klasa 1
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Dbaj o siebie - prywatność w internecie |
Młodzież najczęściej łączy się z siecią przy pomocy smartfona. Prawie wszyscy korzystają z internetu codziennie, połowa z nich jest stale online, wykorzystując sieć jako podstawowy sposób komunikacji ze innymi. Ponad 60 proc. gimnazjalistów z serwisów społecznościowych korzysta kilka razy dziennie. Nastolatki deklarują, że na stronach portali społecznościowych najczęściej publikują linki do filmów/zdjęć w innych serwisach (54,1%), swoje zdjęcia (47,5%), własne komentarze/historie (24,0%). Uczniowie podczas warsztatu "Dbaj o siebie" dowiedzą się, w jaki sposób chronić swoją prywatność, jak budować i zarządzać własnym wizerunkiem w sieci, na co zwracać uwagę zmieszczając filmy lub zdjęcia na blogu, profilu lub stronie oraz co można zrobić z opublikowanymi już informacjami na nasz temat, na które się nie zgadzamy. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | 14 złodziei lubi to! |
Wśród młodych ludzi internet jest powszechnym sposobem komunikacji, rozrywki oraz źródłem wiedzy. Gimnazjaliści w sieci spędzają średnio ponad 3 godziny dziennie, dlatego niezwykle istotne jest, by mieli świadomość istniejących zagrożeń. Jak nie wpaść w sidła, nie dać się złowić sieciowemu złodziejowi? Jak samemu przez własną nierozwagę nie stracić majątku? Podczas prelekcji uczniowie poznają aktualne techniczne pułapki, zastawiane przez hakerów i innych internetowych oszustów oraz proste sposoby, jak się przed nimi chronić. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Linie papilarne to nie wszystko - bezpieczeństwo systemów biometrycznych |
Twórcy hollywoodzkich superprodukcji od lat próbują zakorzenić w nas przekonanie, że każdy system biometryczny można pokonać posługując się (czasami nawet niezbyt wyrafinowanym) oszustwem. Odcisk palca zdjęty z kostiumu kąpielowego czy sztuczne, szklane oko to tylko nieliczne przykłady. Czy takie zabiegi mają jednak jakąkolwiek podstawę naukową, innymi słowy - czy to faktycznie zadziała, a jeśli tak, to jak się przed tym obronić? |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Kolory widzialne / Kolory niewidzialne |
Bez wiedzy o świetle nie można zrozumieć czym jest kolor. Białe światło może zostać rozszczepione na widmo optyczne, postrzegane przez ludzkie oczy – narząd jednego z najważniejszych zmysłów: wzroku. Kolory, które widzimy, dostarczają wielu cennych informacji pomagających zrozumieć świat. Jednak niektórych długości fal świetlnych nasze oczy nie mogą zobaczyć, np. podczerwieni, która sąsiaduje z czerwienią i ultrafioletu sąsiadującego z fioletem. W trakcie zainspirowanych Międzynarodowym Rokiem Światła warsztatów w Centrum Nauki Kopernik postaramy się zobaczyć więcej.
|
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Fuzja jądrowa - krótka opowieść o tym jak sprowadzić Słońce na ziemię |
Prezentacja będzie krótką historią o tym jak sprowadzić Słońce na ziemię. W trakcie tego spotkania słuchacze dowiedzą się, czy tworzenie sztucznych gwiazd na ziemi jest dla nas pewnego rodzaju koniecznością, czy tylko kaprysem naukowców. Przedstawione zagadnienia pozwolą zrozumieć istotę reakcji termojądrowej oraz jej potencjalne korzyści przy rozwiązaniu ogólnoświatowego problemu, jakim jest kryzys energetyczny. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Kiedy włosy stają dęba / Zobaczyć niewidzialne |
Dzielone lekcje dotycząca elektryczności, magnetyzmu i cząstek elementarnych. Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się generatorem Van de Graaffa, maszyną elektrostatyczną czy kulą plazmową, lewitującą kolejką. Każdy z uczestników będzie mógł własnoręcznie wykonać m.in. silniczek elektryczny oraz miniaturowy elektromagnes. Uczniowie dowiedzą się o najbardziej nieuchwytnych cząstkach - neutrinach, i metodach ich detekcji. Podczas warsztatów pokażemy, że każdy z nas może samodzielnie zbudować prosty detektor, który umożliwi obserwację cząstek promieniowania kosmicznego. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Budowa wnętrza Ziemi / Pogoda i Klimat od Kuchni |
Dzielone lekcje w czasie których uczniowie poznają budowę wnętrza Ziemi, zbudują z masy solnej model Ziemi, zachowując przy tym proporcje objętości poszczególnych warstw, a także zapoznają się z instrumentami służącymi do badania atmosfery oraz z wielkościami fizycznymi jakie te przyrządy mierzą. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Blask na północnym niebie |
Na wykładzie przedstawione zostaną właściwości plazmy, czyli tzw. czwartego stanu skupienia materii, z którym wbrew pozorom mamy do czynienia częściej niż nam się wydaje, zarówno w przyrodzie jak i w technice. Przybliżone zostaną najważniejsze zastosowania plazmy. Po wykładzie zaprezentowany będzie krótki pokaz wytwarzania plazmy laserowej zawierający krótką informację na temat właściwości światła laserowego i działania laserów. |
astronomia, fizyka, geofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat |
Warsztaty przybliżają zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazują bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajwan – perła Azji Wschodniej |
Tajwan jest egzotyczną wyspą, którą charakteryzują piękne krajobrazy, burzliwa historia i niezwykła różnorodność kulturowa. Jak powstała wyspa? Dlaczego jej przyroda jest tak zróżnicowana? Kim są Tajwańczycy? Podczas lekcji znajdziemy odpowiedź na te i inne pytania. Poznamy najciekawsze formy ukształtowania terenu i obiekty przyrodnicze powstałe na wyspie, najważniejsze wydarzenia z jej historii oraz dowiemy się więcej na temat kultury i obyczajów zamieszkujących ją aborygenów i ludności chińskiej. |
geografia |
|
Lekcja festiwalowa | Kolorowy zawrót głowy |
Chemia to nie tylko skomplikowane wzory i równania, ale również cała paleta barw, to gra kolorów. Umiejętność ich rozdzielania wiąże się z techniką, której geneza ma miejsce w Polsce, a obecnie stanowi podstawę nowoczesnej chemii analitycznej. Przedstawimy zagadnienie różnych barw substancji oraz możliwości ich rozdzielenia, z wykorzystaniem techniki zapoczątkowanej przez Cwieta. Omówiony zostanie również wpływ środowiska chemicznego na barwy substancji. Stosując proste techniki chromatograficzne pokażemy, w jaki sposób można dokonać rozdzielenia mieszanin barwników na ich składowe, jak w kolorze czarnym można znaleźć całą tęczę barw. Zainteresowani będą mogli również samodzielnie dokonać rozdzielenia barwników z flamastrów. Pokażemy sposoby wywołania zmian barw substancji poprzez zmianę środowiska. Bezbarwny roztwór zmienimy w malinowy oraz czarny w bezbarwny. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemik z wizytą u Ogrodnika |
Dzięki ciekawym eksperymentom chemicznym będzie można dowiedzieć się, jak w prosty sposób wykryć cukier w soku jabłkowym, czy też wyizolować zapachowe olejki eteryczne z przypraw kuchennych.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego.
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Czym są płyny? Właściwości płynów. |
Podczas warsztatów z mechaniki płynów uczestnicy zapoznają się z pojęciem płynu, a własnoręcznie wykonując proste doświadczenia poznają podstawowe właściwości płynów takie jak gęstość, lepkość, ściśliwość czy rozszerzalność cieplna. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Chemiczne światło / Promieniowanie wokół nas |
Program pokazu będzie podzielony na kilka części. Pierwsza dotyczyć będzie promieniowania. Uczniowie będą mogli zaobserwować tory cząstek elementarnych w urządzeniu zwanym komorą Wilsona, a także uzyskają informacje nt. promieniowania naturalnego. Dowiedzą się, że zjawisko to towarzyszy nam na każdym kroku i nie należy się go obawiać. Uczestnicy pokazu będą mieli możliwość samodzielnego zmierzenia poziomu promieniowania wybranych materiałów, a nawet własnych dłoni przy pomocy licznika Geigera jak i bramki dozymetrycznej. W części chemicznej za pomocą prostych doświadczeń i przy użyciu artykułów spożywczych zilustrowane zostaną podstawowe reakcje chemiczne. Dodatkowo zaprezentowane zostaną eksperymenty dotyczące barwnych reakcji oscylacyjnych, a także zostaniemy wprowadzeni w tajniki termodynamiki chemicznej. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas wykładu uczniowie dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Zobaczą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. obecności białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobi w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ciała stałe, ciecze, gazy i to co pomiędzy nimi |
Lekcja oparta na pokazie doświadczeń które zajmują ok 80% czasu. Większość eksperymentów wykonywana jest przez uczniów pod nadzorem prowadzącego. Pokazujemy ciekły azot, suchy lód, proces sublimacji i skraplania [tlenu]. Mówimy o prawach gazowych, o modelu gazu doskonałego i gazach rzeczywistych [porównując zmianę objętości gazu podczas jego schładzania]. Porównujemy gęstości różnych gazów i ich rozpuszczalność w wodzie. Dodatkowo parę słów o ciekłych kryształach, których modelem może być paczka zapałek. W trakcie lekcji pokazujemy jakie znaczenie ma w naukach przyrodniczych eksperyment. Stawiamy hipotezy i weryfikujemy je eksperymentalnie. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada?
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Grzyby |
Wykład ilustrowany prezentacją multimedialną oraz filmem na temat bogactwa świata grzybów. Uczniowie zapoznają się z budową i systematyką grzybów, cyklem rozwojowym i sposobami odżywiania się, rolą w życiu i gospodarce człowieka oraz z ochroną grzybów. Część terenowa obejmuje pracę w grupach z kartami pracy, spacer po lesie połączony z obserwacją i rozpoznawaniem napotkanych gatunków grzybów oraz ich oznaczanie za pomocą kluczy i atlasów (grzyby jadalne, trujące, pasożytnicze, saprofityczne, mikoryzowe). Na zakończenie każda z grup dokonuje prezentacji uzyskanych wyników opatrzonej krótkim komentarzem dotyczącym oceny środowiska występowania grzybów oraz ich liczebności.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Elementy anatomii porównawczej ptaków domowych i dziko żyjących |
W czasie pokazu zostanie przedstawiona budowa aparatu ruchu i układów: trawiennego, oddechowego, moczowo-płciowego oraz sercowo-naczyniowego ptaków domowych i dziko żyjących.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wielki świat mikroorganizmów |
Dzięki bakteriom, pleśniom oraz drożdżom możliwe jest urozmaicenie naszej diety m.in. o pyszne jogurty, sery, kiszone ogórki, kapustę, pieczywo oraz wędliny. Niestety drobnoustroje te mogą także powodować psucie żywności. Na lekcjach zaprezentujemy (makroskopowo oraz mikroskopowa) główne gatunki drobnoustrojów (bakterii, drożdży, pleśni) zarówno tych, które wykorzystuje się do produkcji żywności, jaki i takie, które są przyczyną jej psucia. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie wykonać preparaty mikroskopowe i obserwować jak wyglądają te drobnoustroje. Materiał do obserwacji będą pobierali z dostępnych na polskim rynku produktów (m.in. serów pleśniowych, jogurtów, kiełbas, soku z ogórków kiszonych oraz kiszonej kapusty) oraz z surowców i produktów, które uległy zepsuciu w warunkach domowych. Lekcja ma na celu uświadomienie zagrożeń wynikających ze spożycia zepsutej lub przeterminowanej żywności. Stanowi jednocześnie zachętę do wybierania produktów naturalnych, które powstają z wykorzystaniem drobnoustrojów przyjaznych człowiekowi i ważnych z punku widzenia przemysłu spożywczego. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | CSI Warszawa, czyli detektyw Mucha na tropie |
Czy owady mogą pomóc w ściganiu przestępców, określaniu czasu, miejsca, przyczyny śmierci? Sprawdź i zostań na jeden dzień entomologiem sądowym! |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | pH surowców i produktów spożywczych a jakość odżywcza i prozdrowotna |
Celem warsztatów jest poznanie równowagi kwasowo-zasadowej produktów spożywczych oraz wartości pH układu pokarmowego. Zajęcia obrazują zmiany pH po spożyciu pokarmów w jamie ustnej. Znaczenie zachowania właściwej higieny jamy ustnej. Przedstawienie zależności miedzy prawidłowym funkcjonowaniem układu pokarmowego a wartością pH produktów spożywczych. Osoby biorące udział w warsztatach: - zapoznają się z odcinkami układu pokarmowego człowieka; - poznają wartość pH poszczególnych odcinków układu pokarmowego (jamy ustnej , żołądka, dwunastnicy i jelit); - zaznajomią się z podstawowym wyposażeniem laboratoryjnym; - wykonają pomiary równowagi kwasowo-zasadowej z wykorzystaniem pH-metru produktów spożywczych; - dokonają wyliczenia średniej z kilku pomiarów; - potrafią obsłużyć pH-metr; - dokonają zaklasyfikowania produktów spożywczych do odpowiedniego pH; Opis
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wędrówka po piętrach lasu – w poszukiwaniu leśnych tajemnic |
Las to miejsce, gdzie żyje obok siebie wiele gatunków roślin i zwierząt. Roślinność układa się w mniej lub bardzie wyróżnione warstwy, a każda z nich zamieszkiwana jest przez określoną grupę zwierząt, roślin i zwierząt, które znajdują tu odpowiednie warunki do życia. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Synatropizacja, czyli cywilizowanie dzikości |
Celem zajęć jest zapoznanie młodzieży gimnazjalnej z procesem synantropizacji, której podlega coraz więcej gatunków zwierząt dziko żyjących w przyrodzie. Na zajęciach przedstawione zostaną czynniki odpowiadające za zmianę w trybie życia zwierząt. Po lekcji uczniowie będą posiadać wiedzę na temat gatunków, które całkowicie przeszły proces synantropizacji, a które są w fazie przystosowywania się do życia wśród ludzi . Celem zajęć jest także uświadomienie młodzieży, że działalność człowieka niesie za sobą ogromne konsekwencje dla środowiska naturalnego i każda ingerencja w środowisko naturalne pociąga za sobą określone skutki nie tylko dla dziko żyjących zwierząt ale i dla ludzi. Do przeprowadzenia zajęć wykorzystywana będzie ekspozycja w Sali „Las”. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Czego nie wiemy o koniach i innych zwierzętach? |
Zajęcia odbywają się w Powozowni, z wykorzystaniem ekspozycji, prezentacji zdjęć, pasz, którymi karmimy konie, akcesoriów jeździeckich i zaprzęgowych. Wspólnie definiujemy konia (anatomia, eksterier, rola na tle innych gatunków zwierząt udomowionych). Poznajemy specyfikę końskiego umysłu (duży roślinożerca, instynkt stadny, hierarchia stada). Podkreślamy konieczność dbania o dobry stan psychiczny i fizyczny konia – podczas odpoczynku i pracy. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Enzymy w działaniu |
Uczestnicy warsztatów wykonają serię eksperymentów, podczas których będą wykorzystywać enzymy trawienne występujące w ciele człowieka. Dowiedzą się również dlaczego bez tych ważnych substancji życie organizmów żywych byłoby niemożliwe. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co warto wiedzieć o leukocytach? |
Leukocyty to obrońcy naszego organizmu. Dzięki nim możemy zwalczać groźne dla zdrowia bakterie, wirusy i komórki nowotworowe. Na zajęciach opowiemy jak i kiedy leukocyty nas bronią i skąd wiedzą, z czym mają walczyć. Pokażemy pod mikroskopem leukocyty we krwi i zaprosimy do samodzielnego wykonania preparatu. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Natura 2000 – za i przeciw. Debata oxfordzka |
Natura 2000 jest najmłodszą z form ochrony przyrody, wprowadzoną w 2004 roku w Polsce jako jeden z obowiązków związanych z przystąpieniem naszego kraju do Unii Europejskie. Obecnie w Polsce sieć Natura 2000 zajmuje prawie 1/5 powierzchni lądowej. W jej skład wchodzi 845 obszarów mających znaczenie dla Wspólnoty (obszarów "siedliskowych") oraz 4 proponowane obszary mające znaczenie dla Wspólnoty, wysłane do Komisji Europejskiej i oczekujące na jej akceptację, a także 145 obszarów specjalnej ochrony ptaków. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Niebezpieczne kleszcze |
Na wykładzie przedstawiona zostanie charakterystyka kleszczy właściwych, omówione zostaną sposoby odnajdowania przez kleszcze swoich ofiar, choroby przenoszone przez te pajęczaki i metody unikania ich.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Warsztaty filozoficzne |
Zapraszamy na warsztaty filozoficzne, podczas których uczestnicy zmierzą się z jednym z ponadczasowych problemów filozoficznych. |
filozofia |
|
Lekcja festiwalowa | "Cuda, nie: zwidy” – o cudach biblijnych z perspektywy nauki |
Czytając Biblię wielokrotnie natrafiamy na opisy wydarzeń nadprzyrodzonych, które wprawiały w osłupienie nie tylko Izraelitów czy uczniów Jezusa, ale i nas skłaniają do pytania: jak to się stało? Wierząc w sens tego, co Bóg czyni, nie musimy rezygnować z przybliżania cudów na gruncie nauki! |
filozofia |
|
Lekcja festiwalowa | Filozoficzna Gra Terenowa |
W niecodzienny, aktywny sposób uczestnicy gry będą mogli poszerzyć swoją wiedzę filozoficzną oraz sprawdzić się w logicznym myśleniu, sztuce argumentacji i pracy zespołowej, mierząc się z wyzwaniami otrzymanymi przez Filozofów z różnych epok. Gra odbędzie się na terenie Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego. |
filozofia |
|
Lekcja festiwalowa | Moje ciało, moje kompleksy- jak sobie z nimi radzić? |
W ramach lekcji młodzież zapozna się z informacjami na temat zmian jakie zachodzą w organizmie podczas adolescencji jak również poruszona zostanie problematyka kompleksów związanych z własnym wyglądem oraz zagadnienie zrównoważonego obrazu własnego ciała. Ponadto, zajęcia będą służyły refleksji nad prezentowanymi w mediach wizerunkami ciał mężczyzn i kobiet. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Seks- co warto o nim wiedzieć? Podstawy edukacji seksualnej |
Celem warsztatu jest przybliżenie wiedzy z zakresu edukacji seksualnej. Osoby uczestniczące same wybiorą temat spotkania: asertywność i komunikacja, rozwój psychoseksualny kobiety i mężczyzny, „norma” w seksuologii, antykoncepcja, choroby przenoszone drogą płciową, inicjacja seksualna lub inne problemy, o których młodzież będzie chciała rozmawiać. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Internet i seks – zagrożenia i korzyści |
Celem warsztatu jest przekazanie wiedzy jak i dyskusja z młodzieżą na temat zagrożeń oraz korzyści, jakie płyną z wykorzystywania Internetu jako źródła informacji o seksualności. Poruszone zostaną takie zagadnienia jak: rzetelność wiadomości zamieszczanych w Internecie, pornografia, cyberprzemoc, sexting, wiarygodne źródła. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zjawisko seksualizacji - jak sobie z nim radzić? |
Kobiety, mężczyźni oraz ich ciała w środkach masowego przekazu jak i przestrzeni publicznej coraz częściej zostają sprowadzeni jedynie do roli przedmiotu seksualnego, podlegając w ten sposób procesowi seksualizacji. Celem lekcji jest uwrażliwienie młodych osób na zjawisko seksualizacji oraz przeciwdziałanie mu. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Przemoc w miłości- jak jej przeciwdziałać? |
Zadaniem warsztatu jest uwrażliwienie młodych osób na zjawisko przemocy w bliskich związkach, wyznaczanie własnych granic, szanowanie granic drugiej osoby oraz reagowanie w sytuacji bycia świadkiem krzywdy innych. Ponadto, zostaną przybliżone źródła wsparcia z jakich można skorzystać w sytuacji doświadczania przemocy. |
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Co trenujesz? Pamięć! |
Trening pamięci można porównać z treningiem sportowym – dzięki wykonywanym ćwiczeniom poprawiamy swoje wyniki, aby w końcu zostać mistrzem. Zapraszamy Cię do udziału w lekcji, podczas której dowiesz się jak zapamiętywać dużo informacji w krótkim czasie, co to są półkule mózgowe oraz gdzie w mózgu ukryta jest pamięć. Poznasz specjalną mnemotechnikę (czyli technikę pamięciową), dzięki której zapamiętasz kilkadziesiąt wyrazów i zaczniesz uczyć się szybciej. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Savoir-vivre online |
Festiwalowa lekcja poruszania się w sieci internetu pomoże uczestnikom bezpiecznie odnaleźć się w nieustannie zmieniającym się środowisku internetu. Odpowiemy na pytania o to: Jak bezpiecznie surfować w sieci i znaleźć w niej to, co najciekawsze? Co to jest netykieta i do czego się przydaje? Jak być lubianym przez innych internautów? Co warto, a czego nie należy robić w internecie? Uczniowie będą mogli wziąć udział we wspólnym tworzeniu mini-strony WWW na portalu społecznościowym. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kto rządzi Internetem? |
Internet jest uważany za medium wolne, niezależne, anonimowe, zachowujące prywatność, darmowe, niekontrolowane przez żaden rząd czy organizację oraz wspólne i niczyje jednocześnie. Celem zajęć jest sprawdzenie, czy rzeczywiście tak jest. Prześledzimy historię Internetu oraz sprawdzimy, jak regulowana jest działalność największych internetowych korporacji. Zobaczymy, czy rzeczywiście rządy nie mogą kontrolować Internetu, czy Internet ulegnie fragmentacji oraz czy Internet faktycznie jest anonimowy i zachowuje prywatność, a także co to jest prawo do bycia zapomnianym. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Eksperymenty z mikroekonomii |
Co to jest popyt i podaż? W jaki sposób ustalane są ceny towarów na rynku? Jak ceny zmieniają się w zależności od podatków albo rodzaju towarów? Wszystkie te rzeczy sprawdzimy angażując uczestników w gry symulacyjne z podziałem na role. Na zajęciach uczniowie wcielają się w role kupców i nabywców i uczestniczą w symulacji giełdy towarowej żeby poznać rynkowe mechanizmy kształtowania się cen. Zajęcia składają się z trzech sesji symulacji trwających po ok. 20 min. oraz ich omówienia. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Dlaczego powstał pieniądz? |
Czy wymieniłbyś jedną kozę za nowy telefon? W świecie bez pieniądza, odpowiedzią nie byłby uśmiech politowania, lecz pytanie o markę i model telefonu. Na zajęciach zastanowimy się dlaczego powstał pieniądz, a ludzie nie posiadają kóz. Przynajmniej w większości. W trakcie warsztatów zostanie zaprezentowana podstawowa teoria pieniądza i jego funkcje. Przeprowadzone zostanie także ćwiczenie związane z wyminą dóbr w rzeczywistości bez pieniędzy (barter). |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Czy rachunkowość może nas zawieść? |
Etap pierwszy: 1. Rachunkowość – czy taka łatwa i logiczna? (Wyjaśnienie ogólnych zagadnień o rachunkowości, jej zadania oraz rola. Punkt pierwszy ma na celu wprowadzenia w tematykę rachunkowości ). 2. Rola rachunkowości w przedsiębiorstwie. W tym punkcie zostanie udzielona odpowiedź na pytanie, które jest zawarte w temacie, oraz przekazanie informacji, jak bardzo ważną rolę odgrywa rachunkowość w prowadzeniu przedsiębiorstwa, oraz wypromowanie zawodu księgowego. 3. A to ciekawe... czyli oszustwa i nie tylko w księgowości na przestrzeni lat. Poinformujemy słuchaczy, czy oszustwa w księgowości są możliwe, oraz jakie są konsekwencje czynów zabronionych). Trochę historii od Luca Paciolego do rachunkowości informatycznej. 4. Współczesna rachunkowość od kuchni – demonstracja funkcjonowania programów komputerowych (RAKS SQL). Odbędzie się prezentacja działania programów komputerowych celem przekazania wiedzy praktycznej. Etap drugi: 5. Quiz dla słuchaczy- możliwość otrzymania atrakcyjnych nagród. Jako podsumowanie zorganizujemy quiz dla słuchaczy na podstawie wcześniej przekazanej wiedzy teoretycznej. Trzy osoby, które najwcześniej udzielą odpowiedzi na 10 pytań dostaną atrakcyjne nagrody. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Prawo, czym jest i jaki jest jego cel ? |
Przedmiotem lekcji będzie omówienie najważniejszych kierunków i podejść badawczych w prawoznawstwie. Przedstawione zostaną podstawowe cechy prawa jako systemu normatywnego funkcjonujących w społeczeństwie.
|
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Obywatel w postępowaniu cywilnym |
Obywatel w postępowaniu cywilnym - czyli jakie prawa i obowiązki ma każdy z nas w trakcie procesu cywilnego, jak napisać proste pisma procesowe, gdzie szukać pomocy. Dowiemy sięjak przebiega polskie postępowanie cywilne, jak je zainicjować, kiedy przysługuje nam prawnik z urzędu i jak możemy odwoływać się od orzeczeń sądu oraz do którego sądu skierować postępowanie. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Prawo karne, a młodzi ludzie |
Podczas lekcji „Prawo karne a młodzi ludzie”, młodzież pozna podstawowe typy przestępstw, najczęściej popełnianych po prostu z wygłupu, a także porozmawiamy o ich skutkach, kiedy osoba młoda odpowiada jak dorosła. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | (Nie)bezpieczne e-zakupy |
(Nie)bezpieczne e-zakupy - to wykład o uprawnieniach jakie posiada konsument dokonując zakupów przez internet. Omówione zostaną sposoby i terminy jakie nam przysługują do złożenia reklamacji, możliwości odstąpienia od zawartej umowy oraz omówienie czym jest gwarancja. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Szwedzki dla początkujących |
Na pierwszych zajęciach z języka szwedzkiego poznamy podstawowe jego zasady i cechy charakterystyczne, dzięki czemu każdy uczestnik będzie w stanie wstępnie ocenić własne możliwości względem jego nauki, a także stopień trudności poszczególnych elementów. Przez większość zajęć skupimy się jednak na praktyce i przećwiczymy najbardziej podstawowe zwroty komunikacyjne, związane z przywitaniem się oraz przedstawieniem, a także umiejętności zadania prostych pytań w celu poznania drugiej osoby. |
wiedza o języku i kulturze |
|