klasy gimnazjalne

Typ Tytuł Opis Dziedzinasortuj rosnąco Termin
Lekcja festiwalowa Żywioły Ziemi - CZŁOWIEK

Człowiek - to jedyny gatunek zamieszkujący ziemię, który nie współdziała z otaczającym środowiskiem, ale drastycznie w niego ingeruje i kształtuje zgodnie z własnymi potrzebami. Przekształcanie środowiska zaczęło się w chwili gdy wycięto pierwsze krzaki przed jaskinią, aby mieć lepszą widoczność. Rolnictwo, udomowienie dzikich zwierząt, pozyskiwanie drewna do budowy osad i grodów, doprowadziło do tego, że wiele gatunków roślin i zwierząt na zawsze zniknęło z naszej planety. W trakcie przygotowanych przez nas lekcji, poszukamy w materiałach archeologicznych śladów zmian, jakich w pradziejach dokonał człowiek. Będziemy eksperymentować, budować i "niszczyć". Uczestnicy naszych spotkań, tworząc własną "warstwę kulturową", przekonają się co po nas zostaje w ziemi. Zasiejemy zbożem niewielkie poletko. Zbudujemy też model średniowiecznego grodu.

 

archeologia
  • wt., 2017-09-26 09:00
  • wt., 2017-09-26 10:30
  • wt., 2017-09-26 12:00
  • wt., 2017-09-26 13:30
  • śr., 2017-09-27 09:00
  • śr., 2017-09-27 10:30
  • śr., 2017-09-27 12:00
  • śr., 2017-09-27 13:30
  • czw., 2017-09-28 09:00
  • czw., 2017-09-28 10:30
  • czw., 2017-09-28 12:00
  • czw., 2017-09-28 13:30
Lekcja festiwalowa Produkcja oleju

W trakcie lekcji pokazowej uczestnicy poznają tradycyjne i niekonwencjonalne surowce olejarskie. Biorąc czynny udział w zajęciach uczniowie będą mogli wytłoczyć olej z takich surowców jak rzepak, len, lnianka i innych nietypowych oraz zapoznają się z podstawowym wyposażeniem technicznym niezbędnym do otrzymywania olejów. Podczas lekcji uczestnicy także przeprowadzą ocenę sensoryczną olejów oraz poznają możliwości zastosowania poszczególnych rodzajów olejów. W trakcie zajęć otrzymają informacje dotyczące wartości żywieniowej i jakości olejów.

technika i technologia
  • śr., 2017-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Prawda i mity o parówkach

W trakcie lekcji pokazowej uczestnicy poznają podstawowe surowce mięsno-tłuszczowe służące do produkcji parówek. Zapoznają się także z dodatkami stosowanymi w produkcji tego typu kiełbas. Biorą czynny udział w produkcji parówek w skali półtechnicznej, zapoznając się z podstawowym wyposażeniem technicznym niezbędnym w procesie produkcji kiełbas homogenizowanych (wilk, kuter, komora wędzarnicza). Wyprodukowane parówki uczestnicy poddają ocenie sensorycznej. W trakcie lekcji uczestnicy otrzymują informacje dotyczące mitów związanych z produkcją kiełbas np. dotyczących pochodzenia i jakości surowców oraz stosowanych dodatków funkcjonalnych.

technika i technologia
  • wt., 2017-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Niewidzialny świat: okiem skaningowego mikroskopu elektronowego

Jakiej najmniejszej wielkości obiekty jest w stanie rozróżnić ludzkie oko? Co jest mniejsze od tej granicy i czego nie jesteśmy w stanie dostrzec nieuzbrojonym okiem? Czy poznanie, niewidzialnego świata może pomóc zrozumieć nam zjawiska, które obserwujemy na co dzień? Urządzenie takie jak skaningowy mikroskop elektronowy (SEM), dzięki wiązce elektronów o bardzo małej długości fali (nawet 0,05 nm) umożliwia nam obserwację fascynującego świata w skali nano. W czasie zajęć zostanie wyjaśnione jakie przedmioty możemy obrazować przy pomocy SEM. Wędrówkę od makro do nano świata zaczniemy od przyjrzenia się małym organizmom, a skończymy na rozwijającej się hodowli komórek na  nanowłóknach.

technika i technologia
  • czw., 2017-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Środowisko przyrodnicze w planowaniu przestrzennym

Warsztaty składają się z dwóch części, pierwsza skupi się na roli gleby w kształtowaniu się życia na Ziemi, zaś w drugiej poruszone zostaną kwestie racjonalnego i przemyślanego sposobu planowania miast i jego wpływu na ich funkcjonowanie i nasze życie.

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Makro, mikro i nano warstwy – ich rola w przyrodzie i technice

Powierzchnia jest wszechobecna, każdy istniejący obiekt ma swoją powierzchnię, której stan wpływa na sprawność funkcjonowania całości. Od wielu lat inżynieria powierzchni tworzy nowe metody polepszania jakości powierzchni pod kątem trwałości, odporności na zużycie i korozję, a także bada jej własności co w przypadku cienkich warstw często jest wyzwaniem samym w sobie.

Warstwa wierzchnia jest wszędzie: natura wyposażyła w nią wszystkie żywe organizmy. Skóra człowieka, łuski ryby, kora drzew to tylko niektóre tego przykłady. Ze względu na nie do końca zdefiniowaną jej strukturę, nurtowała naukowców od bardzo dawna: - co to jest warstwa wierzchnia? - czy nie ma elementu bez warstwy wierzchniej? - gdzie się zaczyna i gdzie się kończy? - czy powierzchnia to warstwa wierzchnia, czy oddzielny twór? - dlaczego w różnych skalach warstwa wygląda inaczej? Na te i szereg innych pytań spróbujemy odpowiedzieć podczas spotkania o roli warstwy wierzchniej w zastosowaniach inżynierskich. Pokażemy też unikalne urządzenia (implantator jonów) do wytwarzania warstw, a także do mierzenia ich własności (mikro i nano indenter oraz profilometr).

 

 

technika i technologia
  • wt., 2017-09-26 12:30
Lekcja festiwalowa Różne odsłony owoców i warzyw

Barwa owoców i warzyw oraz ich przetworów jest istotną cechą jakości i atrakcyjności. Konsumenci kupując produkty żywnościowe bardzo zwracają uwagę na ich barwę. Poszukują produktów o naturalnej dla danego surowca intensywnej barwie, która jest wynikiem obecności w żywności barwników i produktów ich przemian oraz substancji bezbarwnych, które w wyniku reakcji,  w czasie przetwarzania i przechowywania produktów stają się barwne.

W owocach i warzywach substancje barwne są związkami mało stabilnymi o złożonej budowie chemicznej. Ulegają one łatwo przemianom pod wpływem procesów fizycznych, chemicznych i biochemicznych. Intensywność przemian substancji decydujących o barwie produktów z owoców i warzyw zależy od rodzaju surowców, zawartych w nich towarzyszących barwinkom substancji i enzymów oraz czynników zewnętrznych.

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi operacjami technologicznymi wykorzystywanymi w produkcji przetworów owocowo-warzywnych, a także przedstawienie zmian barwy surowców owocowych i warzywnych pod wpływem działania naturalnych enzymów obecnych w surowcach oraz jonów metali, utleniacza, reduktora, kwasu, zasady i ogrzewania.

 

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
Lekcja festiwalowa Technika 3D w życiu

Celem spotkania jest zapoznanie słuchacza z obecnie obowiązującymi trendami w rozwoju technik 3D oraz jej zastosowaniu w codziennym życiu. W ramach lekcji przedstawione zostaną obecnie stosowane techniki pozyskiwania geometrii obiektów technicznych i nie tylko, ich digitalizacja oraz obróbka. W czasie lekcji słuchacze będą mogli również zobaczyć jak wytwarza się obiekty 3D z wykorzystaniem drukarki. 

technika i technologia
  • wt., 2017-09-26 11:30
Lekcja festiwalowa Mierzymy i ważymy Ziemię

Lekcja ma na celu pokazać proste sposoby pomiaru globu ziemskiego, m.in. długości równika. W czasie lekcji uczniowie dowiedzą się m.in. jak można wyznaczać rozmiar i wagę Ziemi za pomocą metody pomiar

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Żywność - jak powstaje?

Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowania produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów "nowych", "niestandardowych" produktów żywnościowych wraz z ich degustacją.

technika i technologia
  • wt., 2017-09-26 09:30
  • wt., 2017-09-26 11:30
Lekcja festiwalowa Jak szukać zabytków z lotu ptaka?

Lekcja ma na celu zapoznanie z najnowszymi technikami obrazowania powierzchni Ziemi z lotu ptaka: zdjęciami i skaningiem laserowym, dzięki którym widać ślady przeszłości. W ramach prelekcji prowadzący krótko omówią sposób działania skanera laserowego oraz kamery lotniczej - narzędzi służących pomiarom zdalnym. Następnie przedstawią przykłady najciekawszych odkryć archeologicznych z Polski i ze świata dokonanych z wykorzystaniem omówionych technik. Podczas warsztatu biorący udział będą mieli okazję zapoznać się z danymi w praktyce uczestnicząc w przygotowanych grach.

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Zmierzyć góry...

Jakie pomiary wykonuje się w celu wyznaczenia różnic wysokości, jak opracowuje się mapy sytuacyjno-wysokościowe? Co to jest niwelator, łaty i jak wysoko skaczą ciężkie żabki?

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 12:00
  • pon., 2017-09-25 13:30
Lekcja festiwalowa Wspaniały świat maleńkich kryształów

Zajęcia będą składać się z dwóch części – wykładu oraz części laboratoryjnej. W czasie wykładu zostaną omówione struktury uporządkowane (krystaliczne), które powstają w układach bardzo długich cząsteczek polimerowych. W ramach zajęć laboratoryjnych pokazane będą struktury wybranych polimerów, w tym również polimerów biodegradowalnych stosowanych w medycynie regeneracyjnej. Pierwszą z metod badawczych będzie mikroskopia optyczna w świetle spolaryzowanym, pozwalająca nie tylko uwidocznić  w pełnej krasie te bardzo małe i wewnętrznie zdefektowane, ale też i piękne obiekty, lecz również prowadzić pomiary takich struktur. Jako drugą metodę badań struktur krystalicznych pokażemy skaningową kalorymetrię różnicową, w której mierzone są niezwykle małe efekty cieplne związane z powstawaniem i topnieniem kryształów. Pokazany też będzie unikalny przyrząd, w którym możliwe jest jednoczesne prowadzenie obserwacji mikroskopowych i pomiarów kalorymetrycznych, co pozwala na uzyskanie w jednym eksperymencie informacji z obu tych metod badawczych.

 

 

technika i technologia
  • śr., 2017-09-27 10:00
Lekcja festiwalowa Widzę ciemność - trening nocnego widzenia

Celem warsztatu będzie zaprezentowanie uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie nocnego widzenia. Uczestnicy będą mieli okazję porównać jak zmienia się widoczność pod względem efektów świetlnych, emitowanych przez różne źródła oraz zobaczyć jak z lotu ptaka, wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany. Uczniowie będą mieli okazję wcielić się w rolę pilota i na własne oczy przekonać się jak wygląda świat nocą po założeniu gogli noktowizyjnych.

technika i technologia
  • śr., 2017-09-27 09:00
Lekcja festiwalowa Zapory wodne - katastrofy, które wstrząsają światem

W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się jak zbudowana jest zapora wodna, poznają największe i najstarsze tego typu obiekty w Polsce i na świecie. Zobaczą jak przebiegały różne katastrofy zapór. 

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Czy technologia może być inteligentna?

Zajęcia podzielone są na dwie części: wykład i pokazy doświadczalne. W pierwszej części spotkania omówimy materiały funkcjonalne (tzw. materiały inteligentne), które zmieniają swoje właściwości pod wpływem działania czynników zewnętrznych. Kontrolowanie tych czynników sprawia, że materiały inteligentne znajdują zastosowanie w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych. W drugiej części zajęć przeprowadzimy pokazy doświadczalne, m.in. z wykorzystaniem wybranych materiałów inteligentnych.

Materiały inteligentne zmieniają swoje właściwości pod wpływem czynników zewnętrznych, co można wykorzystać w innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych.

technika i technologia
  • śr., 2017-09-27 12:30
Lekcja festiwalowa Ile warta jest nieruchomość?

W trakcie gry edukacyjnej uczestnicy poznają działanie wybranych instrumentów geodezyjnych, wykonają pomiary odległości, obliczą na tej podstawie powierzchnię i dowiedzą się co wpływa nieruchomości.

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Nanotechnologia, którą można dotknąć

Wszyscy ludzie, cały świat roślinny i zwierzęcy jest zbudowany z komórek. To wiemy wszyscy. Ale nie wiemy, dzięki czemu z małych komórek tworzy się albo rozwielitka albo płetwal błękitny. Albo dąb „Bartek”. To wszystko dzięki supercienkim nanowłóknom łączącym komórki. Takim właśnie włóknom poświęcona będzie prelekcja, zaś podczas pokazu laboratoryjnego będzie się można przekonać, jak łatwo otrzymać takie włókna. Omówimy możliwości praktycznego zastosowania takich włókien w medycynie. Nanowłókna będzie można nie tylko zobaczyć, ale nawet... dotknąć.

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 11:00
Lekcja festiwalowa Warsztat młodego konstruktora - silniki

Rosnące zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz wyczerpywanie się złóż surowców naturalnych stawiają przed współczesnym przemysłem coraz większe wyzwania, którym coraz trudniej sprostać. Zajęcia zaczniemy od zbudowania prostego silnika elektrycznego, aby lepiej zrozumieć zjawisko wytwarzania prądu elektrycznego. Następnie zajmiemy się źródłami energii oraz metodami jej przetwarzania, by ostatecznie przybliżyć budowę i zasadę działania nietypowego urządzenie, jakim jest silnik Stirlinga, a więc napędu, który być może zrewolucjonizuje energetykę odnawialną.

technika i technologia
  • czw., 2017-09-28 10:00
  • czw., 2017-09-28 11:30
  • czw., 2017-09-28 13:00
Lekcja festiwalowa Czy wiemy w czym jemy?

Omówienie podstawowych opakowań do żywności i ich właściwości w odniesieniu do bezpiecznego ich stosowania. Najczęstsze błędy konsumentów w stosowaniu materiałów i wyrobów do kontaktu z żywnością tj. patelnie, tworzywa sztuczne, opakowania do żywności itp. Refleksja dotycząca tego jak świat by wyglądał bez opakowań (film) oraz zaprezentowanie nowych rozwiązań w pakowaniu żywności.

technika i technologia
  • pt., 2017-09-29 10:00
Lekcja festiwalowa Oczami satelitów, czyli Ziemia widziana z kosmosu...

Co widzi satelita i dlaczego tak niesamowity jest świat widziany z kosmosu? Dlaczego satelita widzi inaczej niż człowiek? Co można zobaczyć z kosmosu? Młodzież pozna odpowiedź na te i inne pytania.

technika i technologia
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • pon., 2017-09-25 10:30
Lekcja festiwalowa Złoto dla zuchwałych

W Muzeum Archidiecezji Warszawskiej w tzw. Złotej Komnacie zgromadziliśmy wyroby złotnicze powstałe na przestrzeni wieków. Piękne, stare naczynia ze złota, srebra, ze szlachetnymi kamieniami – prawdziwe złoto dla zuchwałych!

A kto jest tym zuchwalcem? Twórca złotniczego dzieła, czy oglądający te wyroby i odkrywający ukryte w monstrancjach i kielichach tajemnice?

Mistrz złotnictwa musiał wykazywać się pewną zuchwałością, czyli odwagą sięgając po tak drogocenny materiał jak złoto, aby wyczarować z niego piękno.  Poza odwagą, musiał posiadać zdolności manualne i artystyczne, wiedzę o przyrodzie i musiał być bardzo pracowity, bo droga od ucznia (czeladnika) do mistrza złotnictwa była długa i wymagająca.   

Zuchwały twórca – jednym z nich był sam król Zygmunt III Waza, który złotnictwem zajmował się hobbystycznie a wykonane przez króla naczynie można oglądać w Muzeum. Z kolei zawodowiec, Michał Mair z Augsburga wykonał tzw. komplet augsburski (kielich, taca i ampułki), misternie zdobione kamieniami szlachetnymi i ręcznie malowanymi emaliami.

Wielu dawnych twórców pozostaje bezimiennych, choć zuchwały zwiedzający może odnaleźć na naczyniu specjalne znaki stanowiące "logo" warsztatu złotniczego.
 

Podczas lekcji uczniowie będą mogli poznać znakomite wyroby jak monstrancje, kielichy, puszki, patery, krzyże ołtarzowe, kadzielnice i wiele innych wyrobów liturgicznych. Najstarsze pochodzą ze średniowiecza, wiele z XVIII i XIX wiecznych warsztatów europejskich. 

Dzieła zgromadzone w Złotej komnacie oczarowują widza, budzą zachwyt i chęć ich głębszego poznania. Zatem zapraszamy wszystkich odważanych odkrywców na lekcję  „Złoto dla Zuchwałych”.

sztuka
  • śr., 2017-09-27 11:00
  • czw., 2017-09-28 11:00
  • pt., 2017-09-29 11:00
Lekcja festiwalowa Ciekawe historie o opuszczonych budynkach

Prawie każdy przypomina sobie w swoim sąsiedztwie opuszczony budynek. Od dzieciństwa takie miejsca fascynują nas swoją historią i niedostępnością. Wiążą się z niesamowitymi wydarzeniami albo ze zwyczajnymi sprawami okolicy, w której mieszkamy. Zapraszam Was w wirtualną podróż po opuszczonych miejscach - domach mieszkalnych, budynkach przemysłowych i wojskowych. Dla chętnych konkurs z nagrodami na zdjęcie opuszczonego budynku!

historia
  • wt., 2017-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Projekt miasto

Praga to niekończący się projekt. Zmienia się także dziś, na naszych oczach. Nad głowami mieszkańców pracują żurawie budowlane, budynki z historią są rozbierane lub remontowane. Pojawiają się inwestorzy, deweloperzy, liczne projekty są dyskutowane.Wystawa Projekt Praga w prosty i ciekawy sposób prezentuje zmiany, jakim ulegał miejski krajobraz Pragi -  np. ulica Targowa i stojące przy niej kamienice. W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się jakie historie wpłyneły na to, jak dziś wygląda ta arteria.  Następnie, spóróbują rozpoznać mechanizmy funkcjonaowania współczesnego miasta oraz określić kryjące się w nich szanse i zagrożenia.  

historia
  • wt., 2017-09-26 12:00
  • śr., 2017-09-27 12:00
  • czw., 2017-09-28 12:00
  • pt., 2017-09-29 12:00
Lekcja festiwalowa Rewolucja w Rosji. Cz.1

Część I Rewolucja rosyjska (od I wojny światowej do października 1917 roku)

Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków.

historia
  • pon., 2017-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa Tadeusz Kościuszko - człowiek i bohater.

Prezentacja przechowywanych  w AGAD oryginalnych dokumentów związanych z życiem, działalnością i czasami Tadeusza Kościuszki.

historia
  • wt., 2017-09-26 11:00
  • czw., 2017-09-28 11:00
Lekcja festiwalowa Czym skorupka za młodu nasiąknie... Młodzieńcze lektury Tadeusza Kościuszki

W lekcji wykorzystane będą książki, które wpłynęły na wychowanie i ukształtowanie późniejszych poglądów i postaw Tadeusza Kościuszki. Na podstawie czytanych przez niego lektur możemy poznać ogólne zainteresowania przyszłego Naczelnika, ale także zaobserwować kształtowanie się kanonu zasad moralnych i ideałów, którym pozostał wierny aż do śmierci.  Wśród omawianych starych druków znajdują się zarówno dzieła uniwersalne, znane każdemu wykształconemu młodzieńcowi w epoce oświecenia, jak i pozycje, do których powstania pośrednio lub bezpośrednio Kościuszko "przyłożył swoją rękę".

historia
  • czw., 2017-09-28 12:00
Lekcja festiwalowa Rewolucja w Rosji. Cz. 2

Część II Rewolucja rosyjska (od października 1917 roku do wojny domowej)

Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków.

historia
  • pon., 2017-09-25 13:00
Lekcja festiwalowa Rola filmów fabularnych w nauczaniu języka rosyjskiego

Punktem kluczowym spotkania będzie przedstawienie roli filmów fabularnych, jaką odgrywają w nauczaniu języka obcego, a dokładniej rosyjskiego. Chodzi głównie o filmy, które odzwierciedlają życie codzienne Rosjan, szeroko przedstawiają ich zainteresowania, sposób bycia oraz ich stosunek do otaczającego świata. Pokaz filmu w celach dydaktycznych sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstu ze słuchu, a dodatkowo pozwala urozmaicić lekcję, zwiększając zainteresowanie słuchaczy, a tym samym i ich motywację do nauki języka.

Tytuł filmu „Любовь-морковь”

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 09:00
Lekcja festiwalowa Wokół pracy ludzkich rąk. Czy maszyny mają szansę nas zastąpić?

Różnego rodzaju rzemiosła odgrywały niegdyś niezwykle ważną rolę, zarówno na wsi, jak i w mieście. Rzemieślnicy (cechowi miejscy lub wiejscy bez dyplomów cechowych), zgodnie ze swoimi specjalizacjami, wykonywali to, co było potrzebne w gospodarstwach zarówno do produkcji rolnej i hodowlanej – np. pługi, kopaczki, kosy czy sznury, jak i w domu – np. beczki, kołowrotki, kosze, naczynia ceramiczne, meble, a także zabawki dla dzieci. Część potrzebnych przedmiotów wytwarzano własnoręcznie na potrzeby gospodarstw przy użyciu surowców naturalnych, głównie z drewna lub wici roślinnych, niekiedy z form samorodnych niemożliwych do uzyskania technologicznie.

Lekcja zostanie przeprowadzona na wystawie „Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego”. Uczestnicy zapoznają się z dawnymi narzędziami i wyrobami rzemieślniczymi. Zobaczą także fotografie, fragmenty filmów, usłyszą o nadal działających w Polsce warsztatach rzemieślniczych. Pozwoli to wspólnie zastanowić się, jaką wartość mają wyroby ludzkich rąk i czy warto z nich rezygnować na rzecz produktów przemysłowych.

Żeby osobiście poczuć rzemiosło, każdy z uczestników będzie mógł wejść w rolę tkaczki lub tkacza i utkać fragment chodnika, tzw. szmaciaka, ze zużytych tkanin. Chodniki takie były powszechne w wiejskich domach, a obecnie można je nabyć w Ikei czy sklepach Zara Home. W ramach recyclingu zachęcamy uczestników do przyniesienia starych podkoszulków. Wetkanie ich w chodnik to nie tylko zabawa i okazja do nabycia nowej umiejętności, ale też możliwość pozostawienia fragmentu swojej historii w muzealnych murach. Zagramy także w grę „Rzemieślnicze potyczki”, zaprojektowaną wspólnie przez pracowników Muzeum i Stowarzyszenie z „Siedzibą w Warszawie”.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 09:00
  • śr., 2017-09-27 09:00
Lekcja festiwalowa Staroobrzędowcy w Polsce II

Cykl wykładów ma na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 11:00
Lekcja festiwalowa Wyzwania i (trudne) wybory tłumacza podczas tłumaczenia konferencyjnego

Spotkanie będzie miało na celu przybliżenie zainteresowanym tajników tłumaczenia ustnego, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia konsekutywnego. Będzie ono składało się z trzech głównych części.

Pierwszą częścią spotkania będzie krótki wykład (z elementami konwersatorium) wygłoszony przez prowadzącego, a dotyczący głównych wydarzeń z historii tłumaczenia ustnego, problemów pojawiających się w trakcie takiego tłumaczenia oraz podstawowych technik i rozwiązań stosowanych przez tłumaczy konsekutywnych w trakcie ich pracy.

Kolejna część spotkania obejmie krótki pokaz/prezentację właściwie realizowanego tłumaczenia konsekutywnego przez prowadzącego spotkanie (być może również z udziałem studenta/ów kursu tłumaczenia konsekutywnego) oraz omówienie wyników tego tłumaczenia, spostrzeżeń, uwag i pytań uczestników spotkania.

W trzeciej części spotkania uczestniczy będą mieli możliwość samodzielnego wykonania konsekutywnego tłumaczenia krótkiego wystąpienia. Jeśli będzie to możliwe, to takie tłumaczenie wykonają wszyscy uczestnicy spotkania – liczba tłumaczeń będzie zależała od liczby uczestników.

Tłumaczenia konsekutywne wykonane przez uczestników zostaną omówione przez prowadzącego spotkanie, który zaprezentuje również sposoby, techniki i ćwiczenia umożliwiające usprawnienie tłumaczeń konsekutywnych wykonywanych przez uczestników spotkania w przyszłości.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Hongkong: wczoraj i dziś numerem jeden wolności gospodarczej

Hongkong: wczoraj i dziś numerem jeden wolności gospodarczej

Od kolonii Korony Brytyjskiej do projektu Delty Rzeki Perłowej

( w 20-lecie powrotu Hongkongu do Chin)

 

  • Port na skalistej wyspie – położenie geograficzne podstawą rozwoju Hongkongu w 19. wieku;
  • Punkt przepływu ludzi, towarów i kapitałów – miejsce zderzenia chińskiej tradycji i cudzoziemskich nowinek;
  • Przywracanie suwerenności Chińskiej Republiki Ludowej nad Hongkongiem – negocjacje chińsko-brytyjskie;
  • Funkcjonowanie zasady „jedno państwo, dwa systemy” – spory o rozumienie demokracji;
  • Nowe wyzwania – wolność działalności gospodarczej w Hongkongu pomostem w projekcie Delty Rzeki Perłowej.
wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 14:00
Lekcja festiwalowa Dorian Gray spotyka Draculę. XIX-wieczne strachy i współczesne horrory

Ilustrowana slajdami opowieść o 5 głównych motywach w filmach grozy, które mają początek w słynnych tekstach brytyjskich z końca XIX wieku oraz dyskusja ze słuchaczami na temat ich własnych lektur/filmów, które widzielio oraz gier, które lubią.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 12:00
Lekcja festiwalowa Staroobrzędowcy w Polsce I

Cykl wykładów składa się z dwóch spotkań (Staroobrzędowcy w Polsce I i Staroobrzędowcy w Polsce II), które mają na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Kobiety w kulturze rosyjskiej- romantyzm

        Cykl wykładów jest poświęcony roli i miejscu kobiet w rozwoju kultury (i częściowo nauki) w Rosji drugiej połowy XVIII i pierwszej połowy XIX wieku. Część pierwsza dotyczy epoki oświecenia, druga – romantyzmu. W obu zjawiska kulturalne w Rosji są prezentowane na szerokim tle europejskim. Przedmiotem rozpatrzenia staną się indywidualne i zespołowe inicjatywy kulturalne; drugie z nich odzwierciedlają proces instytucjonalizowania się życia kulturalnego w Rosji. Każdy z wykładów składa się z trzech części: 1. rys historyczny epoki, 2. sylwetki pisarek i działaczek kultury, 3. notki o pisarkach i działaczkach kultury w najstarszych słownikach biobibliograficznych.  

        Problematyka wykładu „Kobiety w kulturze rosyjskiej – romantyzm”:

1. Kultura w Rosji pierwszej połowy XIX wieku. Moda i obyczaje. Romantyzm.

2. Sylwetki poetek (Karolina Jaenisch-Pawłowa i in.). „Muzy” poetów romantycznych (Aleksandra Puszkina i in.). Bohaterki literatury romantycznej. Salony literackie w Moskwie i Petersburgu. Teatr i muzyka. Portrety kobiet. Czasopisma dla kobiet.

3.  Słowniki pisarek rosyjskich od słownika Nikołaja Golicyna (1889) do słownika Jeleny Tonczu (2015) i obecność w nich haseł na temat literatury romantycznej.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 11:00
Lekcja festiwalowa Nowe media w nauce języka rosyjskiego

Współczesne media to nie tylko tradycyjne środki masowego przekazu, ale i nowoczesne formy komunikacji multimodalnej (memy internetowe, demotywatory, stickery, komunikatory mobilne, tablice wirtualne, videocasty) oraz oryginalne nośniki treści, takie jak  koszulki, samochody, czy kubki.

Lekcja będzie poświęcona możliwościom wykorzystania tak rozumianych nowych mediów w nauce języka rosyjskiego jako obcego. Spotkanie będzie miało formę prezentacji multimedialnej połączonej z interaktywnym warsztatem. Zostaną na nim zaprezentowane praktyczne możliwości wykorzystania mediów, które podnoszą motywację, aktywizują emocje, ułatwiają zapamiętywanie oraz przechowywanie nauczonych treści w pamięci długotrwałej. W czasie spotkania przydadzą się laptopy, tablety lub smartfony w celu zapoznania się z nowymi narzędziami bezpośrednio na lekcji.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 09:00
Lekcja festiwalowa Skuteczna nauka słownictwa

Warsztaty z nauki słownictwa (dowolnego języka) za pomocą elektronicznych fiszek i darmowej aplikacji Memrise. Cel? Żeby nikt więcej nie poczuł się zagrożony na lekcjach z żadnego języka. Te warsztaty nie są tylko dla najlepszych — dzięki nim również najsłabsi staną pewnie na nogach. Dowiesz się, jak działa ludzka pamięć, co najskuteczniej pomaga w uczeniu się słownictwa, jakie błędy popełniamy, nawet o tym nie wiedząc, oraz jak tę wiedzę wykorzystać, żeby uczyć się dużo skuteczniej.

 

Po krótkiej prezentacji zainstalujemy aplikację, wyjaśnimy i pokażemy, jak można całą klasą współpracować z nauczycielem. 

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa Ну, заяц, погоди!” - uczymy się języka rosyjskiego z bohaterami kreskówek

Spotkanie będzie mieć formę lekcji pokazowej języka rosyjskiego. Celem będzie zaprezentowanie, zarówno uczniom, jak i nauczycielom, wielu możliwości jakie daje wykorzystanie rosyjskich filmów animowanych do nauki języka rosyjskiego na każdym poziomie zaawansowania. Zostaną pokazane fragmenty wybranych kreskówek i zaproponowane do nich różnorodne zadania i ćwiczenia językowe. Podporządkowane one będą celowi rozwijania kompetencji językowych (m. in. poprzez ćwiczenie gramatyki,  przyswajanie nowej leksyki, praca nad fonetyką) oraz komunikacyjnych (analizowanie dialogów, rozumienie sytuacji komunikacyjnej). Wśród zaproponowanych zadań znajdzie się między innymi: opisywanie obejrzanych scen, wymyślanie ich kontynuacji, czytanie dialogów, charakterystyka postaci. Będą przeprowadzone gry i quizy językowe. Dodatkowym atutem będzie rozszerzenie wiedzy kulturoznawczej (uczestnicy poznają ulubionych przez rosyjskich rówieśników bohaterów filmów i bajek animowanych). Zaproponowana lekcja ma uświadomić uczestnikom procesu nauczania języków obcych, że praca z autentycznym materiałem językowym jest nieodzownym elementem współczesnej glottodydaktyki.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Telewizja Internetowa bez tajemnic - podstawy dziennikarstwa telewizyjnego

Nasze warsztaty to odpowiedź na znak czasu, jakim jest cyberprzestrzeń, rozwój mediów, zwłaszcza lokalnych i społecznościowych.
Rynek pracy przyszłych dziennikarzy ulega nieustannym zmianom. Tradycyjna telewizja ustępuje miejsca internetowej.
Dzisiaj Ty też możesz być uczestnikiem wymiany myśli, poglądów i działań w świecie wirtualnym pod warunkiem, że potrafisz robić media elektroniczne, znasz ich język i sposób funkcjonowania. 
Tego właśnie będziemy uczyć na tych warsztatach. Jeśli więc jesteś ciekawy świata, kreatywny, fascynuje Cię świat mediów i chcesz w nim zostawić swój ślad – przyłącz się do nas.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych poznawaniem tajników tworzenia i funkcjonowania TV Internetowej. Sprawdzisz się w roli operatora kamery oraz reportera. Poznasz żargon dziennikarski, (m.in., co to jest prompter, biała i zielona czy surówka).

 

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Czy wystarczy znać 1000 słówek?

Wszyscy, którzy uczyli się kiedykolwiek języka obcego przyznają, że bardzo ważną – jeśli nie najważniejszą – umiejętnością jest znajomość słówek. To one pozwalają przekazać to, co chcemy powiedzieć, i choć nie można pominąć znaczenia innych elementów wiedzy językowej (gramatyki czy wymowy), to bez wyrazów nie ma komunikacji. To dlatego naukę języka obcego zaczynamy najczęściej od zakupu słownika.

Jednak większość z nas nie zdaje sobie sprawy z ilościowych aspektów znajomości słownictwa języka obcego. A przecież mierząc się z nowym zadaniem warto zdawać sobie sprawę z jego rozmiaru. Celem tego spotkania jest przedstawienie faktów, które zdemistyfikują wyzwanie, przed którym staje każdy z nas rozpoczynając naukę. Podczas wykładu uczestnicy poznają odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Ile wyrazów jest w języku polskim i angielskim?
  2. Ile wyrazów w języku polskim znają uczestnicy wykładu?
  3. Ile wyrazów zna przeciętny użytkownik języka angielskiego?
  4. Ile wyrazów trzeba znać w języku angielskim, aby swobodnie rozmawiać, czytać i pisać w tym języku?
  5. W jaki sposób mierzy się te wartości?

Spotkanie będzie miało charakter wykładu z elementami warsztatu. Uczestnicy będą zachęcani do uczestnictwa we wspólnym poszukiwaniu odpowiedzi na wymienione powyżej pytania.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 10:00
  • pon., 2017-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa Bejelentkeztethettelek, czyli jaki jest język węgierski

Dlaczego język węgierski uważany jest za jeden z dziwniejszych języków europejskich? Zapraszamy na lekcję, podczas której przekonasz się, że inny nie znaczy trudny.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Szlakiem przyrody białoruskiej i zabytków architektury

Unikalna przyroda, rzadkie gatunki flory i fauny, parki narodowe, rezerwaty przyrody, szlaki turystyczne, ponad 10 tysięcy jezior, głównie pochodzenia lodowcowego, zamki i zabytki UNESCO – te i wiele innych zagadnień zostanie poruszonych podczas prezentacji multimedialnej, w ramach której odbędzie się quiz wiedzy o omawianych zagadnieniach.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 11:00
Lekcja festiwalowa Liczenie rzeczowników (nie)policzalnych w języku angielskim

W gramatyce języka angielskiego znane są kategorie gramatyczne, takie jak liczba pojedyncza, liczba mnoga, rzeczownik policzalny oraz rzeczownik niepoliczalny. Zjawiska językowe, których kategorie te dotyczą są ze sobą ściśle związane. Jeszcze większy związek istnieje pomiędzy wyżej wymienionymi kategoriami gramatycznymi a czynnikami zewnętrznymi, motywującymi użycie danego rzeczownika. W trakcie spotkania zastanowimy się nad tym, co może powodować, że dany rzeczownik jest używany zazwyczaj w takiej, a nie innej formie. Analizując różne przypadki spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy „policzalność” lub „niepoliczalność” rzeczownika coś „znaczy”. Dla uczących się języka angielskiego istotne jest, czy rzeczowniki policzalne i niepoliczalne stanowią coś w rodzaju dwóch oddzielnych list słów, które można zapamiętać. Zwrócimy uwagę na to, że wiele rzeczowników jest używanych w obu formach, co powoduje, że tworzenie oddzielnych list jest problematyczne. Innym sposobem rozprawienia się z tymi rzeczownikami jest próba zrozumienia ich znaczenia (znaczeń). Chcemy sprawdzić, czy rzeczowniki policzalne, to takie, które można policzyć, natomiast niepoliczalne, to te, których policzyć się nie da. Samo „liczenie” danego rzeczownika może być również kłopotliwe. Zrobimy to w oparciu o przykłady użyte w naturalnym kontekście. Głównym celem tej dyskusji jest sprawdzenie, czy mamy do czynienia z bałaganem wśród rzeczowników, czy też panuje porządek i jesteśmy w stanie ustalić zasady „gry”.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 10:00
Lekcja festiwalowa Mózg na zajęciach języka obcego

Zapraszamy na interaktywny wykład, który przede wszystkim zacznie się od ogólnego i przystępnego przedstawienia mózgu, jego struktury i funkcji oraz roli jaką spełnia on w naszym codziennym życiu. Co więcej, zarówno nauczyciele jak i uczniowie będą mogli przekonać się jak istotny jest mózg i jego plastyczność w procesie uczenia się oraz w procesie uczenia języków obcych. Dowiedzą się również gdzie zlokalizowane są ośrodki mowy i języka oraz jak należy wspierać mózg w czasie wysiłku intelektualnego. Ponadto, przedstawione zostaną liczne przykłady na zoptymalizowanie nauki jak i sposoby na to w jaki sposób uczyć (się) języków obcych tak aby zapewnić jak najlepszą retencję przedstawionego materiału gramatycznego i leksykalnego. Każde doświadczenie poznawcze pozostawia po sobie neuro-ślad albo w postaci nowych neuronów albo też w postaci nowego połączenia pomiędzy istniejącymi już neuronami. Nie sposób więc pominąć perspektywy neurolingwistycznej w procesie nauki języków obcych. Należy mieć nadzieję, że wykład ten jaki i jemu podobne inicjatywy przyczynią się do szerzenia neurolingwistycznej świadomości w kontekście uczenia się/nauczania języków obcych.

 

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 09:00
  • wt., 2017-09-26 10:00
Lekcja festiwalowa Ta historia brzmi znajomo: co łączy Harry’ego Pottera i Luke’a Skywalkera?

Ciągle nowe postaci, ale podobna historia? Lekcja oraz dyskusja o podobieństwach między bohaterami z filmów i książek. Ile postaci o podobnych przygodach z ulubionych filmów, seriali i książek jesteście w stanie wymienić?

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa Kultura w konflikcie: kooperacja między Żydami a Palestyńczykami

Celem zajęć jest wskazanie przyczyn konfliktów wynikających z norm kulturowych. Zachowania normatywne jednej grupy wobec przedstawicieli innych grup etnicznych są ważnym elementem w budowaniu trwałych pokojowych relacji.

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 14:00
Lekcja festiwalowa Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy w języku rosyjskim

Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy powtarzające oraz poszerzające zasób słownictwa w języku rosyjskim

Spotkanie jest adresowane przede wszystkim do uczniów, którzy posiadają już podstawową wiedzę z języka rosyjskiego (uczą się go od minimum roku). Proponuje zabawne, kreatywne i angażujące sposoby na powtórkę leksyki związanej z podstawowym zakresem tematów dotyczączych życia codziennego i środowiska, bezpośrednio otaczającego uczniów, takich jak szkoła, dom, rodzina, ubiór czy podstawowe czynności. Jako że język rosyjski jest językiem fleksyjnym i odmiana słownictwa może sprawiać uczniom kłopot, część gier jest również poświęcona zagadnieniom gramatycznym, takim jak odmiana rzeczowników czy czasowników. Celem gier jest utrwalenie leksyki i gramatyki oraz, w miarę możliwości,  zapoznanie uczniów z nowym słownictwem, odnoszącym się do znanego już im tematu i pogłebienie ich wiedzy w tym zakresie. Prezentowane gry są to propozycje autorskie, które zostały niejednokrotnie przetestowane podczas wieloletniej praktyki zawodowej prowadzącej, pracującej jako wykładowca akademicki, lecz również lektor języka rosyjskiego.

 

wiedza o języku i kulturze
  • pon., 2017-09-25 12:00
Lekcja festiwalowa "Slow food" по-русски

Celem spotkania będzie przedstawienie idei Slow food. Zajęcia będą polegać na zaznajomieniu słuchaczy z tematyką zdrowego odżywiania oraz prowadzenia zdrowego stylu życia w rosyjskich realiach.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 09:00
Lekcja festiwalowa Puste przestrzenie i wielkie miasta. O geografii kulturowej USA

Na spotkaniu uczniowie będa mogli zapoznać się z elementami geografii Stanów Zjednoczonych, ze szczególnym uwzgędnieniem geografii kulturowej. Wspomnimy o tym, jak różni się kultura wielkich miast od kultury małych miejscowości, jak Amerykanie widzą swój kraj, oraz pokażemy kilka cudów natury, z uwzględnieniem ich roli w kulturze USA.

wiedza o języku i kulturze
  • wt., 2017-09-26 11:00