gotowy scenariusz do realizacji przez studia filmowe. Jedni opowiadają o swoim bohaterstwie, inni o swoim upadku. Dla wielu osób starszych opowiadanie to aktywność nie wymagająca wysiłku ale wymagająca odwagi zmierzenia się ze swoim życiem, ze swoja młodością i wiekiem dojrzałym. Kiedy wycofują się z dotychczas pełnionych ról społecznych chcą pozostać w obszarach działania innych członków swojej społeczności. Simone de Beauvoir w książce Starość napisała, że „Późne lata życia zależą w dużej mierze od tego, jakie były lata dojrzałe.” (str. 567) i dalej „by wcześniejsze życie dostarczało starcowi spraw ważnych dla niego pod względem uczuciowym i intelektualnym, spraw odpornych na działanie lat”. (Str. 581). Tak więc codzienność dwudziestolatka czy pięćdziesięciolatka to tworzenie historii swojego życia, tworzenie historii swojej społeczności. Ważne jest współtworzenie tej rzeczywistości także w wieku siedemdziesięciu lat i dalej. Ale osobom starszym coraz trudniej utrzymać wysoko pozycjonowane miejsce w społeczeństwie w toczonym zmaganiu z młodszym pokoleniem. Gdy słabną siły fizyczne, siły umysłu najważniejszą formą wyrażenia swojego Ja, staje się narracja. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Biologia a literatura: dlaczego lubimy czytać? |
Naukowcy twierdzą, że rodzimy się altruistami. To pozwala nam przeżyć i umożliwia ewolucyjny sukces. Człowiek to istota niezwykle rozwinięta pod względem emocjonalnym, a dzięki specjalnym strukturom mózgu jest w stanie „czytać w myślach” innych osób. Obcowanie z literaturą, twierdzą naukowcy, jest również dla nas czymś naturalnym – nieważne, czy jesteśmy autorami, czy czytelnikami opowieści. Co biologia ma do powiedzenia na temat książek? Czy istnieje związek pomiędzy altruizmem a czytaniem? I jaką rolę literatura pełni zarówno w rozwoju osobistym, jak i w tworzeniu się społeczeństw? Spróbujemy wspólnie udzielić odpowiedzi na te pytania, korzystając z elementów wiedzy naukowej, oraz – przede wszystkim - własnych czytelniczych doświadczeń. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Biologia molekularna - doświadczenia i eksperymenty. |
Doświadczenia i eksperymenty. DNA pochodzenia zwierzęcego oraz izolacja DNA roślinnego. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Busines English Idioms |
Chcesz poznać kluczowe idiomy Business English? Poczuj się jak profesjonalista i mów jak native speaker! |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Celebryci jako współcześni bohaterowie |
Podczas spotkania zastanowimy się nad definicją celebrytów i postaw celebryckich. Czy kategoria celebrytów ogranicza się jedynie do ludzi z tzw. show-biznesu, czy inni (politycy, naukowcy, eksperci) również współcześnie mogą stać się celebrytami. Odpowiemy na pytanie, co to jest i z czego składa się kapitał celebryty. Zastanowimy się na ile ponowoczesny kontekst, z jego zestawem wartości nakierowanych na „medialność” i „medialną widoczność”, umożliwił celebrytyzację sfery publicznej. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Co to są science fiction studies? Naukowo o fantastyce naukowej |
Science fiction to nie tylko ważna część kultury współczesnej, "klucz do rzeczywistości", ale i dyscyplina akademicka. Pokażę jak naukowo podchodzić do fantastyki co przyda się i na maturze, i na studiach literaturoznawczych i kulturoznawczych każdego rodzaju. Podczas spotkania opowiem o powstaniu i rozwoju science fiction studies w USA i Europie oraz o o kilku najważniejszych obszarach zainteresowania badaczy: rozróżnieniu SF/fantasy, kwestii utopii i dystopii, oraz o literaturze inspirowanej komputerami i Internetem. Słowem: SF pozwala pojmować rzeczywistość, gdyż obecnie żyjemy nie w teraźniejszości lecz w przyszłości. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Co trzeba wytłumaczyć tłumaczowi? |
Każdy zdaje sobie sprawę, że aby zostać tłumaczem trzeba na wysokim poziomie opanować (przynajmniej jeden) język obcy i swój język rodzimy. Prawie każdy zdaje sobie rownież sprawę, że trzeba nauczyć się czegoś jeszcze. Na spotkaniu chciałabym krótko opowiedzieć i zilustrować przykładami, czego oprócz języka należy się nauczyć, aby z powodzeniem zajmować się zawodowo różnymi rodzajami przekładu – pisemnym i ustnym, użytkowym i literackim, naukowym i prawniczym. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Czarno na białym? Rasa w Ameryce |
Spotkanie będzie miało formę interaktywnej prezentacji i dyskusji o tożsamości rasowej w społeczeństwie amerykańskim. Na podstawie zdjęć, fragmentów filmów i książek porozmawiamy o bardzo paradoksalnych sytuacjach wynikających ze specyficznego podejścia do rasy w Stanach Zjednoczonych, które często jest szokujące dla osób z innych krajów. Głównym tematem będzie kwestia tożsamości afroamerykańskiej. Osoby biorące w spotkaniu udział dowiedzą się na przykład, dlaczego osoby o blond włosach i niebieskich oczach mogły być klasyfikowane, jako Afroamerykanie oraz co tak fascynowało czytelników w sentymentalnych powieściach o mulatkach. Omawiane przykłady zilustrują kulturową i historyczną zmienność pojęcia rasy. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Czym jest prawo? Czy potrzebujemy prawa? Po co nam prawo? |
Na te i inne pytania postarają się odpowiedzieć w prosty sposób pracownicy Wydziału Prawa i Administracji UKSW. Prawo jest dla każdego. Przyjdź, posłuchaj, zobacz! |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Człowiek a problemy transseksualizmu i ksenotransplantacji |
Człowiek ma prawo do zachowania integralności - spójności fizycznej i psychicznej. Oznacza to prawo każdego z nas do ochrony nienaruszalności fizycznej i psychicznej, ale także prawo do dysponowania własnym ciałem. Mamy prawo zadecydować o przeszczepieniu do naszego ciała obcego narządu, mamy także prawo zadecydować o własnej płci. Czy wykonywanie tych uprawnień może prowadzić do naruszenia naszej integralności? Jak daleko posunięta jest swoboda naszych decyzji? Czy transseksualizm oraz ksenotransplantacja mają granice? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dwóch debatach studenckich „Transseksualizm i swoboda wyboru płci” oraz „Ksenotransplantacja i co dalej”. Zapraszamy! |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Debata Oxfordzka. Teza: Sztuczna inteligencja zniszczy ludzkość | socjologia |
|
|
Lekcja festiwalowa | Drużyna św. Franciszka – święci i błogosławieni miłośnicy przyrody |
Wszyscy chyba znają Franciszka z Asyżu, ale nie wszyscy wiedzą, że nie on jeden spośród świętych kochał wszelkie stworzenie. Na kim jeszcze z Bożych przyjaciół mogą wzorować się dzisiejsi miłośnicy przyrody? Kto wspiera z nieba ekologów? Z nami dowiecie się tego! |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Dyktatura słupków: Jak krytycznie czytać ankiety i sondaże? |
Żyjemy w dobie wszechobecnych sondaży. Czytając je, zazwyczaj nie zastanawiamy się nad takimi kwestiami jak metodologia, rzetelność badań lub konsekwencje ich publikacji. Zajęcia mają pomóc uczestnikom/czkom w nabyciu podstawowych umiejętności krytycznego odczytywania i analizowania sondaży. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Etyczne aspekty eksperymentów na ludziach i zwierzętach |
Zwierzęta, osoby skazane na śmierć, sieroty, pacjenci szpitali i klinik na przestrzeni wieków służyli za materiał wykorzystywany w badaniach eksperymentalnych. Pierwsze sekcje zwłok i wiwisekcje zaczęto przeprowadzać już w starożytności. Herofilos (ok.330 – ok. 260 r. p.n.e) oraz jego młodszy kolega Erasistratos (304 – 245 r. p.n.e), główni przedstawiciele aleksandryjskiej szkoły lekarskiej, uzyskali od króla pozwolenie na „zajrzenie” do wnętrza żywego człowieka, skazanego na karę śmierci. Badanie ciała skazańca nie przeprowadzono jednak w celach leczniczych, lecz czysto poznawczych, gdyż obaj lekarze postanowili przyjrzeć się budowie i czynnościom organów wewnętrznych człowieka. Wraz z rozwojem nauk przyrodniczych w XVII wieku wzrosło także zapotrzebowanie na użycie ciał zwierząt i ludzi w badaniach medycznych i biologicznych. Poznawanie tajemnic przyrody miało swoją cenę – śmierć ludzi i zwierząt. Nie można było jednak wydać tych istot na ból i cierpienie nie uzasadniając wpierw prawa do rozporządzania ich zdrowiem i życiem. W jaki zatem sposób próbowano uzasadniać możliwość przeprowadzania eksperymentów na żywych istotach? Jakiego typu argumentów etycznych używano, by uzasadnić prawo do użycia ludzi i zwierząt w badaniach biomedycznych? Z jakiego typu trudnościami spotykały się próby legalizacji tej praktyki badawczej i w jaki sposób starano się je przezwyciężyć? I wreszcie w jaki sposób na płaszczyźnie materialnej i symbolicznej degradowano pewne kategorie istot po to, by móc zapewnić sobie prawo do ich użycia w trakcie prowadzonych badań i eksperymentów? |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Fizyka i technologia ogniw słonecznych i litowych dla pozyskiwania energii. |
W naszym laboratorium wytwarzamy i testujemy dwa rodzaje urządzeń ważnych dla technologii pozyskiwania energii odnawialnych: ogniwa słoneczne, które zamieniają energię słoneczną na elektryczną i ogniwa litowe, które pozwalają energię elektryczną zmagazynować i wykorzystać, gdy słońce nie świeci. Odwiedzający będą mogli obejrzeć komory suche, w których powstają te ogniwa. Następnie pokażemy im (opisowo i doświadczalnie), jak te ogniwa działają. Ze względu na późną porę zapewnimy sztuczne słońce, ale można też przynieść własną latarkę. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Fundusze unijne dla ciekawych |
Zajęcia składają się z trzech etapów: Etap pierwszy - prezentacja wprowadzająca. W tej części uczniowie zapoznają się z praktyczną stroną funduszy unijnych: • Czym są fundusze unijne? • Dla kogo są przeznaczone? • Etapy pozyskiwania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej(od pomysłu do wypełnienia wniosku) • Konstruowanie projektu • Tworzenie skutecznego biznes panu Etap drugi-quiz • Sprawdzenie w formie zabawy, wiedzy młodzieży z zakresu finansów unijnych, jak i rozwijanie ich umiejętności interpersonalnych, które w przyszłości zaowocują w kontaktach zawodowych Etap trzeci-gra menadżerska • Gra logiczna mająca na celu, w uproszczony sposób, rozwijanie zdolności z działu planowania oraz zarządzania ryzkiem w działalności gospodarczej. Gra pomaga również w zapoznaniu się z podstawową wiedzą z zakresu finansów oraz zarządzania. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Fundusze unijne dla ciekawych - nowa perspektywa finansowa 2014 - 2020 |
Zajęcia będą charakter lekcji tematycznych, prowadzonych w formie prezentacji, wzbogaconych zajęciami konkursem i gra strategiczną. Oferta przeznaczona jest dla młodzieży w wieku gimnazjalnym, jak i licealnym. Sam sposób prowadzenia zajęć jest dostosowany indywidualnie do poszczególnych grup osób uczestniczących w kursie. Zajęcia są prowadzone w atmosferze przepełnionej dobrą zabawą, sprzyjającą poszerzaniu wiedzy oraz kontaktom pomiędzy uczestnikami. Tematyka zajęć obejmie : • wyjaśnienie w sposób dostosowany do wiedzy odbiorców podstawowych pojęć z zakresu polityki regionalnej UE, • omówienie czym są i czemu służą fundusze strukturalne UE, • omówienie jakie są warunki i procedury ubiegania się o środki finansowe pochodzące z funduszy i programów pomocowych UE, • Turniej zespołów – konkurs wiedzy o funduszach unijnych • przeprowadzenie gry strategicznej , pozwalających wykorzystać pozyskana w trakcie zajęć wiedzę. Zajęcia składają się z trzech etapów: Etap pierwszy - prezentacja wprowadzająca. W tej części uczniowie zapoznają się z praktyczną stroną funduszy unijnych: • Czym są fundusze unijne? • Dla kogo są przeznaczone? • Etapy pozyskiwania dofinansowania na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej(od pomysłu do wypełnienia wniosku) • Konstruowanie projektu • Tworzenie skutecznego biznes panu Etap drugi-quiz • Sprawdzenie w formie zabawy, wiedzy młodzieży z zakresu finansów unijnych, jak i rozwijanie ich umiejętności interpersonalnych, które w przyszłości zaowocują w kontaktach zawodowych Etap trzeci-gra menadżerska • Gra logiczna mająca na celu, w uproszczony sposób, rozwijanie zdolności z działu planowania oraz zarządzania ryzkiem w działalności gospodarczej. Gra pomaga również w zapoznaniu się z podstawową wiedzą z zakresu finansów oraz zarządzania. |
ekonomia |
|
Spotkanie festiwalowe | Gender w sztuce amerykańskiej na przykładzie twórczości Cindy Sherman |
Druga połowa dwudziestego wieku to czas intensywnego namysłu nad kategorią płci. Do dziś gender jest jednym z podstawowych punktów odniesienia kulturoznawczych debat. Debaty te (często budzące ogromne kontrowersje i wywołujące dużo emocji) znalazły również odzwierciedlenie w sztuce wizualnej. Zapoczątkowała je druga fala feminizmu, a obecnie odniesienia do gender coraz szerzej wykorzystywane są przez artystów kroczących różnymi ścieżkami twórczymi. Festiwalowe spotkanie ma na celu przybliżenie obecności gender w sztuce wizualnej na przykładzie twórczości Cindy Sherman, jednej z najbardziej uznanych współczesnych artystek amerykańskich. Podczas spotkania prezentowane będą liczne prace artystki wraz z ich omówieniem oraz krótkim przedstawieniem zaplecza teoretycznego. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się między innymi z jedną z przełomowych prac drugiej fali feminizmu Complete Untitled Film Stills (1977-80) oraz późniejszymi słynnymi pracami Sherman. W końcowej części spotkania uczestnicy będą zaproszeni do wspólnej dyskusji z odniesieniem do wysłuchanej prezentacji, otrzymanych materiałów oraz własnych przemyśleń, spostrzeżeń i wrażeń. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Graffiti i Street Art – między wandalizmem a sztuką |
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają różnego rodzaju formy ulicznej sztuki, wśród których na pierwszym miejscu plasuje się Street Art. Wykład skupiać się będzie na muralach, czyli formach przedstawień na ścianach budynków, ale również chodnikach i innych elementach małej architektury miejskiej. Przedstawiona zostanie historia street artu i graffiti, przykłady realizacji w Polsce i na świecie oraz przywołane zostaną główne dyskusje toczące się wokół tematu, m.in. o definicję graffiti i street artu, ocenę estetyczną i moralną (wandalizm & sztuka) oraz status prawny („legal” – „nielegal”). Postawione zostanie również pytanie o motywy grafficiarzy i streetartowców oraz na wpływ murali na jakość przestrzeni miejskiej. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Granice prywatności tzw. osób publicznych w prawie i w mediach |
Kto jest „osobą publiczną”? – definicja prawna osoby pełniącej funkcję publiczną. Sfera publiczna a sfera prywatna. Naruszenia prywatności w mediach – w tabloidach i w tygodnikach opinii (m.in. sprawy Kamila Durczoka, Wojciecha Fibaka, Tomasza Lisa, publikacja nagrań ze spotkań polityków). Regulacje prawne i kodeksy etyczne dotyczące sfery prywatnej tzw. „osób publicznych”. Debata w ramach cyklu: HOMO POLITICUS |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Imprezy sportowe czy masowe? |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak działa reklama? |
Podczas spotkania słuchacze będą mieli szansę poznać podstawowe mechanizmy psychologiczne i adekwatne do nich techniki oddziaływania reklamowego. Słuchacz zwiększy swoją świadomość w zakresie perswazyjnego charakteru przekazu reklamowego. |
psychologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak długo będziemy oglądać słonia - czyli dlaczego wymierają gatunki |
Żyjemy w świecie w którym coraz szybciej ubywa gatunków. Wspólnie zastanowimy się czy są to procesy naturalne, czy jest za nie odpowiedzialny wyłącznie człowiek i jak długo będziemy mogli oglądać słonie, nosorożce czy goryle. Dlaczego w obecnym świecie tempo wymierania roślin i zwierząt przyśpiesza, a może jest to proces naturalny? Kiedy można uznać gatunek za wymarły i czy czasem nie czeka na nas tajemnicza niespodzianka. Podczas spotkania dowiecie się jak szybko ubywa gatunków na Ziemi, jakie procesy to regulują i kto jest za to odpowiedzialny. Ciekawostki oraz fakty z życia zwierząt pozwolą zrozumieć dlaczego niektóre z nich zniknęły z powierzchni Ziemi, a inne czeka nieunikniona zagłada: dlaczego wymarły dronty dodo?, dlaczego ludziom z kultury Clowis udało się w tak szybkim czasie spustoszyć tereny Ameryki Północnej?, co się stało na Hawajach po osiedleniu się tam człowieka?, dlaczego na Wyspie Wielkanocnej nie ma lasów?, do jakich metod posuwają się przemytnicy handlujący dzikimi gatunkami?. Na te i inne pytania spróbujemy wspólnie odpowiedzieć podczas spotkania. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak podzielić sferę wpływów? Badanie odległości oddziaływań konkurencyjnych |
Wszystkie organizmy mają swoje terytorium, czyli teren, który zajmują stale lub okresowo. Im słabiej się poruszają, tym bardziej są wyczulone na punkcie swojej strefy wpływów. |
biologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak pokonać glątwę? O tłumaczeniach dramatów S. I. Witkiewicza na angielski |
Inspiracją do zorganizowania dyskusji jest 130 rocznica urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza upamiętniona uchwałą Senatu Rzeczypospolitej RP oddającą hołd twórczości obydwu Witkiewiczów - ojca i syna. Jest to zachęta do refleksji nad ich wkładem w rozwój kultury polskiej, a wypadku Witkacego jego obecnością w Europie i na innych kontynentach. Zajęcia poświęcone będą dyskusji na temat recepcji twórczości polskiego dramaturga w krajach anglojęzycznych, głównie w USA oraz problemów, przed którymi staje tłumacz podejmujący wyzwanie przekładu utworów Witkacego. W czasie spotkania uczestnicy podejmą próbę przetłumaczenia wybranych neologizmów, nazwisk znaczących i wierszyków zawartych w dramatach Witkacego i porównają je z tłumaczeniami prof. Daniela Geroulda, amerykańskiego teatrologa, tłumacza i wielkiego miłośnika i propagatora twórczości autora Szewców za oceanem. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Jak Unia Europejska wpływa na życie codzienne Polaków? |
Unia Europejska ma istotny wpływ na życie swoich obywateli, jednak rzadko kiedy to dostrzegamy. Wykład w przystępny sposób pokazuje jaki jest ten wpływ i w których sferach naszego codziennego życia go doświadczamy. Liczne przykłady ilustrują znaczenie regulacji unijnych dla naszych powszechnych aktywności, m.in. korzystanie z transportu publicznego i rowerowego, dostęp do Internetu, możliwość swobodnego podróżowania, pracy i edukacji na terenie Unii, oznakowanie produktów spożywczych, ich składu i zawartości, ujednolicenie ładowarek do telefonów, ostrzeżeń na paczkach papierosów etc. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | JOWy – szansa na odnowę demokracji czy ścieżka ku dalszej alienacji władzy? |
Ostatnie wybory prezydenckie i kampania je poprzedzająca sprawiły, że propozycja zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu RP z proporcjonalnej na większościową znalazła się w centrum debaty publicznej. Tematyka systemów wyborczych i ich rozmaitych konsekwencji była od wielu lat podejmowana i gruntownie badana przez politologów i socjologów polityki, warto więc zaprezentować te wyniki i rozważyć, jakie skutki miałaby dla Polski taka zmiana ustrojowa. Punktem wyjścia prelekcji będzie przedstawienie różnych systemów wyborczych wykorzystujących okręgi jednomandatowe i porównanie wyników ich stosowania z systemami proporcjonalnymi. Jakie przesłanki stoją za wyborem określonej ordynacji wyborczej? Jak działają różne systemy? Jakie paradoksy są z nimi związane? Porównamy konsekwencje różnych ordynacji. Przyjrzymy się niektórym krajom, które wykorzystywały lub nadal wykorzystują system większościowy, np. Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii czy Indiom. Zobaczymy też, jakie były skutki stosowania jednomandatowych okręgów wyborczych w bliskich nam kulturowo państwach Europy wschodniej – przede wszystkim w Chorwacji oraz na Węgrzech, a także na Ukrainie, w Rosji i innych krajach byłego Związku Radzieckiego. Na koniec podejmiemy próbę rozważenia, jakie konsekwencje dla i jakości polskiej polityki miałoby prowadzenie ordynacji większościowej w wyborach do Sejmu. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kibole czy kibice? |
Cykl „Interesuję Się Naukowo Sportem! - ISNS” odnosiłyby się do socjologii sportu. Jego celem będzie propagowanie zainteresowań różnymi dyscyplinami sportu (drużynowymi i indywidualnymi), a także pogłębienie wiedzy na ich temat. Ponadto cykl ukazuje społeczny wymiar sportu, czyli pozytywne kibicowanie wraz z krytyką wandalizmu. Widownia wydarzeń sportowych to bardzo liczna grupa społeczna, nad którą warto się zatrzymać i zastanowić, poszukać cech pozytywnych, obalić mity i stereotypy. Zdecydowanie mniej liczną grupę stanowią sami sportowcy, ale podjęcie próby ich charakterystyki może przekonać uczestników cyklu do odnalezienia w sobie sportowego duch i rozpoczęcia treningów. Inny ważny element stanowią imprezy sportowe takie jak mecze, olimpiady, maratony, a także paraolimpiady. Przybliżenie obrazu niepełnosprawnych sportowców, ich przezwyciężania barier to doskonały wzór postępowania a także akceptacji i szacunku. Ważny element w sporcie stanowi ciało, któremu również zostanie poświęcony jeden z elementów cyklu. Ciało to praca nad samym sobą, poznanie samego siebie, ale także odbiór innych. Z ciałem związana jest także płciowość, a co za tym idzie ciekawy podział na sporty męskie i kobiece oraz ich uprawianie wbrew tym podziałom, czyli pewne aspekty niszowe.
Pokaz zdjęć zachowań publiczności podczas różnych imprez sportowych. Zdjęcia stanowią stymulację do rozmowy na temat podziału na kibiców i kiboli. Następnie uczestnicy są proszeni o napisanie na karteczkach 3 cech, którymi można określić kiboli i 3 odnoszących się do kibiców. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Korupcja w sporcie |
Wykład będzie dotyczył korupcji w polskiej i światowej piłce nożnej. Prezentujący przedstawiają szczegóły afery korupcyjnej w FIFA, a także najsłynniejszą postać związaną z korupcją w światowej piłce- Williama Raja Perumala. Zostanie także przedstawiona najsłynniejsza Polska afera korupcja "afera fryzjera". Prezentujący na podstawie w/w przykładów przedstawią także podstawowe instrumenty służące zwalczaniu korpucji w sporcie. |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Kto w Rosji kręci filmy? Historia w najnowszej kinematografii rosyjskiej |
Twórcy filmowi często odżegnują się od jakiegokolwiek zaangażowania politycznego, utrzymując, że filmowiec-artysta zajmuje się wyłącznie sztuką, która rządzi się własnymi prawami. Wykład/Warsztat ma na celu ukazanie, często nieoczywistych, związków między filmem a polityką oraz zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób twórcy filmowi przyczyniają się do powielania określonych wizji przeszłości danego narodu lub kraju. W trakcie zajęć postaramy się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób oficjalna rosyjska polityka pamięci wpływa na kształt niektórych obrazów filmowych. Przyjrzymy się filmom nakręconym po 2000 roku. Omówimy przykłady filmów historycznych, problematyzujących zamierzchłą przeszłość w sposób na wpół baśniowy (m.in. Kniaź Włodzimierz, Taras Bulba, 1612) oraz tych skupiających się na historii XX wieku (m.in. Twierdza brzeska, Mecz, Kandahar). Spróbujemy określić wyłaniający się z nich obraz Rosji. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Kto, kiedy i jak odpowiada za popełnienie przestępstwa? Prawo karne. |
Czy wiecie, że nie każdy czyn zabroniony jest przestępstwem? Co to jest wina umyślna i nieumyślna? Czy znacie rodzaje kar stosowanych w polskim prawie karnym? Czy wiecie kim jest podżegacz, czym różni się abolicja od amnestii i co to jest zatarcie skazania? Podczas wykładu dowiecie się czym jest prawo karne i poznacie jego najważniejsze funkcje oraz zasady odpowiedzialności karnej. Opowiemy Wam o tym czym jest przestępstwo i jak można je popełnić oraz kiedy sprawca czynu zabronionego nie odpowiada za jego popełnienie. Poznacie rodzaje kar i środków karnych oraz najważniejsze zasady ich wymierzania. Dowiecie się także kiedy osoba skazana w przeszłości za popełnienie przestępstwa może zgodnie z prawem twierdzić, że nigdy nie była karana. |
prawo |
|
Spotkanie festiwalowe | Labirynt Filozoficzny |
Przejdź labirynt filozoficzny w Pałacu Staszica! Dowiedz się, czym jest filozofia i jak zadać pytanie, by uzyskać filozoficzną odpowiedź. Zmierz się z największymi filozofami, sprawdź, czy istnieją pytania, o których nie śniło się filozofom. |
filozofia |
|
Spotkanie festiwalowe | Let's visit London!!! |
Spotkanie z cyklu warsztatów praktycznej nauki języka angielskiego z elementami kultury i tradycji Wielkiej Brytanii. Warsztaty mają na celu zapoznanie młodzieży z kulturą Wielkiej Brytanii. Słuchacze zostaną wirtualnie oprowadzeni po najsłynniejszych zakątkach stolicy Wielkiej Brytanii, zwiedzając między innymi takie miejsca jak London Eye, Tower of London, Hyde Park, Buckingham Palace, Oxford Street, etc. Podczas prezentacji zostaną omówione takie postacie historyczne jak Henry VIII i Jack the Ripper. Po utrwaleniu potrzebnego słownictwa słuchacze będą mogli zaplanować pięciodniową wycieczkę do Londynu. Dysponując konkretną sumą pieniędzy słuchacze szczegółowo zaplanują swój wyjazd i wskażą miejsca, które zamierzają zwiedzić uzasadniając swoje wybory. Po prezentacji wycieczek zaplanowanych przez słuchaczy następuje dyskusja grupowa, która kończy się wskazaniem najciekawszego pomysłu. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Lew i jednorożec oraz inne brytyjskie symbole narodowe |
Dlaczego w Alicji po drugiej stronie lustra lew i jednorożec walczyły o koronę? Czy flaga Wielkiej Brytanii jest symetryczna? Boże, chroń Królową - przed Szkotami? Tematem otwartego wykładu będą te i inne ciekawostki dotyczące burzliwej historii brytyjskich symboli narodowych. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Literaci Powstania Warszawskiego |
Klub dyskusyjny w Bibliotece na Woli ma na celu przywołanie postaci literatów Powstania Warszawskiego tych znanych jak Baczyński, Trzebiński czy Gajcy, jak i tych rzadziej wspominanych: Krystynę Krahelską, Wacława Bojarskiego, Zdzisława Stroińskiego, Wojciecha Mencla, Ewę Pohoską czy Włodzimierza Pietrzaka. Przybliżymy ich twórczość oraz interpretacje utworów. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Literatura, polityka i CIA: przekład literacki w czasach zimnej wojny |
CIA Ministerstwem Kultury? Tak właśnie, cokolwiek cynicznie, określił rolę jaką amerykańska agencja wywiadowcza odgrywała w propagandowej walce między Wschodem a Zachodem, George Kennan, „ojciec chrzestny” sponsorowanego przez CIA Komitetu Wolnej Europy (The National Committee for a Free Europe/Free Europe Committee), zimnowojennej organizacji nadzorującej m.in. działalność Radia Wolna Europa (Free Europe Radio) oraz Wydawnictwa Wolna Europa (Free Europe Press). CIA, jak i finansowane przez nią quasi pozarządowe fundacje i wydawnictwa, miała niejawny, lecz istotny wpływ na to, jaką literaturę tłumaczono z języka polskiego i wydawano w angielskim i innych językach zachodnich w latach 1945-1989. W „ostoi wolnego słowa”, jaką oficjalnie mianowała się Ameryka, tajne finansowanie przekładów antykomunistycznej polskiej literatury często szło w parze z niejawną cenzurą, polegającą na usuwaniu „niewygodnych” fragmentów z przekładanych dzieł w ich nowej, zachodniojęzycznej wersji, lub na zawężaniu antytotalitarnej wymowy utworów do ich jednoznacznej, antykomunistycznej interpretacji. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Melodia Broadwayu |
Celem zajęć jest przekazanie słuchaczom wstępnej wiedzy na temat amerykańskiego musicalu. W trakcie lekcji słuchacze dowiedzą się m.in. jak rozwijał się ten gatunek, dlaczego uznawany jest za rdzennie amerykańską formę rozrywki, kim byli Fred Astaire i Gene Kelly, czym była tzw. Złota Era Musicalu. Dla zobrazowania tego o czym będzie mowa w trakcie lekcji pokazane zostaną krótkie fragmenty popularnych musicali filmowych. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Między amatorstwem a profesjonalizmem. Taniec towarzyski od kuchni |
Wykład przedstawia świat tancerzy tańca towarzyskiego od kuchni, w szczególności zaś: - jak wygląda sportowy taniec towarzyski; - jakie są kategorie taneczne i jak wyglądają turnieje taneczne (dlaczego na turnieju liczy się nie tylko taniec, ale również makijaż, strój, fryzura i skład sędziowski?); - jak zachowują się tancerze na parkiecie i poza nim, w tym: jak wygląda życie codzienne tancerza, jakie istnieją rodzaje treningów; - jakie są motywacje tancerzy (dlaczego robią to, co robią?); - jak rozwija się ruch tancerzy seniorów w Polsce (i dlaczego ciągle nadrabiamy zaległości względem Zachodu); - co to jest Pro-am i dlaczego staje się coraz bardziej modny. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Między głosem sumienia a więzami przyjaźni - o przemocy szkolnej |
Jest bardzo wiele powodów, dla których nie warto reagować na agresję, której jest się świadkiem: strach przed agresorem, ciekawość, co stanie się dalej, czy też niechęć do wyróżniania się z grupy innych biernych obserwatorów. I tylko jeden powód, dla którego powinno się reagować: moralna słuszność. Ale czy ten powód wystarczy? Niestety, wbrew moralnemu nakazowi reakcji, sama sytuacja społeczna, w jakiej znajdują się świadkowie przemocy, może taką reakcję hamować. W prezentacji pokażę przykład pułapki, w jakiej mogą znajdować się świadkowie przemocy szkolnej. Celem prezentacji będzie analiza grupowych uwarunkowań dręczenia szkolnego (ang. bullying) w perspektywie teorii gier. Z dręczeniem mamy do czynienia wówczas, gdy ofiara jest w sposób powtarzalny obiektem ataków ze strony agresora lub grupy agresorów. Ten rodzaj agresji charakteryzuje się przy tym wysokim stopniem kalkulacji, planowania, oceny konsekwencji działania przez napastnika oraz niskim natężeniem emocji odczuwanych przez napastnika. Jest to agresja „na zimno”, inicjowana przez napastnika, świadomego konsekwencji swoich działań. Na spotkaniu przedstawię model gry ilustrujący zachowanie świadków dręczenia, którzy z jednej strony odczuwają moralny przymus reakcji (zinternalizowana norma nakazująca bronić słabszych), a z drugiej starają się zachowywać podobnie do swoich koleżanek i kolegów (konformizm). Zachowanie świadków ilustrować będzie wieloosobowa sekwencyjna gra koordynacji rozgrywana w populacji ustrukturyzowanej, czyli takiej, gdzie relacje między graczami mają znaczenie. Opowiem o samej grze i pokażę wyniki symulacji przebiegu gry dla wybranego zakresu warunków początkowych gry i sieci relacji tworzonych losowo. Wyniki pokazują, że kwestia zależności między cechami grupy a tym, jak ona reaguje na agresję, nie jest wcale oczywista. Szerszemu zakresowi reakcji sprzyjają nie tylko silniejsza norma nakazująca reagowanie i niższy stopień konformizmu, ale też czynniki strukturalne, czyli to, jak wyglądają relacje w grupie. Zależność między gęstością sieci a zakresem reakcji świadków na przemoc jest nieliniowa. Zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka gęstość sieci nie sprzyjają interwencji świadków. Występują przy tym interakcje między strukturalnymi i niestrukturalnymi cechami grupy, co oznacza, że różne cechy sieci mogą być mniej lub bardziej korzystne w zależności od tego, jak silna jest w grupie norma reagowania na przemoc oraz poziom konformizmu. Co ważne, wyniki analiz można odnieść również do innych sytuacji o podobnej strukturze interakcji, na przykład do analizy problemu zmowy milczenia dotyczącej podejrzeń stosowania przemocy lub popełnienia przestępstwa przez kogoś z małej społeczności. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Mieszkanie a nasze zdrowie, czyli co na nas czycha we własnym domu |
W mieszkaniu przebywamy średnio ok. 60% doby. Zastanowimy się jak oddziałuje środowisko mieszkalne na nasze zdrowie? Pod uwagę brane będą szczególnie dzieci i osoby starsze co nie znaczy, że pozostałe grupy wiekowe zostaną pominięte. To właśnie w tym środowisku otaczają nas czynniki chemiczne, fizyczne i biologiczne, a wśród nich nawet żywe organizmy. Często nasze narządy zmysłów nie potrafią sygnalizować ich obecności (np. w przypadku tlenku węgla czy Radonu-222), a niektórych z nich nie jesteśmy w stanie dostrzec gołym okiem (bakterie, wirusy, zarodniki grzybów, roztocze kurzu domowego). Zatem jakie czynniki są szczególnie istotne w tym środowisku z punktu widzenia zagrożeń zdrowia? Jak możemy wpływać na pojawianie się ewentualnych zagrożeń zdrowotnych? Czym zatem są te zagrożenia? W jakim stopniu czynniki te szkodzą zdrowiu mieszkańców? Kiedy i dla kogo są one szczególnie niebezpieczne? Jak chronić się przed tymi zagrożeniami? Czy możemy zabezpieczyć się przed nimi? Postaramy odpowiedzieć na te i wiele innych pytań w trakcie wprowadzającego w to zagadnienie wykładu, a potem podczas otwartej dyskusji, tak aby środowisko mieszkalne stało się przyjaznym dla naszego zdrowia. |
zdrowie i medycyna |
|
Spotkanie festiwalowe | Mobbing jako patologia działania zespołowego w instytucjach |
Zjawisko mobbingu w Polsce, podobnie jak w innych krajach, jest istotnym problemem społecznym, który niesie ze sobą poważne konsekwencje zarówno w wymiarze indywidualnym, organizacyjnym jak i społecznym. W świadomości społecznej mobbing funkcjonuje, jako problem wymagający zmiany, ale jego specyfika nie jest w pełni rozpoznana ponieważ większość definicji mobbingu traktuje o jego objawach a nie uwarunkowaniach. Pomimo tego, że regulacje prawne dotyczące mobbingu pojawiły się w polskim prawodawstwie w styczniu 2004 roku, nadal nie bazuje się na wystarczająco jasnych i ugruntowanych powszechną praktyką kryteriach, według których możliwe byłoby bezsprzeczne rozdzielenie zjawiska mobbingu od innych działań pracodawców i współpracowników zwłaszcza przy założeniu, że działania te są nieetyczne. Niesprawiedliwe traktowanie, deprecjonowanie kompetencji pracowników, obrażanie, publiczne poniżanie czy wykorzystywanie, jako niektóre działania stanowiące elementy mobbingu, są tymczasem najczęściej rezultatem celowego manipulowania opinią innych zatrudnionych osób. Mobbing można więc definiować jako patologiczny mechanizm władzy i nieformalnej kontroli. Z danych CBOS z 2014 roku wynika, że 28% zatrudnionych przyznaje, że w ich miejscu pracy pracownicy byli szykanowani przez przełożonych lub innych współpracowników, w tym 8% mówi o częstym występowaniu tego typu zachowań. Podstawą skutecznej profilaktyki jest tymczasem przede wszystkim jasna charakterystyka problemu i określenie jego uwarunkowań oraz metod działania, które należy podjąć w sytuacji , gdy mobbing już występuje. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Myślenie systemowe na co dzień |
Nasze życie wypełniają osoby, sytuacje, przedmioty i cele. Jednak często trudno jest nam ocenić, co i dlaczego tak naprawdę ma znaczenie i co w związku z tym powinniśmy zrobić w konkretnej sytuacji. Podczas spotkania porozmawiamy o dwóch sposobach myślenia systemowego, które pozwalają z łatwością zrozumieć istotę problemów, przed jakimi każdy z nas na co dzień staje. Znane z inżynierii i nauk ścisłych modele przyłożymy do świata natury, kultury i społeczeństwa, w tym naszego doświadczenia. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Młodzi Polacy na rynku pracy. Kto? Jak? I czy zawsze: za ile? |
Młodzi Polacy i ich działania na rynku pracy są tematem wielu adresowanych do szerokiej publiczności artykułów prasowych i komunikatów medialnych. Wszyscy znamy te hasła: Pokolenie Y, Generacja X, Pokolenie JP2... W czasie spotkania z elementami dyskusji i warsztatów wizja młodych polskich pracowników prezentowana na łamach opiniotwórczych mediów zostanie skonfrontowana z rzeczywistością oraz z wynikami socjologicznych badań. Pytania, jakie zostaną postawione będą dotyczyły następujących kwestii: czy w Polsce istnieje odpowiednik funkcjonującego na Zachodzie Pokolenia Y? Jakie są jego cechy i kto do niego należy? Czy współcześnie można mówić o istnieniu "generacjonalizmu", w myśl którego racjonalne jest mówienie o poszczególnych generacjach i cechach różniących ich reprezentantów? Jeżeli tak, czemu może to służyć i o jakich pokoleniach współcześnie mówią socjologowie? Wreszcie: czym różni się definicja pojęcia "pokolenie" używana przez socjologów od potocznego rozumienia tego pojęcia? Na zajęcia zaproszeni są wszyscy zainteresowani sluchacze, bez względu na wiek i... pochodzenie, jakie reprezentują. |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Na czas, na miejsce, na amen - motyw śmierci w polskim kabarecie |
Polska scena kabaretowa nie ma najlepszej prasy. Wciąż powtarza się, że twórcy schlebiają najniższym gustom, że przekleństwa to najłatwiejszy sposób na wzbudzenie wesołości licznego audytorium itp., itd. O ile schematyczność i doraźność żartów wciąż dominują, o tyle coraz częściej można zaobserwować, często udane, próby sięgnięcia po tematy dotąd nieobecne, np. homofobię i przemoc domową wobec mężczyzn. Również zagadnienie śmierci – zarówno proces umierania, jak i sam pochówek – znalazły dla siebie miejsce. Czego tu nie ma: od silnie zakorzenionej w kulturze postaci Mrocznego Żniwiarza, poprzez coraz ostrzejszą konkurencję w branży pogrzebowej, na wątkach samobójczych kończąc. Zapraszam w podróż po mroczniejszych rewirach rodzimej sceny kabaretowej – wszak jednym z najlepszych sposobów na oswojenie lęku przed końcem jest śmiech. Wykład w ramach cyklu:TABU |
wiedza o języku i kulturze |
|
Spotkanie festiwalowe | Na czym polega energetyka obywatelska i prosumencka? |
Wykład w przystępny sposób analizuje czym jest energetyka obywatelska i jakie są możliwości i uwarunkowania jej rozwoju. Energetyka prosumencka rozwija się dynamicznie w całej Europie, ale w Niemczech doprowadziła do rewolucji energetycznej. Jednak konieczna jest zmiana świadomości, postaw i zachowań dotychczasowych konsumentów energii tradycyjnej. Czy jest to możliwe także w Polsce? Jakie są główne przeszkody i bariery w upowszechnianiu wytwarzania energii przez Polaków? |
socjologia |
|
Spotkanie festiwalowe | Nauka pisania kreatywnego - sens czy bezsens? |
Tematem dyskusji panelowej będzie nauka pisania literackiego. Wspólnie zastanowimy się, czy tworzenie „szkół mistrzów” ma sens, a jeśli tak, czego konkretnie powinny uczyć i w jakim zakresie. |
sztuka |
|