klasy gimnazjalne
Typ | Tytuł | Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Azotany w przetwórstwie mięsa - zdrowo czy różowo? |
Azotan(III) i azotan(V) sodu to substancje dodatkowe powszechnie stosowane w przetwórstwie mięsa. Zgodnie z nomenklaturą zaliczane są do grupy substancji konserwujących. Jednak ich właściwości nie ograniczają się jedynie do działania utrwalającego. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Co wpływa na cenę? Dlaczego to tyle kosztuje? |
Na spotkaniu zostaną przedstawione zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego. Uczestnicy poznają pojęcia popytu i podaży, dowiedzą się co na nie wpływa oraz w jaki sposób kształtują one ceny wszystkich towarów i usług. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry edukacyjnej uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, wykonają pomiary odległości, obliczą na tej podstawie powierzchnię i dowiedzą się co wpływa nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak szukać zabytków z lotu ptaka? |
Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym widać ślady przeszłości. W ramach prelekcji prowadzący krótko omówią sposób działania skanera laserowego oraz kamery lotniczej - narzędzi służących pomiarom zdalnym. Następnie przedstawią przykłady najciekawszych odkryć archeologicznych z Polski i ze świata dokonanych z wykorzystaniem omówionych technik. Podczas warsztatu biorący udział będą mieli okazję zapoznać się z danymi w praktyce uczestnicząc w przygotowanych grach. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiar |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | O kampinoskich lasach |
Las najlepiej poznaje się… w lesie. Dlatego chodźmy na wspólny spacer! Zabierzemy was na wędrówkę, podczas której postaramy się spojrzeć na to wyjątkowe miejsce z trochę innej perspektywy. Czy dacie się namówić na spacer z głową w chmurach? Czy odważycie się podążać w głąb lasu za dźwiękiem? Las to dużo więcej niż drzewa, a własne obserwacje jego mieszkańców mogą być niesamowitą przygodą. Spróbujemy poczuć go wszystkimi zmysłami. Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Zastanowimy się, co zawdzięczamy lasom, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać. Przebieg trasy: Truskaw - Truskawska Droga - Zaborów Leśny - Kręta Droga - Karczmisko - Paśniki - Truskaw. Omawiane zagadnienia: |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu... |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Różne odsłony owoców i warzyw |
Barwa owoców i warzyw oraz ich przetworów jest istotną cechą jakości i atrakcyjności. Konsumenci kupując produkty żywnościowe bardzo zwracają uwagę na ich barwę. Poszukują produktów o naturalnej dla danego surowca intensywnej barwie, która jest wynikiem obecności w żywności barwników i produktów ich przemian oraz substancji bezbarwnych, które w wyniku reakcji, w czasie przetwarzania i przechowywania produktów stają się barwne. W owocach i warzywach substancje barwne są związkami mało stabilnymi o złożonej budowie chemicznej. Ulegają one łatwo przemianom pod wpływem procesów fizycznych, chemicznych i biochemicznych. Intensywność przemian substancji decydujących o barwie produktów z owoców i warzyw zależy od rodzaju surowców, zawartych w nich towarzyszących barwinkom substancji i enzymów oraz czynników zewnętrznych. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi operacjami technologicznymi wykorzystywanymi w produkcji przetworów owocowo-warzywnych, a także przedstawienie zmian barwy surowców owocowych i warzywnych pod wpływem działania naturalnych enzymów obecnych w surowcach oraz jonów metali, utleniacza, reduktora, kwasu, zasady i ogrzewania.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Siła strachu kształtująca ekosystemy - o relacji wilka i jelenia |
Uczestnikom zostaną przedstawione kaskady troficzne oraz relacja drapieżca-ofiara na przykładzie wilka i jelenia. Podczas dyskusji obalimy najpowszechniejsze mity na temat wilków i jeleni oraz przeprowadzimy warsztaty sprawdzające nabycie praktycznej wiedzy niezbędnej do rozpoznawania obecności tych zwierząt w terenie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch części, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyślanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonowanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Wokół pracy ludzkich rąk. Czy maszyny mają szansę nas zastąpić? |
Różnego rodzaju rzemiosła odgrywały niegdyś niezwykle ważną rolę, zarówno na wsi, jak i w mieście. Rzemieślnicy (cechowi miejscy lub wiejscy bez dyplomów cechowych), zgodnie ze swoimi specjalizacjami, wykonywali to, co było potrzebne w gospodarstwach zarówno do produkcji rolnej i hodowlanej – np. pługi, kopaczki, kosy czy sznury, jak i w domu – np. beczki, kołowrotki, kosze, naczynia ceramiczne, meble, a także zabawki dla dzieci. Część potrzebnych przedmiotów wytwarzano własnoręcznie na potrzeby gospodarstw przy użyciu surowców naturalnych, głównie z drewna lub wici roślinnych, niekiedy z form samorodnych niemożliwych do uzyskania technologicznie. Lekcja zostanie przeprowadzona na wystawie „Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego”. Uczestnicy zapoznają się z dawnymi narzędziami i wyrobami rzemieślniczymi. Zobaczą także fotografie, fragmenty filmów, usłyszą o nadal działających w Polsce warsztatach rzemieślniczych. Pozwoli to wspólnie zastanowić się, jaką wartość mają wyroby ludzkich rąk i czy warto z nich rezygnować na rzecz produktów przemysłowych. Żeby osobiście poczuć rzemiosło, każdy z uczestników będzie mógł wejść w rolę tkaczki lub tkacza i utkać fragment chodnika, tzw. szmaciaka, ze zużytych tkanin. Chodniki takie były powszechne w wiejskich domach, a obecnie można je nabyć w Ikei czy sklepach Zara Home. W ramach recyclingu zachęcamy uczestników do przyniesienia starych podkoszulków. Wetkanie ich w chodnik to nie tylko zabawa i okazja do nabycia nowej umiejętności, ale też możliwość pozostawienia fragmentu swojej historii w muzealnych murach. Zagramy także w grę „Rzemieślnicze potyczki”, zaprojektowaną wspólnie przez pracowników Muzeum i Stowarzyszenie z „Siedzibą w Warszawie”. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsają światem |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Bejelentkeztethettelek, czyli jaki jest język węgierski |
Dlaczego język węgierski uważany jest za jeden z dziwniejszych języków europejskich? Zapraszamy na lekcję, podczas której przekonasz się, że inny nie znaczy trudny. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wystarczy znać 1000 słówek? |
Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:
Spotkanie będzie miało charakter wykładu z elementami warsztatu. Uczestnicy będą zachęcani do uczestnictwa we wspólnym poszukiwaniu odpowiedzi na wymienione powyżej pytania. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Jak aktywnie spędzać czas wolny z psem |
W czasie pokazu przedstawiona będzie budowa anatomiczna części biernej i czynnej narządu ruchu psa. Uczestnicy będą mogli porównać okolice topograficzne ciała zwierzęcia związane z narządem ruchu psa z ich odpowiednikami na własnym ciele. Zaprezentowane zostaną zagadnienia związane ze sposobami poruszania się psów. Omówione będą różne formy aktywności fizycznej psów w tym sporty najbardziej ekstremalne. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kobiety w kulturze rosyjskiej - oświecenie |
Cykl wykładów jest poświęcony roli i miejscu kobiet w rozwoju kultury (i częściowo nauki) w Rosji drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. Część pierwsza dotyczy epoki oświecenia, druga – romantyzmu. W obu zjawiska kulturalne w Rosji są prezentowane na szerokim tle europejskim. Przedmiotem rozpatrzenia staną się indywidualne i zespołowe inicjatywy kulturalne; drugie z nich odzwierciedlają proces instytucjonalizowania się życia kulturalnego w Rosji. Każdy z wykładów składa się z trzech części: 1. rys historyczny epoki, 2. sylwetki pisarek i działaczek kultury, 3. notki o pisarkach i działaczkach kultury w najstarszych słownikach biobibliograficznych. Problematyka wykładu „Kobiety w kulturze rosyjskiej – oświecenie”: 1. Kultura w Rosji oświeceniowej. Literatura i władza. Europeizacja. 2. Sylwetki Katarzyny II i Jekatieriny Daszkowej (rozwój czasopiśmiennictwa satyrycznego, rozwój nauki i jej instytucji). „Rodziny literackie” – relacja „ojciec – córka”, „brat – siostra”, „mąż – żona” w literaturze (na przykładzie m.in. rodziny Sumarokowów). Portrety kobiet. 3. Pierwsze próby stworzenia słownika pisarek rosyjskich (Stiepana Russowa, Michaiła Makarowa) i obecność w nich haseł o przedstawicielkach oświecenia. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Liczenie rzeczowników (nie)policzalnych w języku angielskim |
W gramatyce języka angielskiego znane są kategorie gramatyczne, takie jak liczba pojedyncza, liczba mnoga, rzeczownik policzalny oraz rzeczownik niepoliczalny. Zjawiska językowe, których kategorie te dotyczą są ze sobą ściśle związane. Jeszcze większy związek istnieje pomiędzy wyżej wymienionymi kategoriami gramatycznymi a czynnikami zewnętrznymi, motywującymi użycie danego rzeczownika. W trakcie spotkania zastanowimy się nad tym, co może powodować, że dany rzeczownik jest używany zazwyczaj w takiej, a nie innej formie. Analizując różne przypadki spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy „policzalność” lub „niepoliczalność” rzeczownika coś „znaczy”. Dla uczących się języka angielskiego istotne jest, czy rzeczowniki policzalne i niepoliczalne stanowią coś w rodzaju dwóch oddzielnych list słów, które można zapamiętać. Zwrócimy uwagę na to, że wiele rzeczowników jest używanych w obu formach, co powoduje, że tworzenie oddzielnych list jest problematyczne. Innym sposobem rozprawienia się z tymi rzeczownikami jest próba zrozumienia ich znaczenia (znaczeń). Chcemy sprawdzić, czy rzeczowniki policzalne, to takie, które można policzyć, natomiast niepoliczalne, to te, których policzyć się nie da. Samo „liczenie” danego rzeczownika może być również kłopotliwe. Zrobimy to w oparciu o przykłady użyte w naturalnym kontekście. Głównym celem tej dyskusji jest sprawdzenie, czy mamy do czynienia z bałaganem wśród rzeczowników, czy też panuje porządek i jesteśmy w stanie ustalić zasady „gry”. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Mazowsze – raj geologa |
Mazowsze nie jest nudne – poznamy niezwykłe krajobrazy wydmowe, różnorodność przepływów wody w rzekach, „przechowalnie wody” – mokradła. Poznamy skały wszelkiego pochodzenia, sprawdzimy, czy naprawdę lodowiec pozwolił przez stulecia jeść mąkę, jakie są inne jego upominki. Całość przyprawimy słoną wodą z dużych głębokości... |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Staroobrzędowcy w Polsce I |
Cykl wykładów składa się z dwóch spotkań (Staroobrzędowcy w Polsce I i Staroobrzędowcy w Polsce II), które mają na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnicze mszaki |
Mało kto zna te pierwotne, stare historycznie rośliny, które żyły przed dinozaurami, które przetrwały wszystkie kataklizmy, są z nami do dziś. Poznamy ich strategie życiowe, budowę ciała i same mszaki, choć tylko 10 gatunków, ale jakże ważnych w każdym lesie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Ile warta jest nieruchomość? |
W trakcie gry edukacyjnej uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, wykonają pomiary odległości, obliczą na tej podstawie powierzchnię i dowiedzą się co wpływa nieruchomości. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak szukać zabytków z lotu ptaka? |
Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym widać ślady przeszłości. W ramach prelekcji prowadzący krótko omówią sposób działania skanera laserowego oraz kamery lotniczej - narzędzi służących pomiarom zdalnym. Następnie przedstawią przykłady najciekawszych odkryć archeologicznych z Polski i ze świata dokonanych z wykorzystaniem omówionych technik. Podczas warsztatu biorący udział będą mieli okazję zapoznać się z danymi w praktyce uczestnicząc w przygotowanych grach. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Mierzymy i ważymy Ziemię |
Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiar |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu... |
Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym |
Warsztaty składają się z dwóch części, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyślanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonowanie i nasze życie. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsają światem |
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Dobry pomysł na biznes |
Na spotkaniu omówimy koncepcję modelu biznesowego, która pomaga w ocenie pomysłów na biznes. Dowiemy się jak budować dobre pomysły biznesowe zgodnie z koncepcją business model canvas. Zostaną zaprezentowane przykładowe sposoby definiowania biznesu przez pryzmat wartości dostarczanej konkretnym grupom klientów. Ponadto omówimy składowe każdego biznesu, które budują wartość. Koncepcja modelu biznesowego zostanie przećwiczona na praktycznych przykładach. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak zostać bogatym? Skuteczne zarządzanie budżetem domowym |
Podczas zajęć uczniowie poznają podstawowe zasady zarządzania budżetem domowym. Dowiedzą się:jak kontrolować wydatki. Jakie błędy popełniają osoby, które mają problemy z utrzymaniem płynności w swoich finansach. Co to jest spirala zadłużenia i jak jej uniknąć.Jakie zasady związane z pieniędzmi stosują bogaci ludzie. Uwaga uczestników zostanie również skoncentrowana na problematyce skutecznego oszczędzania i prostych zasadach, których przestrzeganie pozwoli każdemu zostać bogatym (nie od razu, ale w perspektywie kilkudziesięciu lat i to niezależnie od wysokości uzyskiwanych dochodów).
|
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Kobiety w kulturze rosyjskiej- romantyzm |
Cykl wykładów jest poświęcony roli i miejscu kobiet w rozwoju kultury (i częściowo nauki) w Rosji drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. Część pierwsza dotyczy epoki oświecenia, druga – romantyzmu. W obu zjawiska kulturalne w Rosji są prezentowane na szerokim tle europejskim. Przedmiotem rozpatrzenia staną się indywidualne i zespołowe inicjatywy kulturalne; drugie z nich odzwierciedlają proces instytucjonalizowania się życia kulturalnego w Rosji. Każdy z wykładów składa się z trzech części: 1. rys historyczny epoki, 2. sylwetki pisarek i działaczek kultury, 3. notki o pisarkach i działaczkach kultury w najstarszych słownikach biobibliograficznych. Problematyka wykładu „Kobiety w kulturze rosyjskiej – romantyzm”: 1. Kultura w Rosji pierwszej połowy XIX wieku. Moda i obyczaje. Romantyzm. 2. Sylwetki poetek (Karolina Jaenisch-Pawłowa i in.). „Muzy” poetów romantycznych (Aleksandra Puszkina i in.). Bohaterki literatury romantycznej. Salony literackie w Moskwie i Petersburgu. Teatr i muzyka. Portrety kobiet. Czasopisma dla kobiet. 3. Słowniki pisarek rosyjskich od słownika Nikołaja Golicyna (1889) do słownika Jeleny Tonczu (2015) i obecność w nich haseł na temat literatury romantycznej. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Nanotechnologia, którą można dotknąć |
Wszyscy ludzie, cały świat roślinny i zwierzęcy jest zbudowany z komórek. To wiemy wszyscy. Ale nie wiemy, dzięki czemu z małych komórek tworzy się albo rozwielitka albo płetwal błękitny. Albo dąb „Bartek”. To wszystko dzięki supercienkim nanowłóknom łączącym komórki. Takim właśnie włóknom poświęcona będzie prelekcja, zaś podczas pokazu laboratoryjnego będzie się można przekonać, jak łatwo otrzymać takie włókna. Omówimy możliwości praktycznego zastosowania takich włókien w medycynie. Nanowłókna będzie można nie tylko zobaczyć, ale nawet... dotknąć. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Po co biologowi fizykochemia, czyli jak fizyk i chemik patrzą na życie? |
Lekcja z pokazami i eksperymentami wykonywanymi [również] przez uczestników. Będziemy opowiadać o świetle, dlaczego widzimy niebieskie niebo i czerwone zachody słońca, ale również zastanowimy się jak badać coś czego bezpośrednio nie możemy zobaczyć. Czy uzyskane w wyniku analizy rentgenowskiej obrazy cząsteczek przedstawiają rzeczywiste obiekty? Czy możemy użyć innych zmysłów np. węchu żeby 'zobaczyć' budowę cząsteczki? Przyjrzymy się też prymitywnym oczom pewnego morskiego głowonoga o wdzięcznej nazwie Nautilus a stamtąd przeniesiemy się w kosmos, do laboratoriów fizyków i do pracowni fotografów. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Rozwiązania biometryczne na urządzanie mobilne |
Prezentacja z elementami warsztatu będzie dotyczyła rozwiązań biometrycznych na telefony komórkowe. Przedstawimy praktyczne przykłady zastosowań biometrii w urządzeniach mobilnych dostępnych na rynku. Szczegółowo omówione zostaną trzy badane przez nas charakterystyki: nagrania głosu, podpis odręczny i termika dłoni. Pokażemy urządzenia mobilne z aplikacjami do pobierania danych, schemat ich przetwarzania i uwierzytelniania. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Staroobrzędowcy w Polsce II |
Cykl wykładów ma na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Czy wystarczy znać 1000 słówek? |
Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika. Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:
Spotkanie będzie miało charakter wykładu z elementami warsztatu. Uczestnicy będą zachęcani do uczestnictwa we wspólnym poszukiwaniu odpowiedzi na wymienione powyżej pytania. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Paweł i Gaweł w jednym stali domku–czyli o rozwiązaniu konfliktów z sąsiada |
W ramach warsztatu studenci z kliniki mediacji na WPiA UW zaprezentują spór sąsiedzki, który jest rozstrzygany w postępowaniu sądowym, a następnie ten sam spór, który jest rozwiązywany w mediacji. Studenci odegrają role: sędziego, pełnomocników stron, a następnie mediatora i stron. Po zaprezentowaniu scenek odbędzie się dyskusja z udziałem uczestników – uczniów, na temat różnic między postępowaniem sądowym i mediacją, w jakich sporach te dwie metody rozwiązywania sporów są stosowane oraz jakie są ich korzyści. Dyskusja będzie dotyczyła także radzenia sobie z konfliktami i podejścia do konfliktów, szczególnie w sytuacjach, kiedy strony łączą długotrwale relacje. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy w języku rosyjskim |
Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy powtarzające oraz poszerzające zasób słownictwa w języku rosyjskim Spotkanie jest adresowane przede wszystkim do uczniów, którzy posiadają już podstawową wiedzę z języka rosyjskiego (uczą się go od minimum roku). Proponuje zabawne, kreatywne i angażujące sposoby na powtórkę leksyki związanej z podstawowym zakresem tematów dotyczączych życia codziennego i środowiska, bezpośrednio otaczającego uczniów, takich jak szkoła, dom, rodzina, ubiór czy podstawowe czynności. Jako że język rosyjski jest językiem fleksyjnym i odmiana słownictwa może sprawiać uczniom kłopot, część gier jest również poświęcona zagadnieniom gramatycznym, takim jak odmiana rzeczowników czy czasowników. Celem gier jest utrwalenie leksyki i gramatyki oraz, w miarę możliwości, zapoznanie uczniów z nowym słownictwem, odnoszącym się do znanego już im tematu i pogłebienie ich wiedzy w tym zakresie. Prezentowane gry są to propozycje autorskie, które zostały niejednokrotnie przetestowane podczas wieloletniej praktyki zawodowej prowadzącej, pracującej jako wykładowca akademicki, lecz również lektor języka rosyjskiego.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Rewolucja w Rosji. Cz.1 |
Część I Rewolucja rosyjska (od I wojny światowej do października 1917 roku) Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota? |
Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym. Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Skuteczna nauka słownictwa |
Warsztaty z nauki słownictwa (dowolnego języka) za pomocą elektronicznych fiszek i darmowej aplikacji Memrise. Cel? Żeby nikt więcej nie poczuł się zagrożony na lekcjach z żadnego języka. Te warsztaty nie są tylko dla najlepszych — dzięki nim również najsłabsi staną pewnie na nogach. Dowiesz się, jak działa ludzka pamięć, co najskuteczniej pomaga w uczeniu się słownictwa, jakie błędy popełniamy, nawet o tym nie wiedząc, oraz jak tę wiedzę wykorzystać, żeby uczyć się dużo skuteczniej.
Po krótkiej prezentacji zainstalujemy aplikację, wyjaśnimy i pokażemy, jak można całą klasą współpracować z nauczycielem. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ta historia brzmi znajomo: co łączy Harry’ego Pottera i Luke’a Skywalkera? |
Ciągle nowe postaci, ale podobna historia? Lekcja oraz dyskusja o podobieństwach między bohaterami z filmów i książek. Ile postaci o podobnych przygodach z ulubionych filmów, seriali i książek jesteście w stanie wymienić? |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Jak oszczędzać w przyszłości - pieniądze, złoto czy... bitcoiny? |
Prześledzimy sposoby inwestowania na przestrzeni wieków: od muszelek, przez złoto do rzeczy kompletnie niematerialnych. Dowiemy się, kim był Ch. Ponzi, zapoznamy się z bańkami spekulacyjnymi i piramidami finansowymi - nauczymy się je odróżniać od wiarygodnych sposobów finansowania. Opowiemy sobie nieco o zmieniającej się roli pieniądza. Na zakończenie coś, co w ostatnich miesiącach rozgrzewa opinię publiczną na świecie: bitcoin, eter i inne kryptowaluty. Dowiecie się czegoś o najmłodszym miliarderze na świecie (23 lata - 2 mld $) oraz o najbardziej zyskujących na wartości polskich projektach, przy których branża gier komputerowych wydaje się być dinozaurem. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Rewolucja w Rosji. Cz. 2 |
Część II Rewolucja rosyjska (od października 1917 roku do wojny domowej) Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Zmierzyć góry... |
Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki? |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Kultura w konflikcie: kooperacja między Żydami a Palestyńczykami |
Celem zajęć jest wskazanie przyczyn konfliktów wynikających z norm kulturowych. Zachowania normatywne jednej grupy wobec przedstawicieli innych grup etnicznych są ważnym elementem w budowaniu trwałych pokojowych relacji. |
wiedza o języku i kulturze |
|
- 1
- 2
- 3
- 4
- następna ›