warsztat

Typ Tytułsortuj rosnąco Opis Dziedzina Termin
Spotkanie festiwalowe „Zjednoczone Emiraty Wawerskie”– silna wspólnota, czy niestabilna federacja?

Wawer jest największą dzielnicą Warszawy powstałą w wyniku połączenia funkcjonujących niezależnie od siebie wsi i miejscowości. Łączy w sobie trzy odmienne rzeczywistości urbanistyczne. Niektóre z miasteczek rozwijały się jako osiedla letniskowe, inne były ośrodkami przemysłu, kolejne zaś stanowiły obszar wiejski. Do dziś widoczne są różnice pomiędzy poszczególnymi częściami dzielnicy objawiające się między innymi w stopniu zabudowania oraz w dostępie do podstawowej infrastruktury technicznej i społecznej. Również mieszkańcy częściej niż z całym Wawrem identyfikują się z poszczególnymi jego częściami. By podkreślić podział Wawra pomiędzy osiedla, niektórzy przyrównują go do państw działających na zasadzie federacji. „Znaczy moim zdaniem to takie Zjednoczone Emiraty Wawerskie, albo nie wiem, albo taka Szwajcaria Warszawy, w sensie że są osobne kantony dosyć duże” porównywał jeden z rozmówców w zrealizowanym przeze mnie wywiadzie. Jednocześnie dzielnica ta jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się części Warszawy. To właśnie tam powstaje osiedle mieszkaniowe „Miasteczko Wawer”, którego nazwa nawiązywać ma do wilanowskiej inwestycji z lat 2000. i w którym ostatecznie ma znaleźć się ponad 1000 mieszkań. Napływ nowych mieszkańców generuje konflikty o przestrzeń i usługi publiczne. Przykład dzielnicy Wawer będzie punktem wyjścia dla dyskusji o relacjach pomiędzy mieszkańcami peryferyjnych dzielnic Warszawy, które dzisiaj dynamicznie urbanizują się. Warsztat rozpocznę się krótkim wstępem ukazującym specyfikę dzielnicy z odniesieniem do wybranych teorii socjologii miasta. Podczas warsztatu omówimy potencjalne sojusze i konflikty pomiędzy mieszkańcami, zastanowimy się, czy istnieje przestrzeń dla zaangażowania i aktywności społecznej.

Nauki społeczne
  • ndz., 2020-09-27 11:00
Lekcja festiwalowa „Światło w naukach, pomoc w karności”, czyli oświecenie w Szkole Rycerskiej

Zostań kadetem Szkoły Rycerskiej!

Podczas warsztatów poświęconych gatunkom literackim w XVIII wieku uczniowie poznają nie tylko ówczesny system edukacji, lecz także realia życia epoki stanisławowskiej.

Szkoła Rycerska odegrała ważną rolę w rozwoju polskiego systemu edukacyjnego, wydając na świat wielu późniejszych przywódców czy pisarzy, mi.in. Tadeusza Kościuszkę, Juliana Ursyna Niemcewicza. Punktem wyjścia do rozmowy będzie katechizm kadecki, którym posługiwał się każdy uczeń Szkoły Rycerskiej, od niego zaś zanurzymy się w świat osiemnastowiecznej literatury i życia kulturalnego.

Warsztaty podzielone są na trzy półgodzinne panele tematyczne:

Panel I
Prowadząca: mgr Agnieszka Baran
Tematyka:
- wprowadzenie do tematu (rys historyczny: przybliżenie postaci Stanisława Augusta Poniatowskiego, opis warunków życia i polityki państwowej w drugiej połowie XVIII wieku);
- dzieje Szkoły Rycerskiej: jak można było zostać kadetem, jak wyglądał plan dnia kadetów;
- zapoznanie z katechizmem kadeckim.

Panel II
Prowadząca: mgr Gabriela Pawlak
Tematyka:
- korespondencja w XVIII wieku (zapoznanie z gatunkiem: list);
- dramaty A. Czartoryskiego;
- teatr w XVIII wieku;
- dramat a scenariusz.

Panel III
Prowadząca: mgr Maria Asman
Tematyka:
- dydaktyzm oświeceniowej literatury: I. Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny;
- czego uczą nas bajki? (zapoznanie z gatunkiem na przykładzie wybranych utworów I. Krasickiego);
- dydaktyzm bajek I. Krasickiego a postawa narodu polskiego w drugiej połowie XVIII wieku.

Na zakończenie całych warsztatów uczestnicy otrzymują dyplom kadeta Szkoły Rycerskiej.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa „Światło w naukach, pomoc w karności”, czyli oświecenie w Szkole Rycerskiej

Zostań kadetem Szkoły Rycerskiej!

Podczas warsztatów poświęconych gatunkom literackim XVIII wieku uczniowie poznają nie tylko ówczesny system edukacji, lecz także realia życia epoki stanisławowskiej.

Szkoła Rycerska odegrała ważną rolę w rozwoju polskiego systemu edukacyjnego, wydając na świat wielu późniejszych przywódców czy pisarzy, m.in. Tadeusza Kościuszkę, Juliana Ursyna Niemcewicza. Punktem wyjścia do rozmowy będzie katechizm kadecki, którym posługiwał się każdy uczeń Szkoły Rycerskiej, dalej zaś zanurzymy się w świat osiemnastowiecznej literatury i życia kulturalnego.

Warsztaty podzielone są na trzy półgodzinne panele tematyczne:

Panel I
Prowadząca: mgr Agnieszka Baran
Tematyka:
- wprowadzenie do tematu (rys historyczny: przybliżenie postaci Stanisława Augusta Poniatowskiego, opis warunków życia i polityki państwowej w drugiej połowie XVIII wieku);
- dzieje Szkoły Rycerskiej: jak można było zostać kadetem, jak wyglądał plan dnia kadetów;
- zapoznanie z katechizmem kadeckim.

Panel II
Prowadząca: mgr Gabriela Pawlak
Tematyka:
- korespondencja w XVIII wieku (zapoznanie z gatunkiem: list);
- dramaty A. Czartoryskiego;
- teatr w XVIII wieku;
- dramat a scenariusz.

Panel III
Prowadząca: mgr Maria Asman
Tematyka:
- dydaktyzm oświeceniowej literatury: I. Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny;
- czego uczą nas bajki? (zapoznanie z gatunkiem na przykładzie wybranych utworów I. Krasickiego);
- dydaktyzm bajek I. Krasickiego a postawa narodu polskiego w drugiej połowie XVIII wieku.

Na zakończenie całych warsztatów uczestnicy otrzymują dyplom kadeta Szkoły Rycerskiej.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa „Głosów użyczyli profesjonalni programiści” – polskie i rosyjskie nielegalne lokalizacje gier wideo

Ze względu na uwarunkowania polityczne i gospodarcze przełomu XX i XXI wieku gry wideo często nie ukazywały się w państwach byłego bloku komunistycznego w rodzimych wersjach językowych lub nie były dystrybuowane w ogóle. W wielu z tych państw tę niszę rynkową zajęły tzw. „pirackie wydawnictwa” tworzące nielegalne i półamatorskie lokalizacje językowe gier wideo. Masową skalę taka działalność osiągnęła najpierw w ZSRR, a później w Federacji Rosyjskiej. Gry dostępne na czarnym rynku charakteryzowały się licznymi błędami językowymi, np. błędami gramatycznymi, leksykalnymi czy ortograficznymi. Wiele było w nich również błędów tłumaczeniowych, takich jak kalkowanie angielskich struktur gramatycznych czy leksykalnych lub korzystanie z tłumaczenia maszynowego bez późniejszej korekty. Na wątpliwą jakość takich lokalizacji językowych wpływały także kwestie techniczne, np. błędne kodowanie znaków, wybór nieprofesjonalnych aktorów głosowych czy wykorzystywanie niewłaściwie zmontowanych nagrań dialogowych. Twórcy takich tłumaczeń niejednokrotnie nawiązywali jedynie do oryginalnych tytułów gier i nazw własnych, pokazując specyficzne poczucie humoru. Podobne tłumaczenia pojawiały się także w Polsce, jednak na dużo mniejszą skalę.

  • czw., 2020-09-24 11:00
Spotkanie festiwalowe „English through language jokes” (O nauce języka angielskiego na przykładzie dowcipów językowych)

Ucząc się języka angielskiego, nabywamy sprawności językowej w różnych dziedzinach języka: w zakresie bogactwa słownictwa oraz w zakresie różnorodności struktur gramatycznych, w zakresie wymowy, ale i w zakresie pragmatyki.

W niniejszym warsztacie spojrzymy na te cztery obszary poprzez pryzmat dowcipów językowych, to znaczy każdy z tych obszarów będzie zilustrowany przykładami pochodzącymi z zabawnych użyć języka. Uczestnicy będą zachęcani do wspólnego rozwiązywaniu zagadek językowych, na przykład do wyjaśnienia reguły, która rządzi danym dowcipem. Taka wspólna analiza zabawnych form językowych pomoże nam uświadomić sobie bogactwo języka (którego się uczymy) oraz wskazać obszary, o których mogliśmy wcześniej nie myśleć (w czasie uczenia się języka).

Nauki humanistyczne
  • śr., 2020-09-23 15:00
Lekcja festiwalowa Żywność – jak powstaje?

Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Zaprezentowanie kilku przykładów nowych, niestandardowych produktów żywnościowych. 

  • pt., 2020-09-25 09:30
Lekcja festiwalowa Zmierzyć góry

Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, co to są łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki?

  • pt., 2020-09-25 09:00
  • pt., 2020-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Zbrodnia i kara?

Wyjątkowy warsztat z możliwością dojazdu do szkoły na terenie Warszawy i dostosowania terminu.

Prawo karne zazwyczaj wydaje nam się bardzo odległe, ale okazuje się, że może być bliżej niż nam się wydaje. I jest zdecydowanie fascynującą dziedziną, którą zawsze warto znać. W ramach interaktywnego, aktywizującego warsztatu postaramy się zapoznać uczestników z podstawowymi definicjami i pojęciami tej ciekawej dziedziny i odpowiedzieć na wiele ważnych pytań. A uczestnicy otrzymają potężną dawnę wiedzy teoretycznej i praktyki. 

  • czw., 2020-09-24 10:00
  • pt., 2020-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Zapory wodne – katastrofy, które wstrząsają światem

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą, jak przebiegały różne katastrofy zapór. 

  • pt., 2020-09-25 12:30
  • pt., 2020-09-25 13:30
Lekcja festiwalowa Zaburzenia psychiczne

Uczestnicy wykładu będą mogli zapoznać się ze specyfiką najczęściej występujących zaburzeń psychicznych. Zdobyte informacje pozwolą na lepsze i pełniejsze zrozumienie specyfiki kryzysu psychicznego, a także pomogą uwrażliwić odbiorców na jego objawy.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Spotkanie festiwalowe Z makro- do nano- w trzech prostych krokach

Przyjdź i dowiedz się, jak używając taśmy klejącej można minerał wydobyty ze skały przekształcić w nanomateriał. Podczas warsztatów opowiemy o unikatowych własnościach cienkich warstw półprzewodnikowych - dichalkogenków metali przejściowych, które podobnie jak grafen z roku na rok zyskują coraz większe zainteresowanie naukowców. Każdy z uczestników warsztatów będzie miał okazję stworzenia swojej własnej nanostruktury o grubości kilku lub kilkunastu warstw atomowych.

Nauki fizyczne
  • wt., 2020-09-22 15:30
Lekcja festiwalowa Z góry widać więcej - satelitarne obserwacje Ziemi

Lekcja będzie wycieczką dookoła globu.
Wykorzystując zdjęcia satelitarne, odwiedzimy różne miejsca i będziemy obserwować różne zjawiska zachodzące na powierzchni Ziemi.

 

  • śr., 2020-09-23 11:00
Lekcja festiwalowa XIX-wieczna Warszawa – miasto czterech narodów

XIX-wieczna Warszawa była skupiskiem ludzkim zróżnicowanym pod względem narodowym i wyznaniowym. Obok dominujących liczebnie Polaków, w ogromnej większości wyznających rzymski katolicyzm, funkcjonowała duża społeczność żydowska. Znaczącą grupę tworzyli ewangelicy pochodzący głównie z Niemiec, a także ze Szwajcarii, Czech, Holandii i Francji. Natomiast liczba prawosławnych, przeważnie Rosjan, była niewielka. Wspólnoty narodowe i wyznaniowe pozostawały światami równoległymi, ale ich członkowie tworzyli jednocześnie wielkomiejską społeczność, rywalizowali ze sobą lub współpracowali w wielu dziedzinach aktywności. Wszystko to budziło duże zainteresowanie odwiedzających Warszawę cudzoziemców, czego najciekawszym przejawem są dwa niemieckie opisy miasta: Carla Goehringa (Karla Göhringa) z 1844 r. i Fritza Wernicka z 1876 r.

  • pt., 2020-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Wyprawa na Marsa

W ramach lekcji uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z  podstawowymi informacjami o Marsie, obejrzeć zdjęcia 3D jego powierzchni oraz zobaczyć modele łazików.

Razem z prowadzącą zaplanują  własną wyprawę na Marsa, wybiorą środek transportu, strój oraz rozważą,  jaka baza do badań i mieszkania przez dłuższy czas na Marsie będzie najlepsza.

  • wt., 2020-09-22 09:00
Lekcja festiwalowa Wszyscy jesteśmy znad morza

Morza i oceany odgrywają ogromną rolę w życiu każdego z nas. W oceanie powstało życie i z niego wywodzi się wszystko, dzięki czemu możemy funkcjonować. Dlatego tak ważne jest, byśmy dbali o dobrostan ekosystemów morskich. Bez względu na to gdzie mieszkamy, wszyscy wywieramy wpływ na kondycję wszechoceanów. Wyrzucając śmiecie, marnując energię, używając niewłaściwych kosmetyków, kupujac ryby i owoce morza z niewłaściwych źródeł. Wszystko ma znaczenie i wszystko zależy od nas. To jak żyjemy ma ogromny wpływ na kondycję oddalonych o tysiące kilometrów raf koralowych i żyjące w głębinach organizmy. Na warsztatach zbudujemy minirafę koralową, zobaczymy, jakie znaczenie ma zanieczyszczenie wód plastikiem, dowiemy się, co to jest globalne ocieplenie i jakie są jego przyczyny oraz skutki, poznamy też mieszkańców naszych morskich akwariów, czyli koralowce, ukwiały, koniki morskie, amfipriony i wiele, wiele innych. 

  • pon., 2020-09-21 10:30
  • wt., 2020-09-22 10:30
  • śr., 2020-09-23 10:30
  • czw., 2020-09-24 10:30
  • pt., 2020-09-25 10:30
Spotkanie festiwalowe Wodzeni na ekonomiczne pokuszenie. O niespójności czasowej preferencji i decyzji

Któż z nas nie zna z własnego życia następującej sytuacji – wieczorem ambitnie nastawiamy budzik na wczesną godzinę, żeby rano spokojnie zdążyć do pracy, bo śniadanie i brak pośpiechu są dużo ważniejsze niż dodatkowe kilkanaście minut spania, rano natomiast wykorzystujemy kilkakrotnie funkcję snooze budzika, bo konieczność natychmiastowego wstania jawi się dużo gorzej niż ewentualne nerwy i kolejna kawa na czczo. Co więcej – nie wyciągamy wniosków z tej historii i powtarza się ona kolejnego dnia. Ktokolwiek przeżył podobną historię najprawdopodobniej padł ofiarą zjawiska niespójności czasowej decyzji. Czy takie zachowanie da się jakoś racjonalnie wytłumaczyć? Czy uleganie takim pokusom jest dla nas zawsze złe? Dlaczego tak często łamiemy reguły, które narzuciliśmy sobie sami i mimo ciągłych ostrzeżeń nie zmieniamy swojego zachowania? Prelekcja przybliży zagadnienia dotyczące ekonomicznej interpretacji tzw. niespójności czasowej decyzji oraz kosztownej samokontroli, a także odpowie, ile, w rzeczywistości rynkowej, warto zapłacić za ograniczenie pokus.

Nauki ekonomiczne
  • wt., 2020-09-22 15:00
Spotkanie festiwalowe Wkład Żydów w kulturę średniowiecznej Hiszpanii

Jeszcze za czasów Cesarstwa Rzymskiego Żydzi osiedlali się w Hiszpanii. Legenda sefardyjskich wyznawców wiary Mojżeszowej głosi, że przybyli na Półwysep Iberyjski po zburzeniu Pierwszej Świątyni Salomona. Współtworzą oni hiszpańską tożsamość narodową. W każdym okresie historii Hiszpanii, od starożytności do wypędzenia w 1492 roku, piastowali oni wysokie stanowiska, a na dworach królewskich i magnackich spotykamy poetów, lekarzy, astronomów, astrologów, tłumaczy, finansistów i handlowców, zarówno pod rządami Wizygotów, jaki  muzułmanów z Półwyspu Arabskiego, Bereberów czy chrześcijan. Żydzi obecni są w administracji państwowej, jako np. poborcy podatkowi, a także w instytucjach kultury, takich jak szkoły tłumaczy (zobacz: Kordoba, Toledo). Nie sposób wyobrazić sobie filozofii Hiszpanii bez Majmonidesa, poezji bez Ibn Gabirola, mistyki bez Mosze z Leonu i innych. Kiedy myślimy o hiszpańskiej urbanistyce, staje nam przed oczyma dzielnica żydowska w Kordobie i synagogi z Toledo. Nawet oliwa z oliwek, cecha rozpoznawcza śródziemnomorskiej kuchni, zadomowiła się w niej pod wpływem Żydów, którzy ze względów religijnych nie używali smalcu. Marcepan, z  którego słynie Toledo, był świątecznym deserem przygotowywanym na Paschę i Purim. Tak też poznając Hiszpanię, poznajemy kulturę żydowską, której apogeum przypada na średniowiecze.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2020-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Wirusy – nieproszeni goście

Wirus są czynnikami wyłącznie patogennymi. Jednak warto dodać, że są to nie tylko niebezpieczni wrogowie, lecz również współtowarzysze, najdyskretniejsi współpracownicy. Są wszędzie, wewnątrz nas i na zewnątrz, zadziwiają skutecznością działania do tego stopnia, iż można je uznać za doskonałą formę życia. Ale czy można powiedzieć, że wirusy żyją? Wirusy określa się przecież jako pogranicze materii żywej i nieożywionej.

Celem warsztatów jest wprowadzenie uczestników w ważny i ekscytujący świat wirusów. Pierwszym etapem będzie zapoznanie słuchaczy z budową wirusów oraz procesem zakażania komórek ludzkich, zwierzęcych i bakteryjnych. Pokazane zostaną sposoby namnażania wirusów in vitro oraz metody ich wykrywania podczas pracy z mikroskopem. Następnie zaprezentowane zostanie ich działanie chorobotwórcze na przykładach chorób ludzi i zwierząt. W kolejnym etapie, wspólnie z uczestnikami, opisane zostaną sposoby radzenia sobie z wirusami. Pokazana zostanie walka z inwazją wirusów, jaką toczy każdego dnia układ odpornościowy człowieka, i określony zostanie stopień, w jakim organizm skutecznie odrzuca atak niechcianych gości. Analizując rodzaje odpowiedzi przeciwwirusowej, uczestnicy zobaczą, że kiedy wirus przeniknie przez pierwsze bariery ochronne i wniknie do komórek, to jedną z ostatnich desek ratunku dla organizmu jest niszczenie samego siebie, czyli własnych komórek.

 

Uczestnicy dowiedzą się również, jak ważna jest ochrona przed zakażeniem organizmu, chociażby poprzez zachowanie podstawowych zasad higieny.

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Wirtualna podróż dookoła świata

Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się, co to jest geoinformacja, w jaki sposób korzystać z geowyszukiwarek i geoportali. Podczas lekcji zostanie przeprowadzony konkurs polegający na odgadnięciu miejsca przedstawionego na zdjęciu lotniczym lub satelitarnym. Lekcja może odbyć się w systemie zdalnym.

  • pon., 2020-09-21 11:30
Lekcja festiwalowa Wielki świat mikroorganizmów

Drobnoustroje, czyli organizmy niedostrzegane bez użycia mikroskopu, opanowały całą kulę ziemską. Ich działalność jest nieraz uciążliwa, ale nie można zapominać o ich wykorzystaniu w produkcji żywności, leków czy kosmetyków. Podczas spotkania zostaną przedstawione wybrane drobnoustroje: ich wzrost w podłożach modelowych, cechy biochemiczne oraz obrazy mikroskopowe preparatów. Zaprezentujemy również technikę wykonania preparatów barwionych drobnoustrojów, m.in. z jogurtu, sera czy też kiszonek warzywnych.

  • wt., 2020-09-22 11:00
  • wt., 2020-09-22 12:00
  • wt., 2020-09-22 13:00
Spotkanie festiwalowe Warsztaty świetnego mówcy

Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności publicznego występowania i atrakcyjnego przekazywania treści. Podstawową część zajęć stanowią krótkie wystąpienia uczestników, ćwiczenia i dyskusje.

Warsztaty przeznaczone są dla wszystkich, którzy chcą poznać oraz poćwiczyć stosowanie najważniejszych zasad efektywnego komunikowania się z odbiorcami przez mowę oraz elementy języka niewerbalnego, takie jak kontakt wzrokowy, gestykulacja czy postawa ciała.

Nauki społeczne
  • śr., 2020-09-23 15:00
Lekcja festiwalowa Warstwowa budowa lasu

Widoczną cechą lasu jest jego budowa, składa się on bowiem z kilku warstw. Najważniejszą rolę w występowaniu warstw lasu pełnią drzewa. Decydują one o warunkach życia pozostałych organizmów występujących w lesie.

W lesie występują następujące warstwy: ściółka leśna, runo leśne, podszyt, podrost, warstwa pni i koron drzew. Żeby las mógł funkcjonować bez zarzutu, organizmy z różnych pięter, połączone systemem wzajemnych zależności, muszą współżyć ze sobą.

  • czw., 2020-09-24 09:00
Spotkanie festiwalowe W pradolinie rzeki Wisły

Spotkajmy się w Kampinoskim Parku Narodowym! Zapraszamy do udziału w warsztatach terenowych w formie wycieczki pieszej na trasie: Granica - Zalasek - Piekło - Grabnik - Granica. Długośc trasy ok. 10 km, czas przejścia ok. 4 godziny.

Przyroda ma nam mnóstwo do zaoferowania, w tym również wiele zabawy, jednak w zamian powinniśmy okazać jej szacunek i zapewnić ochronę. Poprzez ciekawy komentarz odkryte zostaną tajniki pochodzenia wydm i bagien, głównych składników krajobrazu Kampinoskiego Parku Narodowego. Zastanowimy się, co zawdzięczamy bagnom i jaką role pełnią dla dobra klimatu i ludzi, za co możemy je polubić i jak powinniśmy o nie dbać.

Nauki biologiczne
  • ndz., 2020-09-27 11:00
Spotkanie festiwalowe VBA w zastosowaniach biznesowych

Makra pozwalają automatyzować większość na co dzień wykonywanych czynności w Excelu (a także w innych programach pakietu MS Office), dzięki czemu nasza praca staje się bardziej wydajna oraz pozbawiona błędów. Nie marnuj cennego czasu na rutynowe, powtarzane codziennie czynności. Lepiej stworzyć aplikację, która będzie automatycznie importowała dane z Internetu do arkusza kalkulacyjnego, robiła raport graficzny i statystyczny, a następnie drukowała wyniki, bądź przesyłała je mailowo do Przełożonego/Klienta, niż wielokrotnie samemu wykonywać te same czynności. Możliwości języka VBA są ogromne. Podczas warsztatu pokażemy ci profesjonalne aplikacje biznesowe, które potrafią wprowadzić odbiorcę w zachwyt.

 

W trakcie spotkania dowiesz się:

 

✅ W jaki sposób automatyzować procesy raportowe za pomocą VBA?

 

✅ Jak tysiąckrotnie zwiększyć szybkość działania długotrwałych procedur?

 

✅ Jak sprawić, aby aplikacja wzbudziła zachwyt u odbiorców?

 

Nauki ekonomiczne
  • śr., 2020-09-23 18:30
Lekcja festiwalowa Uważne Jedzenie

„Uważne Jedzenie” to program edukacyjny dający możliwość wzbogacenia treści nauczania o elementy dietetyki i psychologii. Jego celem jest zwiększenie
uważności w kontekście jedzenia. Gdy czynność wykonywana jest ze świadomością, to przynosi więcej radości i możliwe jest łatwiejsze osiągnięcie
sytości. Program zwraca uwagę na rozróżnianie sygnałów płynących z ciała (odczuciach głodu i sytości) i na odczuwanie wrażeń związanych z jedzeniem.
Uważność to dbałość o jedzenie na różnych etapach postępowania z pożywieniem.
Edukacja dzieci w zakresie zdrowych nawyków żywieniowych jest kluczowa, zwłaszcza w wieku szkolnym. Jest to bowiem okres intensywnego rozwoju
psychofizycznego, a zdrowa dieta stanowi źródło substancji niezbędnych do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania wszystkich układów i narządów. Ma
wpływ także na samopoczucie i zachowanie uczniów, w tym ich zdolność i gotowość do uczenia się. Z tych względów zachęcamy nauczycieli i wychowawców
do włączenia do szkolnych zajęć treści dotyczących kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.


Program został opracowany w ramach międzynarodowego grantu Komisji Europejskiej “The EIT Food School Network: Integrating solutions to improve
eating habits and reduce food wastage”. Opracowaniem programu zajmował się interdyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzili badacze z 5 krajów:
Hiszpanii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Polski. W naszym kraju za realizację projektu odpowiadał Wydział Psychologii UW, gdzie stworzone zostały
niniejsze materiały, następnie opiniowane przez nauczycieli i specjalistów z dziedziny żywienia z Polski i pozostałych krajów partnerskich.

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 12:00
Lekcja festiwalowa Uczeń – Inny, odmienny (kulturowo) nie znaczy obcy

Celem warsztatu jest kształtowanie wśród uczniów kompetencji międzykulturowych poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę, a także umiejętności w zakresie okazywania szacunku i akceptacji wobec inności (odmienności) w jej poszczególnych wymiarach. W trakcie warsztatu uczniowie dowiedzą się, czym jest tolerancja i dlaczego warto mieć kolegów z różnych kultur. Uczniowie poznają ogólne zasady komunikacji międzykulturowej, a także poszczególne etapy procesu adaptacji kulturowej. Jednocześnie nauczą się, jakie działania mogą sami podejmować w ramach edukacji międzykulturowej. Uczestnicy warsztatów poznają również wybrane biografie dzieci z doświadczeniem migracyjnym.

  • pon., 2020-09-21 10:00
Lekcja festiwalowa Tłumacz, czyli kto?

Prowadząca przedstawi fragment swojej książki "Bahar znaczy Wiosna" (Poławiacze Pereł 2015) o wzajemnych relacjach kultury tureckiej i polskiej, w której tytułową bohaterką jest tłumaczka - kaligrafka. Poza krótką częścią performatywną autorka za pomocą prostych ćwiczeń i zadań interakcyjnych wprowadzi uczestników w rolę "mediatorów" pomiędzy dwoma odrębnymi kulturami. Wśród planowanych ćwiczeń znajduje się zabawa w nieistniejący język; wspólna z uczestnikami rekonstrukcja przybycia tłumacza pokojowego poselstwa; opis wyimaginowanego przedmiotu itp.; dramowa aranżacja spotkania dwóch plemion próbujących nawiązać między sobą kontakt. Rzecz o wielokulturowości i transkulturowości. Forma online: pokaz i czas pozostawiony na pytania i podsumowanie przez nauczyciela.

  • pt., 2020-09-25 10:30
Spotkanie festiwalowe Tłumacz w służbie muzyki

Czy muzyka wymaga tłumaczenia? Sama w sobie nie, bo jest to przecież język prawdziwie uniwersalny. Przekładu mogą jednak wymagać różne typy tekstów jej towarzyszących.

W części wstępnej spotkania zastanowimy się nad muzycznymi okolicznościami, w których istnieje zapotrzebowanie na przekład oraz usystematyzujemy to, co powinien wiedzieć każdy, kto podejmuje się tłumaczenia programu koncertowego. Będziemy pracować z materiałem empirycznym – z tekstem (w języku polskim) poświęconym znanemu polskiemu dziełu muzycznemu. Przeanalizujemy go pod kątem przełożenia na różne języki (zadeklarowane przez uczestników przy rejestracji). W miarę możliwości czasowych i chęci uczestników spróbujemy indywidualnie lub kolektywnie wykonać szkicowe tłumaczenie(a).

Warsztaty przekładowe o nastawieniu wielojęzycznym, dostępne dla wszystkich chętnych zainteresowanych zagadnieniami tłumaczenia oraz muzyką klasyczną. Przygotowanie teoretyczne ani doświadczenie nie jest wymagane, konieczna jest tylko znajomość polskiego i jakiegoś języka obcego.

Nauki humanistyczne
  • pt., 2020-09-25 17:00
Spotkanie festiwalowe Trzy proste sposoby na otrzymywanie atomowo cienkich warstw azotku boru (BN)

Jak tworzyć jeszcze wydajniejsze komputery, telefony i inne urządzenia elektroniczne? Jak sprawić, żeby były one coraz mniejsze, a ich parametry coraz lepsze? Jak wykorzystać nowe technologie do projektowania struktur o niespotykanych właściwościach? Poznaj świat materiałów dwuwymiarowych (2D).  Zobacz, jak tworzyć ultracienkie materiały 2D i uzyskaj swoją pierwszą warstwę azotku boru o grubości pojedynczych atomów!

Nauki fizyczne
  • pt., 2020-09-25 14:00
Lekcja festiwalowa Truskawki dla kosmonautów

Żywność dla kosmonautów -  Czym jest? Jak powstaje? Czy jest zdrowa? Na te i inne pytania uczniowie uzyskają odpowiedzi podczas wizyty na Wydziale Technologii Żywności SGGW. Będą mogli spróbować "kosmicznych truskawek" i poznać tajniki ich produkcji. 

  • wt., 2020-09-22 10:00
Spotkanie festiwalowe Trochę prawdy o kłamaniu. Analiza tekstu w wykrywaniu kłamania

Badania nad kłamaniem mają bardzo długą historię, jednak wciąż mamy spore problemy z jego wykrywaniem. Metaanalizy pokazują, że ludzie (nawet specjalnie wytrenowani!) rozpoznają kłamstwo ze skutecznością niewiele wyższą niż 50%. W trakcie wykładu spróbuję wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje i dlaczego niektóre osoby są świetnymi kłamcami, a innym nie wierzymy, nawet kiedy mówią prawdę. Skupię się przede wszystkim na cechach wypowiedzi dobrych i złych kłamców, zaprezentuję wyniki badań dotyczących analizy tekstu i możliwości, jakie daje taka analiza w wykrywaniu kłamania. Szczególną uwagę zwrócę na to, czym warto się kierować, oceniając, czy czyjaś wypowiedź jest prawdziwa lub czy czytana przez nas informacja nie jest fake newsem. Pod koniec sprawdzę, czy mi się to udało i poproszę uczestników wykładu o ocenę, czy teksty, które będę im prezentować, są prawdziwe czy fałszywe i czy radzą sobie z tym zadaniem lepiej niż modele komputerowe.

Nauki społeczne
  • śr., 2020-09-23 18:00
Spotkanie festiwalowe Trening pilotów: wirtualna rzeczywistość i symulatory

W ramach warsztatów będzie można zapoznać się ze współczesnymi urządzeniami służącymi do treningu pilotów. Zaprezentujemy profesjonalny symulator śmigłowca SW-4 (http://sim.meil.pw.edu.pl) z rzeczywistą kabiną i panoramicznym ekranem sferycznym o średnicy 6 metrów.  Stacji Kosmicznej ISS. Specjaliści z Zakładu Automatyki i Osprzętu Lotniczego zapoznają uczestników z zasadami budowy i wykorzystania symulatorów w treningu pilotów. 

Nauki techniczne
  • sob., 2020-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Translating Jokes in Marvel Cinematic Universe Films – Do You Think You Can Make It Better?

Podczas ostatnich dziesięciu lat filmy wytwórni Marvel Studios stały się hollywoodzkimi hitami, które zyskują ogromne rzesze fanów na całym świecie. Aby jednak dotrzeć do takiej widowni, każdy film musi zostać odpowiednio przetłumaczony. Można wymienić wiele cech tych filmów, które decydują o ich kasowości, ale jedną z nich jest humor, który trafia zarówno do młodszych, jak i starszych widzów.

Podczas niniejszych warsztatów poznamy strategie tłumaczenia humoru, spróbujemy odpowiedzieć na pytania, czy zawsze można przetłumaczyć każdy żart i czy żarty w języku wyjściowym i docelowym mogą się znacznie od siebie różnić – zwłaszcza kiedy przekład ma formę napisów. Dokładnie przyjrzymy się także polskim tłumaczeniom fragmentów kilku filmów i popracujemy nad naszymi własnymi tłumaczeniami wybranych żartów z takich filmów jak Avengers czy Thor: Ragnarok.

  • śr., 2020-09-23 12:00
Spotkanie festiwalowe Translating Comics: Approaches and Common Problems

The translation of works belonging to the comic medium has not been given much attention in translation studies. In general, any work created in the comic medium was analyzed from a textual point of view, while the iconic aspect was either ignored or pushed aside. One of the most common approaches to the translation of comics was, and still is, the constrained approach, which sees any other mode than the textual as an addition at best, and a hindrance at worst. While important, the verbal medium, which includes dialogues, captions, and narration, is not the only vital part of a comic. In comics, words work with images to create a coherent, multimodal work that depends on the reception of both modes in order for it to be understood. The following lecture will focus on selected academic approaches in translating comics, including the aforementioned constrained approach, a multimodal approach, and a semiotic approach. Furthermore, common problems arising from these approaches will be identified whilst citing examples. At the end of the lecture, there will be a discussion about the presented approaches, and a practical workshop where the audience will be given handouts and encouraged to try to translate a portion of a chosen comic page from English into Polish.

Nauki humanistyczne
  • sob., 2020-09-19 15:00
Lekcja festiwalowa Techniki 3D - zastosowanie w technice

Proponowana lekcja jest formą zaprezentowania aktualnego stanu wiedzy na temat technik 3D oraz ich wykorzystania w technice. Uczniowie w trakcie lekcji będą mieli możliwość zapoznania się z oprogramowaniem służącym do modelowania 3D, stosowanym w technice, oraz wykorzystaniem techniki druku 3D w prototypowaniu części maszyn. Zajęcia podzielone będą na etapy, w których przedstawione zostaną podstawowe informacje teoretyczne oraz przeprowadzone zostaną warsztaty z zakresu technik 3D.

  • czw., 2020-09-24 09:00
Lekcja festiwalowa Szpargały z domowej szuflady, czyli tajemnice archiwum

Co to jest archiwum? Z czym nam się kojarzy? Jak wygląda? Co można w nim znaleźć?  Komu potrzebne jest archiwum i do czego? Czy można znaleźć w archiwum śmieci? Co mają ze sobą współnego pracownik archiwum i detektywi? Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie skarby można znaleźć w archiwum? Skąd one tam się wzięły? Dlaczego się je gromadzi i przechowuje? A czy w swoich domach macie archiwa?

Na warsztatach w pracowni naukowej Archiwum Państwowego w Warszawie spróbujemy znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania. Odkryjemy, czym jest archiwum, jak ono się tworzy i jak wygląda praca w archiwum. Odkryjemy magazyny archiwalne, przyjrzymy się zgromadzonym w nich materiałom i spróbujemy wysłuchać opowieści zachowanych w starych szpargałach.

  • wt., 2020-09-22 09:00
  • śr., 2020-09-23 09:00
  • czw., 2020-09-24 09:00
  • pt., 2020-09-25 09:00
Lekcja festiwalowa Szkiełko czy oko? Magia w nauce, nauka w magii

Jak prezentowana jest magia w książkach takich jak Władca Pierścieni, Harry Potter czy Wiedźmin? Jaki wizerunek maga, czarodzieja możemy w nich znaleźć? Czy na bazie wspomnianych cykli udało się stworzyć tzw. supersystem? Kim są fani wspomnianych książek? Czy wyróżniają się w jakiś sposób? Jakie działania związane z książkami (lub innymi elementami kanonicznymi) podejmują? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w ramach zajęć.

  • wt., 2020-09-22 10:30
Lekcja festiwalowa Subtitling for Beginners – How to Start your Adventure with Subtitling

Branża przekładu audiowizualnego rozwija się obecnie z dużą prędkością; jedną z najpopularniejszych form takiego przekładu są napisy, które w Polsce cieszą się ogromną popularnością dzięki, między innymi, dostępności licznych platform streamingowych. Ponadto, wiele społeczności internetowych angażuje się w przygotowywanie „fansubs”, czyli napisów tworzonych „przez fanów, dla fanów”.

Niniejsze warsztaty będą wprowadzeniem do fascynującego tematu tworzenia napisów. Poznamy bardziej lub mniej restrykcyjne zasady tego procesu i sprawdzimy, jak powinien wyglądać odpowiednio przygotowany przekład w takiej formie. Kiedy dopiero zaczynamy naszą przygody z tworzeniem napisów, mamy również wiele wątpliwości dotyczących konkretnych przypadków: Jakie informacje koniecznie powinny znaleźć się w napisach? Co możemy pominąć? Co zrobić z informacjami, które są ściśle związane z kulturą wyjściową? A co jeżeli bohaterowie mówią bardzo szybko? Razem poszukamy odpowiedzi na te pytania i przyjrzymy się licznym przykładom. Będziemy mieli także okazję spróbować swoich sił w samodzielnym tłumaczeniu tekstów do napisów.

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Stres – jak sobie z nim radzić

Stres jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka, istotnie wpływającym na funkcjonowanie w każdym aspekcie. Uczestnicy zdobędą wiedzę dotyczącą istoty stresu i tego, jak się przejawia. Zapoznają się także z możliwościami radzenia sobie ze stresem.

  • pon., 2020-09-21 10:30
Lekcja festiwalowa Steampunk: Patrzenie na przeszłość przez gogle przyszłości

Steampunk jest jednym z najbardziej popularnych nurtów literackich i medialnych związanych z XIX wiekiem. Łącząc wiedzę historyczną z nowoczesnymi perspektywami literackimi, steampunk pozwala w ciekawy i jednocześnie merytoryczny sposób opowiadać o epoce wiktoriańskiej. W ramach zajęć uczniowie zostaną zapoznani z najważniejszymi faktami dotyczącymi XIX wieku w Wielkiej Brytanii, zarówno historycznymi jak i literackimi. Podczas spotkania zostaną omówione najciekawsze przykłady steampunku obecnego w literaturze, grach komputerowych, filmie i komiksie. Pod koniec zajęć uczniowie będą również mogli wziąć udział w dyskusji na temat polskiego steampunku - czy istnieje polski steampunk? Jak można spojrzeć na polską literaturę i historię z nowoczesnej perspektywy?

  • wt., 2020-09-22 09:00
Spotkanie festiwalowe Spotkanie z „Bluszczem”. Początki prasy kobiecej w XIX w.

W czasie spotkania postaram się przybliżyć świat XIX-wiecznego czasopiśmiennictwa społecznego na przykładzie tygodnika kobiecego „Bluszcz” (wydawanego w latach 1865-1939) oraz „Tygodnika Mód i Powieści”. Skoncentruję się na czasie 2. poł. XIX w., kiedy to czasopismo redagowane przez Marię Ilnicką odgrywało ważną rolę w budowaniu narracji dotyczącej kwestii kobiecej i kształtowania programu emancypacyjnego. Spotkanie rozpocznę od krótkiego wprowadzenia historycznego o czasopiśmiennictwie XIX-wiecznym oraz początkach prasy kobiecej (reprezentowanej głównie przez „Bluszcz” oraz „Tygodnik Mód i Powieści”) w celu zarysowania kontekstu do dalszej części. Podczas części zasadniczej o charakterze warsztatowym uczestnicy spotkania będą analizowali zawartość i treść wybranych numerów czasopisma. Zwrócimy uwagę nie tylko na tematykę artykułów, ale także ich funkcję retoryczną, odwołania do bieżących spraw życia publicznego, politykę redakcyjną, układ materiałów, szatę graficzną. Zastanowimy się, w jakim stopniu obydwa tytuły realizowały formułę prasy kobiecej oraz czy odpowiadały oczekiwaniom ówczesnych czytelniczek i czytelników. Lektura tygodników będzie także okazją do wykorzystania różnych narzędzi pracy z tekstem historycznym, np. metod badań medioznawczych, literaturoznawczych czy socjologicznych. Na zakończenie przewidziana jest dyskusja, w której uczestnicy będą mieli okazję ocenić funkcjonalność tego projektu. Spróbujemy także odnieść się do realiów współczesnych w ramach konfrontacji naszych wcześniejszych wniosków i ustaleń z dzisiejszymi wyobrażeniami o prasie kobiecej oraz regułach funkcjonowania czasopism  na rynku wydawniczym.

Nauki humanistyczne
  • wt., 2020-09-22 17:00
Lekcja festiwalowa Spotkanie z „Bluszczem”. Początki prasy kobiecej w XIX w.

W czasie spotkania postaram się przybliżyć świat XIX-wiecznego czasopiśmiennictwa społecznego na przykładzie tygodnika kobiecego „Bluszcz”, wydawanego w latach 1865-1939. Skoncentruję się na czasie 2. poł. XIX w., kiedy to czasopismo redagowane przez Marię Ilnicką odgrywało ważną rolę w budowaniu narracji dotyczącej kwestii kobiecej i kształtowania programu emancypacyjnego. Spotkanie rozpocznę od krótkiego wprowadzenia historycznego o czasopiśmiennictwie XIX-wiecznym oraz początkach prasy kobiecej (reprezentowanej głównie przez „Bluszcz” oraz „Tygodnik Mód i Powieści”) w celu zarysowania kontekstu do dalszej części. Podczas części zasadniczej o charakterze warsztatowym uczestnicy spotkania będą analizowali zawartość i treść wybranych numerów czasopisma. Zwrócimy uwagę nie tylko na tematykę artykułów, ale także ich funkcję retoryczną, odwołania do bieżących spraw życia publicznego, politykę redakcyjną, układ materiałów, szatę graficzną. Zastanowimy się, w jakim stopniu „Bluszcz” realizował formułę prasy kobiecej oraz czy odpowiadał oczekiwaniom ówczesnych czytelniczek i czytelników. Lektura tygodnika będzie także okazją do wykorzystania różnych narzędzi pracy z tekstem historycznym, np. metod badań medioznawczych, literaturoznawczych czy socjologicznych. Na zakończenie przewidziana jest dyskusja, w której słuchacze będą mieli okazję ocenić funkcjonalność tego projektu. Spróbujemy także odnieść się do realiów współczesnych w ramach konfrontacji naszych wcześniejszych wniosków i ustaleń z dzisiejszymi wyobrażeniami o prasie kobiecej oraz regułach funkcjonowania czasopisma na rynku wydawniczym.

  • śr., 2020-09-23 09:00
Lekcja festiwalowa Spokojnie, to idzie starość. Co wynika ze starzenia się społeczeństwa w Polsce?

Europa się starzeje. Statystyki nie kłamią. Społeczeństwa nie tylko w lepszym zdrowiu żyją dłużej, ale też znacznie zwiększa się liczba osób starszych w porównaniu do minionych dziesięcioleci, a zwłaszcza kobiet. Co z kolei oznacza, że świat jaki do tej pory znaliśmy, podkreślający znaczenie młodości, szybkości i ciągłych zmian, będzie musiał (chcąc czy nie) zmienić się. Jak sprawić, żeby ta zmiana przyniosła korzyści dla wszystkich w społeczeństwie i czy jest to w ogóle możliwe? Czy w którymś kraju już tak się dzieje? A tak na marginesie kogo dzisiaj można nazwać „starym” i czy jest to poprawne politycznie? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi podczas warsztatu.

  • śr., 2020-09-23 10:00
Lekcja festiwalowa Smaki i zapachy żywności

Lekcja ma na celu przybliżenie uczniom informacji dotyczących sposobów oceny produktów spożywczych pod względem smaku i zapachu. Pracownicy naukowi przedstawią najczęściej stosowane metody analiz sensorycznych. Dodatkowo zostaną przeprowadzone doświadczenia mające na celu pokazanie, jak należy przeprowadzić taką analizę sensoryczną w warunkach laboratoryjnych oraz na czym polega zapisanie wyników tej analizy wraz z ich interpretacją. 

  • czw., 2020-09-24 10:00
Lekcja festiwalowa Skrobia za i przeciw

Podczas zajęć uczniowie samodzielnie przeanalizują różne pokarmy pod kątem zawartości w nich skrobi. Dowiedzą się, jak skrobia zawarta w pożywieniu wpływa na nasz organizm.

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 13:00
Lekcja festiwalowa Quiz wiedzy o Biblii

Biblia stanowi fundament kultury europejskiej, a jej ślady znaleźć można we wszelkich dziedzinach sztuki, np. w malarstwie i rzeźbie nie sposób bez niej zrozumieć większości eksponatów muzealnych (zobacz „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga w Muzeum Narodowym w Gdańsku; ołtarz „Zaśnięcia NMP” Wita Stwosza w bazylice Mariackiej w Krakowie); w architekturze, np. na cmentarzach, spotkamy piękne postacie aniołów (zobacz cmentarz Powązkowski); na witrażach i fasadach kościołów odnajdziemy sceny biblijne (zobacz witraż „Bóg Ojciec” Stanisława Wyspiańskiego w Bazylice św. Franciszka z Asyżu w Krakowie) . Towarzyszy nam ona także w życiu codziennym, jest obecna w języku, gdy mówimy o „ciemnościach egipskich”, albo kiedy mówiąc o niemożliwości porozumienia się między ludźmi, odnosimy się do „Wieży Babel”. Nieraz spotykamy jej ślady nawet w nazwach handlowych, bo wiele jest sklepów zoologicznych zwanych „Arka Noego”. Odnajdujemy ją też w polskiej kuchni, ukrytą pod nazwami takimi jak: kasza manna czy rajskie jabłko. Znajomość Biblii jest obowiązkowym bagażem kulturalnym każdej wykształconej osoby. Nie można sobie wyobrazić tożsamości Europejczyka bez elementów biblijnych. Quiz wiedzy o Biblii polegać będzie na tym, że uczniowie na podstawie prezentacji power point będą odpowiadać na pytania dotyczące Pisma Świętego, np. „Ile było plag w Egipcie?”. Uczeń będzie wybierał między odpowiedziami, z których jedna będzie poprawna. Quiz będzie sprawdzany wraz z uczniami. Troje najlepszych dostanie nagrody.

  • wt., 2020-09-22 12:00
Spotkanie festiwalowe Pływając z grafenem

Grafen - już od 16 lat dużo o nim słychać w mediach i świecie nauki. Czekając na superszybkie sensory, wytrzymałe ekrany dotykowe i wydajne ogniwa słoneczne, warto osobiście doświadczyć jego magii. Jak się go hoduje? Czy można go zobaczyć gołym okiem i dotknąć? Jak bardzo jest wytrzymały? W trakcie warsztatów obejrzymy grafen pływający na powierzchni wody i naniesiemy go na nanodruty. Następnie zaniesiemy go do układu eksperymentalnego, gdzie podejrzymy go pod mikroskopem i wykonamy kilka pomiarów optycznych. Będzie też tęcza, laser i prawdziwa magia: bezmasowe Fermiony Diraca.

Nauki fizyczne
  • pon., 2020-09-21 17:00
Lekcja festiwalowa Przyroda Puszczy Kampinoskiej z historią w tle

Ponieważ las najlepiej poznaje się w lesie, zabierzemy was na wędrówkę, podczas której zobaczymy jeden z atrakcyjnych przyrodniczo fragmentów zachodniej części Kampinoskiego Parku Narodowego.

Długość trasy: ok 8 km, czas trwania: ok. 4 godziny, liczba uczestników: maks. 30 os. Wymagania kondycyjne - średnie.
Trasa wycieczki prowadzi z Granicy zielonym szlakiem do Dębu Powstańców 1863 r., powrót przez wieś Bieliny do Granicy.
Trasa, urozmaicona pod względem krajobrazowym, wiedzie przez piękne bory sosnowe na południowym pasie wydmowym oraz rozległe tereny nieleśne.

Podczas warsztatów omawiane są zagadnienia:
- ochrona przyrody w KPN,
- martwe drewno i jego rola w przyrodzie,
- znaczenie terenów otwartych dla zachowania bioróżnorodności oraz walorów krajobrazowych Puszczy Kampinoskiej,
- drzewa i krzewy Puszczy Kampinoskiej,
- ślady i tropy zwierząt,
- pamiątki historii na trasie wycieczki.

  • wt., 2020-09-22 09:30
  • czw., 2020-09-24 09:30
Lekcja festiwalowa Przygoda z krajobrazem Puszczy Białowieskiej

Puszcza Białowieska to jedna z ostatnich i największych zachowanych części pierwotnego lasu, który niegdyś pokrywał znacznie większe obszary nizin Europy. Czym różni się Puszcza od innych lasów? Czy jest jednolita? Jak i gdzie się kończy? Uczestnicy warsztatów „Przygoda z krajobrazem Puszczy Białowieskiej” aktywnie poznają krajobrazy tego obszaru, poprzez ich tworzenie: modelowanie jednostek krajobrazowych, zarówno terenów leśnych (od lasów grądowych do borów bagiennych), jak i nieleśnych (od łąk z zadrzewieniami do obszarów z luźną zabudową), które współtworzą krajobraz Puszczy Białowieskiej. Zestawienie tych różnorodnych elementów w złożony krajobraz będzie przyczynkiem do dyskusji na temat funkcjonowania tego ekosystemu. To zadanie poprzedzone będzie obserwacją terenową wybranych gatunków drzew, które występują w Puszczy Białowieskiej. Zajęcia rozwijają zainteresowanie dużą skalą krajobrazową oraz przybliżają przyczyny i znaczenie różnorodności krajobrazów na przykładzie jednego z naszych najcenniejszych, żywych zabytków przyrody.

  • śr., 2020-09-23 09:00
Lekcja festiwalowa Przepis na miasto

Stwórz swoje własne miasto w domowym zaciszu! Do tego potrzebne będą składniki, które znajdziesz w domu. Nasi specjaliści - studenci Gospodarki Przestrzennej przedstawią Wam tajniki budowania miasta idealnego i pomogą Wam stworzyć jego przestrzenny model z użyciem otaczających nas przedmiotów codziennego użytku. Warsztat online pobudzi Waszą kreatywność i otworzy oczy na potrzeby miast i sąsiedztw, w których żyjemy, a poprzez formę zabawy z pewnością umili Wam czas kwarantanny spędzanej w domu.

 

  • śr., 2020-09-23 11:00
  • śr., 2020-09-23 12:00