klasy gimnazjalne
Typ |
Tytuł![]() |
Opis | Dziedzina | Termin |
---|---|---|---|---|
Lekcja festiwalowa | Ну, заяц, погоди!” - uczymy się języka rosyjskiego z bohaterami kreskówek |
Spotkanie będzie mieć formę lekcji pokazowej języka rosyjskiego. Celem będzie zaprezentowanie, zarówno uczniom, jak i nauczycielom, wielu możliwości jakie daje wykorzystanie rosyjskich filmów animowanych do nauki języka rosyjskiego na każdym poziomie zaawansowania. Zostaną pokazane fragmenty wybranych kreskówek i zaproponowane do nich różnorodne zadania i ćwiczenia językowe. Podporządkowane one będą celowi rozwijania kompetencji językowych (m. in. poprzez ćwiczenie gramatyki, przyswajanie nowej leksyki, praca nad fonetyką) oraz komunikacyjnych (analizowanie dialogów, rozumienie sytuacji komunikacyjnej). Wśród zaproponowanych zadań znajdzie się między innymi: opisywanie obejrzanych scen, wymyślanie ich kontynuacji, czytanie dialogów, charakterystyka postaci. Będą przeprowadzone gry i quizy językowe. Dodatkowym atutem będzie rozszerzenie wiedzy kulturoznawczej (uczestnicy poznają ulubionych przez rosyjskich rówieśników bohaterów filmów i bajek animowanych). Zaproponowana lekcja ma uświadomić uczestnikom procesu nauczania języków obcych, że praca z autentycznym materiałem językowym jest nieodzownym elementem współczesnej glottodydaktyki. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Łatwy biznes, łatwa kasa-duża porażka, czyli coś konkretnego o Social Media |
Prawdopodobnie, gdy to czytasz, otrzymujesz jednocześnie powiadomienie na telefon o wstawionym zdjęciu na Instagramie, lajka na facebook lub innej aktywności twoich znajomych w Social Media. Pytanie, czy Ty masz świadomość potencjału, który daje Ci Social Media? Dostępność różnych aplikacji społecznościowych i portali powoduję coraz to większą pokusę bycia popularnym. Jednak nie każdy, kto próbuję stać się rozpoznawalną osobą, faktycznie się nią staje. Wszystko zależy od tego, jak jesteś mocno aktywny w Social Mediach i jaki tworzysz content. Masz dużą konkurencję! - każdego dnia do serwisu Instagram wstawianych jest 80 mln zdjęć, użytkownicy zostawiają u innych ponad 4 miliardy serduszek. Na naszym spotkaniu opowiem o wykorzystaniu dźwigni Social Mediów w biznesie, w życiu codziennym oraz innych możliwościach, które ułatwią wam jeszcze bardziej życie. |
ekonomia |
|
Lekcja festiwalowa | Żywność - jak powstaje? |
Omówienie cyklu życia produktu oraz metody projektowania produktów w oparciu o Design Thinking. Praca w grupach dotycząca zaprojektowania produktu lub rozwoju określonego produktu. Zaprezentowanie kilku przykładów "nowych", "niestandardowych" produktów żywnościowych wraz z ich degustacją. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Zdrowie – lekcja chemii organicznej okiem przyszłego inżyniera |
Podczas lekcji przeprowadzimy typowe reakcje z każdą z grup związków organicznych: białka, tłuszcze, cukry, jak również mikro- i makroelementy i witaminy. Przed każdym z doświadczeń wprowadzimy uczniów w podstawy teoretyczne. Przybliżymy podstawowe biochemiczne przemiany w organizmie człowieka – metabolizm substancji odżywczych, oddychanie komórkowe. Każdy uczestnik warsztatów na rozdanej przez nas karcie pracy, będzie miał szansę sprawdzić się z poznanej z nami wiedzy rozwiązując proste zadania utrwalające oraz prowadzić notatki z przedstawianych przez nas mechanizmów reakcji (postaramy się rozpisywać je na tablicy). Podzielimy uczniów na grupy maksymalnie 5-osobowe. Przeprowadzimy doświadczenia równolegle z uczestnikami – każda grupa zajęciowa będzie miała do dyspozycji swoje odczynniki oraz szkło laboratoryjne. Zajęcia będą bardzo interaktywne. Zaprezentujemy:
|
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Zbuduj silnik |
Celem lekcji jest przystępne wprowadzenie do elektrodynamiki. W ramach zajęć uczniowie będą samodzielnie budować proste modele urządzeń elektrycznych: pociągu, silniczków i baterii. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Zakupy przez internet - poznaj swoje prawa! |
Przedmiotem zajęć będzie przedstawienie regulacji prawnych związanych z zakupami przez Internet (tzw. e-zakupy), zapoznanie uczniów z obowiązkami sprzedawcy, a także szczególnymi uprawnieniami konsumentów. W trakcie wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia: - zawieranie umów na odległość, - odstąpienie od umowy, - odpowiedzialność z tytułu rękojmi, - odpowiedzialność gwarancyjna, a także związane z tym inne aspekty prawne (m.in. podstawowe definicje prawne, terminy), - instytucje pozaprawne związane z praktyką rynkową. Ponadto osoby biorące udział w zajęciach będą mogły skonfrontować nabytą wiedzę z dotychczasowymi doświadczeniami w zakupach przez Internet w trakcie dyskusji. Na zakończenie zajęć, osoby biorące udział będą miały za zadanie w grupach rozwiązać przygotowane przez prowadzącego kazusy, a następnie przedstawić wyniki ich analizy przed całą grupą warsztatową. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Za co kochamy czekoladę? |
Co powoduje, że jedzenie czekolady tak wielu ludziom sprawia przyjemność? Czy to tylko słodki smak, a może coś więcej? Czy czekolada uzależnia? Czy może leczyć? Czy biała czekolada to naprawdę czekolada? |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Wyzwania i (trudne) wybory tłumacza podczas tłumaczenia konferencyjnego |
Spotkanie będzie miało na celu przybliżenie zainteresowanym tajników tłumaczenia ustnego, ze szczególnym uwzględnieniem tłumaczenia konsekutywnego. Będzie ono składało się z trzech głównych części. Pierwszą częścią spotkania będzie krótki wykład (z elementami konwersatorium) wygłoszony przez prowadzącego, a dotyczący głównych wydarzeń z historii tłumaczenia ustnego, problemów pojawiających się w trakcie takiego tłumaczenia oraz podstawowych technik i rozwiązań stosowanych przez tłumaczy konsekutywnych w trakcie ich pracy. Kolejna część spotkania obejmie krótki pokaz/prezentację właściwie realizowanego tłumaczenia konsekutywnego przez prowadzącego spotkanie (być może również z udziałem studenta/ów kursu tłumaczenia konsekutywnego) oraz omówienie wyników tego tłumaczenia, spostrzeżeń, uwag i pytań uczestników spotkania. W trzeciej części spotkania uczestniczy będą mieli możliwość samodzielnego wykonania konsekutywnego tłumaczenia krótkiego wystąpienia. Jeśli będzie to możliwe, to takie tłumaczenie wykonają wszyscy uczestnicy spotkania – liczba tłumaczeń będzie zależała od liczby uczestników. Tłumaczenia konsekutywne wykonane przez uczestników zostaną omówione przez prowadzącego spotkanie, który zaprezentuje również sposoby, techniki i ćwiczenia umożliwiające usprawnienie tłumaczeń konsekutywnych wykonywanych przez uczestników spotkania w przyszłości. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Wspaniały świat maleńkich kryształów |
Zajęcia będą składać się z dwóch części – wykładu oraz części laboratoryjnej. W czasie wykładu zostaną omówione struktury uporządkowane (krystaliczne), które powstają w układach bardzo długich cząsteczek polimerowych. W ramach zajęć laboratoryjnych pokazane będą struktury wybranych polimerów, w tym również polimerów biodegradowalnych stosowanych w medycynie regeneracyjnej. Pierwszą z metod badawczych będzie mikroskopia optyczna w świetle spolaryzowanym, pozwalająca nie tylko uwidocznić w pełnej krasie te bardzo małe i wewnętrznie zdefektowane, ale też i piękne obiekty, lecz również prowadzić pomiary takich struktur. Jako drugą metodę badań struktur krystalicznych pokażemy skaningową kalorymetrię różnicową, w której mierzone są niezwykle małe efekty cieplne związane z powstawaniem i topnieniem kryształów. Pokazany też będzie unikalny przyrząd, w którym możliwe jest jednoczesne prowadzenie obserwacji mikroskopowych i pomiarów kalorymetrycznych, co pozwala na uzyskanie w jednym eksperymencie informacji z obu tych metod badawczych.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Wokół pracy ludzkich rąk. Czy maszyny mają szansę nas zastąpić? |
Różnego rodzaju rzemiosła odgrywały niegdyś niezwykle ważną rolę, zarówno na wsi, jak i w mieście. Rzemieślnicy (cechowi miejscy lub wiejscy bez dyplomów cechowych), zgodnie ze swoimi specjalizacjami, wykonywali to, co było potrzebne w gospodarstwach zarówno do produkcji rolnej i hodowlanej – np. pługi, kopaczki, kosy czy sznury, jak i w domu – np. beczki, kołowrotki, kosze, naczynia ceramiczne, meble, a także zabawki dla dzieci. Część potrzebnych przedmiotów wytwarzano własnoręcznie na potrzeby gospodarstw przy użyciu surowców naturalnych, głównie z drewna lub wici roślinnych, niekiedy z form samorodnych niemożliwych do uzyskania technologicznie. Lekcja zostanie przeprowadzona na wystawie „Porządek rzeczy. Magazyn Piotra B. Szackiego”. Uczestnicy zapoznają się z dawnymi narzędziami i wyrobami rzemieślniczymi. Zobaczą także fotografie, fragmenty filmów, usłyszą o nadal działających w Polsce warsztatach rzemieślniczych. Pozwoli to wspólnie zastanowić się, jaką wartość mają wyroby ludzkich rąk i czy warto z nich rezygnować na rzecz produktów przemysłowych. Żeby osobiście poczuć rzemiosło, każdy z uczestników będzie mógł wejść w rolę tkaczki lub tkacza i utkać fragment chodnika, tzw. szmaciaka, ze zużytych tkanin. Chodniki takie były powszechne w wiejskich domach, a obecnie można je nabyć w Ikei czy sklepach Zara Home. W ramach recyclingu zachęcamy uczestników do przyniesienia starych podkoszulków. Wetkanie ich w chodnik to nie tylko zabawa i okazja do nabycia nowej umiejętności, ale też możliwość pozostawienia fragmentu swojej historii w muzealnych murach. Zagramy także w grę „Rzemieślnicze potyczki”, zaprojektowaną wspólnie przez pracowników Muzeum i Stowarzyszenie z „Siedzibą w Warszawie”. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Widzę ciemność - trening nocnego widzenia |
Celem warsztatu będzie zaprezentowanie uczestnikom Festiwalu Nauki osiągnięć techniki w zakresie nocnego widzenia. Uczestnicy będą mieli okazję porównać jak zmienia się widoczność pod względem efektów świetlnych, emitowanych przez różne źródła oraz zobaczyć jak z lotu ptaka, wygląda nocą pas startowy lotniska, miasto oraz teren niezabudowany. Uczniowie będą mieli okazję wcielić się w rolę pilota i na własne oczy przekonać się jak wygląda świat nocą po założeniu gogli noktowizyjnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Umowy - kiedy, jak i gdzie je zawieramy? |
Czy wiecie, co to jest umowa i jakie są rodzaje umów. Czy zamawiając pizzę albo idąc do kina zawieramy jakąś umowę? Czy trzeba być pełnoletnim, żeby zawrzeć ważną i skuteczną umowę? Czy selekcja przed dyskoteką ma coś wspólnego z prawem cywilnym? Co to jest forma umowy i dlaczego niektóre umowy trzeba zawierać na piśmie albo u notariusza? Co to jest aneks? Kiedy zawarta umowa jest nieważna? Kim jest konsument? Co to jest odstąpienie od umowy? Na te i wiele innych pytań odpowie mgr Arkadiusz Mróz podczas wykładu o umowach cywilnoprawnych.
|
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Ugryź ten minerał |
Wiemy, że w naszym pożywieniu są składniki mineralne. Zastanowimy się, z jakich minerałów one pochodzą. Prześledzimy, jaką rolę pełnią w naszych organizmach, co im zawdzięczamy, jakie dolegliwości powoduje ich brak. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Telewizja Internetowa bez tajemnic - podstawy dziennikarstwa telewizyjnego |
Nasze warsztaty to odpowiedź na znak czasu, jakim jest cyberprzestrzeń, rozwój mediów, zwłaszcza lokalnych i społecznościowych.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Technika 3D w życiu |
Celem spotkania jest zapoznanie słuchacza z obecnie obowiązującymi trendami w rozwoju technik 3D oraz jej zastosowaniu w codziennym życiu. W ramach lekcji przedstawione zostaną obecnie stosowane techniki pozyskiwania geometrii obiektów technicznych i nie tylko, ich digitalizacja oraz obróbka. W czasie lekcji słuchacze będą mogli również zobaczyć jak wytwarza się obiekty 3D z wykorzystaniem drukarki. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnicze mszaki |
Mało kto zna te pierwotne, stare historycznie rośliny, które żyły przed dinozaurami, które przetrwały wszystkie kataklizmy, są z nami do dziś. Poznamy ich strategie życiowe, budowę ciała i same mszaki, choć tylko 10 gatunków, ale jakże ważnych w każdym lesie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice wnętrza Ziemi |
Chęć poznania, co kryje Ziemia w swoim wnętrzu, towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Spoglądając pod stopy zadajemy sobie pytanie jakie tajemnice kryje nasza planeta. Głębokie kopalnie czy wiercenia geologiczne pozwalają jedynie uchylić rąbka tajemnicy. Większość hipotez opiera się na interpretacji badań geofizycznych. Podczas wykładu postaramy się odpowiedzieć na pytanie dlaczego wybuchają wulkany i trzęsie się ziemia oraz co powoduje wypiętrzanie się łańcuchów górskich. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Tajemnice ludzkiej krwi |
Celem planowanych zajęć jest przedstawienie podstawowych informacji na temat fizjologii krwi, układu krwiotwórczego i krwionośnego. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z terminologią związaną z budową krwi, jej funkcjami i właściwościami oraz dowiedzieć się jak ważną dziedziną nauki jest hematologia i transfuzjologia. Lekcja festiwalowa będzie zawierała także elementy związane z pierwszą pomocą – uczestnicy będą mogli dowiedzieć się dlaczego zatrzymanie funkcji układu krwionośnego jest niebezpieczne dla człowieka, jak temu zapobiegać, a także jak postępować w przypadku wystąpienia takiego zagrożenia. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Tadeusz Kościuszko - człowiek i bohater. |
Prezentacja przechowywanych w AGAD oryginalnych dokumentów związanych z życiem, działalnością i czasami Tadeusza Kościuszki. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Ta historia brzmi znajomo: co łączy Harry’ego Pottera i Luke’a Skywalkera? |
Ciągle nowe postaci, ale podobna historia? Lekcja oraz dyskusja o podobieństwach między bohaterami z filmów i książek. Ile postaci o podobnych przygodach z ulubionych filmów, seriali i książek jesteście w stanie wymienić? |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Słyszalne i niesłyszalne fale akustyczne |
Czy wszystkie fale akustyczne słyszy człowiek? Jak można wykorzystać dźwięki niesłyszalne? Jak analizować dźwięki słyszalne? |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Szlakiem przyrody białoruskiej i zabytków architektury |
Unikalna przyroda, rzadkie gatunki flory i fauny, parki narodowe, rezerwaty przyrody, szlaki turystyczne, ponad 10 tysięcy jezior, głównie pochodzenia lodowcowego, zamki i zabytki UNESCO – te i wiele innych zagadnień zostanie poruszonych podczas prezentacji multimedialnej, w ramach której odbędzie się quiz wiedzy o omawianych zagadnieniach. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Synantropizacja, czyli cywilizowanie dzikości |
Zapoznanie z pojęciem synantropizacji na przykładzie wybranych gatunków zwierząt. Przedstawienie czynników wpływających na przyzwyczajanie się dzikich zwierząt do obecności człowieka. |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Światełko w tunelu czyli jak uratować życie? |
Naucz się odpowiednio reagować w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, poznając zasady pierwszej pomocy. Podczas tych warsztatów, uczestnicy Festiwalu Nauki zapoznają się z podstawowymi zabiegami ratującymi ludzkie życie. Zostaną poruszone zagadnienia postępowania w stanach nagłych, jak np.: zawał serca, reakcje alergiczne, udar, i inne. |
zdrowie i medycyna |
|
Lekcja festiwalowa | Świadkowie epoki lodowej - głazy narzutowe Warszawy |
Lekcja rozpoczyna się od 20-minutowego wprowadzenia w tematykę – co nam zostawił lodowiec. Podczas krótkiego pokazu zaprezentowane zostaną podstawowe informacje nt. podziału oraz zasięgu zlodowaceń, jak również kierunkach transportu głazów narzutowych, przeniesionych przez lądolód na teren Polski. Następnie przedstawione zostaną najciekawsze i najcenniejsze pod względem przyrodniczym, chronione jako pomniki przyrody, głazy narzutowe Warszawy. Po prelekcji uczniowie otrzymają zestawy typowych głazów narzutowych, przy pomocy których będą próbowali rozpoznawać podstawowe minerały, a następnie porównają je z minerałami pod mikroskopem oraz fotografiami przewodnich skał narzutowych. Podczas spotkania festiwalowego zaprezentujemy również głazy narzutowe znajdujące się przed Muzeum Ziemi, uczniowie będą musieli odnaleźć takie typy głazów, które były demonstrowane na lekcji festiwalowej. Na zakończenie lekcji festiwalowej przygotowano pytania konkursowe z tematyki prowadzonych zajęć. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Staroobrzędowcy w Polsce II |
Cykl wykładów ma na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Staroobrzędowcy w Polsce I |
Cykl wykładów składa się z dwóch spotkań (Staroobrzędowcy w Polsce I i Staroobrzędowcy w Polsce II), które mają na celu przedstawienie słuchaczom wiadomości o historii, kulturze, języku i aktualnej sytuacji mniejszości etnokonfesjonalnej, jaką stanowią mieszkający w Polsce Rosjanie-staroobrzędowcy. Wskazane i omówione zostaną również zmiany, jakie się dokonały i dokonują w etyce i światopoglądzie staroobrzędowców oraz w ich stosunku do własnej odrębności. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Skuteczna nauka słownictwa |
Warsztaty z nauki słownictwa (dowolnego języka) za pomocą elektronicznych fiszek i darmowej aplikacji Memrise. Cel? Żeby nikt więcej nie poczuł się zagrożony na lekcjach z żadnego języka. Te warsztaty nie są tylko dla najlepszych — dzięki nim również najsłabsi staną pewnie na nogach. Dowiesz się, jak działa ludzka pamięć, co najskuteczniej pomaga w uczeniu się słownictwa, jakie błędy popełniamy, nawet o tym nie wiedząc, oraz jak tę wiedzę wykorzystać, żeby uczyć się dużo skuteczniej.
Po krótkiej prezentacji zainstalujemy aplikację, wyjaśnimy i pokażemy, jak można całą klasą współpracować z nauczycielem. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Siła strachu kształtująca ekosystemy - o relacji wilka i jelenia |
Uczestnikom zostaną przedstawione kaskady troficzne oraz relacja drapieżca-ofiara na przykładzie wilka i jelenia. Podczas dyskusji obalimy najpowszechniejsze mity na temat wilków i jeleni oraz przeprowadzimy warsztaty sprawdzające nabycie praktycznej wiedzy niezbędnej do rozpoznawania obecności tych zwierząt w terenie.
|
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Sekrety psychologii lotniczej: jak rozpoznać kandydata na dobrego pilota? |
Aby zostać pilotem najnowocześniejszego samolotu bojowego czy śmigłowca, trzeba odznaczać się wyjątkowymi predyspozycjami fizycznymi, intelektualnymi i psychicznymi. Do latania myśliwcami F16 czy Mig-29 w Siłach Powietrznych RP wybiera się bowiem tylko najlepszych. Jednym z elementów systemu oceny przyszłych pilotów jest diagnoza psychologiczna. Tym, między innymi, zajmuje się Zakład Psychologii WIML, który rok rocznie prowadzi badania kandydatów do Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego i Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Dzięki odpowiednio dobranym testom przeznaczonym do pomiaru osobowości, zdolności poznawczych oraz koordynacji psychomotorycznej sprawdza się, czy dana osoba spełnia warunki zostania pilotem wojskowym. Bazując na naszych doświadczeniach, podczas lekcji Festiwalowej opowiemy o psychologicznych aspektach pracy pilota, wymaganiach stawianych kandydatom do lotnictwa, oraz o wyzwaniach, z jakimi muszą zmierzyć się osoby przechodzące badania w Zakładzie Psychologii WIML. Lekcja będzie składała się z dwóch części - wykładowej, podczas której przybliżymy ścieżkę badań, którą przechodzą przyszli piloci, oraz pokazowej, podczas której uczestnicy zobaczą konkretne zadania stawiane kandydatom i będą mogli samodzielnie spróbować swych sił w wybranych testach. |
psychologia |
|
Lekcja festiwalowa | Schopenhauer w telewizji? O sposobach przekazu w debacie publicznej |
Co pamiętasz z wczorajszych wiadomości? Na co zwróciłeś uwagę słuchając wypowiedź gościa X podczas wczorajszej debaty medialnej? Czemu zapamiętałeś, że minister miał pomarańczowy krawat, a nie to, że powiedział, iż ceny benzyny znów pójdą w górę? To przykładowe pytania, które - choć w życiu codziennym nie są stawiane, są niezwykle ważne dla każdego z nas. Świat mediów i telewizji od wewnątrz, czyli pokazanie tego, co niewidzialne. Oglądając debatę telewizyjną, czy też przysłuchując się konferencji prasowej jesteśmy widzami perfekcyjnie przygotowanego spektaklu. Zajmowane miejsce, tło, wysokość krzeseł, liczba osób w studiu, płeć, styl ubioru i kolory, fryzura, długość wypowiedzi, gestykulacja, biżuteria, makijaż, krawat… Nad tymi elementami pracuje sztab partyjnych specjalistów od PRu. Każdy rekwizyt jest na miarę złota, każde zdanie może przesądzić o sukcesie lub klęsce. Co powinniśmy wiedzieć oglądając telewizyjną debatę? Jak słuchać, by usłyszeć prawdę? Na co zwrócić uwagę, by wiedzieć, jaki jest prawdziwy cel dyskutantów? Po jakie środki sięgają politycy by przekonać publiczność? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć, omawiając stosowane przez mówców publicznych sposoby kreowania wizerunku oraz techniki erystyczne. Współcześnie bowiem nie wystarczy mieć racji, trzeba umieć ją zaprezentować. Nad tymi umiejętnościami będą pracować uczestnicy warsztatu. Jak mówić, żeby wygrać, jak słuchać, żeby się nie nabrać, czyli o sposobach przekazu w debacie publicznej.
|
socjologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rozwiązania biometryczne na urządzanie mobilne |
Prezentacja z elementami warsztatu będzie dotyczyła rozwiązań biometrycznych na telefony komórkowe. Przedstawimy praktyczne przykłady zastosowań biometrii w urządzeniach mobilnych dostępnych na rynku. Szczegółowo omówione zostaną trzy badane przez nas charakterystyki: nagrania głosu, podpis odręczny i termika dłoni. Pokażemy urządzenia mobilne z aplikacjami do pobierania danych, schemat ich przetwarzania i uwierzytelniania. |
matematyka i informatyka |
|
Lekcja festiwalowa | Różnorodny świat zwierząt morskich na terenie Polski sprzed milionów lat |
Warsztaty przybliżają zagadnienia związane z powstaniem skamieniałości i pokazują bogactwo świata bezkręgowców, zamieszkałych zbiorniki wodne na terenach Polski w przeszłości geologicznej. Omawiane grupy zwierząt będzie można odnaleźć i rozpoznać wśród okazów zgromadzonych w kolekcji dydaktycznej. |
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Różne odsłony owoców i warzyw |
Barwa owoców i warzyw oraz ich przetworów jest istotną cechą jakości i atrakcyjności. Konsumenci kupując produkty żywnościowe bardzo zwracają uwagę na ich barwę. Poszukują produktów o naturalnej dla danego surowca intensywnej barwie, która jest wynikiem obecności w żywności barwników i produktów ich przemian oraz substancji bezbarwnych, które w wyniku reakcji, w czasie przetwarzania i przechowywania produktów stają się barwne. W owocach i warzywach substancje barwne są związkami mało stabilnymi o złożonej budowie chemicznej. Ulegają one łatwo przemianom pod wpływem procesów fizycznych, chemicznych i biochemicznych. Intensywność przemian substancji decydujących o barwie produktów z owoców i warzyw zależy od rodzaju surowców, zawartych w nich towarzyszących barwinkom substancji i enzymów oraz czynników zewnętrznych. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi operacjami technologicznymi wykorzystywanymi w produkcji przetworów owocowo-warzywnych, a także przedstawienie zmian barwy surowców owocowych i warzywnych pod wpływem działania naturalnych enzymów obecnych w surowcach oraz jonów metali, utleniacza, reduktora, kwasu, zasady i ogrzewania.
|
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Ropa naftowa oczami geologa i mikrobiologa |
Celem zajęć jest zapoznanie uczniów ze składem chemicznym ropy naftowej oraz ropą naftową jako środowiskiem występowania wielu grup bakterii. Zakres zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia związane z występowaniem złóż ropy naftowej i zróżnicowaniem jej składu oraz aktywnością mikroorganizmów występujących w środowisku przyrodniczym, m.in. mediach złożowych. Praktikum ma charakter ćwiczeń laboratoryjnych pozwalających zapoznać ucznia z podstawami wybranych technik analizy chemicznej (np. chromatografia cienkowarstwowa) związanych z badaniem składu chemicznego ropy naftowej oraz technikami warsztatu mikrobiologicznego (m.in. samodzielna izolacja bakterii z mediów złożowych).
|
geologia |
|
Lekcja festiwalowa | Rola filmów fabularnych w nauczaniu języka rosyjskiego |
Punktem kluczowym spotkania będzie przedstawienie roli filmów fabularnych, jaką odgrywają w nauczaniu języka obcego, a dokładniej rosyjskiego. Chodzi głównie o filmy, które odzwierciedlają życie codzienne Rosjan, szeroko przedstawiają ich zainteresowania, sposób bycia oraz ich stosunek do otaczającego świata. Pokaz filmu w celach dydaktycznych sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia tekstu ze słuchu, a dodatkowo pozwala urozmaicić lekcję, zwiększając zainteresowanie słuchaczy, a tym samym i ich motywację do nauki języka. Tytuł filmu „Любовь-морковь” |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Rewolucja w Rosji. Cz.1 |
Część I Rewolucja rosyjska (od I wojny światowej do października 1917 roku) Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Rewolucja w Rosji. Cz. 2 |
Część II Rewolucja rosyjska (od października 1917 roku do wojny domowej) Rewolucja rosyjska to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii świata. W wyniku wydarzeń z 1917 roku przestało istnieć jedno z najpotężniejszych państw – Cesarstwo Rosyjskie i powstało inne Związek Sowiecki. W czasie wykładu zostanie podjęta próba odpowiedzi na kluczowe pytania: czy przejęcie władzy przez bolszewików to rewolucja, przewrót, a może powstanie zbrojne? Czemu rewolucja wybuchła w Cesarstwie Rosyjskim, które było państwem słabo uprzemysłowionym? Kto był liderem rewolucji? Czy można było uniknąć rewolucji i wojny domowej? Jak długo trwała rewolucja: do października 1917 roku, do 1921 roku czy też jeszcze dłużej? W czasie wykładu będę starał się przedstawić dokonania historiografii rosyjskiej, polskiej i zachodniej. Jak bardzo różnią się opinie sowietologów amerykańskich (Richard Pipes) od rosyjskich (Rudolf Pichoja, Aleksandr Szubin)? Oddzielnym wątkiem będzie tzw. „sprawa polska”, czyli udział Polaków w rewolucji rosyjskiej (Feliks Dzierżyński, Józef Unszlicht, Feliks Kon, Jakub Hanecki i inni) oraz jak wydarzenia z 1917 roku wpłynęły na odzyskanie niepodległości przez Polaków. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Radioizotopy w diagnostyce medycznej |
Techniki medycyny nuklearnej wykorzystują promieniowanie pochodzące od wprowadzonych do organizmu związków biologicznie czynnych, popularnie zwanych radiofarmaceutykami, które są znakowane izotopami promieniotwórczymi. Jedną z najbardziej zaawansowanych i dynamicznie rozwijających się technologii medycyny nuklearnej jest pozytonowa tomografia emisyjna (PET), która pozwala na diagnozowanie wielu poważnych schorzeń. W ramach lekcji zostaną przedstawione zagadnienia historii i ewolucji metod izotopowych oraz metod diagnostyki obrazowej, otrzymywania radioizotopów, charakterystyka i zastosowania podstawowych radiofarmaceutyków. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Puste przestrzenie i wielkie miasta. O geografii kulturowej USA |
Na spotkaniu uczniowie będa mogli zapoznać się z elementami geografii Stanów Zjednoczonych, ze szczególnym uwzgędnieniem geografii kulturowej. Wspomnimy o tym, jak różni się kultura wielkich miast od kultury małych miejscowości, jak Amerykanie widzą swój kraj, oraz pokażemy kilka cudów natury, z uwzględnieniem ich roli w kulturze USA. |
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Promieniowanie wokół nas |
Podczas pokazu zaprezentowane zostaną zamknięte źródła promieniowania jonizującego alfa, beta i gamma o małej aktywności. Prowadzący opowiedzą o rodzajach promieniowania, jego przenikliwości, zasięgu i sposobach wykrywania, a także o możliwości zastosowania radioizotopów w diagnostyce i terapii nowotworowej. Ponadto pokazane zostaną uczniom przedmioty spotykane w codziennym życiu i przy użyciu liczników promieniowania Eko-C mierzony będzie poziom ich promieniowania. Zainteresowani uzyskają również informacje nt. zjawiska promieniowania tła oraz usłyszą o zagrożeniach, dawkach pochłoniętych i poziomie naturalnego promieniowania. Na koniec osoby prowadzące zajęcia opiszą działanie i zastosowanie bramki dozymetrycznej, natomiast chętne osoby będą mogły skontrolować i wykryć powierzchniowe skażenie dłoni i obuwia radionuklidami. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Projekt miasto |
Praga to niekończący się projekt. Zmienia się także dziś, na naszych oczach. Nad głowami mieszkańców pracują żurawie budowlane, budynki z historią są rozbierane lub remontowane. Pojawiają się inwestorzy, deweloperzy, liczne projekty są dyskutowane.Wystawa Projekt Praga w prosty i ciekawy sposób prezentuje zmiany, jakim ulegał miejski krajobraz Pragi - np. ulica Targowa i stojące przy niej kamienice. W trakcie lekcji uczniowie dowiedzą się jakie historie wpłyneły na to, jak dziś wygląda ta arteria. Następnie, spóróbują rozpoznać mechanizmy funkcjonaowania współczesnego miasta oraz określić kryjące się w nich szanse i zagrożenia. |
historia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkty spożywcze okiem chemika |
Podczas wykładu z pokazem uczniowie dowiedzą się, jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Omówione zostaną ich wszystkie rodzaje oraz funkcje, jakie spełniają w ludzkim organizmie. Zainteresowani będą mogli zobaczyć doświadczenia chemiczne potwierdzające ich obecność w różnych produktach, np. wykrywanie białka w twarogu, glukozy w soku jabłkowym czy skrobii w ziemniaku. |
chemia |
|
Lekcja festiwalowa | Produkcja oleju |
W trakcie lekcji pokazowej uczestnicy poznają tradycyjne i niekonwencjonalne surowce olejarskie. Biorąc czynny udział w zajęciach uczniowie będą mogli wytłoczyć olej z takich surowców jak rzepak, len, lnianka i innych nietypowych oraz zapoznają się z podstawowym wyposażeniem technicznym niezbędnym do otrzymywania olejów. Podczas lekcji uczestnicy także przeprowadzą ocenę sensoryczną olejów oraz poznają możliwości zastosowania poszczególnych rodzajów olejów. W trakcie zajęć otrzymają informacje dotyczące wartości żywieniowej i jakości olejów. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Prawda i mity o parówkach |
W trakcie lekcji pokazowej uczestnicy poznają podstawowe surowce mięsno-tłuszczowe służące do produkcji parówek. Zapoznają się także z dodatkami stosowanymi w produkcji tego typu kiełbas. Biorą czynny udział w produkcji parówek w skali półtechnicznej, zapoznając się z podstawowym wyposażeniem technicznym niezbędnym w procesie produkcji kiełbas homogenizowanych (wilk, kuter, komora wędzarnicza). Wyprodukowane parówki uczestnicy poddają ocenie sensorycznej. W trakcie lekcji uczestnicy otrzymują informacje dotyczące mitów związanych z produkcją kiełbas np. dotyczących pochodzenia i jakości surowców oraz stosowanych dodatków funkcjonalnych. |
technika i technologia |
|
Lekcja festiwalowa | Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy w języku rosyjskim |
Pograjmy po rosyjsku – gry i zabawy powtarzające oraz poszerzające zasób słownictwa w języku rosyjskim Spotkanie jest adresowane przede wszystkim do uczniów, którzy posiadają już podstawową wiedzę z języka rosyjskiego (uczą się go od minimum roku). Proponuje zabawne, kreatywne i angażujące sposoby na powtórkę leksyki związanej z podstawowym zakresem tematów dotyczączych życia codziennego i środowiska, bezpośrednio otaczającego uczniów, takich jak szkoła, dom, rodzina, ubiór czy podstawowe czynności. Jako że język rosyjski jest językiem fleksyjnym i odmiana słownictwa może sprawiać uczniom kłopot, część gier jest również poświęcona zagadnieniom gramatycznym, takim jak odmiana rzeczowników czy czasowników. Celem gier jest utrwalenie leksyki i gramatyki oraz, w miarę możliwości, zapoznanie uczniów z nowym słownictwem, odnoszącym się do znanego już im tematu i pogłebienie ich wiedzy w tym zakresie. Prezentowane gry są to propozycje autorskie, które zostały niejednokrotnie przetestowane podczas wieloletniej praktyki zawodowej prowadzącej, pracującej jako wykładowca akademicki, lecz również lektor języka rosyjskiego.
|
wiedza o języku i kulturze |
|
Lekcja festiwalowa | Podstawowe informacje dotyczące budowy serca i układu krążenia ssaków |
Uczestnicy lekcji festiwalowej zostaną zapoznani z ogólną budową serca oraz układu krążenia ssaków domowych. Początkowo na przykładzie serca wyizolowanego zostanie omówiona budowa zastawek, przedsionków, komór oraz worka osierdziowego. Następnie uczestnicy zapoznają się z przebiegiem głównych naczyń tętniczych oraz żylnych na przykładzie konia oraz psa |
biologia |
|
Lekcja festiwalowa | Po co biologowi fizykochemia, czyli jak fizyk i chemik patrzą na życie? |
Lekcja z pokazami i eksperymentami wykonywanymi [również] przez uczestników. Będziemy opowiadać o świetle, dlaczego widzimy niebieskie niebo i czerwone zachody słońca, ale również zastanowimy się jak badać coś czego bezpośrednio nie możemy zobaczyć. Czy uzyskane w wyniku analizy rentgenowskiej obrazy cząsteczek przedstawiają rzeczywiste obiekty? Czy możemy użyć innych zmysłów np. węchu żeby 'zobaczyć' budowę cząsteczki? Przyjrzymy się też prymitywnym oczom pewnego morskiego głowonoga o wdzięcznej nazwie Nautilus a stamtąd przeniesiemy się w kosmos, do laboratoriów fizyków i do pracowni fotografów. |
astronomia, fizyka, biofizyka |
|
Lekcja festiwalowa | Paweł i Gaweł w jednym stali domku–czyli o rozwiązaniu konfliktów z sąsiada |
W ramach warsztatu studenci z kliniki mediacji na WPiA UW zaprezentują spór sąsiedzki, który jest rozstrzygany w postępowaniu sądowym, a następnie ten sam spór, który jest rozwiązywany w mediacji. Studenci odegrają role: sędziego, pełnomocników stron, a następnie mediatora i stron. Po zaprezentowaniu scenek odbędzie się dyskusja z udziałem uczestników – uczniów, na temat różnic między postępowaniem sądowym i mediacją, w jakich sporach te dwie metody rozwiązywania sporów są stosowane oraz jakie są ich korzyści. Dyskusja będzie dotyczyła także radzenia sobie z konfliktami i podejścia do konfliktów, szczególnie w sytuacjach, kiedy strony łączą długotrwale relacje. |
prawo |
|
Lekcja festiwalowa | Państwo to nie świat magii |
Uczestnicy rozpoznają pojęcia takie jak: państwo, polityka publiczna i jej etapy (identyfikacja problemu, ustanawianie agendy, formułowanie polityki, legalizacja polityki, implementacja polityki, ewaluacja polityki), potrzeby społeczne i mechanizmy (instytucje) ich zaspokajania (rynek, państwo) oraz komunikacja polityczna. Realizują ćwiczenia dotyczące podstaw tworzenia projektu programu publicznego oraz będące treningiem wystąpień publicznych i pracy w zespole Państwo to nie jest świat magii, w którym mogą poruszać się tylko wtajemniczeni czarnoksiężnicy. Tak, jak każda inna przestrzeń życia społecznego wymaga jedynie zrozumienia tego, jak działa. A zrozumienie to pozwala nam zobaczyć, jakim ogromnym obszarem możliwości jest państwo. Możemy tu pracować rozwijając sieć dróg, autostrad, kolei, portów i lotnisk. Możemy zmieniać szkoły. Możemy działać na rzecz zwierząt i ochrony środowiska naturalnego. Możemy wspierać przedsiębiorczość. Możemy promować kraj i osiągniecia jego obywateli za granicą. Podczas warsztatów nie tylko odczarujemy trudne słowa, takie jak państwo, polityka publiczna, prawo, potrzeby społeczne, czy kwestię relacji państwa i rynku, ale zobaczymy także, co w państwie możemy robić zawodowo jako dorośli ludzie.
|
ekonomia |
|