Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Spotkanie festiwalowe | Mikroby w żywności |
Dzieci dowiedzą się o ”dobrych” i „złych” mikrobach w żywności, o ich wpływie na zdrowie małego człowieka. Poznają produkty, w których mogą je spotkać. Zobaczą bakterie pod mikroskopem i na zdjęciach. Będą też rozwiązywać tematyczne konkursy i krzyżówki. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | O ruchu w brzuchu |
Dzieci poznają budowę i działanie układu pokarmowego. W części praktycznej przekonają się jak trawione są najważniejsze składniki pokarmu - wykonają doświadczenia chemiczne i wcielą się w enzymy trawienne człowieka oraz obliczą długość własnego przewodu pokarmowego. |
Nauki biologiczne |
|
Spotkanie festiwalowe | Odkrywanie nowych gatunków w świecie zwierząt |
Słuchacze poznają historię odkrywania i opisywania nowych gatunków zwierząt od czasów linneuszowskich, aż do dzisiejszych. Ponadto, będzie można usłyszeć jak w obecnych czasach odnaleźć nowe gatunki i zaistnieć w świecie jako zoolog - systematyk. |
Nauki rolnicze i leśne |
|
Spotkanie festiwalowe | Park SGGW w Ursynowie - śladami Juliana Ursyna Niemcewicza i tropem roślinnych żywych skamieniałości |
Spacer historyczno-dendrologiczny. W programie m. in. zwiedzanie na codzień niedostępnych tarasów Ludwika Krasińskiego i quiz. Pokażemy niezwykłe drzewa, opowiemy jak znalazły się w parku i komu zawdzięczamy zabudowania stanowiące dziś dziedzictwo SGGW. |
Nauki rolnicze i leśne |
|
Spotkanie festiwalowe | Preparowanie i etykietowanie owadów |
W trakcie zajęć uczestnicy nabędą wiedzę na temat budowy, preparowania i etykietowania postaci imaginalnych owadów. Samodzielnie spreparują, oznaczą i zaetykietują jeden okaz chrząszcza. W efekcie posiądą umiejętność zakładania i prowadzenia entomologicznych kolekcji naukowych. |
Nauki rolnicze i leśne |
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Anatomia porównawcza zwierząt domowych i dziko żyjących |
Lekcja festiwalowa odbędzie się w Muzeum Osteologicznym Katedry Nauk Morfologicznych. Prowadząca lekcję festiwalową zaprezentuje wyizolowane kości oraz szkielety wybranych gatunków zwierząt domowych i dziko żyjących. Omówione zostaną zagadnienia z zakresu anatomii i fizjologii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Owocowe warzywa, warzywne owoce – czy zdrowe jedzenie musi być nudne? |
Podejmiemy wyzwanie przekonania dzieci, że owoce i warzywa mogą być ciekawym i smacznym połączeniem. Możliwości projektowania niekonwencjonalnej, zdrowej żywności na bazie jabłek i soków warzywnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Preparowanie i etykietowanie owadów |
W trakcie zajęć uczestnicy nabędą wiedzę na temat budowy, preparowania i etykietowania postaci imaginalnych owadów. Samodzielnie spreparują, oznaczą i zaetykietują jeden okaz chrząszcza. W efekcie posiądą umiejętność zakładania i prowadzenia entomologicznych kolekcji naukowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice krwi |
Uczestnicy lekcji dowiedzą się, z czego składa się krew, z uwzględnieniem różnic gatunkowych. Omówiona zostanie rola komórek krwi w prawidłowym funkcjonowaniu organizmów. Pokazane zostaną preparaty krwi różnych gatunków zwierząt. Opowiemy również jakie są trudności w wyprodukowaniu sztucznej krwi. Na podstawie przeprowadzonych zajęć będziemy rozwiązywać quiz/krzyżówkę. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Tropiciele dzikich zwierząt |
Rejestracja obecności, czyli liczenie różnych gatunków kręgowców wymaga zastosowania różnych metod. Niektóre z nich nie zmieniają się od dziesięcioleci, inne wykorzystują najnowsze osiągnięcia nauki. W czasie warsztatów pokazane zostaną uczestnikom techniki pozwalające rejestrować zwierzęta, oceniać ich liczebność oraz metody pozwalające określić dietę czy trasy wędrówek zwierząt. Uczestnicy warsztatów będą mieli możliwość obejrzenia, użycia różnych narzędzi oraz wstępnej analizy uzyskanych wyników. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Po co komu enzymy? - odkrywanie tajemnic reakcji enzymatycznych |
Podczas zajęć zbadamy wpływ temperatury, stężenia jonów wodorowych (pH) oraz inhibitora (czynnika hamującego) na szybkość reakcji przebiegającej z udziałem enzymu, na przykładzie fosfatazy kwaśnej. Aktywność fosfatazy kwaśnej silnie wzrasta w niektórych chorobach nowotworowych, w chorobach wątroby i kości. Stąd też jest wykorzystywana w diagnostyce medycznej jako tzw. enzym wskaźnikowy. Z kolei rolą fosfatazy u roślin jest uwalnianie fosforanu ze związków organicznych m.in. w warunkach stresu środowiskowego np. zasolenia, deficytu wody czy ataku patogenów. Jak zmienia się szybkość reakcji gdy enzym znajduje się w mniej sprzyjających warunkach? Na to i inne pytania postaramy się opowiedzieć podczas naszych wspólnych działań eksperymentalnych w laboratorium. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Toksykolog - detektyw na tropie trucizn |
Czym zajmuje się toksykologia, czym jest trucizna i kim jest toksykolog? Czy coś co stanowi przysmak dla człowieka może być trucizną dla zwierzęcia? Podczas lekcji wspólnie odpowiemy na te pytania oraz rozwiążemy kilka weterynaryjnych zagadek dotyczących zatruć naszych pupili. Uczniowie będą mieli szansę zaznajomić się z zawodem toksykologa oraz dowiedzieć się jakie trucizny nas otaczają, a także co może stanowić ryzyko zatrucia dla naszych pupili – psów i kotów. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cukier ukryty w żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanobiotechnologia, czyli nanocząstki w służbie człowieka |
Opowiemy, czym są nanocząstki i nanomateriały, oraz wyjaśnimy, co sprawia, że nanobiotechnologia to dzisiaj jedna z najbardziej obiecujących technologii. Dowiecie się, w jakich |
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wirusy – nieproszeni goście |
Wirus - w dosłownym tłumaczeniu z łaciny virus - jad, oznacza, że wirusy są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można ich uznać za doskonałą formę życia. Ale, czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej. Celem warsztatów „Wirusy – nieproszeni goście” będzie wprowadzenie młodych uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażenia komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania – praca z mikroskopem. Następnie, zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie wspólnie z uczestnikami opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie, walka z inwazją wirusów jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i w jakim stopniu organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku jest niszczenie samego siebie - własnych komórek. Młodzi uczestnicy warsztatów dowiadując się o „sile” wirusów i o trudnościach jakie sprawia walka z nimi, być może docenią banalne przestrogi dorosłych i zrozumieją wysiłek jaki, w różnych aspektach codziennego życia, wkłada się w ochronę przed zakażeniem organizmu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Cukier ukryty w żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | Pierwsza pomoc dla psa – trening medyczny dla dzieci |
Chyba każdy rodzic zna problem lęku dzieci przed badaniem lekarskim. Niektóre maluchy reagują wręcz histerią i paniką na samo wspomnienie, że czeka je badanie lekarskie lub np. pobranie krwi. Mniej więcej do 6 roku życia dzieci mają prawo przeżywać nadmiernie każde osłuchanie przez pediatrę czy oglądanie gardła. Z czego wynika lęk dziecka przed lekarzem? Przede wszystkim z lęku przed nieznanym. Dlatego trening medyczny to wspaniała forma oswajania, przygotowania i pokazania tego co było do tej pory nieznane i wydawało się straszne, a w połączeniu z udziałem psa (zajęcia w formie dogoterapii) rozładowuje stres, przełamują lęki, rozwijaja funkcję poznawcze, stymuluje zmysły oraz ćwiczy koncentrację. Warsztaty mają na celu przybliżenie i oswojenie z tematem szeroko pojętych procedur medycznych, na które dzieci często reagują lekiem. Poprzez możliwość nauki pierwszej pomocy na żywym psie i fantomie dzieci będą mogły oswoić się ze sprzętem medycznym: stetoskop, strzykawka, ciśnieniomierz, otoskop, bandaż, plaster, venflon oraz z takimi czynnościami jak: osłuchanie serca i płuc, zakładanie opatrunków, sprawdzenie tętna, przeprowadzenie masażu serca czy sztucznego oddychania. Dogoterapia uczy samodzielności i odpowiedzialności za siebie i psa. Wpływa na stan emocjonalny, łagodzi stres i relaksuje. Lekcje z psem uczą również tolerancji do innych i akceptacji samych siebie. Zajęcia z psem i na temat psa uczą szacunku, troski, empatii w stosunku do zwierząt i ludzi. Ponad to w czasie spotkania dzieci dowiedzą się czym jest mowa ciała psa czyli najważniejsze sygnały: strach, agresja, chęć zabawy. Zajęcia będą odbywać się w formie AAA (animal assisted activity) czyli spotkania z psem w formie spontanicznej bez scenariusza narzuconego z góry. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Konflikty człowiek-zwierzęta. Przyczyny, skutki i zapobieganie |
Postępujące zmiany w środowiskach, zmiany klimatyczne powodują fluktuacje zarówno bezkręgowców, jak i kręgowców. Wzrost w bardzo krótkim czasie liczebności bezkręgowców i kręgowców może doprowadzić do wielu sytuacji konfliktowych na styku człowiek-zwierzę. Najczęściej możemy to dostrzec poprzez szkody wyrządzane w uprawach rolnych i w lasach. Rozrastające się populacje dzikich zwierząt coraz częściej zasiedlaja także tereny miejskie, stwarzając zagrożenie dla zdrowia ludzkiego. Zmiany klimatu powodują w ostatnich czasach przesuwanie się granic zasięgu występowania wielu gatunków, których wcześniej nie obserwowaliśmy w naszej faunie. Coraz częściej obserwujemy również rozprzestrzenianie się inwazyjnych gatunków obcych. W trakcie zajęć zostaną omówione oraz przedyskutowane mechanizmy powstawania konfliktów pomiędzy człowiekiem a zwierzętami. Wraz ze słuchaczami zostanie podjęta również próba stworzenia realnych rozwiązań dotyczących zapobiegania tym konfliktom. |
Nauki rolnicze i leśne |
|
Spotkanie festiwalowe | Dlaczego kanapka w plecaku pleśnieje, czyli co wiesz o grzybach strzępkowych? |
Co wiemy o pleśniach, które spotykamy w naszej kuchni czy też łazience? Czy szkodzą nam te, które porastają powierzchnię sera albo kiełkasy typu salami? Czasami widzimy je na powierzchni otwartego słoika z dżemem albo na kromce chleba - czy są bezpieczne? A co z tymi, które w wilgotnych pomieszczeniach opanowały sufit lub ściany? Garść praktycznych informacji o warunkach wzrostu pleśni, ich wykorzystaniu i sposobom ograniczania wzrostu. |
Nauki biologiczne |
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Para buch, koła w ruch – zależność intensywności oddychania komórkowego od temperatury otoczenia |
Oddychanie komórkowe jest wielostopniowym procesem utleniania substratu, któremu towarzyszy wytwarzanie energii użytecznej metabolicznie. Podczas gdy inne przemiany podstawowe dla życia wymagają specjalnych warunków i struktur, jak np. asymilacja CO2 przez rośliny, która odbywa się wyłącznie na świetle i w tkankach asymilacyjnych, oddychanie przebiega stale i w każdej żywej komórce, bez względu na jej stan fizjologiczny. Wszystkie żywe komórki są wyposażone w biochemiczny aparat oddechowy – enzymy katalizujące utlenianie substratów oddechowych. Pod względem biochemicznym oddychanie roślin i zwierząt jest bardzo podobne. Temperatura jest jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na oddychanie. W warunkach polowych temperatura ciągle się zmienia, dlatego dokładna znajomość jej wpływu na natężenie oddychania jest konieczna, aby zrozumieć związek między oddychaniem, a produktywnością roślin. Z drugiej strony podczas oddychania zużywane są związki zapasowe, co obniża jakość przechowywanych płodów rolnych. Metody oznaczania intensywności oddychania komórkowego opierają się na pomiarach wydzielonego CO2 lub pobranego O2. Najczęściej stosowana technika to oznaczenie zmian zawartości CO2 metodą fotometryczną z wykorzystaniem analizatora gazów w podczerwieni, istnieją jednakże techniki pomiaru intensywności oddychania opierające się na prostych reakcjach chemicznych, które nie wymagają zastosowania wyrafinowanej aparatury, W trakcie zajęć uczniowie wykażą zależność między temperaturą, a intensywnością oddychania komórkowego (oznaczenie aktywności oddychania metodą miareczkową) oraz poznają działanie analizatora gazów w podczerwieni (pomiar stężenia CO2 metodą fotometryczną). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Czy wiesz, jak wyglądają drożdże i pleśnie? Czy gołym okiem można zobaczyć bakterie? Jakie znaczenie w życiu człowieka mają drobnoustroje? W czasie zajęć dowiemy się, czy należy się ich raczej obawiać czy też można je np. zjeść. Dlaczego kanapka długo znajdująca się w plecaku czasami pleśnieje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z mikrobiologią, udzielimy w czasie naszego warsztatu. Będzie również możliwość obejrzenia drobnoustrojów rosnących w probówkach, na płytkach i pod mikroskopem (preparaty mikroskopowe). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Maszyna, która pozna skład Twojego ciała |
W ramach lekcji festiwalowej zostanie przedstawiona metoda bioimpedancji elektrycznej jako wiarygodny sposób umożliwiający wykonanie analizy składu ciała. Pokaz rozpocznie się od wyjaśnienia zasady działania metody bioimpedancji elektrycznej (BIA), która wykorzystywana jest powszechnie do badania składu ciała w gabinetach dietetycznych i na siłowniach. W czasie pokazu, BIA zostanie przeprowadzona u osób chętnych. Po wykonaniu badania ochotnicy otrzymają wyniki składu ciała, tj.: zawartość tkanki tłuszczowej, mięśniowej, beztłuszczowej masy ciała oraz całkowita zawartość wody w organizmie, a także wyliczoną wartość podstawowej przemiany materii. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na jakich falach nadaje żywność? |
Dźwięki jakie generuje żywność podczas gryzienia są bardzo ważne z punktu widzenia jej jakości, chrupkość jest cechą uniwersalnie lubianą przez konsumenta, niezależnie od rodzaju produktu. Sposób w jaki dźwięk generowany przez żywność odbierany jest przez nasz mózg jest niezwykle skomplikowany i obejmuje różne mechanizmy jego rozchodzenia się. Są takie częstotliwości, które lubimy słyszeć podczas spożywania żywności i takie, które będą wzbudzały naszą niechęć do produktu. Są takie produkty, które nie generują dźwięków wcale oraz takie, w których dźwięk towarzyszący gryzieniu jest kluczowy z punktu widzenia oceny jakości, ważniejszy nawet od smaku. Wszystkiego, o dźwiękach żywności dowiesz się w czasie warsztatów.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Nanobiotechnologia, czyli nanocząstki w służbie człowieka |
Opowiemy, czym są nanocząstki i nanomateriały, oraz wyjaśnimy, co sprawia, że nanobiotechnologia to dzisiaj jedna z najbardziej obiecujących technologii. Dowiecie się, w jakich |
|
|
Lekcja festiwalowa | PCR - wszechpotężna reakcja, niezbędna w każdym laboratorium |
Łańcuchowa reakcja polimerazy, w skrócie PCR, to podstawowa technika stosowana w każdym laboratorium. Stosowana do badania i poznawania genów, do wykrywania wirusów i GMO, a także do badań genetycznych w kryminalistyce. Podczas warsztatów przedstawimy tę prostą, ale wszechstronną metodę, pozwalającą wykryć nawet śladowe ilości materiału genetycznego. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję, aby nauczyć się pipetować i rozcieńczyć DNA do homeopatycznych stężeń, a także wykonać własnoręcznie PCR i zwizualizować wyniki poprzez elektroforezę i skanowanie pod światłem UV. Dodatkowo w czasie trwania reakcji przedstawimy krótki wykład i zajrzymy do laboratorium inżynierii genetycznej. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Powlekanie żywności |
Zapoznanie z technologią powlekania żywności. Omówienie materiałów powłokotwórczych, metod powlekania i funkcji jakie pełnią w przemyśle spożywczym. Prezentacja produktów powlekanych i przykłady nowych rozwiązań z zastosowaniem procesu powlekania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Truskawki dla kosmonautów |
Podczas tej lekcji dowiecie się jak produkowana jest żywność dla kosmonautów, jakie są zalety takich produktów i spróbujecie jak smakują "kosmiczne truskawki". Zwiedzając laboratorium poznacie sprzęt wykorzystywany do liofilizacji i zasadę jego działania. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Ja i moje mikroby |
Wszyscy jesteśmy pokryci mikroorganizmami, mamy też ich pełno w środku. Ich obecność jest bardzo ważna, bo bez nich byśmy nie istnieli. Zabieramy was na wycieczkę do fascynującego świata drobnoustrojów, podczas której poznamy bakterie, wirusy i grzyby – te przyjazne i te groźne. Nauczymy się doceniać naszych sprzymierzeńców i czuć respekt przed „wrogami”. Wszyscy wiemy o ich istnieniu, ale nie możemy zobaczyć ich gołym okiem, dlatego podczas naszego spotkania obejrzymy niektóre z nich pod mikroskopem. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Czy wiesz, jak wyglądają drożdże i pleśnie? Czy gołym okiem można zobaczyć bakterie? Jakie znaczenie w życiu człowieka mają drobnoustroje? W czasie zajęć dowiemy się, czy należy się ich raczej obawiać czy też można je np. zjeść. Dlaczego kanapka długo znajdująca się w plecaku czasami pleśnieje? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań związanych z mikrobiologią, udzielimy w czasie naszego warsztatu. Będzie również możliwość obejrzenia drobnoustrojów rosnących w probówkach, na płytkach i pod mikroskopem (preparaty mikroskopowe). |
|
|
Lekcja festiwalowa | Dobre i złe bakterie |
Podczas spotkania opowiemy o bezpieczeństwie pracy w laboratorium mikrobiologicznym, poznamy "dobre" i "złe" bakterie, zobaczymy jak można je hodować w laboratorium oraz jak wyglądają pod mikroskopem. Opowiemy, co można zrobić, aby ustrzec się przed „złymi” bakteriami. Wykonamy także preparaty z jogurtu oraz wody z ogórków kiszonych, aby poznać naszych sprzymierzeńców. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby małe (czyli drożdże) pod mikroskopem |
Czy wiesz, co siedzi w kostce drożdży? Miliardy komórek, które sprawiają, że ciasto drożdżowe rośnie, a sok z winogron staje się winem! Owalne i podłużne, z pseudogrzybnią (co to jest?!), czasami grzyby szlachetne, choć w lesie ich zazwyczaj nie znajdziesz. Poznaj budowę i właściwości najpopularniejszych grzybów jednokomórkowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Opakowania jadalne |
Zapoznanie z tematyką opakowań do żywności, w tym innowacyjnych i nowatorskich rozwiązań w systemach pakowania. Omówienie opakowań cechujących się jadalnością, materiałów, z których mogą być wytworzone oraz zastosowań do żywności. Prezentacja wybranych folii jadalnych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby małe (czyli drożdże) pod mikroskopem |
Czy wiesz, co siedzi w kostce drożdży? Miliardy komórek, które sprawiają, że ciasto drożdżowe rośnie, a sok z winogron staje się winem! Owalne i podłużne, z pseudogrzybnią (co to jest?!), czasami grzyby szlachetne, choć w lesie ich zazwyczaj nie znajdziesz. Poznaj budowę i właściwości najpopularniejszych grzybów jednokomórkowych. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Podglądamy rośliny |
Co w komórce roślinnej się rusza? Liście roślin wodnych bywają b. cienkie. W świetle przechodzącym mikroskopu optycznego można wtedy zobaczyć pojedyncze komórki i niektóre większe organelle. Coś też w środku się rusza. Co i dlaczego? Czy plazmoliza zabija komórkę? Komórka roślinna ma ścianę komórkową i dlatego w pewnych warunkach środowiska zewnętrznego przechodzi plazmolizę. Coś się przemieszcza, ale bardzo wolno. Dlaczego się przemieszcza? Czy ten proces prowadzi do śmierci komórki? Czy zarodnik skrzypu może się poruszać? Zarodnik niesiony wiatrem oczywiście porusza się. Jednak nawet bez wiatru ta komórka (bo to pojedyncza komórka) wykonuje ruchy. Jaki jest ich cel? Jakie jest ich podłoże? Czy owoc fioletowy zawsze jest fioletowy? Owoce ligustru są ciemnofioletowe (aż czarne) od obecnych w miękiszu antocyjanów. Ale nie w każdych warunkach jest to kolor fioletowy. Zobaczymy, jak ten kolor zmienić. Czy można odróżnić ziarna pyłku żywe od martwych? Pojedyncza roślina wytwarza setki, a raczej tysiące ziaren pyłku. Część z nich dotrze na znamię słupka. Czy wszystkie przeżyją? Czy chloroplast może być czerwony? W mikroskopie fluorescencyjnym (trochę innym od typowego mikroskopu optycznego) chloroplast będzie widoczny jako struktura o barwie czerwonej. Dlaczego? Do czego służą takie sztuczki? Czy w mikroskopie elektronowym widać, że coś się rusza? Transmisyjny mikroskop elektronowy to b. duże powiększenia, ale też i wysokie podciśnienie wewnątrz. Czy da się tu zaobserwować (bardzo szczegółowo!) ruch organelli w żywej komórce? Jak szybka jest krwiożercza rosiczka? Mięsożerna rosiczka żywi się głównie owadami. Czy jest taka szybka, że zdąży złapać ofiarę, zanim ta ucieknie? |
|
|
Lekcja festiwalowa | 1. Czy żywność żyje, jakie mikroorganizmy zawiera? i 2. O ruchu w brzuchu |
Część 1. Zaprezentujemy szeroki asortyment różnych produktów, głównie żywnościowych, wytworzonych z wykorzystaniem mikroorganizmów. Szczególną uwagę zwrócimy na dwie grupy produktów, zawierających żywą mikroflorę, a obecnych w naszym codziennym życiu - wytworzone przy udziale bakterii oraz grzybów (drożdży i pleśni). Uczniowie przekonają się, z jak dużą liczbą takich produktów stykają się na co dzień. W części praktycznej uczniowie poznają podstawowe techniki laboratoryjne i sprzęt mikrobiologiczny, wykonają posiew mikrobiologiczny żywej kultury mikroorganizmu, który został wyizolowany z jednego z zaprezentowanych produktów żywnościowych, zaobserwują wzrost danego mikroorganizmu w postaci kolonii na płytce Petriego, wykonają preparat mikroskopowy, zaobserwują pod mikroskopem komórki mikroorganizmów, z którymi pracowali i poznają różne kształty i ugrupowania bakterii oraz grzybów. Część 2. Podczas prezentacji multimedialnej i układania puzzli dzieci poznają budowę i działanie układu pokarmowego człowieka, m.in. śledząc drogę jaką przebywa w nim kęs pożywienia. W części praktycznej przekonają się jak trawione są najważniejsze składniki pokarmu - wykonają doświadczenia chemiczne i wcielą się w enzymy trawienne człowieka oraz obliczą długość własnego przewodu pokarmowego. Swoją wiedzę dzieci będą mogły sprawdzić i utrwalić podczas quizu. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Atak klonów - poznajemy roślinne kultury |
Rośliny dzięki swoim niezwykłym zdolnościom regeneracyjnym można klonować poprzez ich podział i regenerację w odpowiednich warunkach. Te właściwości wykorzystywane są w badaniach laboratoryjnych, ale także w komercyjnej produkcji roślin ozdobnych i uprawnych. Podczas spotkania uczestnicy będą mieli okazję zwiedzić laboratorium roślinnych kultur in vitro, dowiedzieć się jak można sterować wzrostem roślin przy użyciu różnych substancji, a także spróbować swoich sił w "klonowaniu" roślin czyli mikropropagacji. Ponadto uczestnicy dowiedzą się co łączy kultury in vitro i rośliny genetycznie modyfikowane, oraz jak założyć domowe laboratorium kultur in vitro.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Cukier ukryty w żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|
|
Lekcja festiwalowa | DNA – istota życia |
Gdy w drugiej połowie XX wieku J. Watson i F. Crick odkryli podstawowy element dziedziczności i nośnik informacji genetycznej - strukturę DNA, wypowiedzieli słowa "Odkryliśmy istotę życia...". DNA, czyli kwas deoksyrybonukleinowy, jest chemiczną makrocząsteczką, która w swojej budowie ma zapisane informacje dotyczące budowy organizmu. Występuje on zarówno u wirusów, bakterii, roślin, zwierząt oraz ludzi. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z ogólną budową i właściwościami materiału genetycznego. Na wielu ciekawych przykładach dowiedzą się dlaczego każdy z nas jest inny – inaczej wygląda, rośnie, zachowuje się, a nawet choruje. W części praktycznej, uczniowie będą samodzielnie izolować DNA. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstają produkty mleczne? |
Mleczne czary-mary, czyli jak zamienić mleko w ser. Czy śmietanka i śmietana to to samo? Masło, lody - jak to jest zrobione? Nasi najmłodsi uczestnicy odkryją receptury i sposób otrzymywania ulubionych produktów mleczarskich. Dzieci samodzielnie wykonają wybrany produkt mleczarski i przekonają sie czy jest tak smaczny, jak ten kupiony w sklepie. :) |
|
|
Lekcja festiwalowa | Jak powstaje mleko i miód w proszku? |
Prezentacja oraz pokaz suszenia rozpyłowego, obejmujący też określenie podstawowych właściwości otrzymanego proszku. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Laboratorium dla początkujących |
Zapoznamy się z podstawowym sprzętem laboratoryjnym. Czym jest pipeta i jak możemy nią coś odmierzyć? Czy praca w laboratorium jest kolorowa? Opowiemy, czym są eksperymenty naukowe, a uczestnicy mogą przeprowadzić własne, proste doświadczenia naukowe – kolorowe wiry, wybuchające wulkany i przygotowanie niby-lawy. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Na jakich falach nadaje żywność? |
Dźwięki jakie generuje żywność podczas gryzienia są bardzo ważne z punktu widzenia jej jakości, chrupkość jest cechą uniwersalnie lubianą przez konsumenta, niezależnie od rodzaju produktu. Sposób w jaki dźwięk generowany przez żywność odbierany jest przez nasz mózg jest niezwykle skomplikowany i obejmuje różne mechanizmy jego rozchodzenia się. Są takie częstotliwości, które lubimy słyszeć podczas spożywania żywności i takie, które będą wzbudzały naszą niechęć do produktu. Są takie produkty, które nie generują dźwięków wcale oraz takie, w których dźwięk towarzyszący gryzieniu jest kluczowy z punktu widzenia oceny jakości, ważniejszy nawet od smaku. Wszystkiego, o dźwiękach żywności dowiesz się w czasie warsztatów.
|
|
|
Lekcja festiwalowa | Przygody w suszarni owoców i warzyw: Smaki i Tekstury |
Warsztaty edukacyjne połączą naukę o zdrowym odżywianiu z praktycznym doświadczeniem w zakresie technologii suszenia. Uczestnicy będą mieli możliwość poznania procesów suszenia oraz ich wpływu na smak, teksturę i aromat przetwarzanych produktów. Zajęcia rozpoczną się od wprowadzenia teoretycznego, po którym nastąpi zwiedzanie hali wyposażonej w specjalistyczne urządzenia suszarnicze. Część praktyczna obejmie warsztaty, na których uczestnicy poznają techniki przetwarzania produktów. Podczas sesji degustacyjnej uczestnicy będą brali udział w ocenie sensorycznej. Każdy uczestnik otrzyma próbki suszonych owoców lub warzyw a także arkusze oceny, na których oszacują swoje wrażenia smakowe i wizualne ocenianych próbek. |
|
|
Lekcja festiwalowa | Szkielety ptaków domowych i dziko żyjących |
Prowadzący zaprezentuje i omówi najważniejsze elementy budowy szkieletu ptaków na przykładzie wyizolowanych kości oraz szkieletów złożonych. |
|
|
Spotkanie festiwalowe | Anatomia radiologiczna ptaków |
Prowadzący wykład przedstawi zagadnienia dotyczące anatomii ptaków na podstawie zestawu obrazów radiologicznych. Wykład będzie szczególnie interesujący dla uczniów techników weterynaryjnych i innych szkół średnich zainteresowanych gromadą Aves. |
Nauki weterynaryjne |
|
Lekcja festiwalowa | Cukier ukryty w żywności |
Warsztat mają na celu przybliżenie uczniom szkół ponadpodstawowych sposoby oceny jakości żywności. Podczas naszych lekcji festiwalowych uczniowie będą brać czynny udział w tzw. teście na daltonizm smakowy (rozpoznawania smaków podstawowych żywności). W trakcie naszych warsztatów uczniowie będą również degustować serki homogenizowane oraz uczestniczyć w procesie tworzenia nowego aromatu tych produktów w taki sposób, aby był on zbliżony do wskazanego standardowego produktu. Zapraszamy serdecznie do wzięcia udziału w naszych lekcjach festiwalowych! |
|